«Το φως του μαύρου» σκεπάζει το Ίδρυμα Κακογιάννη

«Το φως του μαύρου» σκεπάζει το Ίδρυμα Κακογιάννη

Χρήστος Μποκόρος, Λευκό σε Μαύρο

Ο άνθρωπος είναι προορισμένος να επικοινωνεί. Έρχονται όμως ώρες όπου τον τυλίγει η μοναξιά. Η αποδοχή και η πρόσληψή της ως άλλη, μυστική δύναμη επικοινωνίας, είναι μεγάλο επίτευγμα της ανθρώπινης δημιουργίας. Εναπόκειται στον καθένα ο τρόπος της συμφιλίωσης με ό,τι θα μπορούσε να μείνει αφόρητο, να μείνει άρνηση. Ο δημιουργικός άνθρωπος ξέρει να ζει και να βιώνει τον κόσμο μέσα ακόμη κι από σκοτεινούς δρόμους. Η έκθεση που φιλοξενεί το Ίδρυμα Κακογιάννη με τίτλο «Το φως του μαύρου», συγκεντρώνει δώδεκα Έλληνες ζωγράφους, όλοι τους εγνωσμένης αξίας, που δίνουν όψεις της μοναξιάς. Κάποιοι αποτυπώνουν εύγλωττα το ανθρώπινο δράμα, άλλοι τη διασκεδάζουν κι άλλοι την επιθυμούν για να «λυτρωθούν».

Ανάμεσά τους μια αυτοπροσωπογραφία του Χρόνη Μπότσογλου από το ζωγραφικό του σημειωματάριο. Εκεί, γράφει ο δάσκαλος: «Οι διακοπές κρατάνε πάντα τρεις μέρες, άιντε τέσσερις! Αυτή η χαύνωση του μυαλού που κάνει τις αισθήσεις να ρεμπελεύουν. Και το κορμί να χύνεται και να παίρνει το σχήμα της καρέκλας. Αύριο θα' χει καύσωνα. Κοιμήθηκε ακόμη και ο κόμπος στο διάφραγμα. Νομίζω ότι ανακάλυψα το όνομα- του. Είναι το κουκούτσι του θανάτου που κουβαλώ. (Το εντόπισα από πολύ νωρίς όμως μόνο τώρα θυμήθηκα το όνομα–του). Σε τρεις μέρες, άιντε τέσσερις θα ξαναρχίσει να θυμίζει την παρουσία – του. Κι εγώ θα προσπαθώ να το απομονώσω».

Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Κεραία με Σύννεφα

Για τη σαγήνη του μαύρου και την πνευματική υπόσταση που προσλαμβάνει στη ζωγραφική η Μαρία Γιαννακάκη επικαλείται τον Zhang Yangyuan (φημισμένος Κινέζος δάσκαλος) που αναφέρει πως «ούτε το κόκκινο ή το πράσινο είναι απαραίτητα να εξυμνούν την ανθισμένη βλάστηση, ούτε το άσπρο χρειάζεται για να αποκαλύψει τα σύννεφα ή το άσπρο του χιονιού, ούτε το πράσινο είναι απαραίτητο να αναδείξει τα κατάφυτα βουνά». Το μαύρο του μελανιού, επισημαίνει η δημιουργός, «αναδεικνύει από μόνο του πέντε διαβαθμίσεις και τη μαεστρία που δίνει στο ζωγραφικό έργο το πνεύμα. Στο έργο «Η ράφτρα» είναι η μητέρα που ράβει ρούχα. Είναι ένα οποιοδήποτε πρόσωπο σ’ έναν χώρο χωρίς όρια, χωρίς διαστάσεις, σαν να κρέμονται οι κλωστές, τα ψαλίδια και τα μαυρισμένα της χρόνια από ψηλά, σαν απ’ τον ουρανό».

Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Αυτοπορτραίτο, τέμπερα σε χαρτόνι. 19,5χ21,5εκ, 2004

Ο Αλέκος Κυραρίνης θυμάται τον Όσιο Σιλουανό από την χριστιανική παράδοση και χρησιμοποιεί το μότο «Κράτα τον νου σου στον Άδη και μην απελπίζεσαι». Αυτό σημαίνει, λέει ο ζωγράφος, να είναι κανείς ταπεινός. Κι αν μελαγχολεί, κι αν απελπίζεται, η λύση είναι να κοιτά στον Άδη, να παίρνει ιδέα για το τι είναι το χειρότερο από αυτά που έπονται, να το απεύχεται για τον εαυτό του και για αυτούς που αγαπά. Καλή είναι η μελαγχολία, όταν αντλεί την ενέργειά της από το φως και όχι από το σκοτάδι και την απελπισία.

Συμμετέχουν οι: Χρόνης Μπότσογλου, Μαρία Γιαννακάκη, Μάρκος Καμπάνης, Γιώργος Κόρδης, Αλέκος Κυραρίνης, Τάσος Μαντζαβίνος, Εμμανουήλ Μπιτσάκης, Χρήστος Μποκόρος, Άγγελος Παπαδημητρίου, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Εδουάρδος Σακαγιάν, Άννα Μαρία Τσακάλη.

Κατά τη διάρκεια της έκθεσης (28/11 με 4/12) θα πραγματοποιηθούν στο Ίδρυμα Κακογιάννη (Πειραιώς 206, Ταύρος) δύο παράλληλες εκδηλώσεις.

Το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου στις 12:00 ο Άγγελος Παπαδημητρίου συναντά το κοινό και συζητάει για το χαρτί, με τον εύγλωττο τίτλο «Είμαστε όλοι μας χαρτόμουτρα»! Για αλλαγή, ελάτε να παίξουμε με ανοιχτά χαρτιά και να μιλήσουμε για το χαρτί και τις χρήσεις του».

Μια μέρα αργότερα, την Κυριακή 3 Δεκεμβρίου στις 12:00, ο Αλέκος Κυραρίνης δίνει ραντεβού με τα παιδιά ηλικίας (9-13 ετών) για μια διαδραστική εμπειρία με τίτλο «Ο άγγελός μου». Τα παιδιά θα γνωρίσουν τον τρόπο με τον οποίο απεικονίζονται οι άγγελοι στην ελληνική παράδοση και τέχνη, από τα τάματα των πιστών έως και τη ζωγραφική του Κωνσταντίνου Παρθένη.

Για συμμετοχή στις δύο παραπάνω εκδηλώσεις είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης στο τηλέφωνο 2130291224.Τα έργα των δημιουργών κοσμούν το ομότιτλο σημειωματάριο των εκδόσεων «Πορφύρα». Στις σελίδες του συναντά κανείς αποφθέγματα 40 και πλέον μεγάλων Ελλήνων ποιητών και στοχαστών από διαφορετικές γενιές, μεταξύ άλλων στίχους των Καβάφη, Καρέλλη, Σεφέρη, Δημουλά, Καρυωτάκη, Βέη, Καψάλη κ.α.

Δημοφιλή