Όταν η δουλειά γίνεται σχολείο

Όταν η δουλειά γίνεται σχολείο
Χρήστος Αργύρης

Μπορεί μια επιχείρηση να επιμορφώνει δια βίου τους εργαζομένους της; Τι σημαίνει «προαγωγή εκ των έσω»; Και πώς γίνεται να νιώθεις εργασιακή ασφάλεια χωρίς να εφησυχάζεσαι;

Απαντά η Ελένη Παπαδημητρίου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας της P&G για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

«Ξεκινώντας την καριέρα μου ήθελα πολύ να εξασκήσω όλα όσα είχα μάθει στο Πολυτεχνείο. Άρχισα να δουλεύω στο τμήμα έρευνας κι εξέλιξης της P&G στο Λονδίνο, όπου παρέμεινα μερικά χρόνια, στη συνέχεια όμως χρειάστηκε να επιστρέψω στην Ελλάδα, όπου η εταιρεία δεν είχε αντίστοιχο τμήμα. Βρέθηκα, λοιπόν, μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση: ψάχνω για δουλειά σε άλλη επιχείρηση προκειμένου να παραμείνω συνδεδεμένη με το αντικείμενό μου ή αναζητώ κάτι άλλο μέσα στην P&G; Επέλεξα το δεύτερο με μεγάλη αγωνία, γιατί δεν ήξερα αν θα μου αρέσει αυτό που θα βρω μπροστά μου. Ένιωθα ότι βγαίνω από το “comfort zone” μου - κι εξάλλου υπήρχαν άνθρωποι πολύ πιο εξειδικευμένοι από μένα στο νέο αντικείμενο. Ήταν κάτι για το οποίο, όπως το έβλεπα τότε, δεν είχα τα εφόδια».

Αν και «χωρίς εφόδια», τότε, η Ελένη Παπαδημητρίου είναι σήμερα επικεφαλής στο τμήμα επικοινωνίας της ίδιας εταιρείας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Και θέλει να μοιραστεί αυτή την εμπειρία με νέους ανθρώπους που βρίσκονται στο ξεκίνημα της επαγγελματικής τους σταδιοδρομίας: «Αυτό ήρθαμε να εξηγήσουμε στα παιδιά, ότι υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί δρόμοι».

Τα συγκεκριμένα παιδιά είναι απόφοιτοι και τελειόφοιτοι πανεπιστημιακών σχολών, συμμετέχοντες στη διαδραστική ημερίδα που έγινε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Μαζί χτίζουμε το μέλλον». Η κυρία Παπαδημητρίου εξηγεί στη HuffPost Greece πώς ξεκίνησε η σχετική πρωτοβουλία και περιγράφει τα μάλλον ασυνήθιστα εργασιακά ήθη που συνοδεύουν την P&G στη μακρόχρονη ιστορία της.

«Ξεκινήσαμε το “Μαζί χτίζουμε το μέλλον σου” πριν δυόμισι χρόνια, αναλογιζόμενοι ότι στη σημερινή Ελλάδα το ζήτημα της επαγγελματικής αποκατάστασης των νέων είναι εξαιρετικά επείγον. Σκεφτήκαμε, λοιπόν, να προσφέρουμε τις δικές μας δεξιότητες και να αξιοποιήσουμε τη διάθεση του προσωπικού μας να βοηθήσει, φτιάχνοντας ένα πρόγραμμα που έχει πολλές δράσεις: Εκπαιδευτικά σεμινάρια για δεξιότητες όπως η ηγετική ικανότητα, η συναισθηματική νοημοσύνη, η σύνταξη του βιογραφικού, η προσέγγιση στη συνέντευξη, δυνατότητα να πάρουν μέρος οι νέοι σε ρεαλιστικά case studies που τους δίνουν γεύση της επιχειρηματικής πραγματικότητας, αλλά και η ευκαιρία να διεκδικήσουν μια θέση στην P&G, συμμετέχοντας στη διαδικασία αξιολόγησης.»

«Το μοίρασμα της γνώσης πιστεύουμε ότι βοηθάει πολύ. Το role modelling, το mentoring από άνθρωπους της εταιρείας που φέρνουν το πρόγραμμα στη ζωή και μεταφέρουν στα παιδιά όλη αυτή την γνώση. Για μας είναι φυσική επέκταση όσων κάνουμε κάθε μέρα. Η εκπαίδευση είναι ακρογωνιαίος λίθος της φιλοσοφίας μας, καθώς εσωτερικά όλοι ξεκινάμε χωρίς εμπειρία ή με πάρα πολύ λίγη εμπειρία. Στην πορεία, μαθαίνουμε να λειτουργούμε και να εξελισσόμαστε στην εταιρεία, μέσα από αυτό το πλέγμα εκπαίδευσης και καθοδήγησης που μας παρέχεται από τους συναδέλφους, τους προϊσταμένους, τους συνεργάτες. Έτσι, λοιπόν, για μας είναι πολύ φυσικό να υιοθετήσουμε το ρόλο του δασκάλου, του μέντορα, του συμβούλου για τα νέα παιδιά, μέσα από αυτή την πρωτοβουλία. Φέτος ήρθαμε για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, ενώ αξίζει να αναφέρουμε σχετικά με το πρόγραμμα ότι είναι πρωτιά της P&G Ελλάδος - μια καινοτομία που δοκιμάζουμε εδώ και συγκεντρώνει την προσοχή της Ευρώπης.»

Αισθάνεστε, ότι και αυτή τη δράση, συμβάλλει στο καινοτόμο προφίλ της P&G;

«Είναι γεγονός ότι η καινοτομία βρίσκεται στο DNA της εταιρείας, που έχει πάρα πολλές πρωτιές, από την ίδρυσή της, το 1837. Για παράδειγμα, το πρώτο απορρυπαντικό, η πρώτη οδοντόκρεμα με φθόριο, η πρώτη πάνα μιας χρήσης - προϊόντα που άλλαξαν αρκετά τη ζωή των ανθρώπων σε όλο τον κόσμο με έναν ουσιαστικό τρόπο. Η καινοτομία, όσον αφορά την P&G της Ελλάδος, γίνεται ακόμη πιο επιτακτική θα έλεγα γιατί, ως μικρός οργανισμός, την αναζητούμε όχι μόνο στα μεγάλα προϊοντικά νέα, αλλά και στις δράσεις με τις οποίες καταπιανόμαστε. Στην Ελλάδα, έχουμε καινοτομήσει στο κομμάτι του εμπορίου. Στο πώς συνεργαζόμαστε με τους πελάτες. Στις προωθητικές ενέργειες. Στα προγράμματα μάρκετινγκ. Είμαστε η εταιρεία που σχεδίασε από τους πρώτους τα λεγόμενα “direct to consumer” προγράμματα που σήμερα κυριαρχούν, με το εταιρικό περιοδικό ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ να πηγαίνει ταχυδρομικά σε εκατοντάδες χιλιάδες νυκοκοιριά σε όλη την Ελλάδα, τη δεκαετία του 1990 και τώρα πλέον είναι digital - στη διεύθυνση www.epithimies.gr.«

«Επιπλέον, πριν από μερικά χρόνια εγκαινιάσαμε στην Αθήνα το κέντρο έρευνας και καινοτομίας, ένα από τα τρία που έχουμε στην Ευρώπη, το πιο προηγμένο. Σε αυτό μελετάμε τη συμπεριφορά του έλληνα καταναλωτή και σχεδιάζουμε προγράμματα ακριβώς στα μέτρα του».

Προκύπτει κάποιο ενδιαφέρον εύρημα από τις έρευνές σας που πιθανόν σχετίζεται με τη συμπεριφορά των καταναλωτών στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης;

Ο καταναλωτής έχει πια τον απόλυτο έλεγχο, με τη δύναμη που του παρέχει η τεχνολογία και με μια τεράστια δυνατότητα επιλογής για το που και πότε θα αγοράσει προϊόντα. Είναι πιο απαιτητικός και πιο παρατηρητικός από ποτέ. Ωστόσο η ανάγκη για αξία παραμένει ενώ δεν συμβιβάζεται με τίποτα λιγότερο από αγοραστικές εμπειρίες και προτάσεις απόλυτα προσαρμοσμένες στις ανάγκες του.

Το «Μαζί χτίζουμε το μέλλον σου» εντάσσεται στις κοινωνικά επωφελείς δράσεις σας. Μαζί με ποιες άλλες;

«Μας αγγίζει πάρα πολύ ό,τι έχει να κάνει με την οικογενειακή εστία. Το βασίλειό μας είναι το σπίτι, η φροντίδα της οικογένειας. Οτιδήποτε τη βάζει σε δοκιμασία μας ευαισθητοποιεί. Συνεργαστήκαμε λοιπόν με το Δήμο Αθηναίων και στο πλαίσιο του προγράμματός του Δίκτυο Κοινωνικής Κατοικίας ανασκευάσαμε και παραδόσαμε πέρυσι τα Χριστούγεννα το Σπίτι της Αισιοδοξίας - ένα σπίτι που κατοικείται από οικογένειες οι οποίες κινδυνεύουν να μείνουν άστεγες. Ο στόχος του προγράμματος αυτού είναι μέσα από τη στήριξη των Κοινωνικών Υπηρεσιών του Δήμου αλλά και τη δική μας ενίσχυση οι οικογένειες αυτές να μπορέσουν σύντομα να σταθούν στα πόδια τους και να επανενταχτούν στην κοινωνία».

Αναφερθήκατε στο «rotation» που εφαρμόζεται ως πρακτική στην P&G - και μέσα από το προσωπικό σας παράδειγμα. Παράλληλα, όπως είπατε και στην ημερίδα, στην εταιρεία υπάρχει και το σύστημα της «προαγωγής εκ των έσω». Συνδυάζεται έτσι η πρόκληση με την εργασιακή ασφάλεια;

«Πιστεύω ότι το πιο θετικό στοιχείο αυτού του συστήματος είναι ότι βοηθά στην ανάπτυξη μιας κοινής κουλτούρας και ενός κλίματος εμπιστοσύνης. Όλοι ξεκινάμε από κοινή αφετηρία, ακόμη και οι CEO της P&G έχουν ξεκινήσει από το entry level. Οι άνθρωποι λοιπόν γνωρίζουν και εμπιστεύονται το σύστημα, αισθάνονται ότι έχουν ίσες ευκαιρίες.

Από όσο γνωρίζετε, πόσο διαδεδομένη είναι αυτή η πρακτική γενικότερα;

Υπάρχουν πολλές εταιρείες που “καλλιεργούν” τα στελέχη τους, αλλά νομίζω ότι συνήθως υφίσταται ένας συνδυασμός πρόσληψης έμπειρων στελεχών απέξω και ανάπτυξης εσωτερικά. Για μας η έμφαση δίνεται στην εσωτερική εξέλιξη. Όλα είναι ανοιχτά εμπρός σου, από τη στιγμή που θα μπεις στο πρώτο επίπεδο μπορείς αν το θέλεις να διεκδικήσεις την κορυφή της εταιρείας παγκοσμίως. Δεν σε σταματάει κάτι. Και αυτό συμβαίνει στην πράξη. Προφανώς είναι κι ένας από τους λόγους -μαζί με το γενικότερο προφίλ του οργανισμού- για τους οποίους οι νέοι θέλουν να εργαστούν στην P&G. Σε σχετική έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών «Καριέρα και Γενιά Υ», ήμασταν τρίτοι στις επιλογές των νέων. Είμαστε πραγματικά ευτυχείς και περήφανοι για αυτή τη διάκριση αναλογιζόμενοι ότι συγκρινόμαστε με ονόματα του ψηφιακού κόσμου τα οποία ασκούν μεγάλη γοητεία στη νεολαία».