ΔΙΕΘΝΕΣ
25/03/2015 10:22 EET | Updated 25/03/2015 13:23 EET

Τι μπορεί να συνέβη στη μοιραία πτήση: οι πιθανοί λόγοι πίσω από τη συντριβή του Airbus A320

In this image made from TV, debris is scattered over the area after a Germanwings Airbus 320 crashed near Seyne-les-Alpes in the French Alps, Tuesday, March 24, 2015. A Germanwings passenger jet carrying at least 150 people crashed Tuesday in a snowy, remote section of the French Alps, sounding like an avalanche as it scattered pulverized debris across the mountain. (AP Photo / TF1, Pool)
ASSOCIATED PRESS
In this image made from TV, debris is scattered over the area after a Germanwings Airbus 320 crashed near Seyne-les-Alpes in the French Alps, Tuesday, March 24, 2015. A Germanwings passenger jet carrying at least 150 people crashed Tuesday in a snowy, remote section of the French Alps, sounding like an avalanche as it scattered pulverized debris across the mountain. (AP Photo / TF1, Pool)

Η συντριβή του Airbus A320 προκάλεσε σοκ σε ολόκληρο τον κόσμο, τόσο εξαιτίας του αριθμού των νεκρών, όσο και από πλευράς αιτίων: η απότομη απώλεια ύψους που οδήγησε στην καταστροφή εγείρει ερωτήματα τα οποία πρέπει να απαντηθούν, προκειμένου να γραφεί ο επίλογος της τραγωδίας.

Καθώς είναι σε εξέλιξη οι πυρετώδεις έρευνες, η «βουτιά» του αεροσκάφους, σε συνδυασμό με τη μη εκπομπή σήματος κινδύνου δίνουν την εικόνα ενός αιφνιδιαστικού γεγονότος που οδήγησε στη συντριβή.

Όπως δήλωσε στη HuffPost Greece ο κ. Ανδρέας Πολυράκης, υποπτέραρχος (ιπτάμενος) της Πολεμικής Αεροπορίας εν αποστρατεία, η εικόνα του ατυχήματος δείχνει ότι έγινε «κάτι βίαιο, το οποίο συνεχίστηκε μέχρι τη στιγμή της πρόσκρουσης».

Ο κ. Πολυράκης, κατά την καριέρα του στην ΠΑ έλαβε ειδική εκπαίδευση όσον αφορά στις διερευνήσεις αεροπορικών ατυχημάτων, ενώ μετά την Πολεμική Αεροπορία ήταν για ένα χρονικό διάστημα κυβερνήτης Boeing 737/400 σε αεροπορικές εταιρείες, με τελευταία την Axon Airlines. Ως εκ τούτου, η ματιά του ως εμπειρογνώμονα έχει ιδιαίτερη σημασία.

Η μη εκπομπή σήματος κινδύνου, όπως αναφέρει, δείχνει ότι αυτό που αντιμετώπισαν οι πιλότοι δεν κατάφεραν να το επιλύσουν ως το τέλος. «Ήταν κάτι βίαιο, αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι από τα 38.000 πόδια κατέβηκαν στα 6000 πόδια στα 8 λεπτά. Αν όντως έγινε αυτό, δείχνει βαθμό καθόδου 4.000 πόδια το λεπτό τουλάχιστον, που σημαίνει απώλεια ελέγχου» σημειώνει.

Επίσης, τονίζει ότι η εικόνα της συντριβής «μιλάει»: «Το γεγονός ότι το αεροπλάνο κατέληξε σε πλαγιά βουνού και η διασπορά των συντριμμιών δείχνουν πρόσκρουση από ανεξέλεγκτη κάθοδο με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Η εικόνα μιλάει από μόνη της».

Πιθανό ενδεχόμενο η τρομοκρατική ενέργεια

Όσον αφορά στο τι μπορεί να συνέβη, το οποίο να προκάλεσε απώλεια ελέγχου, ο κ. Πολυράκης υπογραμμίζει ότι μόνο υποθέσεις μπορούν να γίνουν. «Προσωπικά δεν αποκλείω την τρομοκρατική ενέργεια, όπως μια έκρηξη που να προκάλεσε βλάβες, π.χ., στα συστήματα ελέγχου των πηδαλίων, με αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου - ή μια συμπλοκή στο πιλοτήριο, που θα μπορούσε επίσης να έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια ελέγχου».

Αιφνίδια βλάβη στο πηδάλιο

Τι άλλο μπορεί θα μπορούσε να είχε συμβεί; Ο κ. Πολυράκης εκτιμά ως πιθανό ενδεχόμενο επίσης μια αιφνίδια βλάβη στο πηδάλιο. «Αυτά τα αεροπλάνα έχουν σύστημα fly by wire, όπως τα F-16, δηλαδή παρεμβάλλεται και υπολογιστής μεταξύ χειριστηρίου και πηδαλίων. Εντελώς θεωρητικά θα μπορούσε να είχε συμβεί μια βλάβη είτε στο ηλεκτρονικό μέρος των πηδαλίων, είτε στο μηχανικό- παραδείγματος χάρη, πηδαλίου ύψους- βάθους. Κάτι άλλο που θα μπορούσε να προκαλέσει κάτι τέτοιο θα ήταν φωτιά στο πιλοτήριο από βραχυκύκλωμα, έχουν συμβεί τέτοια ατυχήματα σε πολιτικά αεροσκάφη ξένων εταιρειών. Αλλά όλα αυτά είναι υποθετικά. Υποθετικά σενάρια, τα οποία όμως έχουν συμβεί σε διάφορες περιπτώσεις».

Εκρηκτική απώλεια συμπίεσης

Ένα άλλο ενδεχόμενο, σημειώνει, είναι η εκρηκτική απώλεια συμπίεσης: «για παράδειγμα σπάει ένα παράθυρο από αστοχία υλικού ή συντήρησης. Υπήρξε περίπτωση σε επιβατηγό αεροπλάνο ξένης εταιρείας, όπου έφυγε ένα ολόκληρο κομμάτι από την οροφή του αεροσκάφους- και το αεροπλάνο παρόλα αυτά προσγειώθηκε. Όμως σε μια εκρηκτική απώλεια συμπίεσης, εάν συμβεί σε τέτοιο σημείο που να προκαλέσει βλάβες σχετικές με τον έλεγχο του αεροπλάνου και πάλι μπορεί να αποτελέσει αιτία πτώσης».

Ένα ερώτημα το οποίο τίθεται είναι και το αν υπάρχουν ενδεχομένως κοινά σημεία και χαρακτηριστικά με την τραγωδία της Helios Airways το 2005. Ωστόσο, ο κ. Πολυράκης εκτιμά ότι μάλλον δεν ισχύει κάτι τέτοιο. «Περίπτωση απώλειας συμπίεσης και λιποθυμίας του πληρώματος, μάλλον είναι απομεμακρυσμένη, γιατί το αεροπλάνο στα 38.000 πόδια πετάει με τον αυτόματο, οπότε και το αεροπλάνο της Germanwings θα συνέχιζε την πτήση. Στην περίπτωση της Helios ο αυτόματος πιλότος ακολούθησε το πρόγραμμα, μπήκε σε orbit μέχρι που τελείωσαν τα καύσιμα και έπεσε. Στην περίπτωση του γερμανικού Airbus A320 δύσκολα μπορούμε αν πούμε ότι συνέβη κάτι τέτοιο, γιατί στα 38000 πόδια θα συνέχιζε με τον αυτόματο πιλότο την πτήση ως το Ντίσελντορφ. Άρα κάτι άλλο θα συνέβη».

Ένα ακραίο σενάριο, συμπληρώνει, θα ήταν η «καταστροφική αστοχία ενός κινητήρα, με την καταστροφή να επεκτείνεται στο φτερό- αν και πρόκειται για ακραίο σενάριο».

Σε κάθε περίπτωση, τονίζει ότι η απάντηση θα δοθεί από τα «μαύρα κουτιά»: το voice recorder και το flight recorder. «Το πρώτο καταγράφει τις συνομιλίες στο πιλοτήριο, το δεύτερο όλα τα στοιχεία της πτήσης αλλά και τα λειτουργικά στοιχεία του αεροπλάνου. Δεν μπορεί, κάτι θα είπαν στο πιλοτήριο. Το πρώτο που θα έκανα θα ήταν να εντοπίσω τα μαύρα κουτιά. Είναι σχεδόν σίγουρο το ότι ο εντοπισμός τους θα δώσει και τις απαντήσεις. Σίγουρα η επιτροπή διερεύνησης θα ψάξει να τα βρει, οπότε αν τα εντοπίσει και τα δύο, τότε θα έχουν και τις απαντήσεις».

Διαβάστε επίσης: Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων, Αθ.Μπίνης απαντά στη HuffPost Greece για τις συνθήκες «απότομης» πτώσης του Airbus 320