Ο (κινηματογραφικός) «Πόλεμος των Κλώνων»: Η κλωνοποίηση, η γενετική και η βιοτεχνολογία στο σινεμά

Ο (κινηματογραφικός) «Πόλεμος των Κλώνων»: Η κλωνοποίηση, η γενετική και η βιοτεχνολογία στο σινεμά

www.diggita.it/v.php?id=1484217 Orphan Black, Ecco 5 buoni motivi per amare Tatiana Maslany continua: www.diggita.it/v.php?id=1484217" data-caption="fonte: www.diggita.it/v.php?id=1484217 Orphan Black, Ecco 5 buoni motivi per amare Tatiana Maslany continua: www.diggita.it/v.php?id=1484217" data-credit="televisione/Flickr">

Η κλωνοποίηση αποτελεί το βασικό θέμα του «Orphan Black», που προβάλλεται στο OTE CINEMA 4HD κάθε Κυριακή στις 23:00. Η Σάρα Μάνινγκ, μια μικροαπατεώνας, βρίσκεται ξαφνικά στο επίκεντρο μιας συνωμοσίας με περίεργα βιοτεχνολογικά πειράματα, διαπιστώνοντας ότι είναι απλά μία από σειρά όμοιων από άποψης φυσιολογίας, αλλά εντελώς διαφορετικών από κάθε άλλη άποψη, κλώνων (κάτι που δίνει αφορμή για μια σειρά εκπληκτικών ερμηνειών από πλευράς της Τατιάνα Μασλάνι).

Γενικότερα, η κλωνοποίηση και η βιοτεχνολογία γενικότερα αντιμετωπίζονται μάλλον κάπως «φοβικά» από το σινεμά και την τηλεόραση – σαν την τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό που θεωρείται από πολλούς ως ένα από τα «Άγια Δισκοπότηρα» της σύγχρονης επιστήμης πιστεύεται ότι μπορεί να οδηγήσει σε «δυστοπικά» μέλλοντα, που μπορεί να κυμαίνονται από «αποστειρωμένους» κόσμους σαν αυτόν του «Gattaca» (μίας εκ των κλασικότερων ταινιών που πραγματεύονται το θέμα της βιοτεχνολογίας και του παρεμβατισμού/ επεμβατισμού στην τεκνοποίηση, για παιδιά «κατά παραγγελία») μέχρι και εφιάλτες περί δημιουργίας στρατών από επί της ουσίας «γεννημένων πολεμιστών» που ακολουθούν τις διαταγές αδίστακτων ηγετών: Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι αυτό του «Star Wars: Clone Wars», με την Στρατιά των Κλώνων, που από υπερασπιστές της Δημοκρατίας εξελίσσονται στη σιδηρά γροθιά της Αυτοκρατορίας, αλλά και τους «τεχνητούς» Δικαστές του «Judge Dredd» (του...αμφιλεγόμενου πρώτου, με τον Σιλβέστερ Σταλόνε και τον Αρμάντ Ασάντε, όχι του εξαιρετικού «Dredd» με τον Καρλ Έρμπαν και τη Λίνα Χίντεϊ).

Επίσης, άλλα εφιαλτικά σενάρια έχουν να κάνουν με την προσπάθεια «ανάστασης» προσωπικοτήτων που άφησαν «σκοτεινά» σημάδια στην ιστορία, όπως στην περίπτωση του «The Boys from Brazil», όπου ο Δρ. Μένγκελε προσπαθεί να «φέρει πίσω» τον Αδόλφο Χίτλερ, γονιμοποιώντας γυναίκες με το DNA του ηγέτη του Γ' Ράιχ, ή η δημιουργία κλώνων ως «ανθρώπων- ανταλλακτικών», σε περίπτωση που οι «ιδιοκτήτες» τους χρειαστούν μεταμόσχευση οργάνων («The Island», με τον Γιούαν ΜακΓκρέγκορ και την -απίστευτα σέξι- Σκάρλετ Γιόχανσον). Η έννοια της κλωνοποίησης/ βιοτεχνολογίας, σε συνδυασμό με σκοτεινά πειράματα και συνωμοσίες έχει εμφανιστεί φυσικά και στα X-Files (βάζοντας στην εξίσωση και εξωγήινο DNA- κάτι που συναντά κανείς και στο «Oblivion» με τον Τομ Κρουζ, αλλά και το «Alien: Resurrection» ή το «Impostor»), αλλά και στο «The 6th Day» με τον Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ.

Πέραν αυτών, στο πλαίσιο του σχεδιασμού του «τέλειου πλάσματος» (στην κατεύθυνση του «Gattaca») συναντά κανείς το «Πέμπτο Στοιχείο» (ΠΕΙΣΤΙΚΟΤΑΤΗ από κάθε άποψη η Μίλα Γιόβοβιτς, ως η τελειότητα προσωποποιημένη όσον αφορά στο ανθρώπινο πλάσμα!), αλλά και στη γνωστή σειρά κινουμένων σχεδίων «GI Joe» (με τους Cobra να προσπαθούν να δημιουργήσουν τον ηγέτη που θα τους δώσει την τελική νίκη συνδυάζοντας τα DNA μεγάλων πολεμάρχων της ιστορίας). Επίσης, δεν θα ήταν σωστό να παραλειφθεί το εμβληματικό «Blade Runner», όπου οι Replicants αποτελούν στην ουσία ανθρώπινα όντα που έχουν κατασκευαστεί μέσω βιοτεχνολογίας πρακτικά ως σκλάβοι. Η κλωνοποίηση βρίσκεται επίσης στο επίκεντρο του «Womb» (με την Εύα Γκριν), αλλά και του διάσημου blockbuster, «Avatar». Βεβαίως, δεν λείπουν και οι πιο «εναλλακτικές» προσεγγίσεις του θέματος, όπως στο «Multiplicity» με τον Μάικλ Κίτον, αλλά και φυσικά τα «Jurassic Park».

Η λίστα είναι τεράστια, και μπορεί να συνεχιστεί για πάρα πολύ ακόμα- ειδικά αν κανείς κινηθεί και προς την κατεύθυνση της λογοτεχνίας, των κόμικ και των βιντεοπαιχνιδιών. Γενικά πάντως, φαίνεται να υπάρχει η τάση να παραβλέπεται ότι η βιοτεχνολογία/ κλωνοποίηση, όπως και οποιαδήποτε μορφή επιστήμης/ τεχνολογίας, είναι σαν τα...μαχαίρια: Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ένα σωρό επωφελείς εργασίες, όπως π.χ το κόψιμο ψωμιού, αλλά και για κάποιες άλλες, όπως...το κόψιμο λαιμών. Μπορεί στον χώρο του fiction να φοβούνται πολλοί την έλευση εφιαλτικών μελλόντων (με «τέλειους», αποστειρωμένους ανθρώπους ή τρομακτικούς, ειδικά σχεδιασμένους μέσω βιοτεχνολογίας, ιούς- βιολογικά όπλα), ωστόσο αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι ορίζοντες που ανοίγουν από τους συγκεκριμένους θαυμαστούς επιστημονικούς κλάδους είναι άπειροι – και ελάχιστοι είναι οι γονείς οι οποίοι δεν θα επενέβαιναν – αν μπορούσαν – στο κυοφορούμενο έμβρυο, εάν εντοπιζόταν κάποιου είδους γενετικό πρόβλημα.

Όπως και οτιδήποτε άλλο, η γενετική, η βιοτεχνολογία και η κλωνοποίηση και το πώς θα διαμορφώσουν το μέλλον εξαρτώνται από τον άνθρωπο. Μπορεί να σώζουν ζωές - ή ακόμη και την ίδια την ανθρωπότητα, σε περίπτωση, για παράδειγμα, που κάποια στιγμή βρεθεί προ του φάσματος της εξαφάνισης, λόγω τεράστιων απωλειών/ μείωσης του πληθυσμού. Ή μπορεί και να την καταστρέψουν.

Όπως και να έχει, η επιλογή θα είναι δική μας.

Μη χάσετε και τον 2ο κύκλο που ξεκινά αποκλειστικά στο ΟΤΕ CINEMA 4HD από τις 06/12

Δημοφιλή