Μαγειρεύοντας με την Μόδα

Η μόδα είναι τέχνη. Αναμφισβήτητα. Όμως και η μαγειρική είναι τέχνη. Μάλιστα, όλοι οι δημιουργοί (σχεδιαστές και σέφ) περνάνε παραπλήσιους δημιουργικούς συλλογισμούς. Μόνο τα μέσα με τα οποία εκφράζουν την δημιουργικότητά τους διαφέρουν.
moodboard via Getty Images

Πρωτοσυνάντησα την συγχώνευση της μόδας και του φαγητού στο Παρίσι--όχι πως αυτό ακούγεται σαν πολύ μεγάλη έκπληξη!

Ήταν η πρώτη φορά που είχα ταξιδέψει στην πόλη των ονείρων μου (όταν ήμουνα μικρή, η ταινία της Leslie Caron, Gigi, ήταν η αγαπημένη μου ταινία χάρη στα φορέματα, τα κοσμήματα, και, φυσικά, στον Γκάστον!) και βρέθηκα εκεί όταν φοιτούσα σε πρόγραμμα της σχολής μου, το F.I.T. της Νέας Υόρκης, στην Φλωρεντία.

Ορισμένοι φίλοι μου και εγώ αποφασίσαμε να πάμε στο Παρίσι για λίγες μέρες έμπνευσης και «window shopping» στο St. Honoré.

Καθώς διασχίζαμε την πόλη, κουρασμένες και πεινασμένες (αλλά με μεγάλη έμπνευση) βρέθηκα με την καλή μου φίλη, την Βίβιεν, στην μπουτίκ της Nicole Farhi. Αρχικά νομίσαμε πως οι πεινασμένες μας κοιλίτσες είχαν αρχίσει να μας κάνουν να παραληρούμε όταν, ανάμεσα στα ονειρεμένα ρούχα και αξεσουάρ, κάτι άλλο «ονειρεμένο» μας τράβηξε την προσοχή. Αυτή την φορά, αυτό το «κάτι άλλο» ήταν φαγώσιμο!

Αν και δεν μπορώ να θυμηθώ τι ακριβώς φάγαμε, αυτό που θυμάμαι καλά ήταν το πόσο εντυπωσιάστηκα με τον τρόπο που η σχεδιάστρια κατάφερε να μεταφέρει τις σχεδιαστικές της ευαισθησίες στο... φαγητό. Σαν κάτι να έκανε «κλικ» και μια σύνδεση μεταξύ της μόδας και του φαγητού γεννήθηκε μέσα μου.

Προφανώς, αυτή η σύνδεση έχει κάνει το «κλικ» και για πολλούς άλλους στον κόσμο της μόδας. Απο τους «μεγάλους» του σχεδιαστικού χώρου, οπως ο Giorgio Armani και ο Ralph Lauren--που και οι δυό τους έχουν προσθέσει τον τίτλο του «εστιάτορα» στην λίστα των επιτυχιών τους--μέχρι και πολλά μοντέλα που έχουν μετατρέψει την αγάπη τους για την μαγειρική σε κανονική ασχολία.

Ας πάρουμε για παράδειγμα το σούπερ μοντέλο, Karlie Kloss. Τον Σεπτέμβριο του 2012, η Karlie, η οποία αγαπάει την μαγειρική, ξεκίνησε το Karlie's Kookies μαζί με την σεφ Christina Tosi από το Momofuku Milk Bar στην Νέα Υόρκη. Φυσικά, η Karlie είναι η καλύτερη διαφήμιση της φίρμας - ποιά γυναίκα μπορεί να αντισταθεί στην ιδέα ότι μπορεί να φάει μπισκότα και να μοιάζει με ένα σούπερ μοντέλο? Και σαν να μην έφτανε αυτό, μέρος από τις πωλήσεις των μπισκότων Karlie's Kookies έχει έκτοτε μοιράσει μισό εκατομμύριο γεύματα σε παιδιά ανά τον κόσμο μέσο του FEED Projects.

Άλλο ένα μοντέλο που αποφάσισε να μετατρέψει την δουλειά της μπροστά από τις κάμερες, σε δουλειά μπροστά από τον φούρνο, είναι η Elettra Rossellini Wiedemann. Και αυτή άρχισε να δραστηριοποιείται το 2012 με ένα εστιατόριο "pop up" κατά την εβδομάδα μόδας στην Ν.Υ. Αυτό μετατράπηκε σε μια πετυχημένη μαγειρική εκπομπή στο ίντερνετ, κατά το οποίο η Elettra καλούσε γνωστούς από τον κόσμο της μόδας και του θεάματος να μαγειρέψουν τα αγαπημένα τους φαγητά μαζί της. Αυτό έχει έκτοτε ματατραπεί σε ένα πολύ πετυχημένο site, το Impatient Foοdie, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ώς «το αγαπημένο μπλόγκ του κόσμου της μόδας».

Τα παραπάνω είναι μόνο ένα πάρα πολύ μικρό δείγμα του φαινομένου μόδας και φαγητού.

Αρχικά, μπορεί να ακούγεται περίεργο το πώς αυτοί οι τόσο διαφορετικοί «κόσμοι» έχουν βρεί τρόπο να συνυπάρξουν. Αλλά ίσως δεν είναι και τόσο περίεργο. Ίσως κάτι πολύ απλό είναι που τους συνδέει. Η δημιουργικότητα.

Η μόδα είναι τέχνη. Αναμφισβήτητα. Όμως και η μαγειρική είναι τέχνη. Μάλιστα, όλοι οι δημιουργοί (σχεδιαστές και σέφ) περνάνε παραπλήσιους δημιουργικούς συλλογισμούς. Μόνο τα μέσα με τα οποία εκφράζουν την δημιουργικότητά τους διαφέρουν. Π.χ. ένας σχεδιαστής μόδας θα σκεφτεί κάποιο καινούργιο τρόπο να σχεδιάσει ένα σακάκι, ενώ ο σέφ θα σκεφτεί έναν διαφορετικό τρόπο για να μαγειρέψει π.χ. ένα κουνουπίδι ή ένα κέικ σοκολάτας. Το ολοκληρωμένο φαγητό που παρουσιάζεται στο πιάτο είναι κατά κάποιον τρόπο η επίδειξη «μόδας» του.

Άλλο ενα κοινό είναι το ότι και οι δυό δημιουργικές ενασχολήσεις περιλαμβάνουν τις αισθήσεις, αλλά αναμφισβήτητα η μαγειρική υπερτερεί έναντι της μόδας σε αυτόν τον τομέα. Και ακριβώς όπως μια πιο προσεκτική ματιά σε ένα ρούχο αποκαλύπτει ιδιαιτερότητες στον σχεδιασμό του, έτσι και οι περιπλοκότητες ενός φαγητού αποκαλύπτονται στην γεύση του τελικού προιόντος. Τότε «βλέπουμε» την σκέψη του σεφ/δημιουργού.

Οπότε, όχι, δεν είναι καθόλου αξιοπερίεργο το πώς δυό τόσο διαφορετικοί κόσμοι έχουν βρεί τρόπο να συγχωνευτούν. Μάλιστα, όπως ακριβώς πρωτοπαρατήρησα στο εστιατόριο της Nicole Farhi στο Παρίσι πρίν από τόσα χρόνια, φαίνεται ότι η μόδα και η μαγειρική είναι μονάχα οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος.