ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποια είναι τα «συστατικά επιτυχίας» των Steve Jobs, Jeff Bezos, Mozart και Αριστοτέλη

Συνέντευξη με τον Robert Dilts, δημιουργό του Success Factor Modelling

16/01/2018 11:59 EET | Updated 17/01/2018 17:30 EET
Robert Dilts Facebook

Ο Robert Dilts, κορυφαίος σύμβουλος των μεγαλυτέρων επιχειρηματιών με παγκόσμια αναγνώριση και ειδικός στη μελέτη του «Genius Thinking», είναι ο άνθρωπος που ανέλυσε τη δομή της σκέψης παγκόσμιων προσωπικοτήτων όπως των Αριστοτέλη, Μοzart, Einstein, καθώς και κορυφαίων επιχειρηματιών νέας γενιάς, σαν τον Steve Jobs, Elon Musk, Jeff Bezos και Richard Branson.

Ξεκινώντας από το απλό ερώτημα τι είναι αυτό που κάνει κάποιον να ξεχωρίζει σε σχέση με άλλους, εντόπισε τα καίρια σημεία του τρόπου που αυτοί σκέπτονται και ενεργούν, αποδεικνύοντας ότι η επιτυχία μπορεί να αποκωδικοποιηθεί. Αποτέλεσμα της πολυετούς μελέτης του ήταν η δημιουργία του Success  Factor  Modeling - SFM.

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό μοντέλο που για πρώτη φορά συνδέει τον διακριτό τρόπο σκέψης ενός ατόμου, τις δεξιότητες και τις πράξεις του με το αποτέλεσμα, το οποίο αποτυπώνεται σε ένα εγχείρημα ή μια επιχειρηματική πρακτική. Με τη βοήθεια του SFM παρέχεται σε κάποιον η δυνατότητα να ανακαλύψει τα καθοριστικά και κρίσιμα στοιχεία των ταλέντων και δεξιοτήτων του που κάνουν τη διαφορά, ώστε να τα αξιοποιήσει κατάλληλα για να δημιουργήσει, να επιταχύνει τα επιθυμητά για αυτόν αποτελέσματα, τολμώντας ένα νέο ξεκίνημα, αναλαμβάνοντας ένα νέο ρόλο, βελτιώνοντας ή αλλάζοντας επιχειρηματικές πρακτικές. Δεν είναι τυχαίο που σήμερα το SFM υιοθετείται από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις και οργανισμούς σε όλο τον κόσμο.

Ο Dilts έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στις 7 και 8 Φεβρουαρίου για να παρουσιάσει το Success Factor Modelling σε ένα ειδικό διήμερο Siganture  Class με τίτλο «Next Generation Entrepreneurs The Difference that makes the Difference».  H εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στην Αίθουσα Φίλων Μουσικής «Λίλιαν Βουδούρη», με πρωτοβουλία της Synolic Development Systems.

Λίγο πριν την άφιξη και παρουσίαση του SFM στην ελληνική επιχειρηματική κοινότητα, ο Dilts μιλάει στη HuffPost Greece για την ανάπτυξη του μοντέλου του και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί από τους σύγχρονους Έλληνες επαγγελματίες και επιχειρηματίες. 

- Ποιό ήταν το κίνητρό σας για την ανάπτυξη του Success Factor Modeling SFM, της καινοτόμου προσέγγισης σας στην καινοτομία και ηγεσία;

Παρακολουθώντας ως τριτοετής φοιτητής Πολιτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια ένα μάθημα γλωσσολογίας, συνειδητοποίησα ότι η μέθοδος Μodeling μπορούσε να εφαρμοσθεί σε όλες τις περιοχές της ανθρώπινης συμπεριφοράς, όπως πολιτική, τέχνη, διοίκηση, επιστήμη, ηγεσία, εκπαίδευση κ.α. για να βοηθήσει τους ανθρώπους να ανακαλύψουν πολλές από τις αναξιοποίητες δυνατότητές τους και να κατευθυνθούν σε καινοτόμους τρόπους σκέψης.

Τα τελευταία χρόνια δημιουργήθηκε μια νέα γενιά επιχειρηματιών, όπως οι Steve Jobs, Richard Branson και Elon Musk που, συνδυάζοντας την προσωπική τους φιλοδοξία με την επιθυμία για συνεισφορά, ανάπτυξη και ολοκλήρωση, πέτυχαν εντυπωσιακές καινοτομίες και έχουν αλλάξει τον τρόπο που ζούμε και επιχειρούμε.

Το μοντέλο SFM που είναι μια διαδικασία παρατήρησης της δομής σκέψης της ανάλυσης και ταυτοποίησης των παραγόντων επιτυχίας game changers, είναι ουσιαστικά αυτό, με το οποίο ασχολείται το SFM.

Αυτοί οι game changers αποτελούν τέλειο παράδειγμα για την εύρεση ενός ρόλου, ο οποίος μπορεί να συνδεθεί με μια ισχυρή φιλοδοξία που να υπηρετεί ένα σκοπό και ένα όραμα. Για να πετύχεις, πρέπει η φιλοδοξία να συνδυασθεί με το πάθος να θέλεις να επιτύχεις κάτι συγκεκριμένο, να αφήσεις το σημάδι σου ή, όπως έχει πει ο Steve Jobs, «να αφήσεις ένα αποτύπωμα στο σύμπαν».

- Ποιες είναι οι κύριες αρχές που διέπουν το SFM; Μπορείτε να μας εξηγήσετε πώς ορίζετε τη «λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά»;

Το SFM αφορά στον εντοπισμό των βασικών στοιχείων σκέψης και δράσης ενός ατόμου, μιας ομάδας ή ενός οργανισμού, που παράγουν συνεχώς διακριτά αποτελέσματα ή επιτυγχάνουν κάτι αξιοσημείωτο. Πρόκειται δηλαδή για την εύρεση «της λεπτομέρειας που κάνει τη διαφορά» μεταξύ χαμηλών, μεσαίων και εξαιρετικών επιδόσεων.

Η δύναμη του SFM είναι ότι επικεντρώνεται στη στενή σχέση μεταξύ του τρόπου σκέψης, δράσης και αποτελεσμάτων. Η μηχανική της σκέψης που απαρτίζεται από την εσωτερική κατάσταση, τη διάθεση και τις διαδικασίες σκέψης μας, καθορίζει πως δρούμε σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, δημιουργώντας αποτελέσματα γύρω μας. Τα επιθυμητά αποτελέσματα επομένως, απαιτούν την κατάλληλη σκέψη για να παράγουμε τις αναγκαίες και αρμόζουσες δράσεις. Με τον συνδυασμό των τριών αυτών διαστάσεων, το SFM αναγνωρίζει την αλυσίδα όλων των κρίσιμων παραγόντων που είναι αναγκαίοι για να πετύχουμε.

- Πώς μπορεί το SFM να επιταχύνει την πραγματοποίηση του πάθους ενός επιχειρηματία για βελτίωση της προσωπικής του απόδοσης και την επίτευξη επαγγελματικής αριστείας;

Το SFM προσδιορίζει τα βασικά χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες που έχουν άτομα, ομάδες ή επιχειρήσεις ή επικεφαλής επιχειρήσεων. Στη συνέχεια τα οργανώνει σε συγκεκριμένα μοντέλα, εργαλεία και δεξιότητες, παρέχοντας ένα οδικό χάρτη που μπορεί να τον ακολουθήσει εύκολα ο οποιοσδήποτε για να αυξήσει σημαντικά τις πιθανότητες να επιτύχει και να επηρεάσει το αποτέλεσμα.

Το SFM παρέχει βήμα προς βήμα έναν οδηγό με στόχο την επιτυχία, που υποστηρίζεται από μια ποικιλία ασκήσεων, μοντέλων και εργαλείων που επιτρέπουν στους ανθρώπους να διερευνήσουν τους κρίσιμους παράγοντες που απαιτούνται για να ξεπεράσουν τα εμπόδια και να καθορίσουν εκείνη την πορεία που θα τους βοηθήσει να δημιουργήσουν ένα ισχυρό μείγμα: σαφήνειας, εμπιστοσύνης, τεχνογνωσίας, και υποστήριξης.

Πρόκειται για την κατανόηση της συναίσθησης του ρόλου κάποιου και την αναγνώριση ενός εγχειρήματος ή ενός επιχειρηματικού σχεδίου που είναι η έκφραση της επιθυμίας του να αισθανθεί ότι «δεν κάνει απλά μια δουλειά, αλλά ζει μια ζωή με νόημα για αυτόν κάνοντας τη διαφορά», ενώ συγχρόνως προσφέρει προστιθέμενη αξία στον κόσμο.

- Αποτελούν οι οικονομικές αντιξοότητες στην Ελλάδα μια πρόκληση για τις πρωτοβουλίες σας; Πώς θα μπορούσε το μοντέλο σας να βοηθήσει έναν Έλληνα επιχειρηματία;

Οι διάφοροι παράγοντες στο περιβάλλον διαμορφώνουν σαφώς το «οικοσύστημα» μέσα στο οποίο κινείται ένα άτομο ή μια επιχείρηση και είναι αυτοί που καθορίζουν το εξωτερικό πλαίσιο, δημιουργώντας τις ευκαιρίες αλλά και τους περιορισμούς μέσα στους οποίους λειτουργούν οι άνθρωποι. Το ειδικό περιβάλλον μιας ομάδας ή ενός οργανισμού, αποτελείται από πράγματα όπως η γεωγραφική θέση των δραστηριοτήτων του. Το ευρύτερο περιβάλλον περιλαμβάνει παράγοντες όπως τάσεις της αγοράς, παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες, κοινωνική δομή, τεχνολογικές εξελίξεις κλπ. Ανάλογα με την κατάσταση αυτών των παραγόντων, ενδέχεται να προκύψουν ευκαιρίες που ανοίγουν πόρτες και νέες δυνατότητες. Σε άλλες περιπτώσεις, όπως κατά τη διάρκεια μιας οικονομικής ύφεσης, άνθρωποι και επιχειρήσεις υφίστανται περιορισμούς.

Σε ό,τι αφορά τους Έλληνες δεν είχα την ευκαιρία να μελετήσω κάποιες σύγχρονες ελληνικές προσωπικότητες, αλλά έχω γράψει εκτενώς για τον Αριστοτέλη στο έργο μου Strategies of Genius και έκανα μια λεπτομερή ανάλυση των Διαλόγων του Πλάτωνα (Η χρήση της Διαλεκτικής του Πλάτωνα στη Δημοκρατία: Μια Γλωσσική Ανάλυση, 1983).

Η επόμενη γενιά επιχειρηματιών στην Ελλάδα έχει το πάθος, την αυτοπεποίθηση και τις ικανότητες να κάνει μεγάλα όνειρα και να τα πραγματοποιήσει. Η κατανόηση του πώς δημιουργείται αυτός ο τρόπος σκέψης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων μέσα στις οικονομικές αντιξοότητες, είναι μια πρόκληση από μόνη της και μπορεί να συμβάλει στη ανακάλυψη αναξιοποίητων δυνατοτήτων ανθρώπων όλων των κατηγοριών.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Robert Dilts: Παρουσίαση του Success Factor Modelling προς επιχειρηματίες στο Μέγαρο Μουσικής

- Σχετίζεται η επιτυχία με την αποτυχία και με ποιο τρόπο;

Για να επιτύχει κάποιος και να γίνει ικανός επιχειρηματίας, απαιτείται ικανότητα να τολμά και να αναλαμβάνει κινδύνους. Αυτό σημαίνει την είσοδο σε άγνωστα πεδία, μια δραστηριότητα που ενέχει από μόνη της ρίσκο και που περιλαμβάνει και την πιθανότητα αποτυχίας. Οι επιχειρηματίες δεν επιτυγχάνουν πάντοτε γρήγορα τους στόχους τους. Η επιτυχία, συχνά έρχεται μαθαίνοντας από τα λάθη και επιμένοντας, παρά τα αρνητικά αποτελέσματα.

Σε αυτό το πλαίσιο, είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι ορισμένοι από τους πιο καταξιωμένους ανθρώπους δεν ήταν πάντα επιτυχημένοι από την αρχή και κάποια στιγμή στη ζωή τους θεωρούνταν ανίκανοι ή «αποτυχημένοι».

Μία από τις βασικές προϋποθέσεις επιτυχημένης επιχειρηματικότητας είναι ότι «δεν υπάρχει αποτυχία, υπάρχει μόνο ανατροφοδότηση». Τα επιτυχημένα άτομα μπορούν να μάθουν γρήγορα από λάθη και αποτυχίες, να τις αναπροσαρμόσουν και να τις μετατρέψουν σε κάτι θετικό.

Συνοπτικά, ένα βασικό θέμα στην προσέγγιση SFM είναι η αρραγής σχέση μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής προόδου. Μια θεμελιώδης προϋπόθεση αυτής της προσέγγισης είναι ότι, προκειμένου να αναπτυχθεί η επαγγελματική μας καριέρα ή να εξελιχθεί μια επιχειρηματική δραστηριότητα, πρέπει κι εμείς να αναπτυχθούμε και να εξελιχθούμε προσωπικά. Προκειμένου να προοδεύσουμε , πρέπει να αναπτυχθούμε περισσότερο. Δηλαδή, για να αναβαθμίσουμε το επαγγέλμα ή τη ζωή μας, πρέπει να αλλάξουμε και να εξελίξουμε τη σκέψη μας σε σημαντικό βαθμό. Ο τρόπος σκέψης που μας έχει φέρει στη σημερινή μας θέση, δεν θα μας οδηγήσει στο επόμενο στάδιο.

- Θα μπορούσατε να μας δώσετε μια «προεπισκόπηση» για το τι μπορεί να αναμένει η ελληνική επιχειρηματική κοινότητα από την εκδήλωσή σας στην Ελλάδα τον Φεβρουάριο;

Το επιχειρηματικό πνεύμα αποτέλεσε κινητήρια δύναμη για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη και εξέλιξη σε όλη την ανθρώπινη ιστορία. Η λέξη επιχειρηματίας σχετίζεται πιο συχνά με ένα άτομο που είναι πρόθυμο να αποτολμήσει κάτι νέο, ένα έργο ή μια επιχείρηση και να δημιουργήσει αξία προσφέροντας ένα προϊόν ή υπηρεσία και αναλαμβάνοντας την πλήρη ευθύνη για το αποτέλεσμα. Αυτό μπορεί να ισχύει τόσο για τις προσωπικές όσο και για τις επαγγελματικές μας προσπάθειες. Έτσι, οι επιχειρηματίες είναι άτομα που είναι πρόθυμα να αναλάβουν προσωπική, επαγγελματική και οικονομική ευθύνη και ρίσκο, προκειμένου να αδράξουν μια ευκαιρία, έναν νέο ρόλο, μια επιχείρηση ή έναν βασικό σκοπό.

Σύμφωνα με το SFM, η επιτυχία στα επαγγελματικά και προσωπικά δρώμενα βρίσκεται στην αρχιτεκτονική της σκέψης του «Η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά». Ένας από τους στόχους του SFM είναι να υποστηρίξει τη δημιουργία μιας δημιουργικής επιχειρηματικής κοινότητας. Ελπίζω ότι με τις αρχές του SFM, οι Έλληνες μπορούν να επιτύχουν ένα νέο επίπεδο σταθερής ανάπτυξης, ευημερίας και παγκόσμιας συνεισφοράς.