Τα 5 βήματα για να γίνεις επιτυχημένος entrepreneur

Τα 5 βήματα για να γίνεις επιτυχημένος entrepreneur
archive

Συνοψίζουμε χρήσιμα μαθήματα επιχειρηματικότητας από το διήμερο workshop στο IE Business School που μας προσκάλεσε η Coca-Cola.

Η επιχειρηματικότητα είναι ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι, το οποίο ξεκινά από τη δική σου αφετηρία χωρίς συγκεκριμένο προορισμό. Γιατί αν είναι κάτι που μάθαμε τις δύο ημέρες που περάσαμε στη Μαδρίτη, είναι ότι σε αυτή τη διαδρομή θα κληθείς πολλές φορές να αλλάξεις την αρχική σου ιδέα, να προσθέσεις παραμέτρους, να ονειρευτείς από την αρχή.

Το ταξίδι της Ιωάννας, της Αναστασίας, της Ευγενίας και του Δημήτρη στον κόσμο της επιχειρηματικότητας ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο με τη συμμετοχή τους στην Σχολή Επιχειρηματικότητας που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα με την στήριξη του The Coca-Cola Foundation και της Think Young. Μία διαφορετική Σχολή που είχε έναν και μόνο στόχο: να εμπνεύσει τους νέους της Ελλάδας να ακολουθήσουν το δικό τους όνειρο. Εκεί έμαθαν ότι είναι οι τυχεροί για τους οποίους το “ταξίδι” θα συνεχιζόταν με το διήμερο workshop.

Το workshop στο IE Business School αφορούσε στην Σχεδιαστική Σκέψη. Τη διαδικασία δηλαδή που οφείλει να ακολουθήσει κάποιος που επιθυμεί να μετατρέψει μια ιδέα σε βιώσιμη επιχείρηση. Και πίστεψέ με, η αίθουσα ήταν γεμάτη με ανθρώπους που διψούσαν για να μάθουν αυτή τη διαδικασία.

“Χρειάζεσαι μία συγκεκριμένη διαδρομή στο χάρτη για να χτίσεις μια ιδέα” λέει ο ένας εκ των δύο καθηγητών επιχειρηματικότητας του workshop, Daniel Soriano Hernandez.

Αναστασία Παπαδάκη και Δημήτρης Παυλίδης

Πάμε να δούμε βήμα – βήμα αυτή τη διαδρομή.

Βήμα πρώτο: Αρχικός σχεδιασμός και παρατήρηση

Όταν έχεις μία ιδέα για μία συγκεκριμένη αγορά και θες να εξετάσεις αν αυτή η ιδέα θα ήταν υλοποιήσιμη. Είναι η διαδικασία στην οποία θα εντοπίσεις το πρόβλημα ή το κενό στην αγορά στο οποίο εσύ θα έρθεις να δώσεις λύση. Και σε αυτό το σημείο είναι πάρα πολύ σημαντική η παρατήρηση. Πρέπει να καταλάβεις την αγορά, να δεις πώς συμπεριφέρεται ο καταναλωτής. Δεν θες να σου πει ο ίδιος πώς συμπεριφέρεται, πρέπει να παρατηρήσεις την συμπεριφορά του. Και αργότερα να μάθεις από εκείνον γιατί επιλέγει να συμπεριφερθεί έτσι. Είναι πάρα πολύ κρίσιμο σε αυτό το στάδιο να ακούσεις προσεκτικά και να συλλέξεις αρκετές πληροφορίες. Είναι το σημείο στο οποίο αρχίζεις να σκέφτεσαι πιο ουσιαστικά την κατεύθυνση της ιδέας σου, χωρίς να καταλήγεις ακόμα σε μια συγκεκριμένη ιδέα.

Βήμα δεύτερο: Έρευνα στους πιθανούς καταναλωτές

Σε αυτό το βήμα, όχι απλά θα καταλήξεις στο ποιος είναι ο καταναλωτής σου, αλλά θα καταλάβεις τι είναι αυτό που λείπει, ώστε να έρθει η ιδέα σου να συμπληρώσει το κενό αυτό. Κι αυτό είναι ίσως το πιο ουσιαστικό βήμα στην όλη διαδικασία. Οι συνομιλίες με τους καταναλωτές θα σε οδηγήσουν στο να διαμορφώσεις την ιδέα σου ή ενδεχομένως να την απορρίψεις. Σε αυτό και το επόμενο βήμα πρέπει οπωσδήποτε να βάλεις τον εγωισμό σου στην άκρη και να εμπιστευτείς την αγορά. Είναι πολύ σημαντικό να συγκεντρώσεις όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες, χωρίς να τις κρίνεις, χωρίς να αποφασίζεις εσύ αν μια πληροφορία είναι άξια να την κρατήσεις ή όχι.

Βήμα τρίτο: Η διαμόρφωση της ιδέας

Με τις πληροφορίες που έχεις αντλήσει, αρχίζεις να σχηματίζεις στο μυαλό σου τον τελικό καταναλωτή. Αντιλαμβάνεσαι ποια είναι πραγματικά η ανάγκη που θα καλύψεις και φτάνεις στο σημείο που πρέπει να σκεφτείς ιδέες. Στο brainstorming αυτό πρέπει να καταγράψεις κάθε ιδέα, όσο τρελή κι αν είναι. Το οφείλεις στον εαυτό σου και τον καταναλωτή. Μην επιβάλλεις όμως την αρχική σου ιδέα στα στοιχεία που βρήκες. Μην παλέψεις να ταιριάξεις την ιδέα σου μόνο και μόνο επειδή την θεωρείς ωραία.

Ευγενία Λαζάρου

Η προσέγγιση αυτή θα φέρει το λάθος. Κι όσο κι αν λένε ότι ένα λάθος 10.00 ευρώ είναι ταυτόχρονα και ένα μάθημα 10.000 ευρώ, εγώ θα σου πρότεινα να μην σπαταλήσεις 10.000 ευρώ σε μια ιδέα που δεν τη θέλει ο καταναλωτής.

Βήμα τέταρτο: Η δοκιμή της ιδέας στην αγορά

Πλέον πρέπει να δείξεις την ιδέα σου στους καταναλωτές. Είναι πολύ πιθανό να έχεις κάτι χειροπιαστό να δείξεις αν μιλάμε για προϊόν. Αν όμως μιλάμε για υπηρεσία; Και πάλι οφείλεις να ζωγραφίσεις στο χαρτί όλη τη διαδικασία που θα πρέπει να ακολουθήσει κάποιος για να λάβει την υπηρεσία, να φτιάξεις μια ιστορία. Είναι η ώρα να πας να βρεις ξανά καταναλωτές και να τεστάρεις πραγματικά την ιδέα σου. Θυμήσου ότι δεν ρωτάς απλώς “σου αρέσει;” γιατί η απάντηση αυτή δεν αρκεί. Θες να ξέρεις αν θα αγόραζαν αυτό που έφτιαξες. Πόσα θα ξόδευαν. Αν έχουν ξαναγοράσει κάτι παρόμοιο. Τι τους προσφέρει και πώς θα προτιμούσαν να το αγοράσουν. Όλα απαραίτητα στοιχεία για να φτιάξεις το business plan σου. Και σε αυτό το σημείο, αν αντιληφθείς ότι είσαι σε λάθος δρόμο, είναι πάλι οι καταναλωτές θα σε κάνουν να δεις τη λύση. Αν δεν τους αρέσει, το σταματάς και γυρνάς ξανά στο πρώτο βήμα.

Βήμα πέμπτο: Ανάπτυξη της ιδέας και παρουσίαση σε επενδυτές

Υπάρχουν διάφορες μεθοδολογίες για τη δημιουργία ενός business plan. Είναι απαραίτητο; Ναι, είναι. Ακόμα κι αν δεν χρειαστεί ποτέ να το δείξεις σε κάποιον, πάντα θα λειτουργεί ως ένας χάρτης της επιχείρησής σου στον οποίο θα ανατρέχεις καθημερινά και θα αλλάζεις πράγματα μέχρι την τελευταία στιγμή. Εκεί περιγράφεις τον καταναλωτή σου, τον τρόπο να τον προσεγγίσεις, την σχέση που θα αναπτύξεις μαζί του, το πώς θα έχεις έσοδα, τι χρειάζεσαι για να στήσεις την επιχείρηση, πώς θα τα βρεις αυτά αλλά και τι ακριβώς προσφέρεις, τι αξία δημιουργείς.

Τελειώνοντας με το business plan προχωράς στην υλοποίηση της ιδέας σου. Κι αν δεν μπορείς γιατί δεν έχεις χρήματα, φτιάχνεις μια ωραία παρουσίαση και πας σε επενδυτές. Μην αγχωθείς αλλά θα πρέπει η παρουσίαση να πείσει. Πρέπει να παρουσιάσεις την ιδέα σου, σε ποιο πρόβλημα ή έλλειψη της αγοράς απαντά, την ομάδα σου, ποια θα είναι τα επόμενα βήματα της επιχείρησής σου και φυσικά τι ζητάς από τον άνθρωπο απέναντί σου.

Μπορεί όλα αυτά τα βήματα που περιέγραψα παραπάνω να σου φαίνονται υπερβολικά απλοϊκά. Αλλά αυτό είναι το σημαντικότερο που συνειδητοποίησα στο διήμερο workshop που προσέφερε η Coca-Cola στον Δημήτρη, την Ευγενία, την Ιωάννα και την Αναστασία.

Έχεις την ιδέα; Τώρα έχεις και τη διαδρομή που χρειάζεται να ακολουθήσεις για να γίνεις εσύ ένας entrepreneur. Τι περιμένεις;

Δημοφιλή