Velo Lab: Χειροποίητα ποδήλατα «Made in Greece» που ταξιδεύουν στην Αγγλία, την Γερμανία και το Κατάρ

Velo Lab: Χειροποίητα ποδήλατα «Made in Greece» που ταξιδεύουν στην Αγγλία, την Γερμανία και το Κατάρ
velo lab

Ο Στάθης Στασινόπουλος θυμάται ότι από μικρό παιδί του άρεσε να παίρνει το ποδήλατό του και να κάνει βόλτες, να κάνει ορεινή ποδηλασία, BMX, αγωνιστική ποδηλασία, μέχρι που μεταμορφώθηκε σε έναν αστικό ποδηλάτη. Επειδή, όμως, η αγάπη του για το ποδήλατο ήταν μεγάλη αποφάσισε να την συνδυάσει με τις γνώσεις του ως μηχανολόγος και να ιδρύσει το 2013 την εταιρεία Velo Lab, όπου σχεδιάζει, κατασκευάζει και εξάγει χειροποίητα ποδήλατα. Έχοντας στο βιογραφικό του πολλές καινοτομίες, όπως το Folding Project, ένα αναδιπλούμενο ποδήλατο, αλλά και το manager magazine να κατατάσσει ένα από τα ποδήλατά του μέσα στα 11 καλύτερα της έκθεσης Eurobike στη Γερμανία, ο Στάθης Στασινόπουλος, design engineer και ιδρυτής της Velo Lab, πιστεύει ότι αν έχει κανείς τόλμη, όλα βρίσκουν τον δρόμο τους ακόμα και στον πολύ ανταγωνιστικό χώρο του ποδηλάτου.

Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με τον κόσμο των ποδηλάτων;

Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ως παιδί είμαι πάνω σε ένα ποδήλατο. Τα πρώτα εφηβικά χρόνια με τα ΒΜΧ και αργότερα με τους αγώνες, είτε ορεινής ποδηλασίας MTB είτε με την κλασσική ποδηλασία δρόμου και πίστας. Μοιραία σταμάτησα την αγωνιστική ποδηλασία περί το 2006 και άρχισα να μεταμορφώνομαι σταδιακά σε αστικό ποδηλάτη. Κάπου εκεί με κατέλαβε και η εμμονή της σχεδίασης και κατασκευής του δικού ποδηλάτου. Θυμάμαι σαν φοιτητής στο Τμήμα Μηχ/γιας των ΤΕΙ, είχα ζητήσει ως διπλωματική εργασία την μελέτη ενός ποδηλάτου που ποτέ δεν πήρα. Και όπως όλα τα απωθημένα, έτσι και αυτό, κάποια στιγμή βγήκε στην επιφάνεια.

Μίλησέ μας λίγο για το Folding Project;

Το Folding Project είναι ένα αναδιπλούμενο ποδήλατο με μεγάλους τροχούς, full size όπως λέγετε, με ριζοσπαστική σχεδίαση, χωρίς δηλαδή το κλασσικό τριγωνικό σχήμα που έχουμε συνηθίσει και χωρίς το κλασσικό πιρούνι και ψαλίδι που συναντάμε σε όλα τα ποδήλατα. Με industrial design μορφή και μεγάλες τετραγωνικές διατομές από αλουμίνιο, που επίσης δεν συνηθίζεται στο χώρο του bike industry. Η αρχική έμπνευση ήρθε περί τα τέλη του 2010 και σύμφωνα με την παραπάνω εμμονή, έπρεπε αν είναι ελαφρύ, άκαμπτο με άρτια γεωμετρία προερχόμενη από το χώρο της αγωνιστικής ποδηλασίας αλλά με περισσότερο άνετη θέση οδήγησης και ταυτόχρονα να έχει και το χαρακτηριστικό της αναδίπλωσης. Μοναδικά χαρακτηριστικά για ποδήλατο folding/σπαστό. Οι μεγάλες δε επιφάνειες προσφέρονται ως καμβάς για graphic arts και adds. Το έναυσμα για την εμπορική αξιοποίηση δόθηκε το 2012 στο Athens Bike Festival όπου ένα πρωτότυπο FP ζωγραφισμένο στο χέρι, παρουσιάστηκε ως έργο τέχνης στην έκθεση Bike Art. Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον από το κόσμο του ποδηλάτου οδήγησε ένα χρόνο μετά στην Ίδρυση της Velo Lab και στην συμμετοχή του pre-production μοντέλου, στα IF Eurobike Design Awards στη Γερμανία. Το 2014 η Velo Lab παρουσιάζει στην μεγαλύτερη έκθεση ποδηλάτου του κόσμου, στην Eurobike στη Γερμανία και την ηλεκτρική έκδοση, το e-FP. Μια έκθεση που συγκεντρώνει περισσότερους από 1300 εκθέτες από όλο τον κόσμο. Σπουδαία παρουσία, με το manager magazine να διακρίνει το ποδήλατο μέσα στα 11 καλύτερα ποδήλατα πόλης της έκθεσης και τις πρώτες πωλήσεις να ακολουθούν. Το Μάρτιο του 2015 παρουσιάζεται ακόμα ένα μοντέλο στο Berliner Fahrradscau στο Βερολίνο, το μη αναδιπλούμενο σπορ ποδήλατο πόλης NFP όπου και κλείνει την μέχρι τώρα γκάμα.

Όλα τα ποδήλατα είναι χειροποίητα. Πόσος χρόνος χρειάζεται για να φτιάξεις ένα ποδήλατο;

Για την κατασκευή του ποδηλάτου χρειάζονται περίπου 3 εβδομάδες εκτός αν υπάρχουν ιδιαίτερες custom απαιτήσεις. Ο πελάτης επιλέγει χρώμα και αν θέλει γραφικά και το ποδήλατο κατασκευάζεται σύμφωνα με τις ποδηλατικές συνήθειες και ανάγκες (σχέσεις μετάδοσης, πάχος ελαστικού κλπ)

Ποια είναι η διαδικασία για να παραγγείλει κάποιος ένα ποδήλατο από εσένα;

Αρκεί ένα mail για να ξεκινήσει μια επικοινωνία. Ο πελάτης μπαίνει στην λίστα κατασκευής (build list) από την στιγμή που λάβω τo έντυπο παραγγελίας με τα σωματομετρικά στοιχεία και την απαραίτητη προκαταβολή.

Πριν από μερικά χρόνια στην Ελλάδα το ποδήλατο έκανε έντονη εμφάνιση. Πιστεύεις ότι είναι η φούσκα ή μόδα ή ότι θα γίνει συνήθεια για τους 'Ελληνες;

Εδώ και πολλά χρόνια, στις "ποδηλατικά" πολιτισμένες Ευρωπαϊκές χώρες, η μετακίνηση με το ποδήλατο ήταν πάντα στο καθημερινό "μενού" μετακίνησης. Χώρες που είχαν καταλάβει από νωρίς ότι το ποδήλατο βοηθάει σε πολύ μεγάλο βαθμό στην βιώσιμη ανάπτυξη των πόλεων. Πολύ φοβάμαι ότι κάποιος το έχει σβήσει από το Ελληνικό "μενού". Δεν βλέπω να αναπτύσσετε άμεσα ποδηλατική κουλτούρα σ' αυτό το τόπο γιατί διατηρούμε με σθένος κυρίως τις κακές συνήθειες.

Έχεις ξεκινήσει να κάνεις εξαγωγές. Πόσο εύκολο είναι για έναν Έλληνα να κάνει ένα τέτοιο επιχειρηματικό βήμα στο εξωτερικό, στον συγκεκριμένο χώρο κατασκευής ποδηλάτου;

Πριν χρόνια, η δημιουργία μιας εταιρίας σχεδίασης και κατασκευής ποδηλάτου με στόχο εξαγωγές θα μου φάνταζε ως ταινία επιστημονικής φαντασίας. Ο χώρος του ποδηλάτου είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικός με πολύ μεγάλες εταιρίες και δυνατά ονόματα με τεράστια budget. Δεν ξυπνάς ένα πρωί και λες ότι σήμερα θα κάνω bike design εταιρεία. Όλα βρίσκουν το δρόμο τους με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Χρειάζεται αρετή και τόλμη γιατί η χώρα δεν προσφέρει τίποτα παραπάνω πάρα μόνο αντικίνητρα και ανύπαρκτη χρηματοδότηση. Οι πρώτες πωλήσεις ήρθαν με την παρουσία σε διεθνείς εκθέσεις. Οι πωλήσεις, λίγες αλλά σημαντικές, στην Αγγλία, Γαλλία, Ισπανία, Γερμανία, Ελβετία ακόμα στα Σκόπια και στο Κατάρ.

Πάνω σε τι νέο δουλεύεις αυτή τη στιγμή;

To 2015 ολοκλήρωσα την σχεδίαση ενός ποδηλάτου bike sharing - κοινόχρηστης χρήσης - για μια τρίτη εταιρία το οποίο παρουσιάστηκε στην παγκόσμια έκθεση SmartCityExpo στην Βαρκελώνη τον περασμένο Νοέμβριο ενώ σχεδόν σ' ένα μήνα θα παρουσιάσω σε έκθεση ποδηλάτου στο Βερολίνο ένα cargo bike - ποδήλατο μεταφοράς φορτίων- εξοπλισμένο με ένα καινοτόμο σύστημα διεύθυνσης με συρματόσχοινα και συνολικό βάρος κάτω απο 18 kg- το ελαφρύτερο στο είδος του. Επίσης ετοιμάζεται και ένα τρίκυκλου cargo bike για μια φιλική προς τα ποδήλατα, Ελληνική εταιρία που θα βγει στους δρόμους σε λίγες εβδομάδες.

Πού βρίσκεται το εργαστήριό σου;

Το εργαστήρι είναι στα Γλυκά Νερά. Γραφείο σχεδίασης και κατασκευής ποδηλάτων αλλά κυρίως είναι το προσωπικό ψυχοθεραπευτήριο.