O βιολιστής της Μοσούλης παίζει μουσική στα ερείπια της πόλης γιορτάζοντας την απελευθέρωση από το Ισλαμικό Κράτος

O βιολιστής της Μοσούλης παίζει μουσική στα ερείπια της πόλης του μετά την απελευθέρωση από το Ισλαμικό Κράτος
Ameen Mukdad, a violinist from Mosul who lived under ISIS's rule for two and a half years where they destroyed his musical instruments, performs at Nabi Yunus shrine in eastern Mosul, Iraq, April 19, 2017. REUTERS/ Muhammad Hamed
Ameen Mukdad, a violinist from Mosul who lived under ISIS's rule for two and a half years where they destroyed his musical instruments, performs at Nabi Yunus shrine in eastern Mosul, Iraq, April 19, 2017. REUTERS/ Muhammad Hamed
Muhammad Hamed / Reuters

Μουσική ακούγεται για πρώτη φορά μετά από τρία χρόνια σε δημόσιο χώρο στη Μοσούλη. Οι νότες από ένα «μοναχικό» βιολί αντηχούν στα ερείπια αρχαιολογικού χώρου στο Ιράκ που χρονολογείται από την περίοδο ακμής του πολιτισμού των Ασύρριων και παράλληλα αποτελεί ιερό τόπο για μουσουλμάνους και χριστιανούς. Πρόκειται για το σημείο όπου εκτιμάται πως είχε ταφεί ο προφήτης Ιωνάς ή Γιουνούς στο Κοράνι.

Ο 28χρονος Ιρακινός μουσικός Ameen Mokdad, λίγο καιρό μετά την απελευθέρωση της Μοσούλης από τις δυνάμεις του Ισλαμικού Κράτους- που είχαν απαγορεύσει με την ποινή θανάτου τη μουσική έως και τα πουλιά ως κατοικίδια- έδωσε σε αυτό το χώρο μια ωριαία συναυλία. Με αυτό τον τρόπο, τόσο ο ίδιος όσο και o «ανεξάρτητος ιστορικός»- όπως αυτοχαρακτηρίζεται- που διατηρεί το δημοφιλές blog Mosul Eye θέλησαν να σφραγίσουν αυτή την απελευθέρωση και την «επιστροφή». Και όπως γράφει ο blogger σε ανάρτησή του, «θέλαμε να πούμε στον κόσμο πως η Μοσούλη είναι ελεύθερη αν και η μισή βρίσκεται ακόμη σε εμπόλεμη κατάσταση. Και αναζητά βιβλία και μουσική για να αναγεννηθεί».

Ο blogger ήταν αυτός που ζήτησε από τον 28χρονο μουσικό να παίξει στα ερείπια της πόλης. «Ήταν ένα όνειρο και τώρα έγινε πραγματικότητα» σχολίασε ενώ για τον νεαρό Mokdad που δέχθηκε την πρόσκληση ήταν μια πράξη υψηλού συμβολισμού και σε προσωπικό επίπεδο. Πριν αναγκαστεί να εγκαταλείψει τη Μοσούλη, ο αυτοδίδακτος 28χρονος μουσικός αναγκάζονταν να παίζει κρυφά ενώ στη συνέχεια το βιολί και τα cd του κατασχέθηκαν. Τελευταία φορά έπαιξε δημόσια στις 10 Ιουνίου 2014 όταν οι δυνάμεις του Ισλαμικού Κράτους εισέβαλαν στη Μοσούλη. «Δεν θα ξεχάσω ποτέ εκείνη τη μέρα» είχε σε παλαιότερη συνέντευξή του. Για εκείνον «ήταν η μέρα που πέθανε η μουσική».

Για αρκετό καιρό έπαιζε τσέλο στην ταράτσα του σπιτιού του αλλά τελικά αναγκάστηκε να κρύψει στο υπόγειο τα μουσικά του όργανα υπό τον φόβο πως οι τζιχαντιστές θα τα βρουν και θα τα καταστρέψουν. Στη συνέχεια έφυγε μαζί με την οικογένειά του για τη Βαγδάτη αλλά επέστρεψε θέλοντας να τα βγάλει κρυφά από τη Μοσούλη. Οι τζιχαντιστές, αυτή τη φορά δεν τον άφησαν να βγει από την πόλη. Έτσι, κλεισμένος στο σπίτι, έπαιζε μουσική για ώρες. «Με αυτό τον τρόπο αισθανόμουν πως έδινα και εγώ τη μάχη μου κατά του Ισλαμικού Κράτους....Μπορούσαν να μου στερήσουν τις ελευθερίες μου αλλά όχι και την ανάγκη μου να εκφραστώ».

Τελικά, μέλη της «αστυνομίας» περί ηθών κατάσχεσαν τα μουσικά όργανά του και εκείνος αναγκάστηκε να κρύβεται για να μην συλληφθεί, όπως εξήγησε στην Telegraph.

«Στους ανθρώπους άρεσε πάντα η μουσική αλλά φοβόντουσαν να το παραδεχθούν εξαιτίας του Ισλαμικού Κράτους. Αντισταθήκαμε και ρισκάραμε τη ζωή μας» τον ακούμε να λέει σήμερα στο βίντεο του AJ+ λίγη ώρα μετά τη συναυλία που έδωσε.

«Αυτή είναι η Μοσούλη και όλη της η ομορφιά. Ήθελα να πάρω μέρος στο project γιατί στέλνει ένα μεγάλο και δυνατό μήνυμα πως η Μοσούλη είναι η πόλη της ομορφιάς. Ο πόλεμος δεν μπορεί να το διαγράψει αυτό και δεν μπορεί να “εξαφανίσει” τη ζωή από την πόλη. Παρά τις καταστροφές, κάνουμε ακόμη όνειρα και είμαστε ευτυχισμένοι. Θέλουμε ακόμη να ακούμε μουσική» λέει η Tahany Saleh, κάτοικος της Μουσούλης που μετέβη στον αρχαιολογικό χώρο και παρακολούθησε τη συναυλία.

«Προσπαθήσαμε να παίζουμε μουσική αλλά να μην τραβάμε την προσοχή. Σε κλειστούς χώρους. Αναγκαστήκαμε να πετάξουμε τα πάντα εκτός από τα μουσικά όργανα. Ήταν τα μόνα πράγματα που δεν μπορούσαμε να πετάξουμε. Ήταν πολύ επικίνδυνο να τα κρατήσουμε αλλά δεν γινόταν να τα εγκαταλείψουμε» λέει με τη σειρά του ο Anas Hassan Mahmoud φίλος του 28χρονου βιολιστή.

Δημοφιλή