ΔΙΕΘΝΕΣ
21/06/2016 09:49 EEST | Updated 21/06/2016 09:52 EEST

Washington Post: Το Ισραήλ επιθυμεί κατασκευή τεχνητού νησιού με αεροδρόμιο και λιμάνι στα ανοιχτά της Γάζας

ASSOCIATED PRESS
Palestinian protesters sail into the Mediterranean sea while waving their national flags during a protest calling to free the Marianne vessel one of four boats sailing to break the blockade on Gaza strip, at the fishermen port in Gaza City, in the northern Gaza Strip, Monday, June 29, 2015. Israel's navy intercepted a Swedish vessel attempting to breach a naval blockade of Gaza early Monday and was redirecting it to an Israeli port, the military and the activists said. (AP Photo/Adel Hana)

Η ισραηλινή κυβέρνηση εξετάζει μια πρόταση για την κατασκευή ενός τεχνητού νησιού στα ανοιχτά της Λωρίδας της Γάζας, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα της Washington Post: Σύμφωνα με «κορυφαίο αξιωματούχο», με αυτό τον τρόπο οι Παλαιστίνιοι που ζουν αποκλεισμένοι εκεί θα αποκτήσουν το ένα και μόνο τους λιμάνι, και ίσως ξενοδοχείο και διεθνές αεροδρόμιο.

Το σχέδιο προωθεί ο Ισραηλινός υπουργός Πληροφοριών, Ίσραελ Κατζ, που είπε πως το εβραϊκό κράτος αναζητά ενεργά οικονομικούς εταίρους για το εγχείρημα, ύψους 5 δισ. δολαρίων.

Ο Κατζ αναφέρθηκε στους Σαουδάραβες και τους Κινέζους ως πιθανούς κατασκευαστές του λιμανιού- ή ενδεχομένως έναν μυστηριώδη Ισραηλινό επιχειρηματία. Παρόλα αυτά, δεν έδωσε ονόματα, αν και επέμεινε πως δεν πρόκειται για «φανταστικό» εγχείρημα, αλλά για ένα πραγματικό project, που εξετάζεται σοβαρά από την ισραηλινή κυβέρνηση. Ο Ισραηλινός πρωθυπουργός, Μπενιαμίν Νετανιάχου, «εξετάζει την επιλογή αλλά δεν έχει λάβει ακόμα απόφαση» δήλωσε Ισραηλινός αξιωματούχος που εμπλέκεται στις συνομιλίες- ενώ έχει ενημερωθεί και η κυβέρνηση Ομπάμα.

Οι Ισραηλινοί εξετάζουν το ενδεχόμενο κατασκευής ενός λιμανιού πάνω σε ένα τεχνητό νησί, με άμμο από τον πυθμένα της θάλασσας, σε απόσταση τριών μιλίων από την ακτή και συνδεόμενο με τη στεριά με γέφυρα δύο λωρίδων. Η γέφυρα παίζει σημαντικό ρόλο στους ισραηλινούς σχεδιασμούς, καθώς θα επιτρέπει τον αυστηρό έλεγχο του λιμανιού, ενώ θα μπορεί να κλείνει κατά τη διάρκεια πιθανών εχθροπραξιών. Παράλληλα, όπως σημειώνεται στο δημοσίευμα της Washington Post, θα είναι εύκολη η καταστροφή της εν καιρώ πολέμου, αποκλείοντας την πρόσβαση στο λιμάνι.

Κάποιοι κάνουν λόγο για μια «τραβηγμένη» πρόταση, ενώ επικριτές την χαρακτηρίζουν ως άλλη μια προσπάθεια από το Ισραήλ να αντικρούσει τις κατηγορίες για την κακή πορεία της ειρηνευτικής διαδικασίας με τους Παλαιστινίους και τους περιορισμούς που έχουν επιβληθεί από το Ισραήλ στη Γάζα από τότε που ανέλαβε η Χαμάς, το 2007.

Σημειώνεται ότι ο Κατζ έχει παραδεχτεί πως το μόνο που υπάρχει ως τώρα είναι μια μελέτη επί χάρτου και κάποια σχεδιαγράμματα. Ωστόσο, περιέγραψε το σχέδιο ως έναν τρόπο εγγύησης της ασφάλειας του Ισραήλ και παροχής στη Γάζα μιας διεξόδου στον κόσμο. Παρόλα αυτά, υπογραμμίζεται πως η ισραηλινή πλευρά δεν έχει έρθει σε επαφή με τη Χαμάς ή την Παλαιστινιακή Αρχή.

H κεντρική ιδέα, κατά τον Κατζ, είναι η δημιουργία ενός νησιού με γέφυρα όπως αυτή στον ποταμό Χάντσον στη Ν. Υόρκη, με σημείο ελέγχου στη μέση της, που θα ελέγχεται από διεθνείς αρχές. Το νησί δεν θα ανήκει σε μια συγκεκριμένη χώρα, αλλά θα διέπεται από καθεστώς διεθνούς δικαίου και θα τελεί υπό τον έλεγχο διεθνών δυνάμεων ασφαλείας. Ως φορέα που θα μπορούσε να το αναλάβει, ο Ισραηλινός υπουργός πρότεινε το ΝΑΤΟ, με το Ισραήλ να έχει την ευθύνη για τα γύρω ύδατα. Μεταξύ των σκοπών του, κατά τον Κατζ, θα είναι η διαχείριση των αγαθών από και προς τη Γάζα.

Σημειώνεται πως ο Ιταμάρ Γιάαρ, πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ, επεσήμανε πως υπάρχουν και άλλες, πιο φθηνές επιλογές, όπως πλωτά νησιά ή μια απευθείας γραμμή πλοίων από την Κύπρο, την οποία θα ελέγχει το Ισραήλ- ή περισσότερα χερσαία περάσματα. Υπενθυμίζεται πως το αίτημα των Παλαιστινίων είναι η κατασκευή ενός μικρού λιμανιού στην ακτή, όπως αυτά που βρίσκονται στα ελληνικά νησιά- αλλά η ισραηλινή πλευρά εκτιμά πως κάτι τέτοια θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ζώνη διακίνησης όπλων και τρομοκρατών.