Αυτοί που «τσάκωσαν» τη Volkswagen: Πώς οι Αμερικανοί ερευνητές αποκάλυψαν τη γερμανική απάτη

Αυτοί που «τσάκωσαν» τη Volkswagen: Πώς οι Αμερικανοί ερευνητές αποκάλυψαν τη γερμανική απάτη
Volkswagen automobiles queue to enter the Volkswagen AG headquarters in Wolfsburg, Germany, on Friday, Sept. 25, 2015. Volkswagen is set to appoint Porsche brand chief Matthias Mueller as its new CEO and announce the departure of top executives in a sweeping overhaul to begin repairing the carmaker's image tarnished by rigged emissions tests. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images
Volkswagen automobiles queue to enter the Volkswagen AG headquarters in Wolfsburg, Germany, on Friday, Sept. 25, 2015. Volkswagen is set to appoint Porsche brand chief Matthias Mueller as its new CEO and announce the departure of top executives in a sweeping overhaul to begin repairing the carmaker's image tarnished by rigged emissions tests. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images
Bloomberg via Getty Images

Μάλλον...τυπικοί ήταν οι έλεγχοι σε διάφορα οχήματα όσον αφορά στις εκπομπές καυσαερίων, που εν τέλει οδήγησαν σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας και την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου της, Μάρτιν Βίντερκορν.

Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα της Deutsche Welle, τo 2014 η αμερικανική ΜΚΟ «Clean Transport System» ανέθεσε στην ερευνητική ομάδα του Κέντρου Έρευνας Καυσίμων, Μηχανών και Εκπομπών Καυσαερίων (CAFEE) με επικεφαλής τον Ντάνιελ Κάρντερ (Πανεπιστήμιο Δυτικής Βιρτζίνια), να ελέγξει τις εκπομπές οξειδίου του αζώτου σε πετρελαιοκίνητα οχήματα μεσαίου μεγέθους στις ΗΠΑ.

H oμάδα του Πανεπιστημίου της Δ. Βιρτζίνια επέλεξε δειγματοληπτικά τρία ελαφρά ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα: το ΒMWX5, το VW Passat καθώς και το VW Jetta. «Ήταν η πρώτη έρευνα τέτοιου είδους. Δεν ήταν κάτι νέο σε επίπεδο τεχνικό. Ήταν απλώς η πρώτη φορά που ένας τέτοιος έλεγχος θα διεξαγόταν στην αμερικανική αγορά», αναφέρει ο Κάρντερ στη DW.

Παλαιότεροι έλεγχοι των εκπομπών οξειδίου του αζώτου εστίαζαν κυρίως σε ντιζελοκίνητα βαρέα οχήματα, τόσο της BMW όσο και της VW. Σε εκείνους τους ελέγχους το ίδιο ερευνητικό κέντρο είχε καταλήξει ότι όλα λειτουργούσαν κανονικά, βάσει των προβλεπόμενων στάνταρ. Περίμεναν εύλογα ότι κάτι αντίστοιχο θα συνέβαινε και για τα ελαφρά οχήματα των ίδιων εταιρειών. Κι ενώ οι έλεγχοι που αφορούσαν την BMW πήγαν καλά, δεν συνέβη το ίδιο και με τα μοντέλα Passat και Jetta της VW. «Όταν διενεργήσαμε ελέγχους σε πραγματικές συνθήκες οι εκπομπές καυσαερίων ήταν υψηλότερες από ό,τι είχε καταγραφεί στο τεχνικό κέντρο δοκιμών και ελέγχου των εκπομπών της Καλιφόρνια. Εκεί οι τιμές των εκπεμπόμενων ρύπων ήταν εμφανώς χαμηλότερες από ό,τι στην έρευνα πεδίου», σημειώνει ο Κάρντερ. Ωστόσο η ερευνητική ομάδα δεν ήταν σε θέση να εξηγήσει εάν αυτή η ανωμαλία οφειλόταν σε τεχνικό λάθος ή σε μια οργανωμένη χειραγώγηση των επίμαχων συστημάτων από την πλευρά της εταιρείας. Μετά από ειδικότερη έρευνα φάνηκε ότι δεν είχε μεσολαβήσει κάποιο τεχνικό πρόβλημα, αλλά ότι το σύστημα καταγραφής εκπομπών καυσαερίων δεν ήταν ενεργό όταν έπρεπε, μολονότι μπορούσε.

Την υπόθεση έκτοτε ανέλαβε η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ (EPA), η οποία βασίστηκε στα προκαταρκτικά πορίσματα της ομάδας Κάρντερ, με τη γνωστή συνέχεια: Την παραδοχή της εταιρείας – η οποία είναι αντιμέτωπη με πρόστιμα πολλών δισ. δολαρίων- την παραίτηση του διευθύνοντος συμβούλου της και την έναρξη ελέγχων και στην Ευρώπη.

«Εμείς κάναμε απλώς τη δουλειά μας. Δεν είχαμε ιδέα για το μέγεθος που θα λάμβανε η υπόθεση» αναφέρει ο Κάρντερ. Όσον αφορά στο γιατί τα κατάφερε η συγκεκριμένη ομάδα και όχι κάποιος άλλος νωρίτερα, η απάντηση, όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, είναι το ότι η μέθοδος που χρησιμοποιεί η συγκεκριμένη ομάδα είναι πολύπλοκη και ο συνολικός εξοπλισμός που παίρνουν στους επιτόπιους ελέγχους είναι εξαιρετικά δυσκίνητος. Απαιτούνται 8 ώρες και δύο άτομα για να εγκαταστήσουν τον εξοπλισμό σε κάθε όχημα. «Είναι εν τέλει θέμα χρηματικών πόρων. Πρόκειται για ένα χρονοβόρο και κοστοβόρο σύστημα ελέγχου. Δεν είναι ευρέως γνωστό και γι αυτό μέχρι σήμερα δεν ήταν περιζήτητο», αναφέρει ο Αμερικανός ερευνητής.

Δημοφιλή