Τρία βήματα που οδηγούν σε καινοτόμο επιτυχία

Όχι μόνο ρωτάμε τις λάθος ερωτήσεις αλλά επιδεινώνουμε το πρόβλημα όταν οι εταιρείες λένε στους ανθρώπους τους να σκέφτονται «έξω από το κουτί» όταν παράγουν λύσεις. Αυτή είναι άσχημη συμβουλή καθώς μειώνει την ποιότητα των λύσεων καθώς αυξάνει τον αριθμό των κακών ιδεών. Το είδαμε αυτό με τον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας του Deepwater Horizon το 2010, όταν επιστήμονες ρώτησαν ανήσυχους πολίτες για τις δικές τους «έξω από το κουτί» ιδέες για το πώς να σταματήσει η ροή του πετρελαίου. Παρά το γεγονός ότι έλαβαν πάνω από 123.000 ιδέες, σχεδόν καμία δεν ήταν χρήσιμη, κοστίζοντας πολύτιμο χρόνο και χρήματα.
shutterstock

Καινοτομία. Ξέρετε ότι είναι απαραίτητη για μακροπρόθεσμη ανάπτυξη. Είναι ξεκάθαρο ότι είναι το κλειδί για να νικήσετε τον ανταγωνισμό. Και... το αποφεύγετε σαν την πανούκλα.

Γιατί; Υπάρχουν πολλοί λόγοι που «τα οργανωτικά αντισώματα» σκοτώνουν την καινοτομία. Στην κορυφή της λίστας... μάλλον, δεν είναι αρκετός ο χρόνος. Η κατάσταση έχει ως εξής: είστε αγχωμένοι, συγκλονισμένοι και απογοητευμένοι με αυτό που ήδη έχετε στο πιάτο σας. Πιστεύετε ότι η καινοτομία θέλει πάρα πολύ χρόνο και σπάνια παράγει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Αν είστε όπως οι περισσότερες εταιρείες που έχω συνεργαστεί, σημαίνει ότι αγωνίζεστε για να καλύψετε τις ανάγκες των πελατών σας. Πυροβολείτε στα τυφλά τον στόχο, χάνοντας το σήμα εντελώς, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο, χρήματα, και πόρους. Δεν αποτελεί έκπληξη ότι η καινοτομία έχει κακή φήμη.

Αλλά δεν πρέπει να είναι έτσι. Δυστυχώς, υπάρχουν τόσες πολλές παρερμηνείες γύρω από την καινοτομία και τόσο κακές συμβουλές που δίνονται. Η αλήθεια είναι, ότι η καινοτομία μπορεί να γίνει γρήγορα, με χαμηλό ρίσκο και υψηλές αποδόσεις.

Καινοτομείτε... πρέπει! Όταν ο ρυθμός των αλλαγών εκτός της εταιρείας είναι ταχύτερος από τον ρυθμό μέσα, θα μείνετε χωρίς δουλειά. Ολόκληρες βιομηχανίες βλέπουν εκτεταμένη εμπορευματοποίηση όπου οι εταιρείες ανταγωνίζονται αποκλειστικά στην τιμή. Σε άλλες περιπτώσεις, οι νεοεισερχόμενοι διαταράσσουν τους καλά εδραιωμένους παίκτες. Η αλλαγή είναι η μόνη σταθερά.

Με τα χρόνια έχω ανακαλύψει τρία απλά βήματα που θα αυξήσουν την «Απόδοση Επένδυσης» (ROI) της καινοτομίας σας, όχι μόνο σταδιακά, αλλά δέκα φορές παραπάνω από τις παραδοσιακές μεθόδους... τρία απλά βήματα που μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ της επιτυχίας και της αποτυχίας.

Διαφοροποίηση

Καταρχήν, οι περισσότερες εταιρείες αραιώνουν τις επενδύσεις τους στην καινοτομία, προσπαθώντας να βελτιώσουν κάθε πτυχή της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας. Ωστόσο, δε μπορείτε να είστε οι καλύτεροι σε όλα. Ως εκ τούτου, το πρώτο βήμα για την αύξηση της απόδοσης της επένδυσης της καινοτομίας είναι το να καθορίσετε τι κάνει την εταιρεία σας μοναδική και να εστιάσετε εκεί. Με άλλα λόγια, «καινοτομείτε εκεί που διαφοροποιήστε».

Η έννοια της διαφοροποίησης είναι δύσκολη. Λίγες εταιρείες την καταλαβαίνουν. Και αν κανείς το καταλάβει λάθος μπορεί να σημαίνει καταστροφή.

Το Revel Casino στο Atlantic City που κόστισε $2.5 δισεκατομμύρια δολάρια ήταν πράγματι διαφορετικό. Ήταν εξαιρετικά κυριλέ και αριστοκρατικό, ενώ δυστυχώς το Atlantic City δεν είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Το καζίνο έκλεισε τις πόρτες του δύο χρόνια μετά το άνοιγμα. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι το να είσαι διαφορετικός δεν είναι το ίδιο με το να διαφοροποιείσαι.

Μια εταιρεία που το κάνει σωστά είναι η USAA, η οποία προσφέρει υπηρεσίες μόνο σε στρατιωτικά μέλη. Με το να εστιάζουν στο να κάνουν τη ζωή των πελατών τους πιο εύκολη, διατηρούν το 98% του πελατολογίου τους ετησίως με 95% να δηλώνουν ότι δε θα τους αφήσουν ποτέ. Αυτό είναι ανήκουστο στην ασφαλιστική βιομηχανία. Καινοτομήστε εκεί που διαφοροποιείστε. Εστιάστε τις ενέργειες σας. Ξεχωρίστε την εταιρεία σας και παραδώστε ότι είναι αληθινά αποτιμημένο από την αγορά.

Διαμόρφωση

Τώρα που η διαφοροποίηση σας είναι σαφώς καθορισμένη, κάνετε το δεύτερο βήμα για τη βελτίωση της απόδοσης της επένδυσης της καινοτομίας: Ρωτάτε καλύτερες ερωτήσεις.

Δυστυχώς οι περισσότερες εταιρείες έχουν αποκτήσει άχρηστες ή ακόμα και επιβλαβείς απαντήσεις στα προβλήματα τους γιατί βασικά δεν έχουν συνειδητοποιήσει ότι ρωτάνε τις λάθος ερωτήσεις. Ο καθαρισμός της πετρελαιοκηλίδας του Exxon Valdez το 1989 ήταν μία αργή διαδικασία γιατί οι παγωμένες θερμοκρασίες προφανώς πάγωσαν το μείγμα ελαίου/νερού. Ωστόσο, δυο δεκαετίες αργότερα, επιστήμονες ανακάλυψαν ότι η θερμοκρασία δεν ήταν το πρόβλημα. Συνειδητοποίησαν ότι το πρόβλημα προκλήθηκε από ένα κοινό φαινόμενο ρευστοδυναμικής. Η επίλυση αυτού του προβλήματος οδήγησε σε μια άμεση λύση.

Ένα αεροδρόμιο με μια εμφανώς αργή διαδικασία αποσκευών καινοτόμησε για το πώς να επιταχύνει τη διαδικασία. Αυτό το πρόβλημα οδήγησε αρχικά σε πολύπλοκες και δαπανηρές λύσεις. Η επιτυχής λύση βρέθηκε όταν αναζήτησαν τρόπους να καθυστερούν τους επιβάτες ώστε οι αποσκευές τους να τους περιμένουν όταν φτάσουν στο σημείο παραλαβής.

Όχι μόνο ρωτάμε τις λάθος ερωτήσεις αλλά επιδεινώνουμε το πρόβλημα όταν οι εταιρείες λένε στους ανθρώπους τους να σκέφτονται «έξω από το κουτί» όταν παράγουν λύσεις. Αυτή είναι άσχημη συμβουλή καθώς μειώνει την ποιότητα των λύσεων καθώς αυξάνει τον αριθμό των κακών ιδεών. Το είδαμε αυτό με τον καθαρισμό της πετρελαιοκηλίδας του Deepwater Horizon το 2010, όταν επιστήμονες ρώτησαν ανήσυχους πολίτες για τις δικές τους «έξω από το κουτί» ιδέες για το πώς να σταματήσει η ροή του πετρελαίου. Παρά το γεγονός ότι έλαβαν πάνω από 123.000 ιδέες, σχεδόν καμία δεν ήταν χρήσιμη, κοστίζοντας πολύτιμο χρόνο και χρήματα.

Να σκεφτόμαστε «έξω από το κουτί» δεν είναι η λύση. Αντί αυτού βρείτε ένα καλύτερο κουτί. Να κάνετε μια διαφορετική και ενδεχομένως καλύτερη ερώτηση. Ή, όπως ο Αϊνστάιν λέγεται πως είπε, «αν είχα μια ώρα να σώσω τον κόσμο, θα περνούσα 59 λεπτά προσδιορίζοντας το πρόβλημα και ένα λεπτό για να βρω τη λύση». Η πραγματικότητα είναι ότι οι περισσότερες εταιρείες ξοδεύουν 60 λεπτά να λύνουν προβλήματα που δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία.

Ρηξικέλευθες Λύσεις

Έφτασε η ώρα για το τρίτο βήμα- την εύρεση λύσεων. Το ποιον ρωτάς για αυτές τις λύσεις κάνει όλη τη διαφορά. Από την εμπειρία μου, η τεχνογνωσία είναι ο εχθρός της καινοτομίας. Λύσεις που έχουν αναπτυχθεί από ειδικούς είναι συνήθως μέτριες και είχαν πιθανόν νόημα στο παρελθόν. Οι ρηξικέλευθες λύσεις απαιτούν μια ριζικά διαφορετική προοπτική.

Μια λευκαντική οδοντόκρεμα δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας μια μπλέ χρωστική ουσία παρόμοια με αυτό που υπάρχει στο απορρυπαντικό πλυντηρίου για να κάνει τα λευκά ρούχα λευκότερα. Μια εταιρεία τσιπ υπολογιστών εξάλειψε φυσαλίδες από την διαδικασία παρασκευής μελετώντας τον τρόπο που γίνεται η σαμπάνια. Εταιρείες αυτοκινήτων τώρα μειώνουν τον οδικό θόρυβο, όχι μέσω περισσότερης μόνωσης, αλλά χρησιμοποιώντας τις ίδιες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται σε ακουστικά ακύρωσης ήχου. Η επιστήμη αποδεικνύει ότι οι υψηλότερης αξίας λύσεις συνήθως δεν προέρχονται από ανθρώπους κομμένους και ραμμένους από το ίδιο ύφασμα, αλλά μάλλον όταν οι άνθρωποι διαφορετικής ειδικότητας συγκεντρώνουν αποκλίνουσες απόψεις.

Τι Σημαίνει

Με όλα αυτά, ξέρετε ότι η καινοτομία είναι ζωτικής σημασίας για τη συνεχιζόμενη επιτυχία της επιχείρησης σας. Και παρά τις επιφυλάξεις σας, δε χρειάζεται να είναι ακριβό, δύσκολο, ή αγχωτικό. Χρειάζονται μόνο τρία απλά βήματα.

Διαφοροποίηση- αυτό δε σημαίνει να κάνετε τον εαυτό σας διαφορετικό για δικό του σκοπό. Εστιάστε τις ενέργειες σας σε αυτό που θα κάνει την επιχείρηση σας μοναδική.

Διαμόρφωση- Πριν ψάξετε «έξω από το κουτί» για λύσεις... εξετάστε κατά πόσο θα πρέπει να έχετε ένα εντελώς διαφορετικό κουτί.

Και ρηξικέλευθες λύσεις- Συγκεντρώστε ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις και επίπεδα εμπειρίας.

Αυτά τα εργαλεία ισχύουν για κάθε επιχείρηση, ανά πάσα στιγμή, σε κάθε κλάδο. Τρία απλά βήματα.

Αλλαγή πρόκειται να συμβεί, είτε σας αρέσει είτε όχι. Με την αξιοποίηση της καινοτομίας αποτελεσματικά, μπορείτε να βεβαιωθείτε ότι η αλλαγή είναι ευεργετική.

Η HuffPost Greece είναι χορηγός επικοινωνίας στην εκδήλωση στην οποία θα μιλήσει ο Stephen Shapiro στις 7 Ιουλίου και την οποία διοργανώνει η Linkage Greece, στο ΘΕΑΤΡΟΝ, Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» με θέμα "Creating High Potential Innovation Teams". Για περισσότερες πληροφορίες μπείτε εδώ.