«The Wandering Workshop»: Τα ελληνικά ξύλινα παιχνίδια που πωλούνται από την Αλάσκα έως τη Νέα Ζηλανδία

«The Wandering Workshop»: Τα ελληνικά ξύλινα παιχνίδια που πωλούνται από την Αλάσκα έως τη Νέα Ζηλανδία

Η Αθηνά Δουκάκη και ο Χοσέ Ναβάρο ξεκίνησαν την κοινή τους πορεία από την Βαρκελώνη, αλλά σύντομα βρέθηκαν στις Κυκλάδες πριν τελικά καταλήξουν στην Κρήτη. Αυτή η δική τους περιπλάνηση και μία ιδέα που τους ήρθε τυχαία ένα χειμωνιάτικο απόγευμα ήταν η αφορμή για δημιουργήσουν το «The Wandering Workshop», ένα «περιπλανώμενο εργαστήριο» που κατασκευάζει ξύλινα παιχνίδια. Για την αξία των ξύλινων παιχνιδιών που επιτρέπουν στα παιδιά να δημιουργήσουν τις δικές τους ιστορίες, για τις εξαγωγές και την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, η Αθηνά και ο Χοσέ, μίλησαν, μεταξύ άλλων, στην HuffPost Greece.

Πώς προέκυψε η ιδέα για παιδικά παιχνίδια και μάλιστα ξύλινα;

Η ιδέα για την κατασκευή του πρώτου μας ξύλινου παιχνιδιού δε γεννήθηκε στη βάση ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος αλλά προέκυψε αυθόρμητα ένα χειμωνιάτικο απόγευμα στην Τζια όπου ζήσαμε για κάποια χρόνια. Η ιδέα ενός ξύλινου τρικύκλου με κόκκινες έλικες που θα γυρνούν ενώ το τρίκυκλο κυλάει, μας βρήκε αιφνιαδιαστικά με την κούπα του ζεστού καφέ στα χέρια εκείνο το απόγευμα. Κατασκευάσαμε την πρώτη μακέτα από μία κούτα μπισκότων από το μπακάλικο της γειτονιάς. Δεν προηγήθηκε καμία έρευνα αγοράς, κανένα πλάνο επιχείρησης, καμία στρατηγική μάρκετινγκ, τίποτα απ’ όλα αυτά. Μόνο μια απολαυστική δημιουργική διαδικασία εκείνο τον πρώτο χειμώνα κι ένας καταιγισμός ιδεών για ξύλινα ταξιδιάρικα παιχνίδια που θα έκαναν τη φαντασία μικρών και μεγάλων να περιπλανιέται ελεύθερα. Η δική μας έκτοτε δεν πάτησε τα πόδια της στη γη.

Γιατί είναι περιπλανώμενο το εργαστήριό σας;

Το όνομα του εργαστηρίου προέκυψε σε μια περίοδο της ζωής μας που αλλάζαμε σχετικά συχνά τα μέρη όπου ζούσαμε. Ξεκινώντας από τη Βαρκελώνη, βρεθήκαμε στις Κυκλάδες και πλέον ζούμε στα Χανιά. Σκεφτήκαμε ότι το εργαστήρι θα ήταν περιπλανώμενο κι αυτό και θα το παίρναμε παντού μαζί μας. Τα πρώτα χρόνια έγινε πράγματι κάπως έτσι. Με τον καιρό το ρήμα «περιπλανιέμαι» απέκτησε για εμάς κι άλλες έννοιες σε σχέση με τα παιχνίδια. Αντιλαμβανόμαστε το παιχνίδι ως μία διαδικασία ελεύθερης περιπλάνησης της φαντασίας και τα παιχνίδια που σχεδιάζουμε μέσα από τις λιτές τους φόρμες αφήνουν χώρο στο παιδί να λειτουργήσει ελεύθερα και να εφεύρει το παιχνίδι. Τα παιχνίδια μας θεματολογικά περιπλανώνται κάπου ανάμεσα σε γη, ουρανό και θάλασσα.

Πώς είναι η ζωή για δύο νέους επιχειρηματίες στην Κρήτη;

Το να φτιάξεις τη δική σου επιχείρηση είναι μια πρόκληση και μια συνεχής προσπάθεια. Απαιτεί αφιέρωση και προσήλωση σ’ ένα όνειρο κι έναν στόχο. Επίσης, εμπιστοσύνη στην ποιότητα της δουλειάς σου και επιμονή. Πολλές φορές είναι δύσκολη η ισορροπία ανάμεσα στην έννοια της επιχείρησης με όλο το λογιστικό κομμάτι με δεδομένη την παρούσα οικονομική πραγματικότητα και σ’ αυτό που ξεκίνησε ως ένα όνειρο στη βάση μιας καθαρά δημιουργικής διαδικασίας και αυτοέκφρασης. Ωστόσο, μέσα σ΄ αυτό το πλαίσιο κάθε επίτευγμα είναι μια κατάκτηση και η γνώση που προκύπτει από αυτό, πολύτιμη.

Πιστεύετε ότι τα νέα παιχνίδια στερούν από τα παιδιά την φαντασία τους;

Δε θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα νέα παιχνίδια στερούν από τα παιδιά τη φαντασία τους. Η φαντασία είναι μια έμφυτη ιδιότητα των μικρών παιδιών, είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται και επεξεργάζονται τον κόσμο που τους περιβάλλει.

Ωστόσο, πιστεύουμε ότι τα παιχνίδια που είναι σχεδιασμένα για να επιτελούν μια συγκεκριμένη λειτουργία πατώντας κουμπιά, που είναι θορυβώδη και χρειάζονται μπαταρίες για να λειτουργήσουν, θέτουν το παιδί στη θέση του παρατηρητή και αφήνουν μικρό περιθώριο ενεργούς συμμετοχής στο παιχνίδι. Αντίθετα, τα ξύλινα παιχνίδια που δεν έχουν έναν μοναδικό τρόπο παιξίματος επιτρέπουν στο παιδί να εφεύρει το παιχνίδι, να φτιάξει τις δικές του ιστορίες και να ανακαλύψει νέους τρόπους παιξίματος.

Ποιο παιχνίδι πρέπει να έχει κάθε παιδί;

Δεν υπάρχει κάποιος κανόνας. Κάθε παιδί είναι διαφορετικό κι έχει διαφορετικές ανάγκες. Σίγουρα όμως η επαφή με ένα ξύλινο παιχνίδι είναι μοναδική. Για κάποιο λόγο το παιχνίδι που οι περισσότεροι από εμάς θυμόμαστε από την παιδική μας ηλικία, ή το παιχνίδι που έχει φυλαχθεί ανάμεσα σε άλλα πολυάριθμα που πέρασαν από τα χέρια μας και πετάχθηκαν, είναι ξύλινο. Η ποιότητα και η αντοχή στον χρόνο είναι τελείως διαφορετικές σε σχέση με ένα πλαστικό παιχνίδι που παράγεται μαζικά. Το ξύλο είναι ένα οργανικό υλικό με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που ενεργοποιούν εκτός από τη φαντασία του παιδιού και τις αισθήσεις του.

Πουλάτε τα παιχνίδια σας και στο εξωτερικό; Πόσο εύκολες είναι οι εξαγωγές ελληνικών χειροποίητων παιχνιδιών;

Η πώληση στο εξωτερικό είναι μια ελπιδοφόρα διέξοδος για μια νέα επιχείρηση στην Ελλάδα. Δε μπορούμε να πούμε ακριβώς πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι. Στη δική μας περίπτωση είχε τη μορφή μιας τάσης, η οποία από τη στιγμή που εκδηλώθηκε ήταν χαρακτηριστικά αυξητική. Σίγουρα έχουμε πλέον στη διάθεσή μέσα για την προβολή της δουλειάς μας που ξεφεύγουν από την κλασική συμμετοχή σε μια ακριβή διεθνή έκθεση. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα για μια μικρή επιχείρηση στο ξεκίνημά της.

Πού μπορεί να βρει κανείς τα παιχνίδια σας;

Τα παιχνίδια μας πωλούνται τόσο σε φυσικά καταστήματα στην Ελλάδα και όλο τον κόσμο, όσο και σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Πολύ πρόσφατα ανανεώσαμε την ιστοσελίδα μας, στην οποία ενσωματώσαμε και ηλεκτρονικό κατάστημα. Επίσης, συνεργαζόμαστε με επιλεγμένα καταστήματα και πωλητήρια στην Αθήνα, τα νησιά και σε μικρότερες πόλεις. Στο εξωτερικό τα παιχνίδια μας πωλούνται σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις όπως: Βαρκελώνη, Μαδρίτη, Παρίσι, Κοπεγχάγη και Ελσίνκι. Στις Ηνωμένες Πολιτείες διατίθενται σε καταστήματα στην Καλιφόρνια, στη Νέα Υόρκη, στο Μισσισίπι, στην Αλάσκα αλλά και στη Νέα Ζηλανδία, στην Ιαπωνία και πρόσφατα στο Ντουμπάι.

It always fills us with joy to see kids playing with our toys! Thank you Amelia @Ameliafullarton for the pick!

A post shared by Toys made of dreams (@thewanderingworkshop) on

Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;

Τα σχέδιά μας για το μέλλον είναι ο σχεδιασμός μιας νέας συλλογής εμπνευσμένης από το ανοιξιάτικο μωρό που περιμένουμε και η καλλιέργεια νέων συνεργασιών με καταστήματα στο εξωτερικό.