CULTURE
20/05/2016 18:24 EEST

Αυτός ο τεράστιος κεραμικός φαλλός αντιπροσωπεύει τους Άγγλους τραπεζίτες

Ian Forsyth via Getty Images
DURHAM, ENGLAND - JULY 11: Artist Grayson Perry joins the march during the annual Durham Miners Gala on July 11, 2015 in Durham, England. This is the 131st gala which brings together the communal values, culture and mining heritage of the north east of England. Thousands of people attend the event to listen to the brass bands, socialise and show their allegiance to the banners from the former colliery villages throughout the north. (Photo by Ian Forsyth/Getty Images)

Ο Grayson Perry είναι ένας διάσημος Άγγλος καλλιτέχνης, γνωστός τόσο για τις παράξενες κεραμικές κατασκευές του με τα ζωηρά χρώματα και τα αυτοβιογραφικά στοιχεία όσο και για την αγαπημένη του συνήθεια να ντύνεται ως γυναίκα -γνωστή και ως φετιχιστική παρενδυσία ή αγγλιστί cross-dressing. Μάλιστα το 2003 του απονεμήθηκε το Turner Prize, το βραβείο για τον καλύτερο visual artist που απονέμεται κάθε χρόνο στη Μεγάλη Βρετανία.

Πρόσφατα ο Perry ξεκίνησε μια νέα σειρά στο βρετανικό Channel 4 με τίτλο «Grayson Perry: All Man» στην οποία εξερευνά το πώς το αρχετυπικό μοντέλο του ανδρισμού (υπό)λειτουργεί στο σύγχρονο κόσμο και, βάσει των εμπειριών του σε κάθε επεισόδιο, δημιουργεί και κάποιο ανάλογο έργο.

Στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς, ο Perry αποφάσισε να συγχρωτιστεί με μια από τις πλέον άρχουσες αντρικές ομάδες της σύγχρονης κοινωνίας, τους οικονομολόγους, τους χρηματιστές και όλους όσους εργάζονται στη βιομηχανία χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών. Το αποτέλεσμα αυτής του της εμπειρίας ήταν να δημιουργήσει δύο νέα έργα, ένα εκ των οποίων έχει το σχήμα ενός τεράστιου πέους το οποίο είναι ανάγλυφο με τραπεζογραμμάτια και, μεταξύ άλλων, το πρόσωπο του George Osborne (πολιτικός, μέλος του βρετανικού Συντηρητικού Κόμματος και υπουργός Οικονομικών της χώρας από το 2010). «Δεν είναι και η πιο διακριτική δουλειά μου» παραδέχτηκε ο καλλιτέχνης στη Guardian.

Ωστόσο ο Perry πρόσθεσε πως η εμπειρία του από τον οικονομικό κόσμο της Αγγλίας, ο οποίος «είναι τυλιγμένος από ευγένεια και αστικό εξευγενισμό όσο πιο ψηλά ανεβαίνεις», απαιτούσε τη δημιουργία ενός έργου τέχνης που θα αποκάλυπτε με θράσος την φυλετική προκατάληψη που κυριαρχεί στον επιχειρηματικό κόσμο. «Οι υψηλά μορφωμένοι και τέλεια επιτηδευμένοι κύριοι του χρηματοπιστωτικού μας συστήματος πιέστηκαν αρκετά για να παραδεχτούν ακόμα και το ότι υπάρχει ζήτημα ανδρισμού στο χώρο, πόσο μάλλον ότι αυτό έχει άμεση σχέση με τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρονται οι ευγενείς μας τραπεζίτες», σχολιάζει καυστικά ο Perry.

Η μεγαλύτερη πρόκληση σε αυτή του την αποστολή, όπως λέει ο ίδιος, ήταν να ξηλώσει την αρρενωπότητα από την ευρύτερη εικόνα ενός κόσμου «κατασκευασμένου εξ ολοκλήρου από άνδρες». Το φαλλικό έργο τέχνης που δημιούργησε δεν το εμπνεύστηκε μόνο από τον διάχυτο ανδρισμό του χώρου αλλά και από τους πανύψηλους ουρανοξύστες του City του Λονδίνου. «(Το έργο) δηλώνει κάτι που είναι εντελώς προφανές, όμως πιστεύω πως εκεί ακριβώς πρέπει να δοθεί η έμφαση. Κόντρα στον γενικότερο σκοτάδι που περικυκλώνει το θέμα και τους ισχυρισμούς των συνεντευξιαζόμενων πως η συμπεριφορά τους είναι εντελώς λογική, το προφανές στην περίπτωσή τους είναι πως οι περισσότεροι από αυτούς τους τραπεζίτες, και ειδικά όσοι βρίσκονται στην κορυφή, είναι άντρες και έχουν ζωώδη ένστικτα ακριβώς όπως όλος ο υπόλοιπος κόσμος», λέει ο Perry.

grayson perry

Και μιας και είπαμε ζωώδη ένστικτα, το δεύτερο έργο του Perry είναι μια μεγάλη εκτύπωση ενός ζώου που είναι μισό ταύρος και μισό αρκούδα. Ο καλλιτέχνης το εμπνεύστηκε από τη φράση «ζωώδες πνεύμα» (animal spirit), η οποία, όπως λέει, είναι ένας ευφημισμός για τον ενθουσιώδη «μη ορθολογικό» τρόπο σκέψης που κατηγορήθηκε για την πρόκληση του οικονομικού κραχ του 2008. Μάλιστα πολλοί από τους τραπεζίτες με τους οποίους μίλησε ο Perry περιέγραψαν εκείνη την περίοδο ως μια «ανωμαλία» και «ηθική παρεκτροπή» στην ιστορία του χώρου -και σίγουρα όχι χαρακτηριστική της υποτιθέμενης εγγενούς αρσενικής κουλτούρας του οικονομικού κόσμου.

Ο Perry παραδέχτηκε πως ξεκίνησε την έρευνά του στον επιχειρηματικό κόσμο των τραπεζικών με αρκετές προκαταλήψεις αλλά, όπως μπορούμε να δούμε από τα έργα τέχνης που προέκυψαν από τις εμπειρίες του εκεί μέσα, κανένας από τους ανθρώπους που συνάντησε «δεν με έκανε να νιώσω πως είχα λάθος άποψη (για αυτούς)».

Η σειρά έδωσε στον Perry την ιδέα -και αρκετό υλικό, φανταζόμαστε- για τη συγγραφή ενός βιβλίου στο οποίο ο καλλιτέχνης θα εξετάζει τους πολύπλοκους παράγοντες που συνδέονται με τον σύγχρονο ανδρισμό.

Sponsored Post