Tαξίδι στην εποχή των δεινοσαύρων με «χρονομηχανή» ένα ελληνικό βιβλίο με τεχνολογία augmented reality

Tαξίδι στην εποχή των δεινοσαύρων με «χρονομηχανή» ένα ελληνικό βιβλίο με τεχνολογία augmented reality

Η augmented reality (επαυξημένη πραγματικότητα) αποτελεί ένα από τα πλέον «σίγουρα στοιχήματα» της σύγχρονης τεχνολογίας. Η δυνατότητα «εμπλουτισμού» του πραγματικού περιβάλλοντος με ψηφιακά δεδομένα και γραφικά, απλά και μόνο «κοιτώντας» μέσα από την κάμερα ενός smartphone ή ενός tablet, είναι μια δυνατότητα η οποία φαντάζει σχεδόν «μαγική», ξυπνώντας κάποια από τα πάλαι ποτέ πιο τρελά όνειρα της επιστημονικής φαντασίας. Ωστόσο, πλέον πρόκειται για «επιστημονική πραγματικότητα» (science fact), αν κρίνει κανείς από το «Ο Ντίνος στα Ίχνη των Δεινοσαύρων», της bitar και των εκδόσεων iWrite, που συνδυάζει το ψηφιακό με το κλασικό, φέρνοντας την augmented reality σε ένα βιβλίο για δεινοσαύρους- οι οποίοι «ζωντανεύουν» με 3D εικόνα και ήχο πάνω στις σελίδες του πρώτου βιβλίου επαυξημένης πραγματικότητας στην Ελλάδα.

Εξηγώντας με απλά λόγια τι εστί augmented reality και πώς συνδυάζεται με το βιβλίο, ο Βαγγέλης Παπούλιας, ένα από τα μέλη της ομάδας που δούλεψε για το βιβλίο σε τεχνολογικό επίπεδο, αναφέρει τα εξής: «η τεχνολογία Augmented Reality ή στα ελληνικά Επαυξημένη Πραγματικότητα, βασίζεται στην προβολή ενός τρισδιάστατου αντικειμένου μέσα στον πραγματικό χώρο. Η ραγδαία διάδοση των φορητών συσκευών tablets και smartphones, μας δίνουν τη δυνατότητα να δούμε στην οθόνη τους μία μίξη εικόνας πραγματικού χώρου με προβαλλόμενα τρισδιάστατα αντικείμενα, με κίνηση και ήχο. Με απλά λόγια, βλέπουμε ένα κανονικό βιβλίο, όταν όμως το δούμε μέσα από τη φορητή συσκευή το περιεχόμενό του ζωντανεύει».

Σε τι κοινό όμως απευθύνεται ένα τέτοιο έργο; Μιλάμε για τους φανατικούς της τεχνολογίας απλά; Όπως υπογραμμίζει ο Γιάννης Μάτζιαρης, επίσης εκ της ομάδας των συντελεστών, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. «Με το συγκεκριμένο βιβλίο απευθυνόμαστε σε παιδιά από 4 έως και 14 ετών, που θέλουν να μάθουν για την εποχή των δεινοσαύρων αλλά ταυτόχρονα να τους δουν ζωντανά, να παίξουν και να φωτογραφηθούν μαζί τους. Φυσικά απευθυνόμαστε και στους γονείς, που θέλουν να δώσουν στα παιδιά τους την ευκαιρία να ζήσουν μία πρωτόγνωρη εμπειρία γεμάτη εκπλήξεις, αλλά φυσικά και στους νονούς και στις νονές που θέλουν ένα πολύ ιδιαίτερο δώρο για το βαφτιστικό τους, που θα το ξετρελάνει».

Η ενασχόληση της ομάδας με τη συγκεκριμένη τεχνολογία, όπως αναφέρει ο κ. Παπούλιας, άρχισε πριν από περίπου δύο χρόνια. «Προσπαθήσαμε πολύ να την εξελίξουμε και να την κάνουμε προσιτή στο ευρύ κοινό και μετά από αυτήν τη σκληρή προσπάθεια καταφέραμε να βγάλουμε το πρώτο προϊόν που θεωρώ ότι περιλαμβάνει μερικά πολύ εντυπωσιακά χαρακτηριστικά και κάνει μια πρωτόγνωρη εμπειρία προσιτή στον καθένα και στη κάθε μία.Σχετικά με το πως το αποφασίσαμε θα πρέπει να πω ότι πάντα ψάχναμε και δουλεύαμε πάνω σε νέες καινοτόμες ιδέες και ουσιαστικά βλέπαμε ότι στην εποχή της εικόνας, η οπτικοποίηση της πληροφορίας είχε πολύ εντυπωσιακά αποτελέσματα. Έτσι αποφασίσαμε να τη συνδυάσουμε με τη διάδοση των φορητών συσκευών και των έξυπνων τηλεφώνων».

Πώς προέκυψε η ιδέα για το ψηφιακό ταξίδι στη χώρα των δεινοσαύρων;

Σε γενικές γραμμές και εμείς αλλά και οι γνωστοί μας, ως γονείς βλέπαμε τα παιδιά μας να μας ζητούν συνεχώς να παίξουν με το tablet ενώ εμείς θέλαμε να διαβάσουν ένα βιβλίο. Έτσι σκεφτήκαμε γιατί να μην φτιάξουμε κάτι ώστε να είμαστε όλοι ευχαριστημένοι; Στη συνέχεια παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά νιώθουν μία, μάλλον ανεξήγητη, έλξη για τους δεινοσαύρους, ίσως γιατί είναι ένα ζώο που δεν έχουν δει ποτέ τους. Συνδυάσαμε λοιπόν όλα τα παραπάνω και έτσι γεννήθηκε “Ο Ντίνος στα ίχνη των δεινοσαύρων”» αναφέρει ο κ. Μάτζιαρης.

Ωστόσο, όπως προσθέτει, στόχος ήταν να δοθεί περισσότερος δημιουργικός χρόνος στα παιδιά, οπότε σε αυτό το πλαίσιο δημιουργήθηκε και το livebooks.gr, μία ιστοσελίδα όπου τα παιδιά μπορούν να μοιράζονται ιστορίες με δεινόσαυρους, να παίζουν κουΐζ γνώσεων, να κάνουν κατασκευές, να μαθαίνουν και να καλλιεργούν την φαντασία τους.

Τα επόμενα βήματα

Όπως σημειώνει ο κ. Παπούλιας, ετοιμάζονται άλλοι δύο τίτλοι για παιδιά, και ο καθένας θα έχει μια καινοτομία από τον προηγούμενο. Όπως τονίζει, η επαυξημένη πραγματικότητα δεν είναι μόνο για παιδιά. «Έχει εξαιρετικές εφαρμογές π.χ. στον τομέα του πολιτισμού ή στον τομέα των επιστημών και εμείς έχουμε στα σχέδια μας να επεκτείνουμε τις χρήσεις της».

Όσον αφορά σε αντίστοιχα projects από το εξωτερικό, ο κ. Μάτζιαρης αναφέρει ότι υπάρχουν κάποιες προσπάθειες στο χώρο του βιβλίου, κυρίως στην Αμερική, με διαφορετικά επίπεδα ποιότητας, «αλλά σε γενικές γραμμές θεωρώ ότι είναι περιορισμένος ο αριθμός τους παγκοσμίως και αυτό νομίζω πως οφείλεται στην όχι και τόσο φιλική προς τον τελικό καταναλωτή προσέγγιση. Θέλει πολύ δουλειά στο κομμάτι της ευχρηστίας και της λειτουργικότητας ώστε να δημιουργηθεί ένα προϊόν που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί πλήρως από όλους. Βέβαια, όσο μπορώ να γνωρίζω, δεν έχουμε συναντήσει πουθενά τη λειτουργία που εμείς υλοποιήσαμε στο εξώφυλλο του βιβλίου, όπου το παιδί μπορεί να βγει φωτογραφία με έναν δεινόσαυρο και να την αποθηκεύσει».

Ο τομέας του βιβλίου, επισημαίνει ο κ. Παπούλιας, αποτελεί εκ των πραγμάτων ένα πολύ μεγάλο στοίχημα, καθώς η AR μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση, στη διασκέδαση, στον πολιτισμό, στην ιατρική κ.α. «Το παιδικό παιχνίδι αλλά και το επιτραπέζιο παιχνίδι μεγαλύτερων ηλικιών είναι σίγουρα ένας ακόμα πολύ σημαντικός τομέας που η συγκεκριμένη τεχνολογία θα εισχωρήσει μελλοντικά με πολύ σημαντικά αποτελέσματα.Και να μην ξεχνάμε και τον τομέα της Διαφήμισης και του Marketing, η χρήση της οποίας μπορεί να επεκταθεί σε μαζικά events, επαγγελματικές κάρτες, ευχετήριες κάρτες, φυλλάδια που ζωντανεύουν κ.λ.π».

Όσον αφορά στη δραστηριότητα στον εν λόγω χώρο στην Ελλάδα, ο κ. Μάτζιαρης αναφέρει ότι δεν είναι ιδιαίτερα έντονη. «Υπάρχει κάποια κινητικότητα στην τεχνολογία της Εικονικής Πραγματικότητας, η οποία είναι πολύ ενδιαφέρουσα αλλά πολύ διαφορετική από την Επαυξημένη Πραγματικότητα. Πιστεύω όμως ότι σύντομα θα γίνουν και νέες προσπάθειες που ελπίζω να είναι αντάξιες των προσδοκιών της εποχής μας».

Οι δημιουργοί δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο του εκδοτικού οίκου iWrite, με τον κ. Μάτζιαρη να υπογραμμίζει ότι «είχαμε την πλήρη ελευθερία να δουλέψουμε και να δημιουργήσουμε χωρίς την παραμικρή παρέμβαση, ενώ οι συμβουλές τους όποτε τις χρειαστήκαμε ήταν άμεσες και εύστοχες».

Δημοφιλή