ΕΙΔΗΣΕΙΣ
09/03/2016 17:49 EET | Updated 09/03/2016 17:51 EET

Νίκη των μηχανών επί του ανθρώπου στο «Γκο»: Το AlphaGo της Google νίκησε τον παγκόσμιο πρωταθλητή

Στη σύγχρονη, ψηφιακή εποχή, δεν χρειάζεται πολύ για να έρθουν στο μυαλό σενάρια «εξέγερσης των μηχανών» εναντίον της ανθρωπότητας όπως στον «Εξολοθρευτή», το «Matrix» και το «Battlestar Galactica»: Αρκεί μια νίκη υπολογιστή επί ανθρώπου πρωταθλητή σε ένα παιχνίδι στρατηγικής, όπως στην περίπτωση του Deep Blue και του Γκάρι Κασπάροφ το 1997, όταν ο διάσημος σκακιστής ηττήθηκε από τον υπολογιστή της ΙΒΜ, και- τώρα- η ήττα του Λι Σεντόλ, παγκόσμιου πρωταθλητή του ασιατικού παιχνιδιού στρατηγικής «Γκο», από το AlphaGo της DeepMind της Google.

To AlphaGo είχε συγκεντρώσει πάνω του πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας, όταν πριν από λίγο καιρό είχε γίνει γνωστό ότι είχε νικήσει τον επαγγελματία παίκτη Φαν Χούι, τρεις φορές πρωταθλητή Ευρώπης. Μετά από το εν λόγω επίτευγμα, είχε έρθει η ώρα για την απόλυτη πρόκληση: Πέντε παιχνίδια απέναντι στον Νοτιοκορεάτη Λι Σεντόλ, κάτοχο 18 διεθνών τίτλων, το πρώτο εκ των οποίων έλαβε χώρα την Τετάρτη. Νικητής ήταν το AlphaGo.

Το Γκο εδώ και πάρα πολύ καιρό έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ερευνητών Τεχνητής Νοημοσύνης, λόγω της πολυπλοκότητάς του: Παρά τος απλούς κανόνες (ο παίκτης πρέπει να ελέγξει τη μεγαλύτερη περιοχή σε ένα ταμπλό 19x19 τετραγώνων), οι πιθανές συνθέσεις/ διατάξεις είναι απίστευτα πιο πολλές από ό,τι στο σκάκι (10 στην 170η)- όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Nature, ο συνολικός αριθμός εκτιμάται ότι είναι μεγαλύτερος από τα άτομα που υπάρχουν στο Σύμπαν, οπότε και δεν είναι δυνατή «απλά» η δημιουργία μιας Τεχνητής Νοημοσύνης που θα ψάχνει την καλύτερη κίνηση μέσω αλγορίθμων.

Το AlphaGo δεν είναι απλά ένα «expert-system» το οποίο έχει φτιαχτεί με συγκεκριμένους κανόνες, αλλά ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιεί γενικές τεχνικές machine learning για να «μαθαίνει» πώς να νικήσει στο Γκο. Αυτό σημαίνει πως οι τεχνικές αυτές ενδείκνυνται για την αντιμετώπιση πολύπλοκων προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο (κλιματικά μοντέλα, ανάλυση ασθενειών κλπ), πέρα από τα παιχνίδια, τα οποία αποτελούν «απλά» καλές πλατφόρμες για την ανάπτυξη και τη δοκιμή Τεχνητών Νοημοσυνών.

Το αποτέλεσμα της πρώτης παρτίδας -που μεταδόθηκε ζωντανά μέσω του Ίντερνετ, καθώς το «Γκο» είναι εξαιρετικά δημοφιλές στην Ασία- προκάλεσε έκπληξη στον 33χρονο αντίπαλο του AlphaGo, ο οποίος, αν και είχε στην αρχή το πλεονέκτημα, το έχασε στην τελευταία φάση του παιχνιδιού. Ο ίδιος εξέφρασε την έκπληξή του, καθώς δεν θεωρούσε ότι θα έχανε το παιχνίδι- ωστόσο, όπως είπε, ένα λάθος της αρχής τον επηρέασε ως το τέλος. Πάντως, χαρακτήρισε τη στρατηγική της τεχνητής νοημοσύνης που είχε απέναντί του ως εξαιρετική, και μάλιστα έκανε λόγο για μια εξαιρετικά αντισυμβατική κίνηση, την οποία δεν θα έκανε ποτέ άνθρωπος. Ο ίδιος δηλώνει ότι ανυπομονεί για το επόμενο παιχνίδι.

Ωστόσο, στο άλλο στρατόπεδο υπήρξαν πανηγυρισμοί: Ο Ντέμης Χασάμπης, ιδρυτής της DeepMind, προέβη σε σχετικό tweet:

Το τελικό έπαθλο για αυτόν που θα αναδειχθεί νικητής στο αρχαίο (3.000 ετών) επιτραπέζιο παιχνίδι μεταξύ του Ανθρώπου και της Μηχανής είναι ένα εκατ. δολάρια. Το παιχνίδι μπορεί να είναι ιδιαίτερα γνωστό στη Δύση, ωστόσο είναι εξαιρετικά δημοφιλές στην Ασία, και μέχρι τώρα, σύμφωνα με τον κ. Χασάμπη, ήταν το «μόνο παιχνίδι που έμεινε πάνω από το σκάκι».