ΕΙΔΗΣΕΙΣ
21/11/2014 08:21 EET

Ευρωπαϊκό «τρίγωνο» σταθμών έρευνας και διάσωσης

ESA-Fermin Alvarez Lopez

Τα δεδομένα στον τομέα της έρευνας και διάσωσης στην ευρωπαϊκή ήπειρο και τις γύρω θάλασσες αναμένεται να αλλάξει σημαντικά ένα «τρίγωνο» σταθμών το οποίο είναι σε θέση να λαμβάνει σήματα κινδύνου μέσω δορυφόρων.

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ESA (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαστήματος), το επίγειο δίκτυο για την υπηρεσία έρευνας και διάσωσης του Galileo πέρασε ένα σημαντικό τεστ, ερχόμενο ένα βήμα πιο κοντά στον στόχο του- τη διάσωση ανθρωπίνων ζωών. Οι τρεις σταθμοί που απαρτίζουν το τρίγωνο βρίσκονται στη Σπιτσβέργη της Νορβηγίας, το Μασπαλόμας στα Κανάρια νησιά και την Λάρνακα της Κύπρου, καλύπτοντας όλη την Ευρώπη. Τη γενική εποπτεία έχει ένα κέντρο ελέγχου στην Τουλούζ.

Ο κάθε σταθμός διαθέτει τέσσερις κεραίες για τον εντοπισμό σημάτων κινδύνου που διαβιβάζονται μέσω δορυφόρων, στους οποίους περιλαμβάνονται μέχρι τώρα 14 δορυφόροι GPS, δύο ευρωπαϊκοί του συστήματος Galileo και ένας ένας ρωσικός Glonass. Οι τρεις σταθμοί είναι διασυνδεδεμένοι να λειτουργούν από κοινού, έτσι ώστε και οι 12 κεραίες να μπορούν να συνεργάζονται όσον αφορά στη διαχείριση των δεδομένων από τους δορυφόρους. Σύμφωνα με την ESA, η αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης προσέγγισης επιβεβαιώθηκε μετά από ένα ολόκληρο καλοκαίρι δοκιμών.

«Αυτή η νέα υποδομή έρευνας και διάσωσης, η οποία σχεδιάστηκε από την ESA και χρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. στο πλαίσιο του Galileo, αποτελεί τη συμβολή μας στο σύστημα Cospas-Sarsat, το παλαιότερο και μεγαλύτερο σύστημα διάσωσης με δορυφόρους» εξηγεί ο Φερμίν Αλβάρεζ Λόπεζ της ESA.

Το Cospas-Sarsat χρηματοδοτήθηκε από τον Καναδά, τη Γαλλία, την ΕΣΣΔ και τις ΗΠΑ και αποτελεί ένα παγκόσμιο δορυφορικό σύστημα για τον άμεσο εντοπισμό σημάτων κινδύνου και την προώθησή τους σε τοπικές αρχές επιφορτισμένες με καθήκοντα έρευνας και διάσωσης. Από τη δημιουργία του το 1979 έχει βοηθήσει στη διάσωση άνω των 35.000 ανθρώπων.

Οι φάροι εκτάκτου ανάγκης του Cospas-Sarsat είναι διαθέσιμοι στο εμπόριο και μπορούν να ενεργοποιηθούν από οποιονδήποτε σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης στη γη, στη θάλασσα και στον αέρα. Τα σήματά τους λαμβάνονται από δορυφόρους, ενισχύονται και μεταδίδονται σε σταθμούς εδάφους, οι οποίοι και εντοπίζουν κατά προσέγγιση τη θέση των φάρων και μεταδίδουν με τη σειρά τους τις πληροφορίες στις αρχές.

«Μέχρι τώρα, το Cospas-Sarstat βασιζόταν σε δορυφόρους σε χαμηλές και υψηλές τροχιές» αναφέρει ο Φερμίν. Ωστόσο, όπως συμπληρώνει, οι μεσαίες τροχιές, δορυφόρων όπως του Galileo, είναι καλύτεροι, καθώς καθιστούν πιθανότερο τον ακριβή εντοπισμό ενός σήματος κινδύνου. Επίσης, απαιτούνται λιγότεροι σταθμοί – ενδεικτικά, μόνο τρεις επαρκούν για την κάλυψη της Ευρώπης.

Ο δοκιμές ξεκίνησαν αμέσως μόλις ολοκληρώθηκαν οι σταθμοί. Όπως εξηγεί ο Ιγκόρ Στόικοβιτς, μηχανικός έρευνας και διάσωσης της ESA, επιδεικνύεται ότι το σύστημα λειτουργεί όπως απαιτείται, εν όψει της παράδοσής του στον διαχειριστή του, τμήμα της γαλλικής διαστημικής υπηρεσίας CNES, τον Δεκέμβριο, με προοπτική την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας το 2016.

Sponsored Post