Πως το Uber ξεκίνησε από το Σαν Φρανσίσκο και εξαπλώθηκε σε όλο τον πλανήτη

Πως το Uber ξεκίνησε από το Σαν Φρανσίσκο και εξαπλώθηκε σε όλο τον πλανήτη
BERLIN, GERMANY - SEPTEMBER 02: In this photo illustration, a woman uses the Uber app on an Samsung smartphone on September 2, 2014 in Berlin, Germany. Uber, an app that allows passenger to buy rides from drivers who do not have taxi permits, has had its UberPop freelance driver service banned in Germany after a complaint by Taxi Deutschland, a trade association of taxi drivers in the country. The company, which operates in 42 countries over 200 cities worldwide, plans to both appeal the decisi
BERLIN, GERMANY - SEPTEMBER 02: In this photo illustration, a woman uses the Uber app on an Samsung smartphone on September 2, 2014 in Berlin, Germany. Uber, an app that allows passenger to buy rides from drivers who do not have taxi permits, has had its UberPop freelance driver service banned in Germany after a complaint by Taxi Deutschland, a trade association of taxi drivers in the country. The company, which operates in 42 countries over 200 cities worldwide, plans to both appeal the decisi
Adam Berry via Getty Images

«Μπορούμε να δημιουργήσουμε 50.000 νέες θέσεις εργασίας στην Ευρώπη μέσα στο 2015». Αυτό επεσήμανε ο συνιδρυτής του διάσημου Uber, Τράβις Κάλανικ, μιλώντας στο συνέδριο του DLD (Digital-Life-Design), που πραγματοποιήθηκε στο Μόναχο. Αναμφίβολα, το Uber καταγράφει το δικό του success story.

Είναι από τις ιστορίες που συνηθίζαμε να βλέπουμε σε ταινίες. Μια μικρή επιχείρηση ξεκινά, συνήθως κάπου στην Αμερική, και τελικά καταφέρνει να φτάσει σε κάθε άκρη της γης.

«Το Uber μπορεί να βοηθήσει ώστε να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση και να αποχωρήσουν από τους δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων περίπου 400.000 οχήματα σε ετήσια βάση» είπε επίσης ο (μόλις 38 χρονών) Τράβις Κάλανικ, στο ίδιο συνέδριο. Θέλοντας να εξηγήσει με απλά λόγια, κάποια από τα οφέλη που παρέχει η καινοτόμα εφαρμογή του, στα μέρη όπου δραστηριοποιείται.

Η επιτυχία... ήρθε με ταξί

Το Uber ιδρύθηκε το 2009 στο Σαν Φρανσίσκο και στα σχεδόν 6 χρόνια ζωής του έχει επεκτείνει τις υπηρεσίες του σε 250 πόλεις σε όλο τον κόσμο. Η αξία της εφαρμογής κυμαίνεται, σύμφωνα με εκτιμήσεις, περίπου στα 40 δισ. δολάρια, ενώ τα έσοδα της σε ότι αφορά το 2014 ξεπέρασαν τα 2 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για μια εφαρμογή για smartphones και tablets που επιτρέπει στον οποιονδήποτε πολίτη να βρει ένα αυτοκίνητο με τον οδηγό του για να μετακινηθεί μέσα στην πόλη. Κάτι σαν ένα... διαδικτυακό οτοστόπ. Εδώ όμως υπάρχει και ένα μικρό μίσθωμα.

Ο συνιδρυτής του Uber, Τράβις Κάλανικ

Το διαφορετικό σε σχέση με τις mobile υπηρεσίες εύρεσης ταξί , που υπάρχουν πλέον στις περισσότερες πόλεις του κόσμου, είναι ότι το Uber επιτρέπει και τη μίσθωση ιδιωτικών αυτοκινήτων. Ο πελάτης βρίσκει στο χάρτη τον οδηγό που είναι τη συγκεκριμένη στιγμή πιο κοντά του, τον καλεί, πληρώνει μέσω της εφαρμογής, και πηγαίνει στον προορισμό του εύκολα και οικονομικά. Οδηγός μπορεί να γίνει λίγο-πολύ οποιοσδήποτε νόμιμος κάτοχος αυτοκινήτου.

Βέβαια, η εφαρμογή διαθέτει επίσης τη σχετική υπηρεσία και για επαγγελματίες οδηγούς ταξί.

Οι αντιδράσεις

Η ανοδική πορεία του Uber δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Στην Αμερική η επιτυχία ήταν μεγάλη. Ωστόσο, όταν τα στελέχη της εταιρίας αποφάσισαν να κάνουν το «άνοιγμα» προς την Ευρώπη, ήρθαν αντιμέτωποι με την πλευρά των οδηγών ταξί.

Οι επαγγελματίες του κλάδου θεώρησαν από την πρώτη στιγμή, ότι η δραστηριοποίηση του Uber θα μειώσει την δικιά τους δουλειά. Αφού ο καθένας θα μπορεί πολύ εύκολα να γίνει... ιντερνετικός οδηγός ταξί. Και ο κάθε επιβάτης θα μπορεί να τον βρει μέσω του κινητού του.

Ο Τράβις Κάλανικ δήλωσε, πάντως, ότι η εταιρία του είναι διατεθειμένη να πάει στον δήμαρχο κάθε πόλης που δραστηριοποιείται το Uber και να συζητήσουν, προκειμένου να βρεθεί μια καλή λύση για όλες τις πλευρές.

Το Uber στην Ελλάδα

Στη χώρα μας η εφαρμογή λειτουργεί εδώ και λίγους μήνες. Προς το παρόν προσφέρει μόνο την υπηρεσία που αφορά την κλήση σε επαγγελματίες οδηγούς. Γίνεται εύκολα κατανοητό λοιπόν, ότι οι 50.000 νέες θέσεις εργασίας που ανακοίνωσε ο συνιδρυτής της εταιρίας, δεν αφορούν την Ελλάδα. Τουλάχιστον με τα τωρινά δεδομένα.

Πρόσφατα η HuffPost Greece είχε μιλήσει, στα πλαίσια συνέντευξης, με έναν Έλληνα ιδρυτή startup, που δραστηριοποιείται επίσης στην αγορά των ταξί. Τον δημιουργό του Taxibeat, Νίκο Δρανδάκη. Ο ίδιος, σε ερώτηση σχετικά με την έλευση του Uber στη χώρα μας, είχε πει χαρακτηριστικά: «Το Uber στην Ελλάδα δουλεύει μόνο με τους ταξιτζήδες άρα, όπως και εμείς, τους δίνει δουλειά. Δεν λειτουργεί δηλαδή με ιδιώτες, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες. Στην παρούσα φάση τουλάχιστον, οι ταξιτζήδες δεν έχουν λόγο να ανησυχούν. Το σίγουρο είναι ότι μέσα από τον ανταγωνισμό τέτοιων έξυπνων εφαρμογών, μόνο κάτι καλό μπορεί να βγει».

Δημοφιλή