ΚΟΙΝΩΝΙΑ
14/10/2015 13:08 EEST | Updated 14/10/2015 16:32 EEST

ΟΑΣΑ: Ζητά αυστηροποίηση των ποινών για λαθρεπιβίβαση. Οργισμένη αντίδραση Σπίρτζη: «Να τους εκτελούμε κιόλας»

Sooc

Mε έντονο τρόπο αντέδρασε ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, σε πρόταση του προέδρου του ΟΑΣΑ να αλλάξει η ποινή της λαθρεπιβίβασης στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από πταίσμα σε πλημμέλημα, να συλλαμβάνονται δηλαδή οι λαθρεπιβάτες και να τιμωρούνται από τρία έως πέντε έτη.

«Εγώ λέω να τους εκτελούμε κιόλας» είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως δεν μπορεί να καταλάβει τέτοιου είδους προτάσεις ειδικά όταν προέρχονται από ανθρώπους που έχουν πολλά χρόνια στις ηγεσίες των συγκοινωνιών, έχουν ευθύνη για το χάλι τους, για τις προτάσεις που έχουν κάνει, για τους λαθροκυνηγούς και όλα όσα έχουμε δει. Πρόσθεσε μάλιστα πως «έχουν ευθύνη εκείνοι που τους τοποθέτησαν σε αυτές τις θέσεις αλλά έχουμε ευθύνη κι εμείς που δεν τους έχουμε αλλάξει ακόμη, για διάφορους λόγους».

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών (ΟΑΣΑ) Γρηγόριος Δημητριάδης, ζήτησε αυστηροποίηση των ποινών της λαθρεπιβίβασης με την μετατροπή του αδικήματος από πταίσμα σε πλημμέλημα, κατά τις τοποθετήσεις των κοινωνικών φορέων όσον αφορά σε διατάξεις του πολυνομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα που τους αφορούν.

Ο κ. Δημητριάδης ζήτησε επίσης τα υπουργεία που ασκούν κοινωνική πολιτική με τα εισιτήρια των συγκοινωνιών να καταβάλλουν στον Οργανισμό τα ανάλογα ποσά και να ενταθούν οι διώξεις κατά της παραχάραξης των εισιτηρίων.

Πρότεινε, τέλος, ο εκάστοτε πρόεδρος του ΟΑΣΑ να είναι και πρόεδρος των θυγατρικών εταιρειών του Οργανισμού «για να υπάρξει συμπληρωματικότητα και συνέργειες».

Σημειώνεται ότι ως πλημμέλημα χαρακτηρίζεται το αδίκημα εκείνο που τιμωρείται από το νόμο με φυλάκιση έως πέντε ετών. Για να κριθεί κάποιος ένοχος για πλημμέλημα, απαιτείται να έχει δόλο (πρόθεση), εκτός κι αν ο νόμος τιμωρεί ρητώς και την αμέλεια.

Ως πταίσμα χαρακτηρίζεται το αδίκημα εκείνο για το οποίο ο νόμος προβλέπει ως ποινή την κράτηση ή την επιβολή προστίμου. Η διάρκεια της κράτησης κυμαίνεται από μία ημέρα ως ένα μήνα, εκτός αν κατά περίπτωση ο νόμος ορίζει διαφορετικά.

ΟΑΣΑ: Δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη

«Δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη», αλλά «θέτουμε ένα ζήτημα για προβληματισμό». «Προτείνουμε αλλαγή φιλοσοφίας του ελέγχου από κατασταλτικό σε αποτρεπτικό» αναφέρει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή της, η διοίκηση του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας, με αφορμή τις δηλώσεις του προέδρου του ΟΑΣΑ.

«Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης όλων για το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής που συρρικνώνει τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, προτείναμε και την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ, όπως ίσχυε μέχρι το 1994 όταν και καταργήθηκε με το νόμο 2207/1994. Τίποτα περισσότερο» αναφέρεται στην ανακοίνωση. «Το έτος 2011, η διάταξη επανήλθε με το νόμο 3920/2011 αλλά ως πταίσμα. Το πταίσμα τιμωρείται με κράτηση ή πρόστιμο. Πρόστιμο ήδη υπάρχει - διοικητικό. Η διάταξη λοιπόν, δεν απέτρεψε την εισιτηριοδιαφυγή, αλλά το αντίθετο, τη διόγκωσε, με τις απώλειες σήμερα να ξεπερνούν τα 40 εκ Ευρώ. Για αυτό το λόγο, το ΔΣ του Οργανισμού πρότεινε την επαναφορά του άρθρου 391 ΠΚ όπως ίσχυε μέχρι το 1994 με πρόβλεψη προστίμου ή ποινή φυλάκισης μέχρι τρεις μήνες που, έτσι και αλλιώς, είναι εντός του ορίου αναστολής, και θα μπορούσε να ισχύσει και τώρα ή και λιγότερο. Διαφορετικά το 391 ΠΚ ως πταίσμα δεν έχει καν ουσιαστικό λόγο ύπαρξης. Σήμερα μάλιστα, τονίσαμε στη σχετική συζήτηση ότι με την πρόταση αυτή θέτουμε ένα υπαρκτό ζήτημα για προβληματισμό, αλλά ξεκαθαρίσαμε ότι σε κάθε περίπτωση δεν επιδιώκουμε καμία σύλληψη, ενώ δεν εκφράσαμε κάποια διαφωνία που δεν συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο» αναφέρεται στην ανακοίνωση.

«Ασφαλώς, βέβαια - συνεχίζει η διοίκηση του ΟΑΣΑ - το σημαντικό της υπόθεσης είναι το κοινωνικό σύνολο να συνειδητοποιήσει, ότι τα δημόσια μέσα μεταφοράς στην πόλη μας αξίζουν σεβασμό για να μπορούν να υπάρχουν, να είναι δημόσια, να έχουν προσιτές τιμές και να βελτιώνονται προς όφελος του περιβάλλοντος και όλων των ανθρώπων της πόλης».

Τέλος, σε ό,τι αφορά το υπό νομοθέτηση Σχέδιο Δράσης για την αναδιοργάνωση του Ομίλου, σημειώνεται στην ανακοίνωση πως «έχει στόχο την ανάπτυξη των συγκοινωνιών Αθηνών με την αλλαγή νοοτροπίας του επιβατικού κοινού και τη μετατροπή των δημόσιων μέσων μεταφοράς ως πρώτη επιλογή μετακίνησης στην πόλη. Προβλέπει πλήθος δράσεων για την αναβάθμιση των υπηρεσιών που προσφέρουν οι συγκοινωνίες Αθηνών στο επιβατικό κοινό, βελτιώνοντας παράλληλα την οικονομική θέση του Ομίλου, καθώς και το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Το πλάνο στηρίζεται σε τρεις άξονες: αύξηση των εσόδων, εξορθολογισμό των δαπανών και στροφή στην εξυπηρέτηση των ανθρώπων της πόλης».

«Στους άξονες αυτούς», καταλήγει η ανακοίνωση του ΟΑΣΑ, «η πρόταση συμπεριλαμβάνει και μέτρα κατά τις εισιτηριοδιαφυγής, όπως η αλλαγή φιλοσοφίας του ελέγχου σε αποτρεπτικό από κατασταλτικό, η συστηματική εκπαίδευση των ελεγκτών, η δημιουργία εσωτερικού ελέγχου για τους ελεγκτές, η ενεργή προώθηση των καρτών απεριορίστων διαδρομών, κλπ.»