ΚΟΙΝΩΝΙΑ
16/03/2015 18:00 EET | Updated 16/03/2015 18:08 EET

«Παγώνει» μέχρι τον Νοέμβριο ο Άρειος Πάγος την απόφαση για τον πολιτικό γάμο ομόφυλων ζευγαριών

ASSOCIATED PRESS
AP Photo/Kostas Tsironis

Για τo Nοέμβριο μετατέθηκε να κριθεί από την ελληνική Δικαιοσύνη, εάν είναι νόμιμος ο πολιτικός γάμος μεταξύ ομοφύλων, καθώς ο αεροπαγίτης, που είχε οριστεί εισηγητής, εμφανίστηκε μεν αρνητικός στην εισήγηση του, αναφέροντας ότι, «δεν νοείται πολιτικός γάμος μεταξύ ομοφύλων», ωστόσο άφησε ένα παράθυρο ανοικτό, καθώς υποστήριξε ότι είναι αναγκαία η θέσπιση νόμου για το γάμο μεταξύ ομοφύλων, όπως ήδη προβλέπεται σε δέκα ευρωπαϊκές χώρες.

Η υπόθεση, που ξεκίνησε από ζευγάρι δύο γυναικών, που τέλεσαν πολιτικό γάμο στην Τήλο το 2008, επρόκειτο να συζητηθεί σήμερα στο Α1 Πολιτικό Τμήμα του Αρείου Πάγου, αλλά αναβλήθηκε – για τυπικούς λόγους - για τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Ωστόσο ο αεροπαγίτης Χαράλαμπος Μαχαίρας, ο οποίος επρόκειτο να τοποθετηθεί σήμερα, εάν γινόταν η δίκη, στην εισήγησή του προς το δικαστήριο, σχετικά με την έφεση, που άσκησε το ζευγάρι είναι αρνητικός και σημειώνει ότι υπό το ελληνικό νομικό καθεστώς, «δεν νοείται πολιτικός γάμος μεταξύ ομοφύλων».

Παράλληλα εισηγείται να μην αναιρεθεί η απόφαση του Εφετείου Δωδεκανήσου, που έκρινε μη νόμιμο (ανυπόστατο)τον γάμο μεταξύ των δυο ομοφυλόφιλων γυναικών.

Μεταξύ άλλων στην εισήγηση του ο κ. Μαχαίρας επικαλείται πέντε νομικά εμπόδια, για τα οποία δεν μπορεί – όπως υποστηρίζει - να είναι νόμιμος (υποστατός) ο πολιτικός γάμος των ομόφυλων ζευγαριών.

Αναλυτικά η εισήγηση του Χαράλαμπου Μαχαίρα

Τα κωλύματα, που κατά τον εισηγητή υπάρχουν είναι:

-Yπό το νομικό καθεστώς του Αστικού Κώδικα (Α.Κ.), θεωρείται αυτονόητη η διαφορετικότητα των φύλλων των νεονύμφων (βλέπε ιδία εκείνες περί προικός, του άρθρου 1.350 κ.ά.). Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι ο Α.Κ. αντιλαμβάνεται τον γάμο μόνο μεταξύ ετεροφύλων. Η δε αναφορά των διατάξεων του Α.Κ. πλέον, σε «συζύγους» και «μελονύμφους», ουδόλως οδηγεί στο συμπέρασμα ότι έγινε για να καταδείξει ότι εφεξής «αναγνωρίζει» πολιτικό γάμο και μεταξύ ομοφύλων, αλλά μάλλον ότι υιοθετήθηκε αυτή η φρασεολογία για λόγους νομοτεχνικούς,

- Αυτό άλλωστε ενισχύεται και από την ρητή αναφορά σε πρόσφατο νομοθέτημα, τον νόμο 3719/2008 - σύμφωνο συμβίωσης- όπου στο άρθρο 1 αυτού γίνεται χρήση ρητώς της έννοιας των «ετερόφυλων»,

-Aπό το άρθρο 12 της Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ), ουδόλως συνάγεται καταλυτικό επιχείρημα υπέρ της αναγνώρισης πολιτικού γάμου μεταξύ ομοφύλων, αφού και εκεί διακρίνονται τα δύο φύλα,

-Oμοίως και στο άρθρο 23 παρ. 2 του Διεθνές Σύμφωνο για τα Ατομικά και Πολιτικά Δικαιώματα (ΔΣΑΠΑ),

-H ευρωπαϊκή νομολογία κρίνει και τάσσεται μεν ρητώς υπέρ της διεύρυνσης της έννοιας της οικογένειας και μεταξύ ομοφύλων (Στρασβούργο κ.λπ.), δεν έχει αποφανθεί όμως ρητά περί του τρόπου που θα πραγματωθεί αυτή, δηλαδή για παράδειγμα με ποιο νομικό μόρφωμα, όπως λ.χ. το σύμφωνο συμβίωσης ή άλλως».

Κατά συνέπεια, σημειώνει ο αρεοπαγίτης υπό ελληνικό νομικό καθεστώς, «δεν νοείται πολιτικός γάμος μεταξύ ομοφύλων».

Προσθέτει ωστόσο ότι, είναι «γνωστή η επιστημονική συζήτηση που αναπτύσσεται στην ελληνική νομική κοινότητα και κοινωνία γενικότερα για την ανάγκη τέτοιας νομοθετικής ρυθμίσεως».

Τέλος, υπογραμμίζει ο δικαστικός λειτουργός ότι «κατόπιν όλων αυτών θεωρεί ότι είναι αναγκαία η θέσπιση με ρητή νομοθετική διάταξη του γάμου μεταξύ ομοφύλων, όπως ήδη προβλέπεται σε δέκα ευρωπαϊκές χώρες».

Εάν τελικά δεν γίνει δεκτή από τον Αρειο Πάγο η υπόθεση, θεωρείται βέβαιο ότι το ζεύγος θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, το οποίο πριν από λίγους μήνες είχε καταδικάσει την Ελλάδα για τον αποκλεισμό των ομόφυλων ζευγαριών από το σύμφωνο συμβίωσης.

Ο δικηγόρος του ομόφυλου ζευγαριού Βασίλης Χειρδάρης, με αφορμή την εισήγηση του κ. Μαχαίρα δήλωσε:

«Η υπόθεση των γάμων των ομοφύλων που θα εκδικαστεί στον Άρειο Πάγο δίνει την ευκαιρία στον Ανώτατο Δικαστήριό μας να εγκαταλείψει την εσωστρέφεια στην νομολογία του και να προχωρήσει σε μια ερμηνεία της νομοθεσίας που θα είναι σύμφωνη με τα σύγχρονα δεδομένα και τις αλλαγές που έχουν επέλθει στα ήθη και στην κοινωνία.

Οι καιροί έχουν αλλάξει και ήδη πάνω από 10 ευρωπαϊκά κράτη έχουν θεσμοθετήσει νομοθεσία για να μπορούν να συναφθούν γάμοι ομοφύλων και πολλά ανώτατα δικαστήρια σε όλο τον κόσμο δίνουν νομολογιακές λύσεις ακόμα και εναντίον απαγορευτικής νομοθεσίας.

Ήδη το υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζει νομοσχέδιο που επεκτείνει το σύμφωνο συμβίωσης και στα ομόφυλα ζευγάρια.

Δεν αντιλαμβάνομαι γιατί η νομιμοποίηση μιας ερωτικής σχέσης μέσω του συμφώνου συμβίωσης να μην επεκταθεί και στην πιο ώριμη και σοβαρή μορφή της σχέσης, τον γάμο. Η λύση δεν πρέπει να είναι κομματιαστή αλλά συνολική. Δεν μπορεί να παραβιάζονται τα δικαιώματα των ομοφύλων όσον αφορά το σύμφωνο συμβίωσης αλλά να μην παραβιάζονται ταυτόσημα δικαιώματα όσον αφορά τον γάμο».

Θεσμοθετημένος σε 10 ευρωπαϊκές χώρες

Να σημειωθεί ότι, ο γάμος των ομόφυλων έχει θεσμοθετηθεί σε δέκα ευρωπαϊκές χώρες, η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Ισπανία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Πορτογαλία, η Ισλανδία, η Δανία, η Γαλλία, η Αγγλία, η Ουαλία αλλά και χριστιανικές χώρες όπως ο Καναδάς, πολλές πολιτείες των ΗΠΑ και το Μεξικό, η Αργεντινή, η Βραζιλία, η Ουρουγουάη, η Νέα Ζηλανδία, κ.ά. έχουν καθιερώσει με ρητά νομοθετήματα τον πολιτικό γάμο των ομοφύλων.

Η Σουηδία προχώρησε πρόσφατα ακόμη περισσότερο θεσμοθετώντας και θρησκευτικό γάμο ομόφυλων εφόσον συναινεί ο θρησκευτικός λειτουργός που θα τον τελέσει.

Αναλυτικά τι υποστηρίζουν οι γυναίκες στην αναίρεσή τους