Αποκρατικοποιήσεις: Εμπόδια στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων θέτει η Fraport

Αποκρατικοποιήσεις: Εμπόδια στην παραχώρηση των 14 αεροδρομίων θέτει η Fraport
Sooc

Στον «αέρα» βρίσκεται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την παραχώρηση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων στην γερμανική εταιρεία Fraport, εξαιτίας εμποδίων που θέτει αυτή την φορά η άλλη πλευρά.

Μπορεί η κυβέρνηση να έδωσε το πράσινο φως για τις αποκρατικοποιήσεις των αεροδρομίων μετά από πολλούς μήνες, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες της Καθημερινής, η Fraport δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση λόγω του ρίσκου της χώρας. Γι' αυτό τον λόγο η γερμανική εταιρεία ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση.

Στο σημείο αυτό να αναφέρουμε πως η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων δεν έχει ακόμα υπογραφεί, παρόλο που η ελληνική πλευρά έχει δώσει το πράσινο φως. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής, θα γίνουν μεγάλες προσπάθειες, με με επισπεύδοντα το ΤΑΙΠΕΔ, ώστε οι αποκρατικοποιήσεις να πραγματοποιηθούν έως τα τέλη Νοεμβρίου. Βέβαια θα χρειαστεί και η παράταση ισχύος της εγγυητικής επιστολής, όμως, αρμόδιοι παράγοντες εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ θα μπορέσει να εισπραχθεί εντός του 2015, όπως προβλέπεται στο νέο μνημόνιο.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα της Καθημερινής, πηγές με γνώση των όσων διημείφθησαν το προηγούμενο εξάμηνο μεταξύ Αθήνας και Fraport αποκαλύπτουν πως οι Γερμανοί, λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο σημείο να ισχυρίζονται πως η προσφορά τους δεν ήταν δεσμευτική και να εξέταζαν την πλήρη αποχώρηση.

Φαίνεται πάντως πως το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε να διατηρήσει την πλήρη και ουσιαστική εμπλοκή της Fraport, αλλά όχι και να υπογραφεί η σύμβαση. Τώρα το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενέκρινε την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Παρόλα αυτά η υπογραφή εκκρεμεί. Με δηλώσεις εκπροσώπου της, η Fraport χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του ΚΥΣΟΙΠ «βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του ΤΑΙΠΕΔ», και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ο γερμανικός όμιλος επιθυμεί τόσο να κερδίσει χρόνο όσο και ενδεχόμενες παραχωρήσεις, ενώ παράλληλα επιδιώκει να μην εμφανιστεί ως πειθήνιος επενδυτής που περίμενε υπομονετικά για να πληρώσει ένα τίμημα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει δίκαιο. Πόσο μάλλον που από τον Νοέμβριο του 2014, οπότε και κατατέθηκε η δεσμευτική προσφορά, έως σήμερα η ελληνική οικονομία έχει διολισθήσει από αναπτυσσόμενη σε υφεσιακή και έχουν επιβληθεί έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.

Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει προβλέψει στο Asset Development Plan του ΤΑΙΠΕΔ, που ψηφίστηκε ως παράρτημα του Μνημονίου από τη Βουλή, κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων «το ταχύτερο δυνατό», ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και παράδοση των αεροδρομίων τον Μάρτιο του 2016.

Η προσφορά της Fraport (σε κοινοπραξία με τη Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) πέρυσι τον Νοέμβριο προέβλεπε 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού.

Επενδύσεις 1,4 δισεκατομμυρίων

Οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν την πρώτη 4τετραετία, σύμφωνα με όσα προβλέπει η προσφορά της κοινοπραξίας, θα προσεγγίσουν τα 330 εκατ., ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης θα φτάσουν κοντά στο 1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος.

Κύριος μέτοχος της εισηγμένης στη Φρανκφούρτη Fraport είναι, το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Εσσης (31,35%), και ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Εσσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%), η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited (5,27%) ενώ οι λοιποί μέτοχοι ελέγχουν το υπόλοιπο 34,91%.

Δημοφιλή