Γιάννης Μπελεγρίνης Headshot

Pockee: Το ελληνικό startup που σώζει την τσέπη μας

Δημοσιεύθηκε: Ενημερώθηκε:
POCKEE
HuffPost Greece
Εκτύπωση

Βρισκόμαστε στην εποχή που όλοι ψάχνουν να εξοικονομήσουν χρήματα. Κάπου εδώ, έρχεται ένα startup για να καλύψει αυτή την ανάγκη. Είναι το Pockee. Μια εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα, μέσω της οποίας κάποιος μπορεί να πάει σε ένα σούπερ μάρκετ, να αγοράσει προϊόντα και στη συνέχεια μέρος των χρημάτων που ξόδεψε να του επιστραφεί… στην τσέπη του. Ο ιδρυτής του Pockee, Ζήσης Τσαϊρέλης, στη συνέντευξη που παραχωρεί στη HuffPost Greece, εξηγεί πως ακριβώς γίνεται αυτό. Μιλά επίσης για το ποια εμπόδια αντιμετώπισε μέχρι σήμερα στην επιχειρηματική του προσπάθεια, ενώ απαντά και στο μεγάλο ερώτημα για το πως μπορεί η Παιδεία να βοηθήσει τους νέους επιχειρηματίες στην Ελλάδα.

Σε μια δύσκολη περίοδο, εσείς αποφασίσατε να δημιουργήσετε μια ελληνική καινοτόμα επιχείρηση. Τι σας έκανε να αψηφήσετε την ύπαρξη της οικονομικής κρίσης και να προχωρήσετε σε αυτή τη δυναμική κίνηση;

Ήταν ο συνδυασμός δύο πραγμάτων. Από τη μία η «διάγνωση» μια σημαντικής ευκαιρίας στον χώρο των mobile coupons στα σούπερ μάρκετ και από την άλλη μια έμφυτη τάση για αναζήτηση του διαφορετικού, του καινούριου, του καινοτόμου. Έχοντας διανύσει περισσότερα από 7 χρόνια καριέρας στο χώρο των σούπερ μάρκετ και βλέποντας αυτό το σημαντικό «κενό» στην αγορά, το σκεπτικό μας πίσω από μια τέτοια κίνηση ήταν «ή τώρα ή ποτέ…». Βέβαια, το να αφήσεις μια σίγουρη καριέρα με σημαντικές προοπτικές, στα 33 σου χρόνια, προκειμένου να κυνηγήσεις ένα όνειρο, δεν είναι μια εύκολη απόφαση, για αυτό και χρειάστηκε αρκετή σκέψη αλλά και ένα υπολογισμένο ρίσκο προτού κάνουμε το συγκεκριμένο βήμα.

Σίγουρα το μη ευοίωνο οικονομικό κλίμα δεν μπορεί να ενθαρρύνει τέτοιου είδους επιχειρηματικές κινήσεις. Από την άλλη, οι ευκαιρίες και τα «κενά» στην αγορά πάντοτε υπάρχουν και όταν μια ιδέα ανταποκρίνεται σε πραγματικές ανάγκες του καταναλωτή, αξίζει τουλάχιστο να προσπαθήσεις.

Η ουσία είναι ότι διαπιστώσαμε πως ο μόνος τρόπος να παρέχει ένα brand σούπερ μάρκετ εκπτωτικά κουπόνια στους καταναλωτές του, ήταν μέσω ταχυδρομείου, μέσω ενός website από όπου εκτυπώνονται κουπόνια ή με διανομή μέσα στα καταστήματα. Αυτό, σκεφτήκαμε, είναι κάτι που μπορεί και πρέπει να αλλάξει. Έτσι δημιουργήσαμε το Pockee.

Τι είναι το Pockee και πως λειτουργεί;

Το Pockee είναι η 1η και μόνη εφαρμογή με mobile coupons για προϊόντα super market στην Ελλάδα. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κάποια άλλη αντίστοιχη εφαρμογή η οποία να δίνει τη δυνατότητα τα κουπόνια για προϊόντα super market να εξαργυρώνονται αποκλειστικά από το smartphone του καταναλωτή. Οι εκπτωτικές εφαρμογές ή websites που έχουμε δει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα αφορούν πιο «περιφερειακά» έξοδα του νοικοκυριού, μικρότερης συχνότητας και σημασίας από τα ψώνια στο supermarket. Αυτή θεωρούμε ότι είναι και ειδοποιός διαφορά του Pockee, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν «υποχρεώνει» τον καταναλωτή να κάνει κάτι επιπλέον από την χρήση της εφαρμογής (π.χ. να εκτυπώσει κάποιο κουπόνι) ώστε να λάβει την έκπτωση.

Ο τρόπος που λειτουργεί το Pockee είναι απλός και διασκεδαστικός. Αμέσως μόλις κάποιος καταναλωτής κατεβάσει την εφαρμογή, βλέπει τα κουπόνια του για προϊόντα σούπερ μάρκετ. Κατά την επίσκεψη του στο σούπερ μάρκετ, σκανάρει μέσω της εφαρμογής τα αντίστοιχα προϊόντα και εφόσον είναι τα σωστά, προστίθενται στο καλάθι των εκπτώσεων του. Στη συνέχεια, αφού περάσει από το ταμείο, εισάγει τον αριθμό της απόδειξης και σε 1-7 ημέρες τα χρήματα των εκπτώσεων είναι στη διάθεσή του (μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή PayPal), ώστε να τα χρησιμοποιήσει όπως αυτός επιθυμεί.

Βασικό μας πλεονέκτημα είναι ότι έχουμε καταφέρει να έχουμε στην πλατφόρμα μας σημαντικές αλυσίδες supe rmarket, ώστε να μπορεί ο κάθε καταναλωτής να βρει ένα κατάστημα κοντά του και να εξαργυρώσει ένα από τα 142 κουπόνια, συνολικής αξίας 102 ευρώ που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Pockee. Φυσικά τόσο οι αλυσίδες super market όσο και τα προϊόντα που διαθέτουν κουπόνια μέσω του Pockee, θα αυξάνονται συνεχώς το επόμενο διάστημα. Οπότε μείνετε συντονισμένοι…

Μέχρι τώρα πόσοι καταναλωτές χρησιμοποιούν την εφαρμογή σας;

Οι καταναλωτές που μας έχουν εμπιστευτεί και έχουν κατεβάσει την εφαρμογή μας είναι περισσότεροι από 15.000, σε λιγότερο από 3 μήνες ζωής του Pockee. Το σημαντικότερο όμως για εμάς είναι ότι η πλειοψηφία των χρηστών μας είναι εξαιρετικά πιστοί, χρησιμοποιώντας την σχεδόν κάθε εβδομάδα, κάνωντας τα ψώνια τους και εξοικονομώντας σημαντικά ποσά. Επίσης, λαμβάνουμε εξαιρετικά θετικά σχόλια για την ευχρηστία, ευκολία και χρησιμότητα που έχει η εφαρμογή μας. Από ανθρώπους που είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, μέχρι τις παραδοσιακές νοικοκυρές, φαίνεται ότι το Pockee καλύπτει μια σημαντική ανάγκη που έχει ο σημερινός καταναλωτής του σούπερ μάρκετ.

Όσο περνά ο καιρός, όλο και περισσότερα Σούπερ Μάρκετ εντάσσονται στη «λίστα» του Pockee, δίνοντας πιο πολλές επιλογές στους χρήστες. Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το προσεχές μέλλον;

Είναι αλήθεια ότι ξεκινήσαμε την προσπάθειά μας με μόλις 4 αλυσίδες σούπερ μάρκετ και 30 κουπόνια προϊόντων. Σε λιγότερο από 3 μήνες έχουμε καταφέρει να έχουμε μέσα στο Pockee 13 αλυσίδες, που αριθμούν περισσότερα από 1.000 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, και 142 κουπόνια προϊόντων. Είναι κάτι που μας γεμίζει χαρά, αλλά και ανεβάζει των πήχη της ευθύνης απέναντι στους καταναλωτές που μας εμπιστεύονται ως σύμμαχό τους στα ψώνια του σούπερ μάρκετ. Έτσι, ο άμεσος στόχος μας είναι να καλύπτουμε όσο το δυνατό περισσότερες προϊοντικές κατηγορίες μέσα στο σούπερ μάρκετ, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να βρίσκει ελκυστικές προσφορές στα αγαπημένα του προϊόντα.

Παράλληλα, συνεχώς αναζητούμε και άλλους τρόπους ώστε να προσθέσουμε επιπλέον «αξία» για τους καταναλωτές που μας εμπιστεύονται. Αυτό μπορεί να μεταφραστεί στο άμεσο μέλλον σε κουπόνια εκτός σούπερ μάρκετ, αρκεί αυτό να έχει νόημα για τους καταναλωτές μας, αλλά και σε άλλου είδους υπηρεσίες μέσα από την εφαρμογή του Pockee.

pockee

Ο ιδρυτής του Pockee, Ζήσης Τσαϊρέλης

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας, δηλώσατε ότι θα πρέπει να προσανατολίσουμε το σύστημα εκπαίδευσης προς τα νέα μοντέλα επιχειρηματικότητας και την τεχνολογία. Πρακτικά, δηλαδή, πως θα έπρεπε να βοηθά η Παιδεία τους νέους Έλληνες επιχειρηματίες;

Τουλάχιστο από τη δική μου εμπειρία, το σύστημα εκπαίδευσης δεν είναι προσανατολισμένο ούτε προς τα νέα ούτε προς τα παλιά μοντέλα επιχειρηματικότητας… Αντίθετα το κενό μεταξύ πανεπιστημιακής παιδείας και επιχειρήσεων μοιάζει πολλές φορές χαοτικό. Σίγουρα αυτό ξεκινάει από την επαφή των πανεπιστημίων με την πραγματική οικονομία και τις επιχειρήσεις, η οποία εξαντλείται σε τυπικότητες, αλλά έχει και βαθιές ρίζες στο ίδιο το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Δεν είναι νομίζω εξαίρεση σκέψεις φοιτητών όπως «που θα μου χρησιμέψουν αυτά που μαθαίνω…» από τη μία, και από την άλλη σκέψεις νέων που εισέρχονται στην αγορά εργασίας όπως «δε κάνω τίποτα που να έχει σχέση με τις σπουδές μου…».

Όσον αφορά τη στροφή προς την τεχνολογία, νομίζω ότι έιναι μονόδρομος. Αυτό που βιώνουμε και εμείς, είναι ότι πλέον σε πολλούς κλάδους ο ανταγωνισμός δεν είναι πια μόνο τοπικός αλλά παγκόσμιος. Όταν εφαρμόζεις μια νέα ιδέα, η οποία βασίζεται σε περισσότερο ή λιγότερο πολύπλοκες τεχνολογίες, δεν έχεις πλέον την πολυτέλεια να «βλέπεις» τον ανταγωνισμό μόνο εντός Ελλάδος. Βρίσκεσαι ανά πάσα στιγμή εκτεθειμένος σε ένα διεθνές πεδίο ανταγωνισμού, απέναντι σε αντίστοιχες εταιρίες που έχουν εκκολαφθεί σε πιο προηγμένα επιχειρηματικά κράτη. Σε αυτή τη λογική θα πρέπει να είσαι έτοιμος να ανταγωνιστείς όχι μόνο σε επίπεδο ιδέας και επιχειρηματικής ευφυίας, αλλά και σε επίπεδο τεχνολογικών υποδομών.

Οπότε θεωρώ ότι η Παιδεία θα πρέπει να μας προετοιμάζει όσο νωρίτερα γίνεται, ώστε να είμαστε έτοιμοι να μπούμε σε αυτόν τον παγκόσμιο στίβο, με όσο το δυνατό περισσότερα εφόδια. Το πώς είναι μια πολύ μεγάλη και δύσκολη κουβέντα… Οι στενότερες σχέσεις μεταξύ εταρειών και σχολείων/πανεπιστημίων, η εισαγωγή προγραμματισμού από πολύ νωρίς στην εκπαίδευση, η έκθεση φοιτητών σε συνθήκες πραγματικής οικονομίας και η εξωστρέφεια όλων των ιδρυμάτων με τα αντίστοιχα του εξωτερικού μπορεί να αποτελούν ιδέες για την έναρξη αυτής της κουβέντας.

Πολλοί νέοι άνθρωποι στη χώρα μας, προσπαθούν να δημιουργήσουν το δικό τους επιτυχημένο startup. Τελικά, μπορεί μια παρέα νέων και μια καλή ιδέα να φέρουν την επιχειρηματική επιτυχία;

Μια καλή ιδέα και μια αντίστοιχα καλή παρέα σίγουρα είναι απαραίτητα ώστε να ξεκινήσει μια προσπάθεια που ενδέχεται να φέρει σημαντικές επιτυχίες στο μέλλον. Από αυτό το ξεκίνημα όμως μέχρι την τελική επιτυχία η απόσταση είναι αρκετά μεγάλη και απαιτεί και πολλά άλλα στοιχεία. Η σωστή εφαρμογή ενός ουσιώδους επιχειρηματικού σχεδίου, η χρηματοδότησή του, η στελέχωση της επιχείρησης με τους κατάλληλους ανθρώπους, το ευρύτερο περιβάλλον αλλά και αρκετή δόση τύχης επηρεάζουν την έκβαση κάθε τέτοιας προσπάθειας.

Ποια εμπόδια ή δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην μέχρι τώρα πορεία σας με το Pockee;

Ο χώρος της τεχνολογίας όπου δραστηριοποιούμαστε έχει πολλά καλά αλλά και αρκετές δυσκολίες. Από τη μια τα «εμπόδια» εισόδου σε πολλούς τομείς είναι σχετικά χαμηλά, όπως και η αρχική επένδυση που χρειάζεται, από την άλλη όμως ο ανταγωνισμός για την «προσοχή» του καταναλωτή είναι πολύ μεγάλος. Ο καταναλωτής δέχεται καθημερινά πολλαπλά μηνύματα, ανάμεσα στα οποία είναι πολύ πιθανό το δικό σου μήνυμα να «χαθεί», ακόμη και αν καλύπτει πολύ σημαντικές ανάγκες του. Επίσης, η κάθε καινοτομία πάντα χρειάζεται το χρόνο της ώστε να εδραιωθεί και να πείσει μια κρίσιμη μάζα καταναλωτών να την χρησιμοποιήσει. Παρόλ’ αυτά, αυτό που έχει σημασία για εμάς, ανεξαρτήτως δυσκολιών, είναι να παραμείνουμε πιστοί στην υπόσχεση μας να βοηθούμε τους Έλληνες καταναλωτές να κάνουν «έξυπνη οικονομία», εύκολα και απλά, από το κινητό τους και μόνο. Τα υπόλοιπα είμαστε αισιόδοξοι ότι αργά ή γρήγορα θα έρθουν…

Στο εξωτερικό βλέπουμε πολλές επιχειρήσεις να ξεκινούν ως μικρά startups και να φτάνουν στη κορυφή. Όπως το Facebook, το E-bay ή το Amazon. Βάσει της εμπειρίας σας, πιστεύετε ότι θα δούμε κάποτε μια ελληνική καινοτόμα επιχείρηση να καταγράφει ένα παρόμοιο success story;

Οι περιπτώσεις που αναφέρετε έχουν αναπτυχθεί σε πολύ πιο προηγμένα επιχειρηματικά περιβάλλοντα από αυτό της Ελλάδος. Εκεί οι νέες ιδέες που γίνονται επιχειρήσεις, επιτυγχάνουν ή αποτυγχάνουν είναι απείρως περισσότερες, άρα και η πιθανότητες για “success story” είναι σημαντικά μεγαλύτερες. Οπότε θεωρώ ότι σίγουρα μπορεί να υπάρξει μια Ελληνική καινοτομία η οποία θα φτάσει σε υψηλά επίπεδα, αλλά σίγουρα αυτό δε πρόκειται να συμβεί όσο περιορίζεται στα σύνορα της Ελλάδας. Από το περιβάλλον της γραφειοκρατίας μέχρι την αντιμετώπιση της επιχειρηματικότητας από την κοινωνία και την ευκολία υιοθέτησης νέων καινοτομιών, δυστυχώς οι προϋποθέσεις μιας λαμπρής κατά τα άλλα ιδέας, δεν μπορούν να είναι οι καλύτερες στο δικό μας περιβάλλον.

*Στην κεντρική φωτογραφία εμφανίζονται (από δεξιά): Κώστας Ντούβρας, Αντώνης Μυλωνάς, Μαρία Δρίνια, Ζήσης Τσαϊρέλης, Σπύρος Γεροκώστας