ΤΟ BLOG

Η Μελίνα θα απαντούσε «Ναι» στο Gucci!

16/02/2017 12:01 EET | Updated 16/02/2017 12:01 EET
Vittoriano Rastelli via Getty Images

Με μια άκρως στερεοτυπική απάντηση που δείχνει το σύμπλεγμα κατωτερότητας της χώρας λόγω κάθε είδους κρίσης, το ΚΑΣ απέρριψε το αίτημα της εταιρείας Gucci που ζήτησε το χώρο ανάμεσα από τον Παρθενώνα και το Ερεχθείο για να πραγματοποιήσει το επόμενο μεγάλο ντεφιλέ της.

Η απάντηση από τη γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη είχε ως εξής: «Η Ακρόπολη είναι όχι απλώς ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά ένα σύμβολο για όλη την ανθρωπότητα, που δεν μπορεί να μπαίνει σε εμπορικές συναλλαγές. Ο Παρθενώνας είναι το logo της Unesco, επίσης γνωρίζετε όλοι την προσπάθεια και τον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα. Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δίνουμε με αυτό τον τρόπο το σύμβολο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς για μια επίδειξη μόδας, που μπορεί να είναι υψηλής ραπτικής, αλλά δεν συνάδει με τον χαρακτήρα του χώρου. Είμαστε πάντα πρόθυμοι σε χορηγίες, τα μνημεία χρειάζονται συντήρηση και ανάδειξη. Υπάρχουν τα έργα που διεξάγονται μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, έχουμε και χορηγίες από άλλους φορείς», ανέφερε μεταξύ άλλων η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ, απαντώντας ουσιαστικά στα όσα αναφέρονταν στο υπόμνημα.

Η φράση «μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται σε μια δύσκολη οικονομική κατάσταση...» είναι κλειδί για την άρνηση του ΚΑΣ στη Gucci, που φέρθηκε με την επιπολαιότητα του φτωχού συγγενή. Διότι το ζήτημα δεν τέθηκε στην εξαγορά του ιστορικού μνημείου σε καιρούς κρίσης, αλλά στην ανικανότητα του ΚΑΣ να αντιληφθεί ότι:

1. Το παγκόσμιας κληρονομιάς μνημείο είναι για να το μοιραζόμαστε όχι μόνο με ηλιοκαμμένους περιπατητές.

2. Ούτε μόνο με επίσημους προσκεκλημένους, ηγέτες άλλων χωρών που γνωρίζουν τη σημασία του.

3. Ούτε για να γίνονται δήθεν σοβαρές πολιτιστικές βραδιές υπό το σεληνόφως που ξεχνιούνται στο φως της ημέρας.

Το εμβληματικότερο σημείο της Κλασικής Ελλάδας είναι για να το μοιραζόμαστε:

1. Με όλη την υφήλιο μέσα από παραγωγές που αναδεικνύουν το μεγαλείο της ιστορικής κληρονομιάς μας.

2. Με εκδηλώσεις που δεν έχουν την εσωστρέφεια του σεληνόφωτος, αλλά αγκαλιάζουν τη ματιά ολάκερου του πλανήτη.

3. Με πρωτοποριακές ιδέες που επικρατούν τον 21ο αιώνα και αποτελούν μέρος της σύγχρονης κουλτούρας.

4. Με σύγχρονους τρόπους που διεισδύουν ακόμη και στον φτωχό μέσο Αμερικάνο, που ακόμη όταν ακούει Athens, ρωτάει: Athens, Georgia?

Η Μελίνα ποτέ δεν θα αρνιόταν στο Gucci να κάνει την επίδειξη στον Ιερό Βράχο.

H Gucci είναι μια τεράστιου βεληνεκούς εταιρεία, που καθοδηγεί και πρωτοπορεί στο χώρο της μόδας. Και η μόδα, όσο κι αν οι αρχαιολόγοι μας αρνούνται να το παραδεχτούν, είναι μια εφαρμοσμένη μορφή σύγχρονης τέχνης.

Τα ντεφιλέ της Gucci και των άλλων μεγάλων οίκων αποτελούν υλικό για εικαστική μελέτη, καθώς επιστρατεύονται οι σπουδαιότεροι σύγχρονοι σκηνογράφοι, τεχνικοί ήχου, σκηνοθέτες.

Αλλά το δικό μας ΚΑΣ δεν μπορεί να δει πέρα από τη μύτη του. Θεωρεί ότι ένα παγκόσμιας εμβέλειας ντεφιλέ θα μας ταπεινώσει επειδή βρισκόμαστε στην αθλιότερη οικονομικά εποχή μας. Θα μας ταπεινώσει-δήθεν- επειδή δεν είναι του χώρου να γίνονται τέτοιες εκδηλώσεις.

Βεβαίως, στο παρελθόν φωτογραφήθηκαν στην Ακρόπολη πολλά μανεκέν του Dior και Ελλήνων σχεδιαστών και οι φωτογραφίες έκαναν το γύρο του κόσμου αναδεικνύοντας την ομορφιά του μνημείου.

Και βεβαίως η Ζωίτσα η Λάσκαρη φωτογραφήθηκε γυμνή στη Δήλο το 1985 για το εξώφυλλο του περιοδικού Playboy, το οποίο διηύθυνε -αν θυμάμαι καλά- ο Ανταίος Χρυσοστομίδης. Αλλά τότε υπουργός Πολιτισμού ήταν η Μελίνα Μερκούρη.

Η Μελίνα ποτέ δεν θα αρνιόταν στο Gucci να κάνει την επίδειξη στον Ιερό Βράχο. Γιατί η Μελίνα γνώριζε καλά την ιστορία της Ακρόπολης και δεν φοβόταν ότι θα την βεβήλωνε η παρουσία της σύγχρονης μόδας! Η Μελίνα «Γεννήθηκε Ελληνίδα» και ήξερε να διατρανώνει την ιστορία της χώρας της με κάθε τρόπο. Ακόμη και με Gucci!