Ποιος ο ρόλος των επώνυμων προϊόντων στις ρομαντικές σχέσεις

Μέσα από μια σειρά πέντε πειραμάτων σε 650 γυναίκες διαφόρων ηλικιών και διαφορετικών συναισθηματικών σχέσεων, η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε πως οι designer τσάντες χρησιμεύουν- πέραν της χρηστικότητας και της αμφιλεγόμενης αισθητικής τους- και για να αποθαρρύνουν άλλες γυναίκες που αποτελούν πιθανή απειλή στις ρομαντικές τους σχέσεις.
Timur Emek via Getty Images

Μέχρι τώρα ξέραμε πως η αγορά πολυτελών ειδών, όπως τσάντες και παπούτσια γνωστών οίκων μόδας ήταν ένας τρόπος για να εκφράσουν οι γυναίκες το στιλ τους, να τονώσουν την αυτοπεποίθηση τους, ή ακόμη και να επιδείξουν το κοινωνικό τους στάτους. Μια νέα έρευνα όμως από το Πανεπιστήμιο της Μινεσότα δείχνει πως μερικές γυναίκες χρησιμοποιούν αυτά τα πολυτελή προϊόντα προκειμένου να εμποδίσουν άλλες γυναίκες από το να κλέψουν τον σύντροφο τους!

Μέσα από μια σειρά πέντε πειραμάτων σε 650 γυναίκες διαφόρων ηλικιών και διαφορετικών συναισθηματικών σχέσεων, η ερευνητική ομάδα ανακάλυψε πως οι designer τσάντες χρησιμεύουν- πέραν της χρηστικότητας και της αμφιλεγόμενης αισθητικής τους- και για να αποθαρρύνουν άλλες γυναίκες που αποτελούν πιθανή απειλή στις ρομαντικές τους σχέσεις.

«Μπορεί να μοιάζει παράλογο πως κάθε χρόνο οι Αμερικανίδες ξοδεύουν $250 δισεκατομμύρια σε είδη πολυτελείας με την μέση γυναίκα να αγοράζει τρεις νέες τσάντες τον χρόνο, αλλά αυτή η κατανάλωση είναι λογική για όσες θέλουν να προστατέψουν την σχέση τους,» λέει ο επικεφαλής της έρευνας, καθηγητής Βλάντας Γκρισκεβίσιους. «Όταν μια γυναίκα επιδεικνύει επώνυμα προϊόντα κρατώντας ή φορώντας τα, είναι σαν να λέει στην άλλη γυναίκα, ''κάτω τα χέρια σου από τον άντρα μου.''»

Ο Γκρισκεβίσιους και η βοηθός του Γουάνγκ, πρώτα μελέτησαν τι συμπεραίνουν οι άλλες γυναίκες για την σχέση κάποιας με τον σύντροφο της έχοντας σαν κριτήριο την πολυτέλεια των αξεσουάρ της. «Βρήκαμε πως αυτές που κυκλοφορούν με επώνυμα ρούχα και τσάντες θεωρείται πως έχουν έναν πιο αφοσιωμένο σύντροφο και ως εκ τούτου οι άλλες γυναίκες δεν θα φλερτάρουν τόσο μαζί του,» λέει η Γουάνγκ. «Ανεξάρτητα με το ποιος αγόρασε στην πραγματικότητα τα είδη, οι άλλες γυναίκες συμπέραναν πως ο άντρας είχε κάποια σχέση με την αγορά τους και κατά συνέπεια της είναι πιο αφοσιωμένος.»

Σε άλλη φάση, οι δύο ερευνητές έκαναν τις συμμετέχουσες να αισθανθούν ζήλια, κάνοντας τες να φανταστούν πως μια άλλη γυναίκα ερωτοτροπούσε με τον άντρα τους. Λίγο αργότερα, τους ζητήθηκε να κάνουν κάτι φαινομενικά άσχετο, να σχεδιάσουν δηλαδή ένα λογότυπο σε μια τσάντα. Το αποτέλεσμα; Όταν οι γυναίκες ένοιωθαν ζήλια, ζωγράφιζαν λογότυπα σε διπλάσιο σχεδόν μέγεθος από αυτές που δεν ζήλευαν. «Η αίσθηση πως η σχέση απειλείται από μια κάποια τρίτη, αυτόματα κάνει τις γυναίκες να θέλουν να επιδείξουν Gucci, Chanel και Fendi,» εξηγεί η Γουάνγκ. «Μια επώνυμη τσάντα ή ένα ζευγάρι ακριβά παπούτσια χρησιμεύουν σαν ασπίδα προστασίας, όπου στη θέα μιας Fendi τσάντας οι επίδοξες αντίζηλες απομακρύνονται.»

Μια άλλη τους έρευνα αποκάλυψε πως όταν οι ρομαντικές τους σχέσεις απειλούνταν, οι γυναίκες όχι μόνο επιθυμούσαν πιο ακριβές τσάντες, αυτοκίνητα, κινητά και παπούτσια, αλλά ξόδευαν και 32% περισσότερο από τα δικά τους χρήματα προκειμένου να αισθανθούν καλύτερα ξοδεύοντας.

Επίσης σύμφωνα με την έρευνα ναι μεν τα είδη πολυτελείας παίζουν σημαντικό ρόλο στις ρομαντικές σχέσεις, αλλά οι άντρες και οι γυναίκες τα επιλέγουν για διαφορετικούς λόγους. Όπως επισημαίνει ο Γκρισκεβίσιους, οι άνδρες συχνά αγοράζουν ακριβά είδη για να κάνουν επίδειξη στο αντίθετο φύλο, προκειμένου να δελεάσουν και να φανούν στα μάτια τους σαν καλή επιλογή συντρόφου. Οι γυναίκες όμως αγοράζουν πολυτελή αξεσουάρ για να επιδειχθούν στο ίδιο φύλο και να προστατεύσουν τη σχέση τους.

«Το γεγονός ότι τα περισσότερα είδη πολυτελείας των γυναικών έχουν σκοπό να εντυπωσιάσουν άλλες γυναίκες εξηγεί γιατί οι άνδρες δυσκολεύονται να καταλάβουν αν μια γυναικεία τσάντα κοστίζει $50 ή 5000,» προσθέτει ο Γκρισκεβίσιους. «Στόχος τους είναι να επιδειχθούν σε άλλες γυναίκες και όχι σε άνδρες.»

Μια άλλη ενδιαφέρουσα ανακάλυψη της έρευνας ήταν ότι τα συναισθήματα ζήλιας πυροδοτούσαν την επιθυμία για επώνυμα είδη, όχι μόνο στις δεσμευμένες αλλά και στις ελεύθερες γυναίκες. «Πολλές αδέσμευτες προφανώς θέλουν ακριβές τσάντες και παπούτσια, αλλά αντί αυτά να λένε ''κάτω τα χέρια από τον νυν σύντροφο μου,'' λένε ''κάτω τα χέρια από τον μελλοντικό σύντροφο μου.'' Επίσης η φανερή και συνεχής κατανάλωση σε είδη πολυτελείας έχει να κάνει και με την διατήρηση του στάτους της γυναίκας μέσα στον κύκλο των άλλων φιλενάδων της,» καταλήγει η Γουάνγκ.

Με άλλα λόγια, η γυναικεία μας ματαιοδοξία και ανασφάλεια, εξηγεί -και μάλιστα σε καιρό οικονομικής κρίσης -και την τρομερή αύξηση στα κέρδη των γνωστών οίκων μόδας, ιδίως όσον αφορά τα περιζήτητα αξεσουάρ τους. Προκειμένου να περιφρουρήσουμε την υπάρχουσα ρομαντική σχέση μας, μικρή σημασία έχει το γεγονός πως μέσα στην ακριβή, βαριά, καινούργια μας τσάντα, το πορτοφόλι μας θα είναι κατά πολύ ελαφρύτερο. Κι αν όχι το δικό μας, σίγουρα αυτό του πολύ πιστού, αφοσιωμένου και προπάντων ευκατάστατου συντρόφου μας...