5 μαθήματα ηγεσίας από τον Στιβ Τζομπς

5 μαθήματα ηγεσίας από τον Στιβ Τζομπς
Detroity2k/Flickr

Ο Στιβ Τζομπς ξεκίνησε την Apple στο γκαράζ των γονιών του το 1976 και κατάφερε να δημιουργήσει μία από τις πιο ισχυρές και καινοτόμες εταιρείες στον κόσμο.

Μετά την κυκλοφορία της βιογραφίας του, πολλοί ήταν εκείνοι που προσπάθησαν να εντοπίσουν το μυστικό της επιτυχίας του, αλλά το μεγαλύτερο πλεονέκτημα που είχε ο Τζομπς και εκείνο που τον έκανε να ξεχωρίσει ήταν η προσωπικότητά του και το γεγονός ότι είχε πάθος και ενθουσιασμό για τη δουλειά του. Ποια ήταν, όμως, τα χαρακτηριστικά εκείνα που τον έκαναν να ξεχωρίσει στη δουλειά του; Το Harvard Business Review έχει συγκεντρώσει μερικά από αυτά.

Συγκέντρωση

Ο Τζομπς συνήθιζε να πηγαίνει τα 100 καλύτερα στέλεχη της εταιρείας του μια εκδρομή. Την τελευταία μέρα της εκδρομής, τους ρωτούσε ποια πιστεύουν ότι είναι τα 10 καλύτερα πράγματα που πρέπει να γίνουν στην Apple και τα έγραφε σε έναν πίνακα. Αφού άκουγε τις προτάσεις και έσβηνε αυτές που δεν θεωρούσε καλές, κατέληγε στις 10 καλύτερες. Τότε, έσβηνε τις τελευταίες 7 ιδέες και ανακοίνωνε ότι μπορούν να γίνουν μόνο οι τρεις πρώτες. Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούσε να κρατάει τους εργαζόμενούς του συγκεντρωμένους και τους μάθαινε να βάζουν προτεραιότητες.

Απλότητα

Ο Τζομπς λάτρευε τα απλά πράγματα. Όταν είχε εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο και εργαζόταν στην εταιρεία Atari παρατήρησε ότι τα παιχνίδια που είχαν ήταν τόσο απλά που ο καθένας μπορούσε να παίξει, ρίχνοντας απλά ένα κέρμα. Ο Τζομπς έβαλε ως στόχο να δημιουργήσει προϊόντα φιλικά στον χρήστη και να κάνουν τη ζωή του πιο εύκολη.

Πάρτε ρίσκα

Το σήμα- κατατεθέν κάθε καινοτόμου εταιρείας δεν είναι μόνο να «γεννά» συνέχεια νέες ιδέες, αλλά να γνωρίζει και πότε να παίρνει ρίσκο ειδικά όταν έχει «μείνει πίσω». Αυτό συνέβη όταν ο Τζομπς δημιούργησε το πρώτο iMac. Επικεντρώθηκε στο να δημιουργήσει ένα μηχάνημα που διευκολύνει τον χρήστη με τις φωτογραφίες και τα βίντεο αλλά είχε μείνει πίσω στον τομέα μουσική. Τη στιγμή που ο υπόλοιπος κόσμος έγραφε cd και αντάλλασε μουσική από κανονικά pc, το iMac δεν είχε αντίστοιχες δυνατότητες. Αντί να αναβαθμίσει το iMac, όμως, προτίμησε να δημιουργήσει ένα εντελώς καινούριο σύστημα και το αποτέλεσμα ήταν ένας συνδυασμός του iTunes, του iTunes Store και του iPod, που επέτρεπαν στους χρήστες να αγοράσουν, να μοιραστούν, να διαχειριστούν, να αποθηκεύσουν και να ακούσουν μουσική με καλύτερο τρόπο από οποιαδήποτε άλλη συσκευή.

Τα προϊόντα είναι πιο σημαντικά από τα κέρδη

Όταν ο Τζομπς και η μικρή του ομάδα σχεδίασαν τα Macintosh στις αρχές της δεκαετίας του '80, ο στόχος του ήταν να φτιάξουν κάτι πάρα πολύ καλό.Ο Τζομπς ποτέ δεν ανέφερε το κέρδος ή τη μείωση του κόστους. Συγκεκριμένα είχε πει: «Μην ανησυχείς για την τιμή, απλά φτιάξε έναν υπολογιστή με συγκεκριμένες δυνατότητες», ενώ συνήθιζε να γράφει στους πίνακες στα γραφεία «Μην συμβιβάζεστε». Μακροπρόθεσμα κατάφερε να βρει μία ισορροπία ανάμεσα στην ποιότητα και το κέρδος, έχοντας πάντοτε στο μυαλό του ότι εάν συγκεντρωθεί κανείς στη σημιουργία ενός εξαιρετικού προϊόντος, τα κέρδη θα έρθουν ως ένα φυσικό επακόλουθο.

Φέρτε την πραγματικότητα στα μέτρα σας

Ο Τζομπς είχε την απίστευτη ικανότητα να πιέζει ανθρώπους να κάνουν πράγματα που θεωρούσαν αδύνατα. Πολλοί που δεν τον γνώριζαν μπορεί να τον θεωρούσαν λίγο τραμπούκο, αλλά όσοι είχαν δουλέψει μαζί του, παραδέχονταν, ότι όσο κι αν τους εξόργιζε μερικές φορές, τους οδήγησε να κάνουν πράγματα που θεωρούσαν ακατόρθωτα.