ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
21/11/2014 14:16 EET | Updated 21/11/2014 15:53 EET

Πρωτογενές πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ και ρυθμό ανάπτυξης 2,9%, προβλέπει ο προϋπολογισμός του 2015

Sooc

Αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς νέες πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις των πολιτών, προβλέπει το Σχέδιο προϋπολογισμού 2015 που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρ.Σταϊκούρας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟΝ ΚΡΑΤΙΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΓΙΑ ΤΟ 2015.

Ειδικότερα, όπως επεσήμανε νωρίτερα σήμερα, παρουσιάζοντας τις κυριότερες προβλέψεις του προϋπολογισμού, ο κ. Σταϊκούρας, «στο Σχέδιο, ενσωματώνεται η μείωση κατά 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση κατά 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση - από εφέτος - των ασφαλιστικών εισφορών, η σημαντική βελτίωση του πλαισίου ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, η ενίσχυση των εισοδημάτων των στελεχών, εν ενεργεία και συνταξιούχων, των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας».

Αναφερόμενος στην αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9% το 2015, ο κ.Σταϊκούρας την απέδωσε, κυρίως, στην προβλεπόμενη ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης και την περαιτέρω ενίσχυση των επενδύσεων και των εξαγωγών.

Σύμφωνα με τον ίδιο, εκτιμάται ότι θετικές επιδράσεις θα έχουν η υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων από πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου, η συνέχιση της διαδικασίας αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η ενίσχυση της εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία.

Σημαντική προβλέπεται να είναι και η βελτίωση στις συνθήκες ρευστότητας της οικονομίας από την ολοκλήρωση της διαδικασίας ενίσχυσης της κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών και από την προβλεπόμενη, μερική, χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής στην Ευρωζώνη, μετά την απόφαση να διεξαχθούν μια σειρά από στοχευμένες πράξεις μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης.

Θετικές επιδράσεις στην οικονομική δραστηριότητα, χωρίς να έχουν ακόμη ποσοτικά προσδιορισθεί, αναμένεται να έχουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης λόγω της μείωσης του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, η πλήρης απόδοση - σε ετήσια βάση - του μέτρου της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών που άρχισε να ισχύει από τα μέσα του 2014, η μεταφερόμενη θετική επίδραση του 2014 στο 2015 και η συνέχιση, βάσει των σημερινών ενδείξεων, της μεγάλης ανόδου του τουρισμού και το 2015.

Βέβαια, από την άλλη πλευρά, όπως πρόσθεσε ο κ.Σταϊκούρας, υπάρχουν υψηλοί και αυξημένοι κίνδυνοι και αβεβαιότητες που προέρχονται, κυρίως, από το διεθνές περιβάλλον.

Ιδιαίτερα όταν οι διεθνείς οργανισμοί αναθεωρούν, επί το δυσμενέστερο, τις προβλέψεις τους για την παγκόσμια ανάπτυξη και τις επιμέρους προβλέψεις τους για τις περισσότερες οικονομίες.

Το ποσοστό ανεργίας, προσαρμοζόμενο με σχετική υστέρηση στην πορεία της οικονομικής δραστηριότητας, προβλέπεται να μειωθεί περαιτέρω, πρόσθεσε ο κ.Σταϊκούρας.

Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί, σε εθνικολογιστική βάση, στο 22,6% του εργατικού δυναμικού, από 24,8% το 2014. Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6%, κυρίως λόγω της ανάκαμψης της οικονομίας και των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας.

Ο εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ), ακολουθώντας την πορεία της οικονομικής δραστηριότητας και την επιστροφή της οικονομίας στη διαδικασία οικονομικής μεγέθυνσης, προβλέπεται να αυξηθεί κατά 0,3%.

Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 5,6 δισ. ευρώ ή στο 3% του ΑΕΠ, στο στόχο του Προγράμματος. Κυρίως εξαιτίας της επιστροφής της οικονομίας σε θετικούς ρυθμούς μεταβολής του ΑΕΠ. Έτσι, προβλέπεται αύξηση των φορολογικών εσόδων, χωρίς νέες πρόσθετες φορολογικές επιβαρύνσεις των πολιτών.

Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης, προβλέπεται ισοσκελισμένο. Όπως σημείωσε ο κ.Σταϊκούρας, εκτιμάται, σύμφωνα με τη μεθοδολογία του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών, δημοσιονομικό έλλειμμα 0,2% το 2015, από 1,3% το 2014 και 1,6% το 2013. Και αυτή η εκτίμηση δεν περιλαμβάνει πιθανές θετικές επιδράσεις από τη μεταφορά της καλύτερης εκτέλεσης - στο σκέλος των λειτουργικών δαπανών - του 2014 στο 2015, χωρίς αύξηση όμως των απλήρωτων υποχρεώσεων, την εφαρμογή συντελεστή βιωσιμότητας στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης, τις δευτερογενείς επιπτώσεις από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στην απασχόληση, στο ΑΕΠ και στα δημόσια έσοδα, την υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, την ενίσχυση των εισπράξεων από την τακτοποίηση αυθαίρετων κτισμάτων.

Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί στα 317 δισ. ευρώ ή στο 171% του ΑΕΠ. Μειωμένο κατά 6 και πλέον ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ, έναντι του 2014. Η μείωση αυτή οφείλεται, κυρίως, στην επίτευξη σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος, στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και στη μεγέθυνση της οικονομίας. Οι δαπάνες για τόκους χρέους της Κεντρικής Διοίκησης προβλέπονται να διαμορφωθούν στα 5,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Όπως πρόσθεσε ο αναπληρωτής υπουργός,το ελληνικό Δημόσιο υλοποιεί ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου. Στόχος είναι η αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, οδηγώντας σε δημιουργία θέσεων εργασίας, σε νέα φορολογικά έσοδα και σε καλύτερες υπηρεσίες προς τους πολίτες, η άμεση μείωση του δημόσιου χρέους, η μείωση ή/και εξάλειψη της κρατικής χρηματοδότησης, το άνοιγμα των αγορών και η ενίσχυση του ανταγωνισμού. Ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων έχει μεταφερθεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Κατά τη λειτουργία του Ταμείου, από το 2011, υλοποιήθηκαν έργα αποκρατικοποιήσεων συνολικής αξίας 5,4 δισ. ευρώ. Μέχρι σήμερα, έχουν καταβληθεί, ως τίμημα, περίπου 3 δισ. ευρώ. Στόχος είναι, για το 2015, η επίτευξη εσόδων ύψους περίπου 2,5 δισ. ευρώ.

Πιο αναλυτικά, σε ότι αφορά τα έσοδα και τις δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 2015:

§ Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 50,9 δισ. ευρώ, αυξημένα περίπου κατά 720 εκατ. ευρώ έναντι του 2014.

§ Οι πρωτογενείς δαπάνες προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 41,9 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 530 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2014, αλλά αυξημένες κατά 457 εκατ. ευρώ έναντι του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος, κυρίως λόγω της προβλεπόμενης καταβολής αυξημένων αποδοχών των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχων.

§ Το ύψος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 6,4 δισ. ευρώ, όσο προβλεπόταν και στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Η αναπτυξιακή πολιτική προωθείται με την εντατικοποίηση των ενεργειών για ολοκλήρωση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2007-2013 και την επίσπευση των ενεργειών για έναρξη υλοποίησης των προγραμμάτων της νέας περιόδου 2014-2020.

Ειδικά, όσον αφορά την υλοποίηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων της νέας περιόδου 2014-2020, επιχειρείται η εμπροσθοβαρής απορρόφηση πόρων για την ενίσχυση της απασχόλησης και της επιχειρηματικότητας.

Επιπρόσθετα, σε ότι αφορά τους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης:

§ Τα Νομικά Πρόσωπα, πλην ΔΕΚΟ, αναμένεται να εμφανίσουν πλεόνασμα ύψους 257 εκατ. ευρώ το 2015, από 225 εκατ. ευρώ το 2014, με μειωμένες μεταβιβάσεις από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, αλλά αυξημένες από τον Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

§ Η συνταξιοδοτική δαπάνη αναμένεται να ανέλθει στα 23,3 δισ. ευρώ το 2015, οριακά αυξημένη έναντι του 2014.

Η αύξηση αυτή οφείλεται στους νέους συνταξιούχους, καθώς και στην καταβολή αναδρομικών μετά τον οριστικό κανονισμό και την έκδοση των συντάξεων.

§ Το ταμειακό αποτέλεσμα του ΕΟΠΥΥ αναμένεται να είναι αρνητικό, ύψους 200 εκατ. ευρώ για το 2014, εξέλιξη που οφείλεται στην προσπάθεια επιτάχυνσης των πληρωμών και ταυτόχρονα μείωσης των απλήρωτων υποχρεώσεων.

Σε αυτό το πλαίσιο, ο Οργανισμός αναμένεται να λάβει, ως το τέλος τρέχοντος έτους, ποσό 344 εκατ. ευρώ από την ειδική χρηματοδότηση για την εκκαθάριση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του προς τρίτους.

Αντίστοιχα αναμένεται να διενεργηθούν, εντός του 2014, πληρωμές για ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Οργανισμού, ύψους 652 εκατ. ευρώ.

§ Σημαντική προσπάθεια καταβάλλεται για τη συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης, τα όρια της οποίας έχουν διαμορφωθεί, σε δημοσιονομική βάση, στα 2 δισ. ευρώ για τα έτη 2014 και 2015, έναντι 2,4 δισ. ευρώ το 2013.

Το ύψος αυτό αναμένεται να διασφαλιστεί μέσω της εφαρμογής και ενδυνάμωσης των μηχανισμών καθιέρωσης ποσού επιστροφής και αυτόματων επιστροφών.

§ Τα Νοσοκομεία αναμένεται να εμφανίσουν αρνητικό ταμειακό αποτέλεσμα ύψους 42 εκατ. ευρώ το 2014, λόγω, κυρίως, της εξόφλησης ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.

Σημειώνεται ότι, η εμφανιζόμενη αδυναμία μεταβίβασης των προϋπολογισθέντων πόρων για το έτος 2014 από τον ΕΟΠΥΥ, αντιμετωπίστηκε, ως ένα βαθμό, με αυξημένες μεταβιβάσεις πιστώσεων από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, ύψους 300 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, έως το τέλος του οικονομικού έτους, αναμένεται σημαντική μείωση των απλήρωτων υποχρεώσεων των Νοσοκομείων, ύψους περίπου 400 εκατ. ευρώ.

§ Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του ενοποιημένου προϋπολογισμού των ΟΤΑ, το ισοζύγιο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε δημοσιονομική βάση, για το έτος 2014, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε πλεόνασμα, ύψους 638 εκατ. ευρώ, έναντι στόχου του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος για πλεόνασμα, ύψους 784 εκατ. ευρώ.

Οι Προϋπολογισμοί των ΟΤΑ θα πρέπει να διαμορφωθούν και να εκτελεστούν, το 2015, στο ύψος των στόχων που προβλέπει το ψηφισθέν - από το Μάιο του 2014 - Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Εάν υπάρξουν αποκλίσεις, θα γίνονται παρεμβάσεις.

§ Προβλέπεται βελτίωση του ισοζυγίου των ΔΕΚΟ κατά 257 εκατ. ευρώ το 2015, σε σχέση με το 2014.

Η βελτίωση αυτή αποδίδεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός ότι, από 01.01.2015, στις ΔΕΚΟ δεν περιλαμβάνονται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ και η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ ΑΕ), λόγω της επικείμενης αποκρατικοποίησής τους, ενώ περιλαμβάνονται 4 νέοι φορείς, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, ο ΟΑΣΘ, η ΕΑΒ ΑΕ και η ΕΛΒΟ ΑΕ, λόγω ένταξής τους στο υπό αναθεώρηση Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ.

§ Οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις έχουν διαμορφωθεί, στο τέλος Σεπτεμβρίου του 2014, στα 4,8 δισ. ευρώ, από 9,5 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012. Άρα έχουν ήδη μειωθεί κατά 50%.

Επίσης, ποσό ύψους 800 εκατ. ευρώ θα κατευθυνθεί στη στοχευμένη αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν, από τις αρχές του 2012 και μετά, στους τομείς υγείας, πρόνοιας και κοινωνικής ασφάλισης.

Συνεπώς, μέχρι το τέλος του 2014, εκτιμάται ότι οι φορείς της Γενικής Κυβέρνησης θα έχουν χρηματοδοτηθεί με το συνολικό ποσό των 8 δισ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους.

Συμπερασματικά, σημείωσε ο κ.Σταϊκούρας, «η χώρα εισήλθε σε περίοδο πρωτογενών δημοσιονομικών πλεονασμάτων και θετικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης. Αυτή τη θετική εξέλιξη έχουμε χρέος να την καταστήσουμε διατηρήσιμη. Αυτή θα φέρει σε σύντομο χρόνο την ουσιαστική μείωση της ανεργίας και τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου όλων των πολιτών. Είναι γεγονός ότι τα αποτελέσματα αυτά, τα οποία αποτελούν οφέλη για τη χώρα και την προοπτική της, είχαν και έχουν υψηλό κοινωνικοοικονομικό κόστος. Κόστος, που κατέβαλε και καταβάλει πρωτίστως η πλειονότητα των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων. Στη φάση που βρισκόμαστε, οφείλουμε όλοι μας να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι θυσίες δεν θα πάνε χαμένες. Να αυξήσουμε τα οφέλη και να μειώσουμε το κόστος. Οφείλουμε, λαμβάνοντας υπόψη τη ρευστότητα του διεθνούς περιβάλλοντος, το μέγεθος της προσπάθειας που έχει καταβάλει μέχρι σήμερα η Ελληνική κοινωνία, το ασφυκτικό πλαίσιο και τους διαθέσιμους βαθμούς ελευθερίας στη διαδικασία των διαπραγματεύσεων με τους εταίρους και δανειστές μας, να προσεγγίσουμε τα βασικά πολιτικά ζητήματα της χώρας, και βεβαίως το θέμα του Προϋπολογισμού του 2015, με σύνεση, ρεαλισμό, πνεύμα ενότητας και εθνική συνοχή...».