ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
03/02/2016 03:12 EET | Updated 03/02/2016 03:29 EET

Με τη φορολογία φυσικών προσώπων θα προσπαθήσουν να κλείσουν τις τρύπες στο Ασφαλιστικό

Greece's Finance Minister Euclid Tsakalotos attends an Eurogroup meeting at the EU headquarters in Brussels, on August 14, 2015. Eurozone finance ministers were scheduled to go over a new bailout programme in return for reforms by Greece, but some of the creditors feel Athens' pledges are not precise enough. AFP PHOTO / EMMANUEL DUNAND        (Photo credit should read EMMANUEL DUNAND/AFP/Getty Images)
EMMANUEL DUNAND via Getty Images
Greece's Finance Minister Euclid Tsakalotos attends an Eurogroup meeting at the EU headquarters in Brussels, on August 14, 2015. Eurozone finance ministers were scheduled to go over a new bailout programme in return for reforms by Greece, but some of the creditors feel Athens' pledges are not precise enough. AFP PHOTO / EMMANUEL DUNAND (Photo credit should read EMMANUEL DUNAND/AFP/Getty Images)

Το συγκερασμό Ασφαλιστικού και φορολογικού σε ένα ενιαίο σύστημα που δεν θα φέρνει υπέρογκες επιβαρύνσεις, αλλά ταυτόχρονα θα γεμίζει τα δημόσια Ταμεία, θα επιχειρήσουν από σήμερα, Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου, το οικονομικό επιτελείο μαζί με τους επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών.

Στα σημερινά ραντεβού του οικονομικού επιτελείου με τους δανειστές αρχικά θα εξεταστούν οι κυβερνητικές προτάσεις για το νέο φορολογικό, το οποίο θα πρέπει να «κουμπώσει» με το Ασφαλιστικό.

Επίσημα, ο στόχος είναι ότι τα δύο συστήματά θα πρέπει να αλληλοσυμπληρώνονται, ώστε να μην φέρνουν μεγάλες επιβαρύνσεις στους φορολογούμενους. Ανεπίσημα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δανειστές έχουν ζητήσει τις τρύπες του Ασφαλιστικού να τις κλείσουν οι φόροι στο εισόδημα, προκειμένου να μην υπάρξουν αποκλείσεις στους στόχους.

Ως αποτέλεσμα, είναι η κυβέρνηση να φέρνει στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης το νέο φορολογικό, το οποίο με την πρώτη «ανάγνωση» μοιάζει να φέρνει αυξημένες φορολογικές επιβαρύνσεις για τη συντριπτική πλειοψηφία των φυσικών προσώπων.

Σύμφωνα με κυβερνητικό αξιωματούχο, η κυβερνητική πρόταση προβλέπει εναλλακτικά σενάρια με περισσότερες φορολογικές κλίμακες από τις σημερινές με κοινό παρονομαστή την επιβολή ανώτατου συντελεστή φόρου 50% πάνω από ένα όριο ετήσιου εισοδήματος, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες είναι κοντά στις 60.000 ευρώ.  

Ο ίδιος κυβερνητικός παράγοντας διευκρίνισε ότι στα σενάρια που έχει επεξεργαστεί το υπουργείο Οικονομικών δεν προβλέπεται η ενσωμάτωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 0,7%-8%, όπως επιτάσσει το Μνημόνιο, καθώς κάτι τέτοιο κρίθηκε πρακτικά αδύνατο. 

Ως εκ τούτου και με βάση τα στοιχεία που έχουν γίνει έως τώρα γνωστά η συνολική φορολογική επιβάρυνση για τα εισοδήματα των φυσικών προσώπων θα φθάνει έως και τα επίπεδα του 56%-58% από το 48%-50% που είναι σήμερα. 

Η επιβάρυνση αυτή μπορεί να αυξηθεί ακόμα περισσότερο από τη στιγμή που το σχέδιο προβλέπει την κατάργηση της αυτοτελούς φορολόγησης κάθε πηγής εισοδήματος και την ένταξη όλων των κατηγοριών εισοδήματος σε μια ενιαία ή σε δύο κλίμακες φορολόγησης, μία για μισθούς, συντάξεις και μισθώματα και μία για τα κέρδη από επιχειρηματικές και γεωργικές δραστηριότητες.

Αυτό το μοντέλο θα προκύψει από την εφαρμογή μιας ενιαίας φορολογικής κλίμακας με δύο παραλλαγές, μία για όσους φορολογούμενους εισπράττουν πάνω από το 50% του συνολικού τους εισοδήματος από μισθωτή εργασία ή συντάξεις και μία για όσους το μεγαλύτερο μέρος του συνολικού εισοδήματος προέρχεται από ακίνητα, επιχειρηματικές-γεωργικές δραστηριότητες ή άλλες πηγές. 

Σε αυτή θα υπάρχει αφορολόγητο όριο 9.550 ευρώ περίπου, το οποίο θα «χτίζεται» με τις δαπάνες που θα γίνονται με "πλαστικό χρήμα".

Και στις δύο παραλλαγές της ενιαίας αυτής κλίμακας η κυβέρνηση επιδιώκει να υπάρχει αυξημένη προοδευτικότητα φορολογικών συντελεστών, με τον πρώτο να ξεκινά από το 10%-15% και να συνεχίζεται με πολλά φορολογικά κλιμάκια και αντίστοιχα πολλοί συντελεστές πάνω από το επίπεδο των 9.550 ευρώ ώστε να επιβαρύνονται με αυξημένους φόρους κυρίως τα υψηλά εισοδήματα, όπου οι συντελεστές θα φτάνουν έως το 50%. 

Ωστόσο, ακόμα και με χαμηλότερους συντελεστές από αυτούς που ισχύουν θα υπάρξουν περιπτώσεις που το φορολογικό που προτείνεται θα φέρει μεγαλύτερες επιβαρύνσεις καθώς τα εισοδήματα από ενοίκια, γεωργικές δραστηριότητες και επιχειρήσεις ή ελευθέρια επαγγέλματα,  που με το ισχύον σήμερα σύστημα φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστές 11%, 13% και 26% αντίστοιχα θα αθροίζονται και με τα λοιπά εισοδήματα του φορολογούμενου (από μισθούς, συντάξεις κ.λπ.) με αποτέλεσμα το συνολικό εισόδημα να φορολογείται με μεγαλύτερους συντελεστές φόρου. 

Στο δεύτερο βασικό σενάριο προβλέπεται η καθιέρωση δύο φορολογικών κλιμάκων, μία για τα εισοδήματα από μισθούς ή συντάξεις και ακίνητα και μία για τα εισοδήματα από επιχειρηματικές και γεωργικές δραστηριότητες.

Ασφαλιστικό

Στο μέτωπο του Ασφαλιστικού τα μαύρα σύννεφα μαζεύτηκαν από την πρώτη ημέρα της διαπραγμάτευσης των θεσμών με τον Γιώργο Κατρούγκαλο. Σύμφωνα με πληροφορίες οι δανειστές εξέφρασαν την αντίρρησή τους στην πρόταση της κυβέρνησης για αύξηση των εισφορών κατά 1,5% υπέρ των επικουρικών συντάξεων.

Οι αντιρρήσεις των επικεφαλής των θεσμών ανατρέπουν τον υφιστάμενο σχεδιασμό και ανοίγουν το δρόμο είτε για μείωση των συντάξεων, είτε για λήψη άλλων ισοδύναμων μέτρων προκειμένου να εξευρεθούν 600 εκατ. ευρώ.

Αντίθετα για την αύξηση των εισφορών κατά 20%, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι επικεφαλής των τεχνικών κλιμακίων των θεσμών ζήτησαν περισσότερα στοιχεία τα οποία να αποδεικνύουν ότι επιτυγχάνεται το δημοσιονομικό αποτέλεσμα.

Ωστόσο, εάν οι δανειστές επιμείνουν στη διαφωνία τους για την αύξηση των εισφορών κατά 1,5%, τότε θα επαναφέρουν τις πιέσεις αρχικά για μείωση των επικουρικών συντάξεων και στη συνέχεια για περικοπή της κύριας σύνταξης προκειμένου να εξοικονομηθούν οι απαιτούμενοι πόροι που ορίζει το Μνημόνιο.