«Ρολόι» DNA που υπολογίζει τη διάρκεια ζωής

Mother Patricia Mary, right, and nurse Friary Nguyen visit 99-year-old resident Helen Reichenbach in her room at the Mullen Home for the Aged, run by Little Sisters of the Poor, in Denver, Thursday Jan. 2, 2014. Acting at the request of Little Sisters of the Poor, Justice Sonia Sotomayor on Tuesday Dec. 31, 2013, temporarily blocked the Obama administration from forcing some religious-affiliated groups to provide health insurance coverage of birth control or face penalties as part of the Affordable Care Act. The stay was issued just hours before the requirement was to go into effect on New Yearâs Day. (AP Photo/Brennan Linsley)
ASSOCIATED PRESS

Ένα βιολογικό «ρολόι», το οποίο παρέχει σημαντικά στοιχεία σχετικά με το πόσο (περίπου) θα ζήσει κάποιος ανακάλυψαν ερευνητές του University of Edinburgh.

Οι επιστήμονες μελέτησαν τις χημικές αλλαγές στο DNA οι οποίες λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της ζωής, και μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως «δείκτες» για τον εντοπισμό της ηλικίας κάποιου. Μέσω της σύγκρισης της πραγματικής ηλικίας ενός ατόμου με την προβλεφθείσα «βιολογική» ηλικία, οι ερευνητές εντόπισαν ένα μοτίβο: αυτοί που είχαν βιολογική ηλικία μεγαλύτερη από ό,τι η πραγματική τους ήταν πιθανότερο να πεθάνουν νωρίτερα από αυτούς που είχαν ίδια βιολογική και πραγματική ηλικία.

Στο πλαίσιο τεσσάρων ανεξάρτητων μελετών εξετάστηκαν οι ζωές περίπου 5.000 ατόμων μεγαλύτερης ηλικίας για διάστημα μέχρι 14 ετών. Η βιολογική ηλικία κάθε ατόμου μετρήθηκε από ένα δείγμα αίματος στην αρχή της μελέτης και στη συνέχεια οι συμμετέχοντες τέθηκαν υπό παρατήρηση.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η σχέση μεταξύ ενός «ταχύτερου» βιολογικού ρολογιού και του πρόωρου θανάτου ήταν ανάλογη, ακόμη και λαμβανομένων άλλων παραγόντων, όπως το κάπνισμα, ο διαβήτης και τα καρδιοαγγειακά νοσήματα.

Τα ίδια αποτελέσματα σε τέσσερις μελέτες υπέδειξαν σχέση μεταξύ του βιολογικού ρολογιού και των θανάτων από κάθε είδους αίτιο. Επί της παρούσης, όπως επισημαίνεται, δεν είναι ξεκάθαρο ποιος τρόπος ζωής ή γενετικοί παράγοντες επηρεάζουν την βιολογική ηλικία κάποιου. Όπως ανέφερε ο Dr. Ρικάρντο Μαριόνι, του Centre for Cognitive Ageing and Cognitive Epidemiology, είναι σε εξέλιξη και άλλα προγράμματα για την περαιτέρω διερεύνηση του θέματος.

Οι επιστήμονες του πανεπιστημίου, σε συνεργασία με ερευνητές στην Αυστραλία και τις ΗΠΑ μέτρησαν τη βιολογική ηλικία κάθε ατόμου μελετώντας μία γενετική τροποποίηση/ μεταβολή στο DNA, γνωστή ως μεθυλίωση. Η αλλαγή αυτή δεν μεταβάλλει την ακολουθία του DNA, αλλά παίζει σημαντικό ρόλο στις βιολογικές διεργασίες, και μπορεί να επηρεάσει τη λειτουργία των γονιδίων.

Οι αλλαγές αυτές μπορούν να επηρεάσουν πολλά γονίδια και να λαμβάνουν χώρα σε όλη τη διάρκεια ζωής ενός ατόμου.

«Αυτή η νέα έρευνα αυξάνει τη γνώση μας σχετικά με τη μακροζωία και την υγιή γήρανση. Είναι συναρπαστική, καθώς έχει υποδείξει μία καινοτόμα ένδειξη γήρανσης, που βελτιώνει τις προβλέψεις ζωής γύρω και πέρα από την επιρροή παραγόντων όπως το κάπνισμα, ο διαβήτης και οι καρδιοαγγειακές παθήσεις» σημείωσε ο καθηγητής Ίαν Ντίρι.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Genome Biology.