Τέσσερις πολύνεκρες αεροπορικές τραγωδίες που συγκλόνισαν την ελληνική κοινή γνώμη

Τέσσερις αεροπορικές τραγωδίες που βύθισαν στο πένθος την Ελλάδα
eurokinisi

Είναι από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες που σημειώθηκαν στη χώρα μας. Δεκάδες άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και βύθισαν στο πένθος τις οικογένειές τους. Ακόμη και σήμερα ορισμένα ερωτήματα παραμένουν αναπάντητα. Η HuffPost Greece παρουσιάζει τέσσερις από τις μεγαλύτερες αεροπορικές τραγωδίες που συγκλόνισαν την Ελλάδα από το 1990 και μετά.

Η τραγωδία του C-130 στο Όρος Όθρυς

Μία από τις τραγωδίες που συγκλόνισαν την Ελλάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ήταν και αυτή της συντριβής ενός πολεμικού αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας στο όρος Όθρυς και συγκεκριμένα στην κορυφή Τσατάλι.

Το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 5 Φεβρουαρίου 1991, από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Όπως αναφέρει σε δημοσιεύμα της η mixanitouxronou.gr, προορισμός του ήταν το Ηράκλειο της Κρήτης, κάνοντας μία στάση στην Αγχίαλο όπου και θα παραλάμβανε και άλλο προσωπικό. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 58 σμηνίτες και πέντε μέλη του πληρώματος.

Είκοσι λεπτά μετά την απογείωσή του το αεροπλάνο χάθηκε από τα ραντάρ. Είχε προηγηθεί επικοινωνία με τον πύργο ελέγχου στον Αλμυρό κατά την οποία ζητούσε άδεια προσγείωσης. Οι έρευνες για τον εντοπισμό του ξεκίνησαν αμέσως δίχως όμως αποτέλεσμα. Τα συντρίμμια του εντοπίστηκαν τελικά έπειτα από τέσσερις μέρες από τον πιλότο ενός στρατιωτικού ελικοπτέρου στο όρος Όθρυς, στην κορυφή Τσατάλι. Κανείς από τους 63 επιβαίνοντες δεν ήταν ζωντανός.

Αμέσως ξεκίνησε έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος. Οι εκδοχές που ακούστηκαν ήταν τρεις. Η πρώτη είχε να κάνει με την παρουσία ενός εχθρικού αεροσκάφους το οποί ο και αποσυντόνισε τα όργανα του C 130 και το οδήγησε σε πτώση. Η δεύτερη, ότι σκόπιμα καθυστέρησαν οι αρχές να φτάσουν στον εντοπισμό του αεροσκάφους γιατί έκρυβε κάποιο μυστικό και η τρίτη πώς το μοιραίο αεροσκάφος μετέφερε εκρηκτικά. Καμία όμως από τις τρεις δεν επιβεβαιώθηκε. Το επίσημο πόρισμα δεν δόθηκε ποτέ στη δημοσιότητα με την δικαιολογία ότι επρόκειτο για στρατιωτικό απόρρητο.

Η δίκη για την τραγωδία έγινε τρία χρόνια μετά, με κατηγορούμενο τον χειριστή του πύργου ελέγχου του Αλμυρού. Ο χειριστής καταδικάστηκε σε 2ετη φυλάκιση με αναστολή. Το 1996 όμως αθωώθηκε σε νέα δίκη παμψηφεί. Δύο χρόνια μετά έφυγε από τη ζωή νικημένος από την κατάθλιψη.

Η συντριβή στα Πιέρια όρη του ουκρανικού αεροσκάφους Γιάκοβλεφ

Στις 17 Δεκεμβρίου του 1997 μία ακόμη τραγωδία σημειώθηκε σε ελληνικό έδαφος. Το ουκρανικό αεροσκάφος Γιάκοβλεφ συνετρίβη στα Πιέρια όρη σε υψόμετρο 1.200 μέτρα. Είχε προσπαθήσει να να προσγειωθεί στο αεροδρόμιο της Μίκρας στη Θεσσαλονίκη δίχως όμως επιτυχία. Εκ των υστέρων αποδείχθηκε ότι το πλήρωμα είχε χαθεί και δεν μπορούσε να συνεννοηθεί με τους ελεγκτές, λόγω κακής γνώσης της αγγλικής γλώσσας.

Οι χειριστές του αεροσκάφους έκαναν άσκοπους κύκλους στην προσπάθειά τους να βρουν το αεροδρόμιο. Δίχως να αντιληφθούν ότι κινδυνεύουν έριξαν το αεροσκάφος στα Πιέρια.

Επί τέσσερις ημέρες οι ελληνικές αρχές προσπαθούσαν να εντοπίσουν τα συντρίμμια του. Δίχως όμως επιτυχία. Την τραγωδία της συντριβής του ουκρανικού αεροσκάφους συμπλήρωσε και μία ακόμη. Μία ώρα προτού εντοπιστούν τα συντρίμμια του αεροσκάφους ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας συνετρίβη στο όρος Πάστρα (βορείως της Οινόης), την ώρα που συμμετείχε στην αναζήτηση του ΥΑΚ-42.

Και τα πέντε μέλη του πληρώματος έχασαν τη ζωή τους. Τελικά τα συντρίμμια του ουκρανικού αεροσκάφους εντοπίστηκαν από ένα πιλότο ελικοπτέρου του Πολεμικού Ναυτικού, μόλις πέντε χιλιόμετρα και σε ευθεία γραμμή από το σημείο όπου χάθηκε από τα ραντάρ της Πολιτικής Αεροπορίας. Νεκροί ήταν και οι 72 επιβαίνοντες.

Το κυβερνητικό Falcon και ο Γιάννος Κρανιδιώτης

1. Στις 14 Σεπτεμβρίου 1999 σημειώθηκε μία από τις μεγαλύτερες τραγωδίες που σκόρπισαν τη θλίψη στην ελληνική κοινωνία. Ένα αεροσκάφος τύπου Falcon απογειώθηκε από την Αθήνα με προορισμό του Βουκουρέστι προκειμένου να συμμετάσχει δε Διαβαλκανική σύσκεψη. Σε αυτό επέβαιναν μεταξύ άλλων ο τότε υπουργός Εξωτερικών, Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του υπηρεσιακοί παράγοντες και δημοσιογράφοι.

Είκοσι λεπτά πριν την προσγείωση, το αεροσκάφος υπέστη σφοδρές αναταράξεις και έχασε απότομα ύψος, πέφτοντας από τα 25.000 στα 5.000 πόδια. Το αποτέλεσμα ήταν να βρουν τραγικό θάνατο έξι από τους 13 συνολικά επιβαίνοντες που εκείνη την ώρα δεν ήταν δεμένοι στις θέσεις τους: ο Γιάννος Κρανιδιώτης, ο γιος του, Νικόλας, οι δημοσιογράφοι Δημήτρης Πανταζόπουλος (της ΕΡΤ) και Νίνα Ασημακοπούλου (της ΕΡΑ), ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Παναγιώτης Πούλος , ο συνοδός της φρουράς του, αστυνόμος Νίκος Ασημακόπουλος και ο μηχανικός του αεροσκάφους Μιχάλης Παπαδόπουλος".

Ο Γρηγόρης Παπαδόπουλος, διευθυντής του διπλωματικού γραφείου του υπουργείου Εξωτερικών, είχε επίσης τραυματιστεί σοβαρά, ενώ ελαφρότερα τραυματισμένοι ήταν η αεροσυνοδός κυρία Αννα Βελισαρίδου και ο δημοσιογράφος Αλφόνσος Βιτάλης, όπως αναφέρει tovima.gr.

Η συντριβή του μοιραίου Boeing της «Helios Airways»

Το καλοκαίρι του 2005 σημειώθηκε μία από τις μεγαλύτερες και πολύνεκρες τραγωδίες που γνώρισε η ελληνική ιστορία. Ένα αεροσκάφος τύπου Boeing της κυπριακής εταιρείας Helios Airways συνετρίβη στο Γραμματικό, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 121 επιβαίνοντες. Το αεροσκάφος ξεκίνησε από την Λάρνακα της Κύπρου με προορισμό την Πράγα με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στην Αθήνα.

Το αεροσκάφος εισήλθε στον Fir Αθηνών, αλλά δεν μπόρεσε να έρθει σε επαφή με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος». Όταν διαπιστώθηκε ότι η επαφή έχει χαθεί δύο μαχητικά F-16 απογειώθηκαν από την νέα Αγχίαλο τα οποία ήρθαν σε οπτική επαφή με το αεροπλάνο και διαπίστωσαν ότι ο συγκυβερνήτης του αεροσκάφους ήταν αναίσθητος. Το αεροπλάνο μέχρι εκείνη την στιγμή πετούσε με τον αυτόματο πιλότο. Κατευθυνόμενο προς Εύβοια τα καύσιμα του αεροπλάνου τελείωσαν, σταμάτησε ο αριστερός και ο δεξιός κινητήρας με αποτέλεσμα να συντριβεί στην στην ορεινή περιοχή του Γραμματικού στην βόρεια Αττική.

Δημοφιλή