Το panettone και άλλα διεθνή χριστουγεννιάτικα γλυκά: Ποια είναι η διατροφική τους αξία;

Δημοσιεύθηκε: Ενημερώθηκε:
PANETTONE
marilyna via Getty Images
Εκτύπωση

Κακά τα ψέματα, όσο κι αν έχουμε υποσχεθεί ότι δεν πρόκειται να υποκύψουμε στον πειρασμό των γλυκών κατά την περίοδο των γιορτών, γνωρίζουμε όλοι πολύ καλά ότι δεν θα τα καταφέρουμε. Πραγματικά, όμως, ένα διάλειμμα από την καθιερωμένη μας διατροφή δεν πειράζει, ίσα ίσα που είναι και απαραίτητο, ώστε να κάνουμε γιορτές χωρίς στερήσεις και άγχος.

Πλέον ήδη τα γλυκά κάνουν την εμφάνισή τους στους μπουφέδες των σπιτιών και στις βιτρίνες των μαγαζιών. Για την θρεπτική αξία των πιο γνωστών χριστουγεννιάτικων γλυκών της Ελλάδας, όπως τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες γνωρίζουμε ήδη αρκετά, οπότε φέτος, με την βοήθεια της διατροφολόγου, Κλεοπάτρας Αρέστη, είναι ευκαιρία να αναφερθούμε σε μερικά παραδοσιακά Χριστουγεννιάτικα γλυκά χωρών της Ευρώπης και να δούμε μερικές διαφορές τους με τα δικά μας.

Σε γενικές γραμμές αυτό που μπορεί να παρατηρηθεί είναι ότι στις πιο βόρειες χώρες, χρησιμοποιούν επί το πλείστον αυγά, ζάχαρη και βούτυρο, ενώ στην Ελλάδα έχουμε γλυκά όπως τα μελομακάρονα και τις δίπλες, οι οποίες περιέχουν ελαιόλαδο. Ας δούμε όμως μερικά γλυκά.

Ιταλικό panettone (το ιταλικό xριστουγεννιάτικο τσουρέκι)
Το panettone προέρχεται ουσιαστικά από το Μιλάνο, αλλά το βρίσκουμε τις μέρες των Χριστουγέννων στην Ιταλία, τη νοτιοανατολική Γαλλία, τη Βραζιλία, το Περού, τη Μάλτα, τη Γερμανία και την Ελβετία, και αποτελεί ένα από τα  σύμβολα της πόλης του Μιλάνου. Στην ορολογία των Ιταλών το panettone προέρχεται από τις λέξεις “panetto” που σημαίνει μικρή φραντζόλα ψωμί και με την κατάληξη “-one” το οποίο το μετατρέπει σε “μεγάλο ψωμί”. Υπάρχουν διάφορες συνταγές για panettone αλλά από τα βασικά συστατικά είναι το αλεύρι, η μαγιά, το γάλα, η ζάχαρη, το βούτυρο, τα αβγά, οι σταφίδες και το αλάτι. Το πανετόνε είναι ένα πλουσιότατο τσουρέκι με γέμιση από σταφίδες, φρούτα και ξηρούς καρπούς, δηλαδή τρόφιμα με σημαντική θρεπτική αξία.
Μία φέτα (141 γρ. περίπου) μας δίνει 510 θερμίδες, 28% λιπαρά επί το πλείστον κορεσμένα και 24% σάκχαρα απλά. Αποτελεί επίσης πηγή χοληστερίνης και αλατιού. Ωστόσο, περιέχει και θρεπτικά συστατικά, συγκεκριμένα, 16% φυτικές ίνες, 8% ασβέστιο 15% σίδηρο και 15% βιταμίνη Α, τα οποία προέρχονται από τα αποξηραμένα φρούτα και τα αμύγδαλα που περιέχει. Για  όσους το έχουν δοκιμάσει είναι ένα πεντανόστιμο “τσουρέκι”, το οποίο όμως πρέπει να τρώγεται με προσοχή για να μην ξεφεύγουμε θερμιδικά.

Άλλες διεθνείς Εναλακτικές Χριστουγεννιάτικες Λιχουδιές

1. Το Pandoro είναι παραδοσιακό χριστουγεννιάτικο τσουρέκι σκέτο, ψημένο σε φόρμα με σχήμα αστεριού. Δεν έχει σταφίδες και γλασέ φρούτα που έχει το Panettone, το οποίο είναι επίσης χριστουγεννιάτικο τσουρέκι σε μορφή στρογγυλής μπόμπας.
1 κομμάτι περιέχει περίπου 250-300 θερμίδες.

2. Buche de Noel (Γαλλία και άλλες Γαλλόφωνες περιοχές). To Buche de Noel, είναι και αυτό παραδοσιακό γλυκό της Γαλλίας, που σερβίρεται τα Χριστούγεννα. Το βρίσκουμε και σε άλλες Γαλλόφωνες περιοχές ή περιοχές που είχαν αποτελέσει Γαλλικές αποικίες. Μπορεί να θεωρηθεί ως ένα είδος  γλυκού ρολό (κορμός). Συνήθως αποτελείται από λευκό παντεσπάνι και η γέμιση εξαρτάται από τη συνταγή.   Παρουσιάζεται σε μορφή κορμού ξύλου, πασπαλισμένο με άχνη ζάχαρη για να συμβολίζει το χιόνι και λίγα φρέσκα  μούρα διάσπαρτα στο πιάτο. Είναι γλυκό πλούσιο σε θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά και απλά σάκχαρα. Οι θερμίδες  εξαρτώνται από τη γέμιση και τον στολισμό του.
1 κομμάτι περιέχει 550 θερμίδες.

3. Αγγλική Χριστουγεννιάτικη πουτίγκα: H παραδοσιακή συνταγή για πουτίγκα, η οποία είναι αλμυρή, έχει δώσει σιγά σιγά τη θέση της σε ένα πλούσιο γλυκό που περιέχει σταφίδες, φρούτα και σος με κονιάκ. Η  περιεκτικότητά του σε αυγά, ζωικό βούτυρο και γάλα, αυξάνει το επίπεδο των κακών λιπιδίων και της χοληστερόλης. Από την άλλη, όμως, είναι ένα γλυκό που περιέχει μαύρη ζάχαρη, σταφίδες δαμάσκηνα, αμύγδαλα αλλά και μπαχαρικά όπως το μοσχοκάρυδο, την κανέλα, και το τζίντζερ. Αποτελούν τρόφιμα και μπαχαρικά με ιδιαίτερες θρεπτικές ιδιότητες οι οποίες ενισχύουν κατευθείαν όχι μόνο τη γευστική αλλά και τη διατροφική αξία της πουτίγκας, αφού περιέχει κάποια ποσότητα φυτικών ινών, βιταμινών συμπλέγματος Β, καλίου, σιδήρου κ.α. Κατά προσέγγιση 1 κομμάτι πουτίγκα(100 γρ) περιέχει 300-350 θερμίδες και 12 γρ λίπος. Για το Χριστουγεννιάτικο γεύμα, συστήνεται να δοκιμαστεί με κρέμα χαμηλή σε λιπαρά ή χαμηλό σε λιπαρά ελληνικό γιαούρτι.

4. Γαλλική βασιλόπιτα (Galette des Rois). Η Galette des Rois είναι παραδοσιακό κέικ της Γαλλίας το οποίο κατά
ναλώνεται τις μέρες των Θεοφανίων. Το κέικ  μπορεί να είναι κυκλικό ή τετράγωνο, αποτελείται από στρώσεις σφολιάτας και από μία πυκνή αμυγδαλωτή γέμιση. Σύμφωνα με την παράδοση, όποιος βρει το “κουκί φασολιού” ή την φιγούρα που είναι κρυμμένη μέσα στην πίτα, γίνεται ο βασιλιάς της ημέρας και θα πρέπει να προσφέρει το επόμενο κέικ. Τα συστατικά περιλαμβάνουν  σφολιάτα, κοπανισμένα αμύγδαλα, ζάχαρη, αυγά, βούτυρο. Είναι ένα αρκετά θερμιδογόνο κέικ δεδομένου ότι τα 100  γρ. δίνουν περίπου 480 θερμίδες, όπως επίσης είναι πολύ πλούσιο σε απλά σάκχαρα και κορεσμένα λιπαρά. Η κατανάλωση του θέλει προσοχή!

Όπως αναφέρει η κ. Αρέστη, σε όποια περιοχή των ευρωπαϊκών χριστιανικών χωρών και αν πάμε θα βρούμε ένα ιδιαίτερο χριστουγεννιάτικο  γλυκό, που συνοδεύεται με πλούσια τοπική και οικογενειακή παράδοση. Το καθένα απ’ αυτά τα γλυκά αποτελεί και μια εικόνα των διατροφικών συνηθειών ή της κουζίνας των συγκεκριμένων χωρών. Κοινό όμως χαρακτηριστικό όλων αποτελεί το βούτυρο και η ζάχαρη.

«Συγκριτικά με τα ξένα, ο ελληνικός κουραμπιές και η ελληνική βασιλόπιτα σίγουρα δεν έχουν τεράστιες θερμιδικές διαφορές, αν χρησιμοποιήσουμε τις γνήσιες συνταγές. Τα μελομακάρονα όμως πάντα θα αποτελούν την κορωνίδα  των γλυκισμάτων λόγω της υγιεινής διατροφικής τους σύνθεσης. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι πρέπει να  καταναλώνουμε ανεξέλεγκτες ποσότητες. Παραδοθείτε συνεπώς στα γλυκά όχι όμως άνευ όρων. Επιτρέψτε στον εαυτό σας να φάτε κάποια γλυκά, αλλά μην αντικαταστήσετε με αυτά το γεύμα σας. Είναι πολύ σημαντικό να απολαμβάνουμε τα εδέσματα των Χριστουγέννων χωρίς να επιβαρύνουμε την υγεία μας», τονίζει.