«Carpo»: Οι Έλληνες που έμαθαν στους Λονδρέζους το φιστίκι Αιγίνης και τον ελληνικό καφέ

«Carpo»: Οι Έλληνες που έμαθαν στους Λονδρέζους το φιστίκι Αιγίνης και τον ελληνικό καφέ
CARPO

Μπαίνοντας στο «Carpo» δεν γίνεται να μη σου έρθει η μυρωδιά του φρεσκοκαβουρδισμένου καφέ και το χαρακτηριστικό άρωμα των ξηρών καρπών που βρίσκονται σε τσουβάλια και είναι έτοιμοι να μπουν σε σακουλάκια και να ζυγιστούν. Εκεί, συναντώ τον Κώστα Κοντόπουλο, έναν από τους ιδιοκτήτες του «Carpo» και ανάμεσα σε φυστίκια Αιγίνης, σοκολάτες και αμύγδαλα συζητάμε για το μαγαζί που έχουν ανοίξει στο Λονδίνο, για τον ελληνικό καφέ που αγαπούν οι Λονδρέζοι, για τους ξηρούς καρπούς και τις χειροποίητες σοκολάτες.

Πώς ξεκίνησε το Carpo;

Το 1990 τα δύο αδέρφια μου, Βασίλης, Αλέξης κι εγώ ξεκινήσαμε την επιχείρησή μας με ένα μικρό μαγαζί στην Αθήνα με διάφορα προϊόντα. Για να μπορέσει να έχει μία αποτελεσματικότητα αποφασίσαμε να βάλουμε μέσα φούρνους ώστε να εξασφαλίσουμε ότι οι πελάτες μας θα απολαμβάνουν τα προϊόντα μας φρέσκα. Κάπως έτσι, μέσα από επίμονες προσπάθειες και σε δύσκολα χρόνια, κάναμε την αρχή. Είναι πολύ δύσκολο προϊόν ο ξηρός καρπός. Δεν είναι τυχαίο ότι παίζεται στα ταμπλό του χρηματιστηρίου διεθνώς, καθημερινά, ενώ ταυτόχρονα είναι ένα αγροτικό προϊόν, το οποίο σημαίνει ότι τη μία χρονιά μπορεί να πάει καλά και την επόμενη όχι τόσο. Αυτό είχε ως συνέπεια να είναι δύσκολος ο δρόμος αλλά μέσα από αυτή την περιπέτεια μπορέσαμε να εξελιχθούμε.

Πώς φτάσατε από το κατάστημα του 1990, στο «Carpo» με τη μορφή που το γνωρίζουμε σήμερα;

Η διαδρομή ξεκινάει από το 1990 και φτάνουμε στο 2011, στην καρδιά της κρίσης, όπου πάλι η ανάγκη για εξέλιξη με έκανε να σκεφτώ και να δημιουργήσω το «Carpo» με τη μορφή που έχει σήμερα. Ένα μαγαζί φιλικό, ποιοτικό, μία μικρή γιορτή στο κέντρο της Αθήνας. Είχα ανάγκη να κάνω τη δουλειά μου να μου αρέσει πραγματικά και να επενδύσω σε αυτήν και συναισθηματικά. Οι καρποί είναι ένα προϊόν που πρέπει να είναι καθημερινά στη διατροφή μας, δεν υπάρχει πιο σημαντικό προϊόν από αυτό.

Τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι σας έχει κάνει να ξεχωρίσετε;

Αυτό που προσπαθώ να μεταβιβάσω σε όλους τους συνεργάτες μας, και εδώ και στην Αγγλία, είναι να σέβονται και να εκτιμούν τους ανθρώπους που περνούν το κατώφλι μας, να υπάρχει συνέπεια και ευθύνη απέναντι σε όλους αυτούς που στηρίζουν και εμπιστεύονται το «Carpo». Δεν είναι μόνο το προϊόν, που για εμάς είναι αδιαπραγμάτευτο να έχουμε ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί, γι' αυτό και διαλέγουμε με τα χέρια μας τους καρπούς. Η επιλογή και η διαλογή των προϊόντων είναι πολύ σημαντική. Δεν είναι, όμως, μόνο αυτό αρκετό, είναι ο τρόπος που επικοινωνείς με τον κόσμο. Αυτοί που εμπιστεύονται το «Carpo» αισθάνονται ότι πραγματικά κάποιος σέβεται ότι θα δώσουν έστω και ένα ευρώ στο μαγαζί.

Πώς αποφασίσατε να κάνετε το βήμα και να βγείτε εκτός συνόρων στο Λονδίνο;

Το 2013, αποφασίσαμε να τολμήσουμε αυτό το δημιούργημα που κάναμε, δηλαδή ένα κλασσικό προϊόν «παντρεμένο» με σοκολάτα και καφέ, να το βγάλουμε και εκτός συνόρων. Ένα δύσκολο εγχείρημα με τα δεδομένα της οικονομικής κατάστασης που επικρατούσε τότε. Επιμείναμε, παλέψαμε και τελικά στήσαμε το κατάστημά μας σε ένα πολύ κεντρικό σημείο του Λονδίνου και είμαστε πολύ χαρούμενοι που έχει γίνει σημείο αναφοράς για ανθρώπους από όλο τον κόσμο.

Πόσα καταστήματα μετράτε αυτή τη στιγμή;

Τώρα έχουμε τρία καταστήματα, δύο στην Ελλάδα και ένα στην Αγγλία και είμαστε σε μία φάση που σκεφτόμαστε το επόμενό μας βήμα. Δεν θέλω να κάνω ένα πυροτέχνημα, οπότε σκέφτομαι μακροπρόθεσμα. Εκτός από τα καταστήματά μας υπάρχει κι ένα εργοστάσιο από πίσω, που εκεί γίνεται όλη η συλλογή, ο έλεγχος και η οργάνωση και αποτελεί σημαντικό κομμάτι της δουλειάς μας.

Ποια είναι τα σχέδια για το μέλλον; Να περιμένουμε κι άλλο κατάστημα στο εξωτερικό;

Η αλήθεια είναι ότι όταν βγαίνεις εκτός συνόρων, ο κόσμος σου φαίνεται πιο μικρός. Οπότε σιγά σιγά σκεπτόμαστε να κάνουμε το επόμενο βήμα, ίσως και σε άλλη χώρα του εξωτερικού.

Από που προέρχονται οι ξηροί καρποί του Carpo;

Από όλο τον κόσμο. Ό,τι έχει η ελληνική γη, υπάρχει στο κατάστημά μας και είναι διαλεγμένο προσεκτικά, αλλά ό,τι δεν προέρχεται από την Ελλάδα το λέμε. Δίνουμε την επιλογή στον καταναλωτή για το εάν θέλει το ελληνικό ή το εισαγωγής. Δεν «βαφτίζουμε» προϊόντα εισαγωγής, ως ελληνικά...

Ποιο προϊόν προτιμούν οι Λονδρέζοι;

Όταν είχαμε πρωτοανοίξει το κατάστημα, έμπαιναν μέσα και κοιτούσαν τα τσουβάλια με τους ξηρούς καρπούς γιατί δεν είχαν ξαναδεί κάτι ανάλογο. Εκείνοι ήξεραν τους ξηρούς καρπούς μόνο μέσα στα πλαστικά σακουλάκια που πουλάνε στα σούπερ μάρκετ. Κοίταζαν τα τσουβάλια και τις λαμαρίνες και δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι γίνεται. Τους λέγαμε να δοκιμάσουν και τρόμαζαν.

Δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποιο από τα προϊόντα μας που να αρέσει περισσότερο. Εκτιμούν πολύ το φιστίκι Αιγίνης, που έχει όλα τα αρώματα του δέντρου, τη σοκολάτα μας που είναι φτιαγμένη στο χέρι και φυσικά τον ελληνικό καφέ. Είναι φοβερό, πόση εντύπωση κάνει ο ελληνικός καφές σε Κινέζους, σε Άγγλους και σε Γάλλους. Τους αρέσει φοβερά τόσο το άρωμα, όσο και η διαδικασία ψησίματος του καφέ, ενώ εντυπωσιάζονται και από την ελληνική φιλοξενία.

Πώς πιστεύετε ότι μπορεί ένας Έλληνας επιχειρηματίας να αντιμετωπίσει την κρίση, σήμερα;

Αυτό που πιστεύω ότι πρέπει να κάνουμε είναι να πάμε κόντρα στον καιρό, κόντρα στους δύσκολους καιρούς. Φοβάμαι ότι ο Έλληνας έχει χάσει τη δημιουργικότητά του και την έμπνευσή του και πιστεύω ότι είναι μία ευκαιρία να εμπνευστεί και να δημιουργήσει, και όχι να κάνει εύκολες αντιγραφές... Άραγε, πώς μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά όταν το μόνο που βλέπουμε γύρω μας είναι φούρνοι, γιαουρτάδικα, σουβλάκια και τώρα, μετά το Carpo, καταστήματα με ξηρούς καρπούς, από ανθρώπους που δεν έχουν καμία σχέση με τις συγκεκριμένες δουλειές;