Γιατί είναι τόσο δύσκολο να απεξαρτηθούμε από το Facebook;

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να απεξαρτηθούμε από το Facebook;
Close up of people with contemporary mobile phones
gpointstudio via Getty Images
Close up of people with contemporary mobile phones

Πώς θα νιώθατε αν σας έλεγε κάποιος να «φύγετε» για πάντα από το Facebook; Σίγουρα, δεν θα ήταν μία απόφαση που θα παίρνατε εύκολα, ακόμα κι αν κάποιος σας έλεγε να κάνετε ένα μικρό διάλειμμα.

Η αλήθεια είναι ότι πολύ λίγοι χρήστες καταφέρνουν να σβήσουν μια για πάντα την εφαρμογή από τη ζωή τους. Για την ακρίβεια, μόνο 1 στους 10 χρήστες του Facebook σταματούν να το χρησιμοποιούν για πάντα.

Νέα έρευνα που έγινε από το Πανεπιστήμιο Κορνέλ μπορεί να δώσει μία εξήγηση σχετικά με το γιατί είναι τόσο δύσκολο για κάποιον να σταματήσει να χρησιμοποιεί το Facebook. Τον Ιούνιο 2014, οι ερευνητές ξεκίνησαν μία καμπάνια που ονομαζόταν «99 μέρες ελευθερίας». Όσοι ενδιαφέρονταν μπορούσαν να επισκεφτούν την ιστοσελίδα, να ανεβάσουν το λογότυπο της καμπάνιας ως φωτογραφία προφίλ και να σταματήσουν εθελοντικά το Facebook για 99 μέρες. Όταν δημοσιεύτηκε η έρευνα παραπάνω από 40.000 άνθρωποι είχαν αποδεχτεί την πρόκληση.

Η συνέπεια των χρηστών ήταν μόνο δική τους απόφαση, δεν υπάρχει κάποιος τρόπος για να μπλοκάρουν το προφίλ τους σε περίπτωση που χρησιμοποιούσε κάποιος το Facebook.

Φυσικά, πολλοί ήταν εκείνοι που δεν κατάφεραν να μείνουν εκτός για 99 μέρες και οι επιστήμονες, προκειμένου να καθορίσουν τον λόγο που κάτι τέτοιο ήταν δύσκολα χώρισαν τους συμμετέχοντες σε εκείνους που άντεξαν έως 33 μέρες, έως 66 και έως 99 μέρες, χρησιμοποιώντας επίσης, «κλειστές» ερωτήσεις, δημογραφικά στοιχεία και «ανοιχτές» ερωτήσεις.

Αφού ανέλυσαν τα δεδομένα, οι επιστήμονες κατάφεραν να αποκωδικοποιήσουν τα κίνητρα των ανθρώπων που συνδέονται με το Facebook. Ακολουθούν οι 4 βασικοί λόγοι που είναι δύσκολο να απεξαρτηθεί κανείς από το Facebook.

1. Πιστεύουμε ότι είναι εθιστικό

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι πίστευαν ότι το Facebook είναι εθιστικό, ήταν πιο πιθανό να «σπάσουν» πριν τελειώσουν οι 99 μέρες του πειράματος. Όταν οι χρήστες το αντιλαμβάνονται ως συνήθεια είναι πιο πιθανό και να τους γίνει συνήθεια. Ένας από τους συμμετέχοντες έγραψε χαρακτηριστικά: «τις πρώτες μέρες, μόλις άνοιγα τον υπολογιστή μου τα δάχτυλα πήγαιναν να γράψουν απευθείας το γράμμα “F”».

2. Μας ενδιαφέρει ποιος μας «βλέπει»

Οι χρήστες του Facebook, οι οποίοι το χρησιμοποιούν ώστε να επηρεάσουν τον τρόπο που τους αντιμετωπίζουν οι γύρω τους ήταν πιο πιθανό να λυγίσουν, ενώ όσοι θεωρούσαν ότι κάποιος τους παρακολουθούσε κατά τη διάρκεια του πειράματος ήταν πιο πιθανό να είναι συνεπείς.

3. Δεν είμαστε σε καλή διάθεση

Όσοι ήταν σε καλή διάθεση ήταν λιγότερο πιθανό να αποτύχουν στην πρόκληση των 99 ημερών. Το εύρημα αυτό είναι ενδιαφέρον, αφού παλαιότερη έρευνα έχει δείξει ότι το Facebook μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τη διάθεσή μας, οπότε αν δεν νιώθετε καλά, καλύτερα να αποφύγετε το συγκεκριμένο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

4. Το Facebook είναι ένα και μοναδικό

Όταν οι συμμετέχοντες είχαν και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να επισκεφτούν ήταν πιο εύκολο να μείνουν μακριά από το Facebook.

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε αρχικά στην αμερικάνικη έκδοση της HuffPost.