LIFE
30/05/2015 10:53 EEST

Για να είστε χαρούμενοι πρέπει να είστε ευγνώμονες: 4 τρόποι για να το πετύχετε

Parker Knight/Flickr

Στο περιοδικό Time παρουσιάζεται η ιστορία του Tim Kreider, ενός άνδρα που κάποτε μαχαιρώθηκε στο λαιμό και, έκτοτε, υποστηρίζει πως αυτό ήταν «ένα από τα καλύτερα πράγματα που μου συνέβησαν ποτέ».

Το μαχαίρι είχε φτάσει δύο χιλιοστά από την καρωτίδα του. Ευτυχώς, η ανάρρωση του πήγε καλά και, όπως διηγείται, ήταν τόσο ευγνώμων που η ζωή του είχε σωθεί, που δεν θα μπορούσε παρά να είναι χαρούμενος για όλον τον επόμενο χρόνο. Έτσι απλά.

Ο ίδιος, στο βιβλίο του We Learn Nothing (σ.σ. Δεν μαθαίνουμε τίποτα), που έγραψε έπειτα από την εμπειρία του αυτή, προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις σε θέματα που αφορούν την ιδιοσυγκρασία και την νοοτροπία των ανθρώπων, απέναντι σε ζητήματα χαράς, θλίψης, συνήθειας, προσδοκιών, κ.ο.κ., γράφει:

«Εκτός των δέκα ή δεκαπέντε λεπτών, κατά τη διάρκεια των οποίων φαινόταν πως θα πέθαινα, τα οποία θα προτιμούσε να μην ανακαλέσω στη μνήμη μου, το ότι μαχαιρώθηκα δεν ήταν καν μεταξύ των χειρότερων εμπειριών της ζωής μου. Στην πραγματικότητα, ήταν ένα από τα καλύτερα πράγματα που μου συνέβησαν ποτέ. Μετά την ανεπιτυχή προσπάθεια δολοφονίας μου, δεν ήμουν λυπημένος για έναν ολόκληρο χρόνο».

Η συμβουλή του Tim Kreider- καρτουνίστα και αρθρογράφου, που έργο του έχει δημοσιευτεί σε μεγάλα αμερικανικά Μέσα- δεν είναι να φροντίσει ο καθένας από εμάς να μαχαιρωθεί στον λαιμό, προκειμένου να φτιάξει η ζωή του, αν επιζήσει βέβαια.

Επισημαίνει, όμως, το πόσο ευγνώμονες μπορεί να μας κάνει, η ανάρρωση από ένα τόσο σοβαρό συμβάν. Και δηλώνει πως ο απόλυτος βασιλιάς της ευτυχίας, που μπορεί να μας βοηθήσει να την διασφαλίσουμε, είναι μια αρετή: η ευγνωμοσύνη.

Όμως, η παράμετρος της ευγνωμοσύνης έχει και εκείνη ένα χαρακτηριστικό: τελειώνει κάποτε και όλοι καταλήγουμε να θεωρούμε τα πράγματα ξανά ως δεδομένα, όσο και πριν. Ο ίδιος ο Tim Kreider παραδέχεται πως κάποια στιγμή σταμάτησε να αισθάνεται ευγνώμων:

«Δεν μπορείς να αισθάνεσαι τρομερά ευγνώμων για το ότι είσαι ζωντανός, για όλη σου τη ζωή, όπως δεν μπορείς να μείνεις ερωτευμένος με ένα άτομο, με το ίδιο ακριβώς πάθος για πάντα- ή να πενθείς διαρκώς, για την πραγματικότητα αυτή. Ο χρόνος μας κάνει όλους να προδώσουμε τους εαυτούς μας και να επιστρέψουμε στην πολυάσχολη συνήθεια της καθημερινής ζωής.

Πριν περάσει ένας χρόνος, οι ίδιες καθημερινές ανησυχίες και απογοητεύσεις είχαν αρχίσει να επιστρέφουν. Αηδίαζα με τον εαυτό μου, πιάνοντας τον να φωνάζει και αυτός στην κίνηση, να χτυπάω τον υπολογιστή μου, να μένω ξαπλωμένος όλη τη νύχτα με το να σκέφτομαι το τι θα μου συμβει».

Όπως επισημαίνει ο αρθρογράφος του TIME, Erik Barker, λοιπόν, το σημαντικό είναι να φροντίσει κανείς να «χτίσει (δομήσει) την ευγνωμοσύνη στην καθημερινότητα του, αντί να την αφήσει να παραμένει ένα τυχαίο συμβάν».

Αυτοί είναι οι 4 τρόποι για να παραμείνετε ευγνώμονες- και, άρα, χαρούμενοι:

1. Καταγράψτε τα θετικά

«Κάθε βράδυ για την επόμενη βδομάδα, κρατήστε δέκα λεπτά πριν κοιμηθείτε. Γράψτε σε ένα χαρτί τρία πράγματα που πήγαν καλά σήμερα και γιατί πήγαν καλά. Το να γράφετε γιατί τα θετικά πράγματα της ζωής σας συνέβησαν μπορεί να σας φανεί περίεργο στην αρχή, αλλά σας παρακαλώ κάντε το για μία εβδομάδα. Μετά θα γίνει πιο εύκολο. Οι πιθανότητες λένε πως θα είστε λιγότερο στεναχωρημένοι, πιο χαρούμενοι και εθισμένοι στη συγκεκριμένη πρακτική, σε 6 μήνες από τώρα».

Εξάλλου, έρευνες αποδεικνύουν πως οι άνθρωποι είναι κατά 25% πιο χαρούμενοι, όταν κρατάνε αυτά τα «ημερολόγια ευγνωμοσύνης», κοιμούνται μία ώρα περισσότερο κάθε βράδυ και γυμνάζονται κατά 33% περισσότερο, κάθε βδομάδα, από όσους δεν γράφουν σε κάποιο τέτοιο ημερολόγιο. Πρέπει, λοιπόν, να θυμόμαστε τα θετικά, να θυμόμαστε να εκτιμάμε τα θετικά και να τους δίνουμε την προσοχή, αξία και εκτίμηση που πρέπει.

2. Κάντε (έξυπνο) διάλειμμα από αυτά που σας ευχαριστούν

Οι έρευνες δείχνουν πως όταν κάποιος φαντάζεται πως ένα πραγματικά σημαντικά θετικό γεγονός της ζωής του δεν συνέβη ποτέ, τον κάνει να το εκτιμάει περισσότερο και, άρα, να είναι πιο ευγνώμων και πιο χαρούμενος. Έτσι εξηγείται, για παράδειγμα, γιατί στους Ολυμπιακούς Αγώνες, μεταξύ των τριών πρώτων ολυμπιονικών που κερδίζουν κάποιο μετάλλιο, οι αθλητές που κερδίζουν το χάλκινο μετάλλιο είναι πιο χαρούμενοι από εκείνους που κερδίζουν το ασημένιο.

Ο λόγος είναι πως εκείνοι που κατέλαβαν τη δεύτερη θέση, σκέφτονται διαρκώς γιατί δεν κατέκτησαν την πρώτη. Αντιθέτως, εκείνοι που βρίσκονται στην τρίτη θέση στο βάθρο, είναι χαρούμενοι και μόνο που κατέκτησαν ένα μετάλλιο.

Ο καθηγητής του Harvard, Mike Norton, σημειώνει σχετικά: «εάν σας αρέσει να πίνετε έναν καφέ κάθε ημέρα, μην πιείτε για μερικές ημέρες και μετά, όταν πιείτε και πάλι, θα είναι πολύ πιο απολαυστικός από όλους εκείνους που θα πίνατε στο μεταξύ διάστημα». Όπως υποστηρίζει, το να κάνει κανείς ένα διάλειμμα από κάτι που πραγματικά απολαμβάνει, για ένα διάστημα μόνο, μπορεί να αυξήσει κατά πολύ την εκτίμηση και χαρά του, όταν θα το έχει και πάλι.

3. Το να σκέφτεστε τα αρνητικά, μπορεί να είναι θετικό

Είναι κάτι που ήξεραν τόσο οι Στωικοί στην Αρχαία Ελλάδα, όσο και οι Σαμουράι, της Ιαπωνίας. Σκεφτείτε κάτι πραγματικά άσχημο που συνέβη. Πως εξελιχθήκατε μετά από αυτό; Με ποιον τρόπο σας έκανε να εκτιμήσετε πράγματα που ήδη έχετε; Σε ποιο βαθμό σας ωφέλησε; Τι άλλαξε σε εσάς τους ιδίους, την προσέγγιση σας στα πράγματα, τη νοοτροπία σας, τον τρόπο σκέψης σας;

Ο Tim Kreider, για παράδειγμα, κάθε χρόνο γιορτάζει την επέτειο της απόπειρας δολοφονίας του. Θυμάται την ημέρα που μαχαιρώθηκε στον λαιμό και, κυρίως, το πόσο τυχερός είναι που βρίσκεται ακόμη στη ζωή, ώστε να υπενθυμίζει στον εαυτό του πως πρέπει να την τιμήσει.

4. Η επίσκεψη της ευγνωμοσύνης

Πλήθος σημαντικών ερευνών αποδεικνύουν πως η ύπαρξη ευγνωμοσύνης, είναι εκείνη που βελτιώνει τις ανθρώπινες σχέσεις. Βελτιώνει, για παράδειγμα, την ικανοποίηση που μπορεί να νιώθει κανείς, απέναντι στον σύντροφο του. Τις φιλίες, μεταξύ των ανθρώπων. Προτάσσεται ακόμη και ως τρόπος, με τον οποίο μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς έναν «δύσκολο» εργοδότη, προκειμένου να ωφεληθεί και ο ίδιος, από την σχέση αυτή.

Πως μπορεί κανείς να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του, με αποτελεσματικό τρόπο- πράξη που θα κάνει και τον ίδιο να νιώσει καλύτερα;

Γράψτε ένα γράμμα. Γράψτε ένα γράμμα ευγνωμοσύνης, σε κάποιον που έχει κάνει κάτι πραγματικά καλό για εσάς. Και ύστερα, διαβάστε το του. Είναι πιθανό να συγκινηθείτε- τόσο εσείς, όσο και ο ίδιος. Ίσως κάποιος βάλει τα κλάματα. Αυτό, όμως, είναι από μόνο του πολύ θετικό και μια εικόνα που θα θυμάστε για καιρό.

Δεν είναι απαραίτητο να ακολουθήσετε όλα αυτά τα βήματα ταυτόχρονα ή με την ίδια προσήλωση. Προτείνεται, άλλωστε, ο καθένας να ακολουθήσει εκείνα που ανταποκρίνονται καλύτερα στο χαρακτήρα του και θα τον ωφελήσουν περισσότερο. Αξίζει, ωστόσο, να θυμάστε:

Δεν είναι οι χαρούμενοι άνθρωποι που είναι ευγνώμονες. Είναι οι ευγνώμονες, που είναι χαρούμενοι.