ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
08/02/2018 12:01 EET | Updated 08/02/2018 13:25 EET

Τα νέα επαγγέλματα που «ανοίγουν» στον χώρο του τουρισμού

(c) Iztok Alf Kurnik - www.iztokkurnik.com via Getty Images

Εν μέσω των τελευταίων, δύσκολων ετών για την ελληνική οικονομία, ο τομέας του τουρισμού αποτέλεσε και αποτελεί μία από τις «ατμομηχανές» που προσπαθούν να τραβήξουν τη χώρα μας από την κρίση. Ωστόσο, όπως και σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας, ο κόσμος προχωρά, και για να διατηρήσει και βελτιώσει τη θέση της, η ελληνική τουριστική βιομηχανία οφείλει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, αξιοποιώντας τις αλλαγές στον χώρο τόσο σε επίπεδο κερδοφορίας και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας.

Μιλώντας στη HuffPost Greece, ο Φώτης Καρύδας, δημοσιογράφος και ιδιοκτήτης του touristorama.gr (ταξιδιωτικό portal/ εταιρεία επικοινωνίας στον τουρισμό) παρουσίασε κάποιους από αυτούς τους νέους τομείς επαγγελματικής δραστηριότητας στον χώρο του τουρισμού.

Social media

Σε μια εποχή όπου τα social media βρίσκονται παντού, είναι ιδιαίτερα εύκολο να αντιληφθεί κανείς την αξία του ως προς τον τουρισμό. «Αυτό οφείλεται στο ότι, στην πραγματικότητα, ο επισκέπτης στη χώρα μας και κατ′ επέκταση στις τουριστικές επιχειρήσεις γίνεται ένας μικρός δημοσιογράφος ο οποίος παρουσιάζει την εμπειρία του χρησιμοποιώντας τα social media με φωτογραφίες, κείμενα και βίντεο. Αυτό δημιουργεί την ανάγκη στους επιχειρηματίες του τουρισμού να απευθύνονται σε εξειδικευμένες εταιρείες ή να προσλαμβάνουν εξειδικευμένους υπαλλήλους προκειμένου να μπορούν να διαχειριστούν τη νέα πραγματικότητα» λέει ο κ. Καρύδας.

Ο Φώτης Καρύδας, του touristorama.gr

«Ας δώσουμε ένα παράδειγμα: επισκέπτεται κάποιος από τη Σουηδία ένα ξενοδοχείο στη Σαντορίνη. Με το κινητό του τραβά κάποιες φωτογραφίες και τις μεταφέρει στο προφίλ του, παρουσιάζοντας ως θετική ή αρνητική την εμπειρία, τόσο του ξενοδοχείου που έμεινε όσο και των χώρων εστίασης που έφαγε αλλά και γενικότερα συνολικά για το μέρος που κάνει τις διακοπές του.

Επίσης όμως μπορεί να πάει και σε διεθνείς ιστοσελίδες εταιρειών για να μεταφέρει την άποψή του, πχ το trip advisor. Άρα λοιπόν η διαχείριση αυτού του πράγματος από την πλευρά του ξενοδοχείου σημαίνει ότι παρακολουθεί τα post του πελάτη και αντιδρά ανάλογα».

Ευεξία και δραστηριότητες

 

David C Tomlinson via Getty Images

Ένα άλλο παράδειγμα ανάπτυξης υπηρεσιών που έχει πάρει πολύ μεγάλες διαστάσεις είναι η ευεξία και οι δραστηριότητες. «Το σύγχρονο προφίλ του ταξιδιώτη δεν ικανοποιείται μόνο από ύπνο φαγητό και επίσκεψη σε αρχαιολογικούς χώρους. Θέλει να γεμίσει τον χρόνο του είτε κάνοντας κάποιες δραστηριότητες πχ scuba diving, αναρρίχηση, γευσιγνωσία, ενώ παράλληλα ίσως να τον ενδιαφέρει το κομμάτι της ευεξίας: spa, θαλασσοθεραπείες, υπηρεσίες ομορφιάς κλπ. Οπότε και σε αυτό το κομμάτι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι είναι δεκάδες οι ειδικότητες και τα επαγγέλματα που αναπτύσσονται - πχ ειδικούς στον καταδυτικό τουρισμό, οινοχόους/ σομελιέ για δοκιμές κρασιών: ένα επάγγελμα παλιό, το οποίο πλέον ανανεώνεται/ ενισχύεται, από την άποψη ότι τους σομελιέ θα τους συναντάς πχ πλέον και σε ξενοδοχεία να δείχνουν τοπικά κρασιά. Δεν είναι ότι γεννιούνται μόνο νέα επαγγέλματα, αλλά και ότι ξαφνικά εκεί που είχες επαγγέλματα για λίγους, ανοίγουν περισσότερες θέσεις. Επίσης, όπως οι υπηρεσίες ομορφιάς και spa γίνονταν σε εξειδικευμένες επιχειρήσεις, τώρα όλα σχεδόν τα πεντάστερα ξενοδοχεία έχουν spa και μασάζ. Μιλάμε για έκρηξη στο κομμάτι αυτό, όπως και με τους personal trainers».

Ιατρικός τουρισμός

Όπως σημειώνει ο κ. Καρύδας, πλέον έχει αρχίσει να αναπτύσσεται και ο ιατρικός τουρισμός: «Γιατροί και νοσηλευτές που θα μετανάστευαν μπορούν να βρουν δουλειά σε κέντρα ιατρικού τουρισμού/ ιαματικού τουρισμού. Πχ άνθρωποι που υποφέρουν από ψωρίαση έρχονται εδώ σε ιαματικά κέντρα (φυσική θεραπεία χωρίς χημικά) και βρίσκουν ανακούφιση στο πρόβλημά τους ενώ κάνουν διακοπές.

Παραγγελιοληψία και ξεναγήσεις

Κλείνοντας, ο κ. Καρύδας επισημαίνει τους τομείς της παραγγελιοληψίας και της ξενάγησης: «Η παραγγελία του προϊόντος γίνεται όλα και περισσότερο ηλεκτρονικά- δουλεύουν στον χώρο όλο και περισσότερες εταιρείες που φτιάχνουν σχετικά λογισμικά, αλλά και εταιρείες που κάνουν το service πάνω στις συσκευές. Ακόμη, υπάρχει έκρηξη πάνω στο κομμάτι της ξενάγησης, καθώς προκύπτει μεγάλη ανάγκη για συνοδούς με γνώσεις που θα συνοδεύουν μικρά γκρουπ που επιδίδονται σε δραστηριότητες».