Ο γύρος του κόσμου σε μία εβδομάδα

Πρέπει να ήμουν γύρω στα 10 με 11. Μάλλον 11 γιατί πήγαινα ήδη στην πέμπτη τάξη, στο δημοτικό σχολείο Κυπαρισσίας, όταν «ο θείος μου ο Τάκης, ο νονός», μου έφερε δώρο το βιβλίο του Ιουλίου Βερν «Ο γύρος του Κόσμου σε 80 μέρες». Εκδόσεις Δαρεμά. Σκληρό εξώφυλλο που απεικονίζει ένα πολύχρωμο αερόστατο. Μάλλον αυτό το εντυπωσιακό αερόστατο ήταν η αιτία για πολλές από τις μετέπειτα περιπέτειές μου.
Dimitris Stathopoulos

Πρέπει να ήμουν γύρω στα 10 με 11. Μάλλον 11 γιατί πήγαινα ήδη στην πέμπτη τάξη, στο δημοτικό σχολείο Κυπαρισσίας, όταν «ο θείος μου ο Τάκης, ο νονός», μου έφερε δώρο το βιβλίο του Ιουλίου Βερν «Ο γύρος του Κόσμου σε 80 μέρες». Εκδόσεις Δαρεμά. Σκληρό εξώφυλλο που απεικονίζει ένα πολύχρωμο αερόστατο.

Μάλλον αυτό το εντυπωσιακό αερόστατο ήταν η αιτία για πολλές από τις μετέπειτα περιπέτειές μου. Σχεδόν τρεις δεκαετίες αργότερα, κοντεύει το Πάσχα, και εγώ αμέριμνος αγνάντευα το άγριο τοπίο της ανατολικής Νάξου. Όλοι στο σπίτι σε υστερική κρίση πασχαλιάτικων ετοιμασιών, και στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, η εκπρόσωπος της αεροπορικής εταιρείας Scoot στην Αθήνα. «Σας ευχαριστώ πολύ. Θα σας ενημερώσω σύντομα» της είπα και έκλεισα το τηλέφωνο. Μόλις με είχαν προσκαλέσει να παρακολουθήσω την τελετή παραλαβής ενός εκ των δύο ολοκαίνουριων αεροσκαφών Boeing 787-8 Dreamliner της εταιρείας, τα οποία θα συνδέουν, με τέσσερις εβδομαδιαίες πτήσεις τη Σιγκαπούρη με την Αθήνα. Δεν ήταν μία απλή πρόσκληση. Ήταν ο γύρος της γης σχεδόν σε μία εβδομάδα. Α ρε Φιλέα Φογκ...

Ο γύρος της γης

Ήταν απλό! Περίπου 20 ώρες πτήσης, μέσω Ντουμπάι, για να φτάσουμε στις βορειοδυτικές πολιτείες της Αμερικής, και συγκεκριμένα στο Seattle, στις κεντρικές εγκαταστάσεις της Boeing. Να παραλάβουμε το αεροσκάφος, όχι εγώ προσωπικά. Εγώ φωτογράφιζα απλώς, και μετά από 14 ώρες πτήση, άφιξη στη Σιγκαπούρη. Από εκεί, με πτήση της Singapore Airlines στη Ρώμη και επιστροφή στην Αθήνα. Καλύψαμε περίπου 40.000 χλμ.

Το ίχνος των πτήσεων πέρασε πάνω από το Βόρειο Πόλο και την Αλάσκα. Από το παράθυρο του αεροπλάνου αντίκρισα εικόνες που μέχρι τώρα είχα δει μόνο σε ντοκιμαντέρ. Παγωμένες λίμνες, παγόβουνα, ηφαίστεια. Η πτήση στα περίπου 35.000 πόδια κάνει το αεροσκάφος να είναι απόλυτα σταθερό, χωρίς αναταράξεις και μου δίνει τη δυνατότητα να απολαύσω πραγματικά μία ονειρική εμπειρία. Παρακολουθώ το ίχνος της πτήσης αξιοποιώντας την παροχή δικτύου wi-fi στο αεροπλάνο και, με το χέρι στην καρδιά δηλώνω ότι, οι ατελείωτες ώρες πτήσεων περνάνε πραγματικά ευχάριστα. Γεια σου ρε θείε Τάκη, από τα 35000 πόδια.

Στο Seattle

Η πρώτη στάση στο Seattle, μας μεταφέρει την αίσθηση μίας ισχυρής βορειοαμερικάνικης πολιτείας. Μία πόλη με έντονη επιχειρηματικότητα, έδρα μερικών από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου. Πέρα από τη Boeing, εδώ βρίσκονται κεντρικές υπηρεσίες σημαντικών επιχειρηματικών ομίλων των ΗΠΑ, όπως είναι τα Starbucks, η Amazon, η Microsoft και πολλές ακόμη.

Μία παραθαλάσσια πόλη ήρεμη και χαλαρή στα όρια με τον Καναδά, πολύ κοντά στο Βανκούβερ. Παρόλο που είναι μία μεγάλη πόλη, όπου στον πυρήνα της έχει περίπου 700.000 κατοίκους, καταφέρνει και δίνει την αίσθηση μίας κωμόπολης, όσο αφορά την ένταση της ζωής. Βρίσκομαι στον 23ο όροφο του ξενοδοχείο και το άκουσμα των γλάρων, που κινούνται ανάμεσα στα ψηλά κτίρια με ξαφνιάζει και με γυρίζει πίσω, στις φανταστικές πτήσεις με το αερόστατο του φίλου μου του Φιλέα.

Η φημισμένη Pike Place

Λίγα στενά πιο κάτω, το παραθαλάσσιο μέτωπο της πόλης, κινείται στους ρυθμούς της μεγάλης κεντρικής αγοράς, της φημισμένης Pike Place. Κατά μήκος της προκυμαίας, 11 κτίρια, από τις αρχές του 20ου αιώνα, αποτελούν ένα γοητευτικό hot spot. Ζωντανή, πολύχρωμη και θορυβώδης με την χαρακτηριστική βιομηχανική επιγραφή "Public Market", μοιάζει σαν μία τεράστια γιορτή που επαναλαμβάνεται κάθε μέρα. Εδώ μπορείς να βρεις από αγκινάρες και βατόμουρα, μέχρι ολόφρεσκα μεγάλα ψάρια. Εδώ θα δεις το χαρτί του κρεοπωλείου να τυλίγει τα πιο όμορφα και μυρωδάτα λουλούδια, θα δεις τους «αρχιτέκτονες» της αγοράς, να στοιβάζουν σε πυραμίδες τα φρούτα, τα μήλα, τα πορτοκάλια και κάθε λογής λαχανικό. Και φυσικά ανάμεσα από άφθονο πάγο να ξεπροβάλουν σειρές από καβούρια, σολομό και άλλα ολόφρεσκα θαλασσινά.

Το πρώτο Starbucks

Σε αυτή την αγορά, βρίσκεται και το πρώτο κατάστημα Starbucks. Διατηρεί ζωντανά στοιχεία από το παρελθόν του μαγαζιού και ο κόσμος δημιουργεί ουρές για να αγοράσει έναν καφέ από το φημισμένο brand.

Στη Boeing...

Όπως σας είπα και παραπάνω, το Seattle φιλοξενεί τις κεντρικές εγκαταστάσεις της Boeing. Όχι μόνο σε ένα, αλλά σε πολλά σημεία της πόλης υπάρχουν κτίρια που ανήκουν στην εταιρεία. Ένα από αυτά είναι το μεγαλύτερο βιομηχανικό κτίριο στον κόσμο. Βρίσκεται στο Everett, μερικά χιλιόμετρα μακριά από το Seattle, και από εκεί ξεκινήσαμε την ξενάγησή μας στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Έχει μήκος 492 μέτρα, πλάτος 1067 και το ύψος του φτάνει τα 30 μέτρα. Δύο από τις κεντρικές πόρτες του φτάνουν στο μέγεθος που έχει ένα γήπεδο αμερικανικού ποδοσφαίρου. Εδώ, μεταξύ άλλων, κατασκευάζονται τα Boeing 777 και 787.

Και ξαφνικά... πετάνε!

Ξεκινώντας η ξενάγηση, έχω την αίσθηση ότι εδώ μέσα συντελείται ένα θαύμα. Κάτι άψυχο αποκτά ζωή και ξαφνικά απογειώνεται και ...πετάει. Αυτό το «ξαφνικά» βέβαια, ειδικά μετά και την επίσκεψη στη Boeing, κατανοώ ότι συμπεριλαμβάνει μία εξαιρετικά καλοκουρντισμένη μηχανή, μία στρατιά «κολλημένων» επαγγελματιών που δίνει σημασία στην τελευταία λεπτομέρεια, αξιοποιεί κάθε νόμο της φυσικής, και καταφέρνει να φτιάχνει εκπληκτικά αεροσκάφη που αλλάζουν την εμπειρία στη μεταφορά επιβατών σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Όσο η ξενάγηση συνεχίζεται, βλέπουμε ημιτελή αεροσκάφη τα οποία βρίσκονται το ένα πίσω από το άλλο. Μας εξηγούν ότι σε κάθε μία από αυτές τις στάσεις πραγματοποιούνται συγκεκριμένες εργασίες, μέχρι να φτάσει στο τέλος της γραμμής παραγωγής και να βγει για τις τελικές δοκιμές.

Στο Delivery Center της εταιρείας έχει στηθεί μία μικρή τελετή. Είναι η ημέρα που ένα ακόμη «δικό τους παιδί» το 787 Dreamliner θα παραδοθεί στην αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Scoot. Στην εταιρεία, η οποία θα συνδέσει τη Σιγκαπούρη με την Αθήνα. Ο εκπρόσωπος της κατασκευάστριας εταιρείας, με την παρουσία του διευθύνοντας συμβούλου της Budget Aviation Holdings, της θυγατρικής του Ομίλου Singapore Airlines που έχει τον πλήρη έλεγχο και τη διαχείριση των Scoot κ. Lee Lik Hsin κόβουν την κορδέλα και το 787 είναι «ελεύθερο να πετάξει». Για να μεταφέρει ανθρώπους, για να μικρύνει αποστάσεις, για να ανοίξει δρόμους στους αιθέρες. Για να συνδέσει ζωές, να μετατρέψει φαντασιώσεις με αερόστατα σε πραγματικές γόνιμες εμπειρίες. Και το όνομα του Mous-Scoot-ka, κάνοντας μία παραπομπή στο ελληνικό... Μουσακά.

Στην πτήση προς τη Σιγκαπούρη, κυριαρχεί στο μυαλό μου η σκέψη ότι αυτό το αεροσκάφος φέρνει την Αθήνα ακόμη πιο κοντά στην Αυστραλία και στην Ασία. Κι εμένα πιο κοντά σ' αυτό που ονειρευόμουν σαν παιδί.