ΕΙΔΗΣΕΙΣ
22/04/2016 15:00 EEST | Updated 22/04/2016 17:00 EEST

Τσακαλώτος: Δεν υπάρχει δυνατότητα προληπτικής νομοθέτησης

sooc

Στο ότι η ελληνική νομοθεσία δεν προβλέπει την δυνατότητα προληπτικής νομοθέτησης, στάθηκε σε δήλωση του ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, σε δήλωσή του αμέσως μετά το τέλος του Eurogroup.

«Με βάση την ελληνική νομοθεσία δεν μπορείς να νομοθετήσεις προληπτικά» σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών και συμπλήρωσε πως αναζητείται με τους Ευρωπαίους ένας μηχανισμός δέσμευσης.

Ο υπουργός επισήμανε ότι η ελληνική κυβέρνηση τήρησε κατά γράμμα τις δεσμεύσεις που ανέλαβε πέρσι το καλοκαίρι, και στο ζήτημα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και σε εκείνο των μέτρων ύψους 3% του ΑΕΠ. Δηλαδή στη φορολογία εισοδήματος (1%) , στα δημοσιονομικά (1%) και στο ασφαλιστικό (1%). «Υλοποιήσαμε, δηλαδή, αυτά για τα οποία είχαμε δεσμευτεί».

Ο κ. Τσακαλώτος εξήγησε επίσης τι σημαίνουν αυτά που ζητήθηκαν από την Ελλάδα στο σημερινό Eurogroup, επισημαίνοντας ότι αυτά τα προληπτικά μέτρα ήταν αποτέλεσμα της διάστασης απόψεων μεταξύ των θεσμών για το αποτέλεσμα και την απόδοση αυτών των μέτρων.

«Οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, όπως και η ελληνική κυβέρνηση, θεωρούν ότι αυτά μέτρα επαρκούν για να επιτύχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Από την άλλη το ΔΝΤ θεωρεί ότι το πακέτο μέτρων θα οδηγήσει σε πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2018. Το Ταμείο πιέζει για περισσότερα μέτρα. Πάντα, άλλωστε, πίεζε για περισσότερο «αξιόπιστο» πακέτο μεταρρυθμίσεων, όπως και τους δανειστές μας να είναι πιο γενναιόδωροι στο ζήτημα της ελάφρυνσης χρέους. Μένει να διαπιστώσουμε στις επόμενες ημέρες κατά πόσο η πίεση του είναι όντως ισοβαρής και κατά πόσο θα φέρει αποτέλεσμα ως προς το σκέλος χρέους».

Για τα προληπτικά μέτρα

Για το πώς θα γεφυρωθεί αυτή η διαφορά, συμπλήρωσε, υπάρχουν διαφορετικές απόψεις στο τραπέζι, συμπεριλαμβανομένης και της λήψης μέτρων υπό αίρεση (contingent measures). Έχουν πέσει στο τραπέζι κι άλλες ιδέες, όχι μόνο από εμάς αλλά και από άλλα μέλη του Eurogroup. Κάθε λύση θα πρέπει να πληροί δύο κριτήρια:

  • Το πρώτο είναι ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία δεν μπορείς να νομοθετήσεις υπό αίρεση. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορείς να εξαρτήσεις την ισχύ ενός νόμου από ένα μελλοντικό και αβέβαιο γεγονός. Δεν μπορείς, δηλαδή, να νομοθετήσεις το «χ» αν συμβεί το «ψ» το 2018 ή το 2019.
  • Το δεύτερο κριτήριο είναι ότι σε όποια λύση και να καταλήξουμε, μέσα στις επόμενες ημέρες, θα πρέπει να είναι αξιόπιστη: προς τους πιστωτές για να ξέρουν ότι θα επιτύχουμε το πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ, προς τους επενδυτές ώστε να νιώθουν ασφάλεια ότι το πρόγραμμα είναι σε τροχιά και, βέβαια, απέναντι στους Έλληνες πολίτες ώστε οι πολιτικές και οικονομικές πλευρές να είναι ευθυγραμμισμένες με τη συμφωνία του καλοκαιριού.

Όσον αφορά το πως προέκυψε το 2% των μέτρων έκτακτης ανάγκης, είπε ότι προκύπτει από τη διαφορά του 3,5% και του 1,5%, δηλαδή τη διαφορά στις προβλέψεις Ευρωπαίων και ΔΝΤ. «Το ΔΝΤ υπολογίζει ότι το ίδιο πακέτο θα οδηγήσει σε μικρότερο πλεόνασμα είτε γιατί έχει χαμηλότερη βάση υπολογισμού – ωστόσο τα αποτελέσματα της Eurostat δεν φαίνεται να επιβεβαιώνουν τις οικονομικές προβλέψεις του ΔΝΤ – είτε γιατί πιστεύουν ότι κάποια συγκεκριμένα μέτρα θα έχουν μικρότερη επίπτωση στο πλεόνασμα από ό,τι υπολογίζουμε εμείς και οι Ευρωπαίοι» σημείωσε.

Τέλος, ερωτηθείς σχετικά με την ελληνική νομοθεσία και τα προληπτικά μέτρα, είπε ότι δεν συμβαίνει αυτό μόνο στην ελληνική νομοθεσία. «Μίλησα και με τον κ. Σαπέν νωρίτερα και είπε ότι ισχύει και στη Γαλλία. Δεν μπορείς να νομοθετήσεις για κάτι το οποίο μπορεί να συμβεί, υποθετικά, στο μέλλον. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι είμαστε σε συζητήσεις με τους Ευρωπαίους εταίρους για να βρεθεί ο μηχανισμός δέσμευσης ώστε να βελτιωθεί η αξιοπιστία για τους Ευρωπαίους πιστωτές και τους διεθνείς επενδυτές και τους Έλληνες πολίτες. Βεβαίως υπάρχουν πολλές ιδέες για το πώς μπορεί να γίνει αυτό» τόνισε.