Ανοιχτά τα κρίσιμα ζητήματα της αξιολόγησης. Τι αναφέρει το επικαιροποιημένο μνημόνιο

Ανοιχτά τα κρίσιμα ζητήματα της αξιολόγησης. Τι αναφέρει το επικαιροποιημένο μνημόνιο
Eurokinissi

Ανοιχτά έως και την τελευταία στιγμή φαίνεται πως παραμένουν τα κρίσιμα ζητήματα της αξιολόγησης. Το επικαιροποιημένο μνημόνιο το οποίο παρουσίασε η Γερμανική Handelsblatt αποκαλύπτει ότι κυβέρνηση και Θεσμοί άφησαν σε εκκρεμότητα κατά τις διαπραγματεύσεις στην Αθήνα τη διάρκεια επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ, το χρόνο εφαρμογής των περικοπών στις συντάξεις, αλλά και της μείωσης του αφορολόγητου ορίου. Παράλληλα, το νέο Μνημόνιο αναφέρει σαφώς ότι τα «αντισταθμιστικά» μέτρα θα εφαρμοστούν μετά από συνεννόηση με τους Θεσμούς, ενώ οι δανειστές ζητούν τη δέσμευση της Ν.Δ ότι θα εφαρμόσει τα μέτρα εάν γίνει κυβέρνηση.

Το κείμενο το οποίο έχει ημερομηνία 2 Μαΐου (ημέρα ολοκλήρωσης των διαπραγματεύσεων στην Αθήνα) αναφέρει ότι οι στόχοι του 3,5% του ΑΕΠ για το πρωτογενές πλεόνασμα θα πρέπει να επιτευχθούν έως το 2021 ή το 2022. Με αυτό τον τρόπο επιβεβαιώνει τις πληροφορίες ότι μετά την ολοκλήρωση των επαφών στην Αθήνα μεταξύ της κυβέρνησης και των επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων, έχει ανοίξει μεταξύ των Θεσμών ένας νέος κύκλος διαπραγματεύσεων σε ανώτατο επίπεδο σχετικά με τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος.

Ανοιχτή παραμένει και η ημερομηνία εφαρμογής των νέων περικοπών στις συντάξεις. Συγκεκριμένα στο Μνημόνιο υπάρχει «αστερίσκος» με τον οποίο μένει να συμφωνηθεί εάν οι μειώσεις 1% σε κύριες και επικουρικές συντάξεις θα εφαρμοστούν στο σύνολο τους το 2019 ή σε βάθος τριετίας από το 2019 έως το 2021, ενώ στο κείμενο δεν γίνεται αναφορά στη συμφωνία για συγκεκριμένο «πλαφόν» 18% στις περικοπές.

Αντίστοιχη εκκρεμότητα υπάρχει και με την εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου ορίου από τις 8.636 ευρώ στα 5.681 ευρώ. Όπως αποκαλύπτεται από το κείμενο που ετοιμάστηκε από τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των Θεσμών, όσων ήταν στην Αθήνα, οι νέες μειώσεις είναι πιθανό και αυτές να εφαρμοστούν σε βάθος διετίας (2020-2021) και όχι μόνο το 2020 όπως ήταν γνωστό μέχρι τώρα.

Ταυτόχρονα, στο κείμενο προβλέπεται η αύξησης της βάσης υπολογισμού των εισφορών για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ενώ η έκπτωση 15% θα ισχύσει μόνο το 2018.

Παρόλα αυτά στο Μνημόνιο γίνεται σαφής αναφορά ότι εάν το ΔΝΤ σε συνεργασία με τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς, εκτιμήσει ότι υπάρχει κίνδυνος να μην επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος το 2020, τότε οι αλλαγές στην φορολογία θα εφαρμοστούν από το 2019 και όχι από το 2020.

Τα αντίμετρα

Στο κείμενο γίνεται εκτενής αναφορά και στο πακέτο των «αντισταθμιστικών» μέτρων, όπως αυτά έχουν παρουσιαστεί από την κυβέρνηση. Ωστόσο, στο κείμενο αναφέρεται ότι η εφαρμογή τους θα γίνει μετά από συνεργασία των Ελληνικών αρχών και των Θεσμών κατά την τελική επικαιροποίηση του προγράμματος (2018).

Εκτός των «αντισταθμιστικών» μέτρων στο Μνημόνιο γίνεται αναφορά και στη δυνατότητα της κυβέρνησης να ενισχύσει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα ή/και να μειώσει τους φόρους, εφόσον το 2018 υπάρξουν στοιχεία τα οποία δείχνουν υπεραπόδοση των στόχων.

Το «πακέτο» του 2018

Επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες το Μνημόνιο αναφέρει ότι οι δανειστές έχουν εντοπίσει για το 2018, δημοσιονομικό κενό ύψους 0,3% του ΑΕΠ (550 εκατ ευρώ), το οποίο συμφωνήθηκε να καλυφθεί από εξοικονόμηση δαπανών. Συγκεκριμένα όπως αναφέρεται στο κείμενο, η εξοικονόμηση θα προέλθει κατά 259 εκατ ευρώ από την ανασκόπηση των προνοιακών επιδομάτων, κατά 125 εκατ ευρώ το 2017 και 188 εκατ ευρώ το 2018 από την αύξηση του clawback στον ΕΟΠΥΥ, κατά 48 εκατ από τα φορολογικά έσοδα από τη μίσθωση τουριστικών καταλυμάτων μέσω Airbnb, κατά 33 εκατ ευρώ από τις αλλαγές στα ειδικά μισθολόγια και κατά 7εκατ ευρώ από την παρέμβαση στα επιδόματα που λαμβάνουν οι ένστολοι των ενόπλων δυνάμεων.

Νέα παράταση δίνεται και για την αποπληρωμή των χρεών προς τους ιδιώτες για τα «φέσια» στους ιδιώτες. Αν και η τελική ημερομηνία αποπληρωμής των οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες δεν έχει οριστικοποιηθεί, στο κείμενο αναφέρεται με «αστερίσκο» ότι μετατίθεται η ολοκλήρωση των πληρωμών από τον Ιούνιο του 2017 τον Ιούνιο του 2018.

Σύμφωνα με το Μνημόνιο, η κυβέρνηση πρέπει μέσα στο Μάιο να ψηφίσει τα προαπαιτούμενα, τα οποία μεταξύ άλλων προβλέπουν:

- την επιτάχυνση κατασχέσεων και πλειστηριασμών για χρέη στο δημόσιο

- να μην παραταθούν ή να μην έρθουν καινούργιες ρυθμίσεις χρεών ή αμνηστευτικές φορολογικές διατάξεις, πέραν όσων υφίστανται.

- την αλλαγή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων ως τον Δεκέμβριο του 2017 για να προσεγγίσουν τις εμπορικές και τις αλλαγές στο φόρο περιουσίας που θα ισχύσουν από το 2018.

- τον έλεγχο των ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων που κανονικά θα είχαν παραγραφεί, αλλά μόνον για όσες έχουν διαπιστωθεί ενδείξεις φορολογικής απάτης.

- την εξαίρεση από τον ΦΠΑ με χαμηλό τζίρο (κάτω από τις 25.000 ευρώ και ίσως κάτω και από τις 15.000 ευρώ)

- τη δημοσίευση νέας λίστας μεγάλων οφειλετών (τον Σεπτέμβριο του 2017)

- από τα τέλη του 2017 την είσπραξη των ασφαλιστικών εισφορών από την ΑΑΔΕ και των εισπράξεων του ΝΑΤαπό τον Ιούνιο του 2017 από τον ΕΦΚΑ

- πλήρη εφαρμογή της εργαλειοθήκης ΙΙΙ του ΟΟΣΑ

- άνοιγμα όλων των καταστημάτων (χωρίς περιορισμούς μεγέθους κλπ) τις Κυριακές από τον Ιούνιο του 2017

Πολιτική δέσμευση της ΝΔ

Στο Μνημόνιο υπάρχει και σαφής αναφορά ότι το ΔΝΤ θα ζητήσει τη δέσμευση της αντιπολίτευσης ότι θα εφαρμόσει το σύνολο των μέτρων που έχουν συμφωνηθεί και ψηφιστεί από την Βουλή, ενώ παράλληλα υπάρχει και ρήτρα διασφάλισης της συνταγματικότητας του «πακέτου» των μέτρων τα οποία θα εφαρμοστούν από το 2019.

Δημοφιλή