Facebook: Ρωσική επιχείρηση χρηματοδότησης διαφημίσεων με πολιτικά μηνύματα στις ΗΠΑ

Facebook: Ρωσική επιχείρηση χρηματοδότησης διαφημίσεων με πολιτικά μηνύματα στις ΗΠΑ
The Facebook application is seen on a phone screen August 3, 2017. REUTERS/Thomas White
The Facebook application is seen on a phone screen August 3, 2017. REUTERS/Thomas White
Thomas White / Reuters

Το Facebook ανακοίνωσε την Τετάρτη πως ανακάλυψε ότι, στο πλαίσιο μιας επιχείρησης η οποία θεωρείται πως είχε έδρα στη Ρωσία, δαπανήθηκαν 100.000 δολάρια σε χιλιάδες διαφημίσεις στις ΗΠΑ, οι οποίες προωθούσαν μηνύματα κοινωνικού και πολιτικού περιεχομένου, μέσα σε μια περίοδο δύο ετών, ως τον Μάιο.

Το Facebook- το δημοφιλέστερο κοινωνικό δίκτυο- ανέφερε πως 3.000 διαφημίσεις και 470 «μη αυθεντικοί» λογαριασμοί και σελίδες εξάπλωναν πολωτικές απόψεις σε θέματα όπως η μετανάστευση, φυλετικά ζητήματα και δικαιώματα των ομοφυλοφίλων.

Άλλες 50.0000 δολάρια δαπανήθηκαν σε 2.200 «δυνάμει σχετιζόμενες με την πολιτική» διαφημίσεις, πιθανότατα από Ρώσους, σύμφωνα με το Facebook.

Σημειώνεται πως ο αμερικανικός εκλογικός νόμος απαγορεύει σε πολίτες και οντότητες/ φορείς του εξωτερικού να δαπανήσουν χρήματα για να υποστηρίξουν ρητά την εκλογή ή ήττα ενός υποψηφίου. Μη Αμερικανοί πολίτες μπορούν γενικά να εκφραστούν μέσω διαφημίσεων σε ζητήματα. Άλλες διαφημίσεις, όπως αυτές στις οποίες κατονομάζεται ένας υποψήφιος αλλά δεν γίνεται έκκληση για την εκλογή ή την ήττα του, εμπίπτουν σε αυτό που οι δικηγόροι χαρακτηρίζουν «γκρίζα» περιοχή.

Το Facebook ανακοίνωσε τα ευρήματα αυτά σε ένα blog post από τον επικεφαλής ασφαλείας του, Άλεξ Στάμος, και ανέφερε πως συνεργάζεται στο πλαίσιο ομοσπονδιακών ερευνών σχετικά με επιχειρήσεις άσκησης επιρροής κατά τις προεδρικές εκλογές του 2016.

Το Facebook ενημέρωσε μέλη των επιτροπών Πληροφοριών της Γερουσίας και της Βουλής των Αντιπροσώπων την Τετάρτη σχετικά με τις φερόμενες ρωσικής προέλευσης διαφημίσεις, σύμφωνα με πηγή του Κογκρέσου πληροφορημένη για το συγκεκριμένο θέμα. Και οι δύο επιτροπές πραγματοποιούν έρευνες πάνω σε φερόμενη ρωσική εμπλοκή στις εκλογές του 2016, περιλαμβανομένης πιθανής συνεργασίας μεταξύ της προεκλογικής καμπάνιας του προέδρου Τραμπ και της Μόσχας. Το Facebook έδωσε επίσης τα ευρήματά του στον Ρόμπερτ Μίλερ, τον ειδικό σύμβουλο που έχει αναλάβει τη διερεύνηση της φερόμενης ρωσικής εμπλοκής στις περσινές προεδρικές εκλογές, ανέφερε πηγή ενήμερη για το θέμα. Η εταιρεία παρουσίασε αντίγραφα διαφημίσεων, καθώς και δεδομένα για τους αγοραστές, σύμφωνα με την πηγή αυτή.

Το γραφείο του Μίλερ δεν προέβη σε σχόλια. Επίσης, το Facebook ανέφερε πως δεν βρήκε κάποια σύνδεση ανάμεσα στις αγορασμένες από τη Ρωσία διαφημίσεις και κάποια συγκεκριμένη προεκλογική καμπάνια. Οι διαφημίσεις είχαν κυρίως εθνικό χαρακτήρα, και δεν φάνηκε να υποδεικνύεται στόχευση πολιτικών «swing states» (πολιτειών που θεωρούνται κρίσιμες για την έκβαση της εκλογικής αναμέτρησης).

Δημοφιλή