CULTURE
13/01/2016 14:25 EET | Updated 13/01/2016 14:57 EET

Καρατομώντας τον πολιτισμό: Αποχωρήσεις,«ξηλώματα» και παραιτήσεις στους μεγαλύτερους πολιτιστικούς φορείς της χώρας

Eurokinissi
Aπό αριστερά προς τα δεξιά: Γιώργος Λούκος, Γρηγόρης Καραντινάκης,Δημήτρης Εϊπίδης, Βαγγέλης Ιωακειμίδης,

Οι τελευταίες δύο εβδομάδες έχουν φέρει ένα πρωτοφανές ντόμινο αλλαγών στον τομέα του πολιτισμού με παραιτήσεις, αποπομπές και καρατομήσεις στα σημαντικότερα πολιτιστικά ιδρύματα και φορείς της χώρας, ενώ φημολογείται έντονα πως θα υπάρξει και συνέχεια. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως εάν εξαιρεσουμε τον Γρηγόρη Καραντινάκη και τον Αλέξη Γρίβα του Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου που ήταν επιλογές του προηγούμενου Υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη, οι άλλοι τρεις (και μιλάμε πάντα για τους επικεφαλής, γιατί σε κάποιες περιπτώσεις, ξηλώθηκαν και τα διοικητικά συμβούλια) ήταν άνθρωποι που βρισκόντουσαν στις θέσεις τους, ή στους συγκεκριμένους φορείς για πάνω από μια δεκαετία. Μένει να δούμε αν θα έχουμε και συνέχεια. Ας μην ξεχνάμε πως αύριο λήγει η -ιδιαίτερα τεταμένη θητεία- της Κατερίνας Κοσκινά στο τιμόνι του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Το μόνο σίγουρο είναι ότι τόσες αποχωρήσεις μαζεμένες σε δύο μόλις εβδομάδες μόνο απορία, νευρικότητα και καχυποψία μπορούν να δημιουργήσουν. Aς μην ξεχνάμε ότι το Φεστιβάλ Αθηνών παραμένει ακέφαλο πεντε μόλις μήνες πριν την έναρξή του.

Από την παράσταση «Στη Σωφρονιστική Αποικία που έγινε το καλοκαίρι που μας πέρασε στο Φεστιβάλ Αθηνών στον χώρο Πειραιώς 260. Πέρα από το πολιτιστικό έργο που αφήνει πίσω του ο Γιώργος Λούκος, το κτηριακό συγκρότημα της Πειραιώς 260 είναι η μεγαλύτερη κληρονομια της θητείας του στο Φεστιβάλ Αθηνών

30 Δεκεμβρίου: Φεστιβάλ Αθηνών: Καρατομώντας το Γιώργου Λούκο

Μετά από μήνες φημολογίας ο Υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς ζήτησε την παραίτηση του Γιώργου Λούκου στις 30 Δεκεμβρίου. Μετά από 10 χρόνια στο τιμόνι του Φεστιβάλ η καρατόμησή του προκάλεσε τον έντονο θυμό και την απορία μεγάλης μερίδας των ανθρώπων του πολιτισμού, που έσπευσαν να υπερασπιστούν το έργο του Λούκου. Το Υπουργείο Πολιτισμού στην ανακοίνωση του μίλησε για «ζημία ύψους 2.735.762,54 ευρώ του Ελληνικού Φεστιβάλ».Ο ίδιος στην ανοιχτή επιστολή που έστειλε στις 10 Ιανουαρίου αντιτείνει «Παρέλαβα έλλειμμα 6.751.621,99 εκατομμυρίων ευρώ (ποσόν που είχα αναφέρει βάσει στοιχείων στην πρώτη συνέντευξη τύπου και ουδείς τότε αμφισβήτησε). Σήμερα, παραδίδω τη διεύθυνση οικονομικά υγιή». Εντύπωση προκαλεί ότι το Φεστιβάλ Αθηνών παραμένει ακέφαλο πεντε μόλις μήνες πριν την έναρξή του, ελάχιστος χρόνος δηλαδή για να διοργανωθεί τό πρόγραμμα ενός διεθνούς φεστιβάλ.

5 Ιανουαρίου: Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου: Kατηγορίες για «εμφανείς δυσλειτουργίες»

Στις 5 Ιανουαρίου νέος ουρανός εν αιθρία – με την παύση του διοικητικού συμβουλίου στου Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Η ανακοίνωση του Υπουργείου αναφερόταν σε «εμφανείς δυσλειτουργίες» ενώ κατήγγειλε τη σύμβαση του Γενικού Διευθυντή Γρηγόρη Καραντινάκη λέγοντας πως είχε υπογράψει για να παίρνει υψηλότερες αποδοχές από αυτές που ορίζονται από τη νομοθεσία, ενώ η ίδια σύμβαση προέβλεπε αποζημίωση σε περίπτωση πρόωρης λήξης της θητείας του. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου υπήρξε απόπειρα να επιβληθούν δια της συνομολόγησης «ρήτρας εμπιστευτικότητας» υπέρμετροι και δυσανάλογοι περιορισμοί στους εργαζόμενους του Κέντρου και «δυστοκία στην διερεύνηση προηγούμενων διαχειριστικών χρήσεων του Οργανισμού». O πρόεδρος του ΕΚΚ Αλέξης Γρίβας, διέψευσε «ουδεμία δυσλειτουργία παρουσιάστηκε στη διαχείριση των θεμάτων του ΕΚΚ ενώ είπε «ότι με την αρωγή ιδιοτελών κύκλων και προσώπων, δεν ευνοεί πραγματικά την κάθαρση των κακώς εχόντων στο ΕΚΚ». To νέο Διοικητικό Διοικητικό Συμβούλιο, έχει ήδη διοριστεί.

Aπό παλιότερη έκθεση του Σπύρου Στάβερη στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

7 Ιανουαρίου: Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: Έμαθε ότι έχασε τη θέση του από τη «Διαύγεια»

Από τη «Διαύγεια» έμαθε ο Διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Βαγγέλης Ιωακειμίδης ότι χάνει τη θέση του, κι ας έληγε η θητεία του το Μάρτιο του 2017. «Ξηλώθηκε» και αυτός αλλά και σύσσωμη η ηγεσία του Μουσείου Φωτογραφίας. Μάλιστα όπως δήλωσε ο ίδιος στην Καθημερινή δεν του δόθηκαν ποτέ εξηγήσεις ενώ η μόνη προειδοποίηση που είχε λάβει ήταν για ενδεχόμενες ανακατατάξεις στο Δ.Σ. «Αισθάνομαι ότι και ο τρόπος που έγινε η απομάκρυνσή μου αλλά και η χωρίς αιτιολογία απόφαση πλήττουν την προσωπικότητά μου και δεν αναγνωρίζουν την προσφορά μου» δήλωσε ο ίδιος στην Καθημερινή.

Στιγμιότυπο από την έναρξη του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2013

11 Iανουαρίου: Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Μια εθελοντική παραίτηση

Ξαφνική ήταν και η παραίτηση του Δημήτρη Εϊπίδη, Διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από το 2010. Ο Δημήτρης Εϊπίδης που δούλευε στο Φεστιβάλ από το 1992 έγραψε μια φιλική επιστολή παραίτησης «Ήρθε η στιγμή να παραδώσω τη σκυτάλη στη νεότερη γενιά» ανέφερε χαρακτηριστικά. Την αποχώρηση του ακολούθησε έπιστολή του Αριστείδη Μπαλτά ο οποίος τον ευχαρίστησε ανοιχτά «για την εξέχουσα προσφορά του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης». Είναι απ' οτι φαίνεται ο μόνος που είχε αυτό το προνόμιο.

Sponsored Box