Μυστήριο με την κρυστάλλινη σφαίρα του Χριστού σε πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Μυστήριο με την κρυστάλλινη σφαίρα του Χριστού σε πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι
A Christies representative speaks after Leonardo da Vinci's 'Salvator Mundi' painting was unveiled in Hong Kong on October 13, 2017. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION (Photo credit should read ANTHONY WALLACE/AFP/Getty Images)
A Christies representative speaks after Leonardo da Vinci's 'Salvator Mundi' painting was unveiled in Hong Kong on October 13, 2017. / AFP PHOTO / Anthony WALLACE / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY MENTION OF THE ARTIST UPON PUBLICATION - TO ILLUSTRATE THE EVENT AS SPECIFIED IN THE CAPTION (Photo credit should read ANTHONY WALLACE/AFP/Getty Images)
ANTHONY WALLACE via Getty Images

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα ερωτήματα θέτει μια νέα βιογραφία του Λεονάρντο ντα Βίντσι, σχετικά με μια «περίεργη ανωμαλία» σε έναν πίνακα του μεγάλου καλλιτέχνη ο οποίος ταυτοποιήθηκε ως αυθεντικός σχετικά πρόσφατα και εκτιμάται πως θα πιάσει 100 εκατ. δολάρια σε δημοπρασία τον επόμενο μήνα.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, ο πίνακας Salvator Mundi (Σωτήρας του Κόσμου) απεικονίζει τον Ιησού Χριστό να κάνει τη χαρακτηριστική χειρονομία ευλογίας με το δεξί του χέρι, ενώ κρατά μια κρυστάλλινη σφαίρα με το αριστερό.

Ο πίνακας ανακηρύχθηκε αυθεντικός μόλις 6 χρόνια πριν, και πρόκειται να πωληθεί από τον οίκο Christie's στη Νέα Υόρκη στις 15 Νοεμβρίου. Παρουσιάζεται ως «ένας από τους λιγότερους από 20 γνωστούς πίνακες του Λεονάρντο, και ο μόνος που είναι σε χέρια ιδιώτη».

Ωστόσο, στο Leonardo da Vinci: the Biography, ο Γουόλτερ Άιζακσον θέτει το ερώτημα γιατί ένας άνθρωπος που ήταν καλλιτεχνική ιδιοφυΐα, επιστήμονας, εφευρέτης και μηχανικός έδειξε μια «απροθυμία» να συνδέσει την τέχνη και την επιστήμη όσον αφορά στην απεικόνιση της σφαίρας.

«Από μία άποψη, έχει ζωγραφιστεί με πανέμορφη επιστημονική ακρίβεια...αλλά ο Λεονάρντο απέτυχε να ζωγραφίσει την παραμόρφωση που θα προέκυπτε κοιτώντας μέσα από μια στέρεη, διάφανη σφαίρα σε αντικείμενα τα οποία δεν την αγγίζουν.

«Το στέρεο γυαλί ή κρύσταλλο, είτε σε μορφή σφαίρας είτε φακού, παράγει εικόνες σε μεγέθυνση, αναστροφή και αντιστροφή. Αντ'αυτού, ο Λεονάρντο ζωγράφισε τη σφαίρα σαν να ήταν μια άδεια γυάλινη φούσκα, η οποία δεν διαθλά ή παραμορφώνει το φως που περνά από μέσα της» αναφέρει σχετικά.

Ο Άιζακσον υποστηρίζει πως, αν ο Λεονάρντο είχε απεικονίσει με ακρίβεια τις παραμορφώσεις, η παλάμη που αγγίζει τη σφαίρα θα είχε παραμείνει όπως τη ζωγράφισε, αλλά στο εσωτερικό της σφαίρας θα φαινόταν μια μικρή και αντεστραμμένη αντανάκλαση του χεριού και των ρούχων του Ιησού. Επίσης, υπογραμμίζει πως ακόμα πιο περίεργο είναι το γεγονός πως ο ντα Βίντσι εκείνη την περίοδο μελετούσε την οπτική, και η ανάκλαση και παραμόρφωση του φωτός είχαν εξελιχθεί σε μεγάλο του πάθος.

Οπότε το ερώτημα που προκύπτει είναι, γιατί επέλεξε να ζωγραφίσει τη σφαίρα έτσι; Ο ίδιος θεωρεί πως ενδεχομένως να το έκανε επειδή εκτίμησε πως ίσως να αποσπούσε την προσοχή, ή επειδή προσπαθούσε να αποδώσει μια «θαυματουργή» διάσταση στον Χριστό και τη σφαίρα.

Σημειώνεται πως, ακόμα και τώρα, αρκετοί είναι οι ειδικοί που αμφιβάλλουν για το κατά πόσον ο πίνακας είναι όντως του Λεονάρντο ντα Βίντσι- και το «αίνιγμα» της απεικόνισης της σφαίρας είναι ακριβώς ένα από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν κάποιοι εξ αυτών.

Δημοφιλή