Στα ύψη η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο εν μέσω της ελληνικής κρίσης

Στα ύψη η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο εν μέσω της ελληνικής κρίσης
A Greek air force F-16 fighter jet flies off the wing of an Air Force KC-135 Stratotanker during a training mission Feb. 26, 2014, over the Mediterranean Sea. Greek and U.S. air forces are participating in a two week NATO training out of Souda Air Base, Greece. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Thomas Trower/Released)
A Greek air force F-16 fighter jet flies off the wing of an Air Force KC-135 Stratotanker during a training mission Feb. 26, 2014, over the Mediterranean Sea. Greek and U.S. air forces are participating in a two week NATO training out of Souda Air Base, Greece. (U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Thomas Trower/Released)
Official U.S. Air Force/Flickr

Η προκλητική δραστηριότητα της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας στο Αιγαίο δείχνει να έχει ανεβεί στα ύψη τον Ιούλιο: σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι τέτοιου περιστατικά έλαβαν χώρα στις 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 21 και 22 Ιουλίου, σε βορειοανατολικό, κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο- με υπερπτήσεις να σημειώνονται σε δύο περιπτώσεις (8 και 7 του μήνα), και μάλιστα σε κάποια εκ των περιστατικών από ελικόπτερα. Σε ουκ ολίγες περιπτώσεις τα τουρκικά αεροσκάφη ήταν οπλισμένα- ενώ «κρεσέντο» παραβιάσεων του Εθνικού Εναερίου Χώρου (ΕΕΧ) έλαβε χώρα στις 7 Ιουλίου, με 32 παραβιάσεις του ΕΕΧ, καθώς και στις 8 (19), στις 15 (17) και στις 21 (16)- χωρίς να συνυπολογίζονται οι παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας (ΚΕΚ). Σε τέσσερις περιπτώσεις σημειώθηκαν εμπλοκές.

Αντίστοιχα ήταν τα δεδομένα και για τους προηγούμενους μήνες: αναλυτικότερα, τον Ιούνιο συνολικά σημειώθηκαν 66 παραβάσεις ΚΕΚ και 16 παραβιάσεις ΕΕΧ, με 16 οπλισμένους σχηματισμούς και 14 εμπλοκές. Η αεροπορία της γείτονος εμφανίστηκε ιδιαίτερα δραστήρια τον Μάιο, με 187 παραβάσεις ΚΕΚ και 361 παραβιάσεις του Εθνικού εναέριου χώρου - με 29 εμπλοκές και 5 υπερπτήσεις.

Η κατάσταση στο Αιγαίο διαμορφώνεται ως «εκρηκτική», σύμφωνα με σχετικό δημοσίευμα της «Καθημερινής» στα μέσα του μήνα- στο οποίο αναφέρεται ότι τις τουρκικές προκλήσεις ακολουθεί «μπαράζ» διαβημάτων, ρηματικών διακοινώσεων και διαμαρτυριών από την ελληνική πλευρά- χωρίς όμως να φαίνεται να υπάρχει κάποιου είδους αποτέλεσμα. Ειδική αναφορά γίνεται στην τουρκική άσκηση Deniz Kurdu, από τις 14 ως τις 28 Μαΐου, με συστηματική παραβίαση των ελληνικών χωρικών υδάτων, σε όλα τα μήκη και πλάτη του Αιγαίου, και προσπάθειες ελέγχου του συνόλου των στενών του Αιγαίου από τα Κύθηρα έως τη Ρόδο, καθώς και διελεύσεις σε μικρή απόσταση από τις ελληνικές ακτές, με τις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να μην ανταποκρίνονται στις κλήσεις των ελληνικών μονάδων. Αντίστοιχα, «θερμό» επεισόδιο έλαβε χώρα και στις 9 Ιουνίου, κατά τη διάρκεια της άσκησης «Καταιγίς», με είσοδο του κατασκοπευτικού πλοίου «Çandarli» στο πεδίο βολής της Άνδρου.

Το ζήτημα της τουρκικής επιθετικότητας βρίσκεται στο επίκεντρο και δημοσιεύματος του Politico, με τίτλο «Turkey buzzes weakened Greece» (Η Τουρκία δοκιμάζει την αποδυναμωμένη Ελλάδα), όπου γίνεται αναφορά στον υψηλό αριθμό τουρκικών παραβιάσεων, συνοδευόμενη από γράφημα στο οποίο απεικονίζονται οι «τάσεις» από το 2008 μέχρι το 2014- όπου φαίνεται κατακόρυφη άνοδος μέσα στο 2014- τη στιγμή που από το 2009 ως και το 2013 η πορεία ήταν καθοδική.

Μιλώντας στο Politico, o Μουσταφά Κουτλάι, επίκουρος καθηγητής του Tobb Ekonomi Ve Teknoloji Üniversitesi στην Άγκυρα, η προσέγγιση μεταξύ των δύο χωρών στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και η οικονομική κρίση είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση των εμπλοκών, ωστόσο η αλλαγή του καθεστώτος ασφαλείας στην περιοχή έχει «χτυπήσει νεύρο» και η Τουρκία με την Ελλάδα έχουν γίνει πιο «ευαίσθητες» όσον αφορά στο τι συμβαίνει στο Αιγαίο. Παράλληλα, στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στο εκτεταμένο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας (ΤΗΚ), με την αγορά F-35, τα οποία ενσωματώνουν stealth χαρακτηριστικά- και τη γείτονα χώρα να προσβλέπει σε δημιουργία «στόλου» 100 εξ αυτών. Επίσης, δεν παραλείπεται αναφορά στην ελληνική οικονομική κρίση και τις περικοπές στην άμυνα, που έχουν ως αποτέλεσμα το κόστος κάθε «scramble» (απογείωσης προς αναχαίτιση) ελληνικού μαχητικού να γίνεται αισθητό.

Δημοφιλή