Τι πρέπει να προσέχουμε όταν αναπτύσσουμε ένα τεχνολογικό προϊόν

Τι πρέπει να προσέχουμε όταν αναπτύσσουμε ένα τεχνολογικό προϊόν

Πολλά έχουν ειπωθεί και γραφτεί το τελευταίο διάστημα για την μέχρι τώρα προβληματική προσπάθεια μετάβασης στο ηλεκτρονικό εισιτήριο στα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) της Αθήνας. Οι πολίτες έχουν υποστεί μεγάλη ταλαιπωρία πρώτα με τον τρόπο έκδοσης προσωποποιημένων καρτών και πιο πρόσφατα με την έκδοση πολλαπλών εισιτηρίων όπου καθημερινά βλέπουμε μεγάλες ουρές να σχηματίζονται σε σταθμούς κι εκδοτήρια. Δε θα σταθώ στο ποιος φταίει και γιατί. Δεν είναι άλλωστε αυτός ο σκοπός του άρθρου.

Μια τέτοια μετάβαση σε τόσο μεγάλη κλίμακα, που στοχεύει στο να εξυπηρετήσει εκαντοντάδες χιλιάδες πολίτες, σίγουρα είναι ένα μεγάλο και πολύπλοκο εγχείρημα. Απ΄ ότι τη μία, η Πολιτεία προσπαθεί να αναβαθμίσει μια υπηρεσία, να μειώσει τον αριθμό των «παράνομων» επιβατών που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ χωρίς εισιτήριο και να αυξήσει έτσι τα έσοδα του δημοσίου. Από την άλλη «αυτοπυροβολείται» με την προφανής έλλειψη προγραμματισμού κι οργάνωσης.

Σε προηγούμενο άρθρο μου έγραψα για το πώς επιχειρήσεις κι οργανισμοί μπορούν να πάρουν σημαντικά μαθήματα από τις αποτυχίες τους για να μπορέσουν να εξελιχθούν αντί να κρύβονται πίσω από αυτές σαν να μην συνέβησαν. Ο ανεπιτυχής τρόπος με τον οποίο μπήκε το ηλεκτρονικό εισιτήριο στη ζωή των πολιτών τις τελευταίες εβδομάδες είναι παράλληλα μια ευκαιρία για να δούμε τι πρέπει να προσέχουν οι εταιρείες τεχνολογίας όταν αναπτύσσουν ένα προϊόν.

Κάποια πράγματα πρέπει να είναι αναπόσπαστα κομμάτια της διαδικασίας ανάπτυξης ενός τεχνολογικού προϊόντος όπως:

1. User Testing / User Experience

Όταν αναπτύσσουμε ένα νέο τεχνολογικό προϊόν πρέπει να το φτιάχνουμε έχοντας υπόψιν μας τις ανάγκες του τελικού χρήστη. Στη διαδικασία ανάπτυξης ενός νέου προϊόντος μια εταιρεία πρέπει να συμπεριλάβει και τους χρήστες. Να δώσει δηλαδή σε έναν αριθμό χρηστών τη δυνατότητα να δοκιμάσουν και να χρησιμοποιήσουν το προϊόν πριν βγει επίσημα στην αγορά. Αυτή η διαδικασία είναι γνωστή στον χώρο της τεχνολογίας και του software development ως beta testing.

Επίσης, μια επιχείρηση πριν βγάλει το τελικό προϊόν στην αγορά, μπορεί να εφαρμόσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα, όπου το προϊόν της χρησιμοποείται από έναν ικανοποιητικό αριθμό χρηστών σε πραγματικές συνθήκες. Η Cyclefi, για παράδειγμα, μια ψηφιακή πλατφόρμα που επιβραβεύει όσους κάνουν χρήση των προϊόντων της με στόχο την προώθηση της ανακύκλωσης, έτρεξε πιλοτικά προγράμματα σε συνεργασία με διάφορους δήμους της Αττικής για να αξιολογήσει τον αντίκτυπο της υπηρεσίας της.

Κάνοντας beta testing και πιλοτικά προγράμματα μια εταιρεία μπορεί να συλλέξει πολύτιμες πληροφορίες από τους χρήστες, να αποφύγει κοστοβόρα λάθη και να βελτιώσει σε μεγάλο βαθμό το προϊόν της πριν γίνει εμπορικά διαθέσιμο.

2. User Adoption

Στην Ελλάδα το digital transformation, δηλαδή ο ψηφιακός μετασχηματισμός, σε εθνικό επίπεδο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο. Είναι λογικό ότι όταν παρουσιάζεται στους πολίτες έναν νέο προϊόν και μια διαφορετική διαδικασία από αυτή που έχουν συνηθίσει στο παρελθόν, όπως συνέβη με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, να δημιουργηθούν προβλήματα αν δεν έχει γίνει η κατάλληλη προτεοιμασία κι η απαραίτητη επικοινωνία από την πλευρά του οργανισμού.

To user adoption, δηλαδή η προσαρμογή και η εξοικείωση ενός χρήστη με τον τρόπο που λειτουργεί το νέο προϊόν, παίζει σημαντικό ρόλο στην επιτυχία ενός product launch. Όσο πιο πολύπλοκο είναι το προϊόν τόσο πιο σημαντικός είναι ο ρόλος της επιχείρησης ή του οργανισμού στο να βοηθήσει τους χρήστες να μάθουν πως να το χρησιμοποιούν παρέχοντας διαρκής ενημέρωση, εργαλεία τα οποία εκπαιδεύουν και καθοδηγούν τους χρήστες, ακόμα κι ανθρώπινο δυναμικό αν χρειαστεί για να κυλήσει ομαλά η διαδικασία.

3. Διαθεσιμότητα κι Aποδοτικότητα των Cloud Yπηρεσιών.

Με όλο και περισσότερες υπηρεσίες να προσφέρονται «on the cloud», είτε αυτές είναι μέσω μιας web/SaaS πλατφόρμας, ενός e-shop ή μιας mobile εφαρμογής, οι απαιτήσεις των χρηστών για την απόδοση των cloud υπηρεσιών είναι πολύ υψηλές. Τα apps και τα sites πρέπει να είναι διαθέσιμα, να φορτώνουν γρήγορα και να είναι σχεδιασμένα για να αντέξουν την σταδιακή αλλά και την απρόβλεπτη κι απότομη αύξηση των χρηστών.

Η ταχύτητα και η αποδοτικότητα μιας cloud υπηρεσίας δεν πρέπει να απασχολεί μόνο τους μηχανικούς. Αγγίζει το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών. Το τμήμα μάρκετινγκ, για παράδειγμα του Κοτσόβολου ή της Media Markt, μπορεί να τρέξει μια καμπάνια Black Friday, με αποτέλεσμα να αυξηθεί ραγδαία η επισκεψιμότητα στο e-shop του Κοτσόβολου ή χιλιάδες χρήστες να κατεβάσουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα την εφαρμογή της Media Markt για να εκμεταλλευτούν τις προσφορές. Μια SaaS εταιρεία μπορεί να κάνει μια προωθητική ενέργεια για να αυξήσει τους trial users. Αν η πλατφόρμα ή η εφαρμογή φορτώνουν αργά το πιο πιθανόν είναι να δυσαρεστηθούν οι πελάτες, να αυξηθούν τα αιτήματα για τεχνική υποστήριξη και να χαθούν πωλήσεις.

Τι άλλο πρέπει να προσέχουν οι εταιρείες τεχνολογίας όταν αναπτύσσουν ένα νέο προϊόν; Σχολιάστε παρακάτω.