Η συνταγματικότητα και η νομιμότητα της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων της χώρας συζητήθηκε στο ΣτΕ

Η συνταγματικότητα και η νομιμότητα της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων της χώρας συζητήθηκε στο ΣτΕ
Alexandros Michailidis / SOOC

Η συνταγματικότητα και η νομιμότητα της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων της χώρας, με δυνατότητα παράτασης για ακόμη δέκα χρόνια απασχόλησε σήμερα, Παρασκευή, την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, που εξέτασε μεταξύ άλλων, εάν παραβιάζεται η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέτασε τις προσφυγές της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, Δήμων στη δικαιοδοσία των οποίων υπάρχουν αεροδρόμια, Δικηγορικών Συλλόγων, Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων, που ζητούν να ακυρωθούν οι κυβερνητικές αποφάσεις (ΠΥΣ, αποφάσεις διυπουργικής επιτροπής αναδιαρθρώσεων και αποκρατικοποιήσεων, κ.λπ.) με τις οποίες παραχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ τα δικαιώματα παραχώρησης σε τρίτους μέσω συμβάσεων η διοίκηση, διαχείριση, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων.

Υπενθυμίζεται ότι τα αεροδρόμια παραχωρήθηκαν με εφάπαξ ποσό από 600-650 εκατομμύρια ευρώ για κάθε ένα αεροδρόμιο και ετήσιο μίσθωμα περίπου 11 εκατ. ευρώ, το καθένα.

Στη σημερινή ακροαματική διαδικασία, στην οποία προέδρευες ο Νικόλαος Σακελλάριου , ενώ εισηγητής ήταν ο σύμβουλος Επικρατείας Κωνσταντίνος Πισπιρίγκο, οι προσφεύγοντες φορείς υποστήριξαν ότι η ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων είναι αντίθετη στις συνταγματικές επιταγές, καθώς εκχωρούνται μεγάλα κερδοφόρα περιουσιακά στοιχεία του Ελληνικού δημοσίου σε ιδιώτες προς βλάβη της εθνικής οικονομίας.

Ακόμη, τόνισαν ότι παραβιάζονται οι συνταγματικές επιταγές, καθώς απαγορεύεται η παραχώρηση και η εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων σε ιδιώτες, καθώς στερείται κράτος μέρος του εδάφους επί του οποίου ασκεί εξουσία.

Υποστήριξαν επίσης ότι, με τις παραχωρήσεις αυτές δεν είναι σαφές, εάν προσβάλλεται ή όχι η εθνική κυριαρχία, καθώς οι παραχωρήσεις έγιναν κατά παράβαση τόσο της Ευρωπαϊκής όσο και της εθνικής νομοθεσίας. Και αυτό, γιατί δημιουργείται μονοπωλιακό καθεστώς, παραβιάζοντας με τον τρόπο αυτό το δίκαιο του ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα την επιβολή υψηλών τελών αεροναυτιλίας και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων των επιβατών προς βλάβη των πολιτών, των Ελληνικών επιχειρήσεων και του δημοσίου συμφέροντος.

Οι φορείς, που προσέφυγαν στο ΣΤΕ υποστήριξαν ότι παραβιάζονται θεμελιώδεις συνταγματικοί κανόνες όπως είναι η οικονομική ελευθερία, η ίση μεταχείριση, η δημόσια ασφάλεια, κ.λπ., ενώ παραβιάζονται και διμερείς συμβάσεις που έχει υπογράψει η χώρας μας με άλλα κράτη.

Ειδική, αναφορά έγινε για το αεροδρόμιο των Χανιών Κρήτης που έχει ανατεθεί στην κοινοπραξία “Frapport – Slentel LTD”, καθώς αφενός εκτελούνται έργα επέκτασης χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, κάτι που δεν επιτρέπει την μεταβίβαση του και αφετέρου το αεροδρόμιο αυτό χρησιμοποιείται για τις ανάγκες της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ (η κυβέρνηση των ΗΠΑ διατηρεί την αεροπορική βάσης της Σούδας), κάτι που απαγορεύει την παραχώρησή του για λόγους εθνικής ασφαλείας.

Στην προσπάθεια τους να αντικρούσουν τους ισχυρισμούς των φορέων, οι συνήγοροι του Ελληνικού Δημοσίου υποστήριξαν την συνταγματικότητα και την νομιμότητα των ιδιωτικοποιήσεων.

Η Ολομέλεια επιφυλάχθηκε να εκδώσεις τις αποφάσεις της.

Έξω από το δικαστικό Μέγαρο του ΣτΕ ήταν συγκεντρωμένοι περίπου 80 πολίτες από τις περιοχές που έχουν αεροδρόμια, οι οποίοι αποχώρησαν μετά τις συζητήσεις των επίμαχων υποθέσεων.

Δημοφιλή