Οι 14 οδοί- «κλειδιά» του διεθνούς εμπορίου, από τα οποία εξαρτάται η επισιτιστική ασφάλεια του κόσμου

Οι 14 οδοί- «κλειδιά» του διεθνούς εμπορίου, από τα οποία εξαρτάται η επισιτιστική ασφάλεια του κόσμου
Container Ship Passing Through The Suez Canal
Container Ship Passing Through The Suez Canal
Tim Martin via Getty Images

Η επισιτιστική ασφάλεια του κόσμο εξαρτάται όλο και περισσότερο από 14 οδούς που είναι κρίσιμης σημασίας για το διεθνές εμπόριο εν γένει, σύμφωνα με έρευνα του βρετανικού think-tank Chatham House- το οποίο προειδοποιεί ότι πρέπει να γίνουν περισσότερα για την προστασία τέτοιων κομβικών σημείων/ διόδων σαν τη διώρυγα του Παναμά, τη διώρυγα του Σουέζ και τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του BBC, σχεδόν το 25% των τροφίμων του κόσμου διακινούνται εμπορικά στις διεθνείς αγορές. Αυτό, σύμφωνα με το σχετικό report, καθιστά την προμήθεια και τις τιμές των τροφίμων ευάλωτες σε απρόσμενες κρίσεις ή στην κλιματική αλλαγή. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι υποδομές στις συγκεκριμένες οδούς είναι συχνά παλιές, και θα υπήρχαν σημαντικά προβλήματα σε περίπτωση φυσικών καταστροφών, που αναμένεται να αυξηθούν σε συχνότητα με την άνοδο της θερμοκρασίας στον πλανήτη. Οι ερευνητές ζητούν από τις κυβερνήσεις να επενδύσουν σε υποδομές που θα είναι «ανθεκτικές στο κλίμα» και να αυξήσουν την ποικιλομορφία στην παραγωγή και τα αποθέματα τροφίμων.

Ενδεικτικά, κάποια από τα παραδείγματα που αναφέρονται στο report είναι τα εξής:

-Τα 3/4 των εισαγωγών αραβοσίτου και σιταριού της Ιαπωνίας περνούν από τη διώρυγα του Παναμά, που έχει πλάτος μόλις 300 μέτρων.

-Κάτι παραπάνω από το ένα τρίτο των εισαγωγών σιτηρών της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής περνούν από τα στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική θαλάσσια διαδρομή.

-Πάνω από το 25% των εξαγωγών σπόρων σόγιας περνούν από τα Στενά της Μαλάκκα.

-Οι δρόμοι στη Βραζιλία, τη μεγαλύτερη εξαγωγών σπόρων σόγιας, κινδυνεύουν από πλημμύρες και κατολισθήσεις εξαιτίας έντονων βροχοπτώσεων.

-Τα αμερικανικά λιμάνια στον Κόλπο του Μεξικού αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα από καταιγίδες.

-Οι χώρες του Συμβουλίου Συνεργασίας εξαρτώνται από σιτηρά από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, τα οποία μεταφέρονται μέσω ρωσικών και ουκρανικών σιδηροδρόμων και λιμανιών, των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων και της διώρυγας του Σουέζ.

Αναλυτικότερα, οι οδοί που παρουσιάζονται στη μελέτη είναι οι εξής:

  • Υδάτινοι δρόμοι και σιδηρόδρομοι στην ενδοχώρα των ΗΠΑ
  • Αμερικανικά λιμάνια στον Κόλπο του Μεξικού
  • Διώρυγα του Παναμά
  • Οδικό δίκτυο στη Βραζιλία
  • Νότια λιμάνια στη Βραζιλία
  • Στενά του Γιβραλτάρ
  • Στενά του Ντόβερ
  • Στενά του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων («Τουρκικά Στενά»)
  • Διώρυγα του Σουέζ
  • Σιδηροδρομικό δίκτυο της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας
  • Οι σιδηρόδρομοι που οδηγούν στα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας
  • Στενά του Μπαμπ αλ Μαντάμπ
  • Στενά του Ορμούζ
  • Στενά της Μαλάκκα

Δημοφιλή