CULTURE
04/04/2015 10:07 EEST | Updated 06/04/2015 09:21 EEST

Τρεις ζωγράφοι σε ένα κοινό εργαστήρι

vogiatzoglou

Ο Αχιλλέας Πιστώνης, ο Βασίλης Σελιμάς και ο Αντώνης Τσακίρης «συγκατοίκησαν» σε έναν βιομηχανικό χώρο και το αποτέλεσμα της δουλειάς τους εκτίθεται για λίγες ακόμη ημέρες στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου. Η πρωτοτυπία του εγχειρήματος δεν βρίσκεται απλώς στη συνύπαρξη των τριών ζωγράφων σε ένα κοινό εργαστήρι. Έγκειται στην πρωτοβουλία του συλλέκτη Γιώργου Βογιατζόγλου να εξασφαλίσει ένα ασφαλές πλαίσιο εργασίας και για τους τρεις δημιουργούς σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο, μετέχοντας κι ο ίδιος ενεργά στην καλλιτεχνική διαδικασία. Από χρόνια ήθελε να φιλοξενήσει καλλιτέχνες στον β' όροφο του βιομηχανικού κτιρίου – ένα πρώην γκαράζ - δίπλα στην Πινακοθήκη, όπου φιλοξενεί τη συλλογή του.

Ο Σελιμάς, ο Τσακίρης και ο Πιστώνης την ίδια εποχή συνέπεσε να ψάχνουν για ατελιέ, ο καθένας χωριστά, και έχοντας πρόσφατα από μια επιτυχημένη έκθεση στο ενεργητικό τους. Η κουβέντα με τον συλλέκτη, με θέμα έναν χώρο που θα μπορούσαν να δουλέψουν, εκτός σπιτιού και χωρίς την αγωνία της καθημερινότητας, βρήκε ανταπόκριση.

Έργο του Αχιλλέα Πιστώνη

Όπως λέει στη Huffpost Greece η επιμελήτρια της έκθεσης και διευθύντρια της Πινακοθήκης Ελένη Κυπραίου, «οι τρεις καλλιτέχνες που παρουσιάζονται στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου, ζωγράφισαν επί δύο σχεδόν χρόνια στο βιομηχανικό εργαστήριο που ονομάσαμε κτίριο 1, σε κοινό χώρο, δίχως διαχωριστικά. Η επιλογή ήταν καθαρά του Γ. Βογιατζόγλου. Του άρεσε η δουλειά του Τσακίρη, βρέθηκαν, μίλησαν και ο Τσακίρης πρότεινε τους άλλους δύο. Μαζί είδαμε τη δουλειά των τριων ζωγράφων κι ένα βράδυ αποφασίσαμε να τους παρουσιάσουμε στην Πινακοθήκη αφού βεβαίως κατάφερναν να δράσουν και να δημιουργήσουν συμβιώνοντας στο κοινό εργαστήριο. Ο Σελιμάς, ο Τσακίρης και ο Πιστώνης συμπαθιόντουσαν και εκτιμούσαν ο ένας τη δουλειά του άλλου. Αυτή νομίζω η παράμετρος καθόρισε την επιτυχημένη εξέλιξη και κατάληξη της κοινής ιστορίας στο κτιριο 1».

Έργο του Αντώνη Τσακίρη

Κι αυτό είναι το ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης. Το κοινό παρακολουθεί όχι μόνο το αποτέλεσμα των τριών, αλλά μπαίνει στο χώρο απ’ όπου ξεκίνησαν όλα. Εκεί όπου, όπως μας λέει η κ. Κυπραίου, «σιγά σιγά, η ζωγραφική ξέφυγε απ’ τα τελάρα κι ανέβηκε στα ντουβάρια έτσι ώστε ο όροφος να αποτελεί από μόνος του μια συλλογική αυτοσχεδιαστική εγκατάσταση. Εγώ πάντως σαν επιμελήτρια της έκθεσης θα πω ότι ήταν μια συναρπαστική διετία γιατί ξαναβρεθήκαμε μπροστά στα μεγάλα ερωτήματα, αυτά που με τα χρόνια τα ξεπερνάμε-θεωρώντας ότι τα γνωρίζουμε. Κι όμως η σχέση μου με τους τρεις καλλιτέχνες, έβαλε μπρος το κοντέρ του ενδιαφέροντος και της συνέχειας».

Στα χρόνια της κρίσης, όπου η αγορά της τέχνης έχει σημαντικά πληγεί, ο συλλέκτης Γιώργος Βογιατζόγλου δεν ανοίγει μόνο το όραμά του στο ευρύ κοινό κάθε φορά που εκθέτει τη συλλογή του. Αλλάζει το ιδιωτικό βλέμμα από το οποίο ξεκινά η προσπάθειά του, και το μετατρέπει σε δημόσιο. Ο συλλέκτης διαμορφώνει έναν χώρο που χαρακτηρίζεται από την έννοια του «κοινού» πια και όχι του ιδιωτικού. Και είναι χαρακτηριστικό αυτό που επισημαίνει η κ. Κυπραίου: «ο συλλέκτης εμπλέκεται ουσιαστικά. Προσφέρει το χώρο, ό,τι χρειάζεται για τη λειτουργία του και την συμπαράστασή του στα δύσκολα. Και στη διάρκεια των 2 χρόνων είχαμε αρκετές δυσκολίες. Πιστεύω ότι ο Βογιατζόγλου θα ήθελε να περιλαμβάνεται σε κάθε είδους κουβέντα πρακτική ή ουσιαστική ή φιλοσοφική γιατί τον ενδιαφέρει η σκέψη των καλλιτεχνών. Πολλές φορές είδαμε έργα να υλοποιούνται μπροστά στα μάτια σε μια στιγμή και να ολοκληρώνονται μετά από κουβέντες και παρατηρήσεις στο πέρασμα 3-4 μηνών».

Έργο του Βασίλη Σελιμά

Στην ερώτηση αν πρόκειται να επαναληφθεί το επιτυχημένο εγχείρημα με άλλους δημιουργούς, η Διευθύντρια της Πινακοθήκης μας λέει: «σκοπεύουμε να το επαναλάβουμε, προσπαθούμε εδώ και 4 μήνες να το ξαναστήσουμε με νέες συνεργασίες, καλλιτέχνες που έχουν άλλο προσανατολισμό, με 3 γυναίκες αντί για άντρες, αλλά ακόμα δεν έχει ταιριάξει η ομάδα. Κυρίως γιατί κανείς δεν προτείνει κάποιον άλλο. Το δουλεύουμε, το πολεμάμε, αυτός είναι ο στόχος μας».

«Κτίριο 1»: Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου (Ελ. Βενιζέλου 63-71, Νέα Ιωνία). Η έκθεση θα παραταθεί και μετά το Πάσχα.

*Διόρθωση: H έκθεση έχει τελειώσει και δεν θα παραταθεί μέχρι το Πάσχα