Συνέντευξη του Τρύφωνα Αλεξιάδη στην HuffPost Greece: «Δεν θα βάλουμε φόρο στο σύνολο της περιουσίας»

Συνέντευξη του Τρύφωνα Αλεξιάδη στην HuffPost Greece: «Δεν θα βάλουμε φόρο στο σύνολο της περιουσίας»

Συνέντευξη εφ'όλης της ύλης παραχώρησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφωνας Αλεξιάδης, στη The Huffington Post Greece. Ο κ. Αλεξιάδης μίλησε για το νέο φορολογικό και τις αντιδράσεις, την εφαρμογή του περιουσιολογίου, τον ΕΝΦΙΑ που δεν καταργήθηκε, και τη διαδικασία δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων καταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού (λίστα Μπόργιανς).

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών αναφερόμενος στη φορολογία των αγροτών εξηγεί ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιο νομόσχεδιο και καλεί σε διάλογο. Παράλληλα, υπογραμμίζει ότι η κυβέρνηση δεν μιλά για «φόρους, φόρους, φόρους» αλλά για την ανάγκη η αγροτική δραστηριότητα να πάψει να αποτελεί «αντικείμενο λαθρεμπορίου». Σε ό,τι αφορά στο νέο περιουσιολόγιο αναφέρει ότι πρωταρχικός στόχος δεν είναι η επιβολή φόρου στο σύνολο της περιουσίας αλλά ο καθολικός έλεγχος των φορολογούμενων μέσω της αντιπαράθεσης των στοιχείων τα οποία θα έχουν δηλωθεί στη φόρμα του περιουσιολογίου και στη φορολογική δήλωση αντίστοιχα. Όπως υπογραμμίζει «όποιος υπερβεί το όριο, θα πληρώνει φόρους».

Για την κυβέρνηση, παραδέχεται ότι «περνάει μια πολύ σοβαρή κρίση» αλλά όπως συμπληρώνει «αποδεικνύει ότι έχει μια τρομερή αντοχή». Απορρίπτει δε, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ φέρει όλα τα αρνητικά της Μεταπολίτευσης. «Με τη λογική της Μεταπολίτευσης ο ΣΥΡΙΖΑ είχε συγκρουστεί», εν αντιθέσει «με τα στελέχη του εκείνα που τα προηγούμενα χρόνια είδαν φως και μπήκαν σε κόμματα εξουσίας, προδίδοντας ό,τι έχει γίνει στα χρόνια της δικτατορίας». Τέλος, ο κ. Αλεξιάδης μιλά για τον Γιάνη Βαρουφάκη ξεκαθαρίζοντας πως αν και ο ίδιος δεν δέχεται «φίρμες», ο τέως υπουργός Οικονομικών παρά τα «πολλά λάθη μπόρεσε και δημοσιοποίησε ένα θέμα που αν υπουργός Οικονομικών ήταν κάποιος άλλος, δεν θα είχε συμβεί».

****

-Κύριε υπουργέ με ποιο τρόπο σκοπεύετε να ρυθμίσετε τη φορολόγηση των αγροτών;

Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα μεγάλο εισόδημα που σχετίζεται με αγροτικές εκμεταλλεύσεις ή αγροτικές επιχειρήσεις, το οποίο δεν φορολογείται ή δεν φορολογείται όπως θα έπρεπε. Αυτό, λοιπόν, που θα πρέπει να κάνουμε προς όφελος των αγροτών, είναι να ενταχθεί όλη αυτή η δραστηριότητα στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό και στη διαδικασία της φορολόγησης και στο να μην αποτελεί αντικείμενο λαθρεμπορίου. Γιατί μεγάλο μέρος της δραστηριότητας γίνεται αντικείμενο λαθρεμπορίου. Όταν το ακούει κάποιος αυτό, μπορεί να θεωρεί ότι μιλάμε για φόρους, φόρους, φόρους... Δεν μιλάμε για αυτό.

-Επομένως, πως θα προσδιορίσετε ποιοι αγρότες πρέπει να στηριχθούν ή να απαλλαχθούν από τα φορολογικά βάρη, σύμφωνα με την φορολογική δυνατότητα τους;

Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάποιο νομοσχέδιο. Όταν αρχίσει ο διάλογος και δούμε τι πρόκειται να γίνει με τα θέματα φορολογίας των αγροτών θα βάλουμε συγκεκριμένα κριτήρια: άλλη περίπτωση είναι αυτός, ο οποίος μένει σε χωριό και το οικογενειακό εισόδημα του προέρχεται κατά αποκλειστικότητα από αγροτική εκμετάλλευση, και άλλο πράγμα εκείνος, ο οποίος μένει στη πόλη και μόνο ένα τμήμα του εισοδήματος είναι από αγροτική εκμετάλλευση. Αυτό δεν σημαίνει αναγκαστικά επιβάρυνση. Επομένως, πρέπει να εξειδικεύσουμε ποιος είναι ακριβώς αγρότης και να έχουμε ισχυρά φορολογικά κίνητρα ή ισχυρές φορολογικές απαλλαγές.

Δεν μιλάμε για φόρους, φόρους, φόρους. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάποιο νομοσχέδιο. Όταν αρχίσει ο διάλογος και δούμε τι πρόκειται να γίνει με τα θέματα φορολογίας των αγροτών θα βάλουμε συγκεκριμένα κριτήρια. Πρέπει να εξειδικεύσουμε ποιος είναι αγρότης.

-Ωστόσο τα αιτήματα των αγροτών στα μπλόκα είναι πολλά...

Υπάρχει ένα αίτημα για αφορολόγητο εισόδημα στα 30.000 ευρώ. Πρόκειται για ανέκδοτο. Τα 30.000 ευρώ είναι υπερβολικό, αλλά ακόμη και το 12.000 ευρώ είναι ανέκδοτο, όταν μονάχα περίπου το 4% των αγροτών δηλώνει εισόδημα πάνω από 12.000. Πρέπει να βάλουμε κάτω τα δεδομένα και να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε.

-Και πιστεύετε ότι θα προχωρήσει;

Το βασικό είναι να αρχίσει η συζήτηση και να συνειδητοποιήσουμε τα προβλήματα. Διότι ακόμη και αν πει η κυβέρνηση αύριο στους αγρότες ότι λύνει το φορολογικό και ασφαλιστικό ζήτημα, θα λυθούν τα προβλήματα τους; Πρόκειται για θέμα φορολογίας ή ασφαλιστικό; Αποτελεί ανάγκη για τη δημιουργία διαφορετική δομής.

-Οι κινητοποιήσεις όμως σε ολόκληρη την Ελλάδα επιμένουν. Είναι προσχηματικές, αποτελούν μέρος διαπραγμάτευσης ή εντάσσονται σε έναν αντιπολιτευτικό σχεδιασμό;

Έχω κάνει στη ζωή μου πάρα πολλές κινητοποιήσεις, έχω συλληφθεί και έχω παραπεμφθεί σε αυτόφωρο. Οι αγρότες σε πολιτικό επίπεδο ζουν το μαρτύριο της σταγόνας, και η σταγόνα ξεχείλισε. Γι' αυτό εξεγείρονται. Βεβαίως, η ευθύνη τους βρίσκεται και ως προς το τι κάνουν στην υπόλοιπη κοινωνία. Πιστεύω ότι είναι λάθος να μην ενεργοποιείς την κοινωνία όταν διαμαρτύρεσαι ή κινητοποιήσαι. Όταν την φέρνεις απέναντι σου, έχεις πρόβλημα. Στο ό,τι οι αγρότες εξεγείρονται έχουν απόλυτο δίκιο αλλά πρέπει κάποια στιγμή όλο αυτό να οδηγήσει σε διάλογο και σε μια λύση.

Στο ό,τι οι αγρότες εξεγείρονται έχουν απόλυτο δίκιο αλλά πρέπει κάποια στιγμή όλο αυτό να οδηγήσει σε διάλογο και σε μια λύση.

-Έχετε αφήσει να εννοηθεί ότι θα προχωρήσετε στην υιοθέτηση του ηλεκτρονικού χρήματος ως μέσο για την άμεση πάταξη της φοροδιαφυγής. Τι σας εμποδίζει να το υλοποιήσετε άμεσα;

Παίρνουμε πολλές πρωτοβουλίες για να επεκτείνουμε τις τραπεζικές συναλλαγές σε όλους τους τομείς. Επειδή, όμως, δέχομαι μια κριτική ότι καθυστερούμε σε αυτό το ζήτημα, εγώ αντιστρέφω το ερώτημα: είναι ικανοποιημένοι οι πολίτες και η αγορά από το κόστος των τραπεζικών συναλλαγών; Εάν είχαμε νομοθετήσει τη ρύθμιση το Νοέμβριο ή τον Δεκέμβριο δεν θα είχαμε σήμερα αυτές τις μειώσεις. Πρέπει, λοιπόν, να καταλάβουμε ότι κάποιο τμήμα της συνολική εξέλιξης είναι και ευθύνη των τραπεζών, με τις οποίες έχουμε συναντηθεί και θέλουμε τη συνεργασία. Δεν γίνεται, όμως, να είναι τόσο ψηλές οι επιβαρύνσεις των επιχειρήσεων και των πολιτών. Πιέζουμε και θα καταφέρουμε να μειωθούν αυτές οι χρεώσεις. Όσο για την επέκταση των τραπεζικών συναλλαγών, αυτή θα γίνει με συγκεκριμένα κίνητρα και με υποχρεωτικές διατάξεις.

-Πότε θα έρθει η διάταξη που θα συνδέσει το αφορολόγητο με τη χρήση κάρτας;

Έχουμε ήδη ξεκινήσει. Πιστεύω ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2016 θα νομοθετηθούν όλα αυτά και θα προχωρήσουν. Για παράδειγμα, δεν μπορούμε να βάλουμε έναν άνθρωπο που είναι 75-80 χρονών να κάνει συναλλαγές μέσω διαδικτύου και πιστωτικής κάρτας. Εκεί λοιπόν πρέπει να δώσουμε ένα άλλο κίνητρο και αυτό που για παράδειγμα εξετάζουμε είναι να βάλουμε λαχνούς για συμμετοχή σε ακίνητα ή άλλα περιουσιακά στοιχεία που έχει το δημόσιο προς κλήρωση. Αντιγράφουμε αυτά που έκαναν άλλες χώρες. Κάποια άλλα μέτρα θα είναι υποχρεωτικά: θα εξαιρέσουμε τα νησιά που δεν έχουν ούτε ATM ή τους μικρούς οικισμούς, πάνω από ένα υψόμετρο και με ελάχιστους κατοίκους.

-Γιατί να επιτρέπετε στους πολίτες άνω των 65 να μην χρησιμοποιούν κάρτα; Δεν δημιουργούνται πάλι πολίτες δυο ταχυτήτων; Γιατί να είναι ευκολότερο να φοροδιαφεύγουν όσοι είναι άνω των 65;

Αναγκαστικά θα πρέπει να βάλουμε ένα όριο. Το όριο που σκεφτόμαστε να βάλουμε είναι ότι όσοι γεννήθηκαν από μια ημερομηνία και πριν θα εξαιρούνται του μέτρου. Δεν θα πούμε μια ηλικία που θα αλλάζει κάθε χρόνο και θα μπερδευόμαστε...

-Πως θα αυξήσετε την εισπραξιμότητα των φόρων;

Πήγαμε πολύ καλύτερα σε σχέση με το 2014, καθώς και με τους στόχους του προϋπολογισμού. Ο Ιανουάριος δείχνει ότι η τάση αυτή συνεχίζεται. Η επέκταση του πλαστικού χρήματος θα μειώσει έμμεσα την φοροδιαφυγή και θα μας λύσει και πολλά προβλήματα. Για να πετύχουμε πρέπει να βοηθήσουν οι τράπεζες.

-Κι αν οι τράπεζες δεν έχουν κίνητρο να βιαστούν;

Όλα αρχίζουν με τον διάλογο. Έχω πει στη Βουλή ότι δεν υπάρχει περίπτωση όλη αυτή η ιστορία με το πλαστικό χρήμα να οδηγηθεί τελικά στο να αυξήσουν αποκλειστικά κάποιοι τα κέρδη τους. Αν ο διάλογος δεν προχωρήσει, θα υπάρξουν οι νομοθετικές ρυθμίσεις που θα επιβάλλουν κάποια πράγματα.

Πρέπει, όταν θα τελειώσει αυτή η ιστορία με την συμφωνία/ προαπαιτούμενα/ αξιολόγηση να κάνουμε ένα κεντρικό σχεδιασμό στο φορολογικό (…) Στο τομέα της φορολογίας τα πράγματα δεν έχουν κολλήσει. Η κυβέρνηση περνάει μια πολύ σοβαρή κρίση, αποδεικνύει, όμως, ότι έχει μια τρομερή αντοχή.

-Στην Ελλάδα ισχύουν διαφορετικοί φορολογικοί συντελεστές ανάλογα με την προέλευση των χρημάτων.Σχεδιάζετε να το αλλάξετε;

Έχουμε ένα πολυδαίδαλο φορολογικό σύστημα με πολλές ειδικές ρυθμίσεις. Γιατί ποτέ στο φορολογικό σύστημα στην Ελλάδα δεν υπήρχε ένας κεντρικός σχεδιασμός. Πρέπει, όταν θα τελειώσει αυτή η ιστορία με την συμφωνία/ προαπαιτούμενα/ αξιολόγηση να κάνουμε ένα κεντρικό σχεδιασμό στο φορολογικό που θα εξασφαλίζει την απλότητα και τη σταθερότητα του και το οποίο, εκτός από τα έσοδα του δημοσίου, να εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη.

-Μέχρι τότε το φορολογικό σύστημα είναι να μαζεύουμε φόρους...

Γι' αυτό έγιναν και λαθεμένες επιλογές. Αυξήσαμε τους φόρους στο πετρέλαιο θέρμανσης, στα τσιγάρα και στα τέλη κυκλοφορίας με σκοπό να αυξήσουμε τα έσοδα του δημοσίου και το τελικό αποτέλεσμα ήταν και τα έσοδα να μειωθούν και οι πολίτες να ταλαιπωρηθούν. Φέτος, στα τέλη κυκλοφορίας ακολουθήσαμε άλλη κατεύθυνση και είχαμε ένα μικρό, αλλά διόλου αμελητέο, αποτέλεσμα 8 εκατ. έσοδα παραπάνω.

-Τι θα περιλαμβάνει η συνολική αλλαγή στη φορολογία των αυτοκινήτων που έχετε εξαγγείλει;

Θα δούμε το θέμα της φορολογικής επιβάρυνσης του αυτοκινήτου, γιατί το αυτοκίνητο επιβαρύνεται δυσανάλογα και πρέπει να γίνει πιο σωστά η κατανομή των φορολογικών βαρών. Παράλληλα, ο στόλος των παλιών αυτοκινήτων πρέπει να αντικατασταθεί, δίνοντας κίνητρα αλλαγής. Μόλις τελειώσει η αξιολόγηση, θα μπορούμε να πούμε ότι το 2016. θα καθίσουμε να συζητήσουμε ποιες είναι οι καλύτερες λύσεις.

-Πάντως η αξιολόγηση καθυστερεί, τα περιθώρια για πρωτοβουλίες είναι ελάχιστα και η κυβέρνηση φθείρεται...

Στο τομέα της φορολογίας τα πράγματα δεν έχουν κολλήσει. Η κυβέρνηση περνάει μια πολύ σοβαρή κρίση, αποδεικνύει, όμως, ότι έχει μια τρομερή αντοχή, χωρίς να έχει κοινωνικές συμμαχίες ή χωρίς να έχει στο πλευρό της παραδοσιακά συνδικάτα και επιμελητήρια. Όλοι αυτοί είναι εναντίον της κυβέρνησης, αλλά η κυβέρνηση προχωράει και κατορθώνει και λύνει θέματα. Δεν είναι προκλητικό, αυτοί οι οποίοι τον Μάιο και τον Ιούνιο φώναζαν στην κυβέρνηση “υπέγραψε γρήγορα μια συμφωνία”, να μας κάνουν τώρα κριτική τώρα γιατί υλοποιούμε την συμφωνία.

-Μπορείτε να μας πείτε πως εξελίσσεται ο έλεγχος για φοροδιαφυγή σε μεγάλα εισοδήματα από την επίβλεψη των οικονομικών εισαγγελέων; Δημοσιεύματα αναφέρουν για έλεγχο πολιτικών προσώπων.

Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία χρησιμοποίησε και “τσαπατσούλεψ娨τη λίστα Λαγκάρντ. Η λίστα Μπόργιανς έφτασε μέσω της υπηρεσιακής οδού σε υπηρεσία του υπουργείου Οικονομικών και με έγγραφο μου ζήτησα την ίδια μέρα να παραδοθεί και παραδόθηκε στους οικονομικούς εισαγγελείς. Έχω πλήρη άγνοια του περιεχομένου της λίστας. Πλήρη άγνοια του πως εξελίσσονται οι έλεγχοι, ενημερώνομαι και εγώ από τον Τύπο και μαθαίνω ότι εξελίσσονται πολύ καλά και καλούνται όλοι να πληρώσουν.

-Πως θα εγγυηθείτε ότι η διαδικασία δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων καταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού σύμφωνα με τη λίστα “Μπόργιανς” θα πραγματοποιηθεί δίχως “γκρι σημεία”;

Πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει τεκμήριο αθωότητας και να μην γίνεται αυτό που γινόταν από προηγούμενες ηγεσίες του υπουργείου Οικονομικών ή από άλλους που λένε ότι επειδή κάποιος παραπέμφθηκε είναι και ένοχος. Έχω παραπεμφθεί σε δίκη με χειροπέδες και αθωώθηκα. Δεν έχει σημασία η παραπομπή σε μια δίκη, αλλά η η κρίση της δικαιοσύνης. Ωστόσο, στη λίστα Μπόργιανς συμβαίνει το αντίθετο από τη λίστα Λαγκάρντ. Αυτό που λέγαμε σε απλά γαλλικά στο χωριό μου “βγήκε η πομπή στους δρόμους και κοροϊδεύει τους διαβάτες”. Πρόκειται, δηλαδή, για ανθρώπους, οι οποίοι έχουν αποδεχθεί την ενοχή τους και πηγαίνουν και πληρώνουν χρήματα, αλλά υπάρχουν πολιτικοί άνδρες και πολιτικά κόμματα που βγαίνουν και τους καλύπτουν. Εδώ δεν έχουμε τεκμήριο αθωότητας, έχουμε τεκμήριο ενοχής: έχουμε κάποιους, οι οποίοι αποδείχθηκε ότι σχετίζονται και πήγαν και πλήρωσαν το πρόστιμο, διότι η λίστα Λαγκάρντ ήταν μια εισαγγελική παραγγελία.

Η ελληνική Δικαιοσύνη έκανε έναν έλεγχο. Με βάση αυτόν τον έλεγχο, ο φορολογούμενος - δεν θέλω να πω κανένα όνομα, ούτε να θίξω κανέναν, είναι σαφές για ποιο πράγμα μιλάω- πήγε και είπε “αποδέχομαι το πρόστιμο και θα το πληρώσω”. Δεν πλήρωσε ο φορολογούμενος 30.000 ευρώ ή 300.000 ευρώ. Πλήρωσε 3,3 εκατομμύρια ευρώ και τον συγχαίρω για τους φίλους που έχει, αφού αποδεικνύεται ότι μπορούν να του δανείσουν 3,3 εκατομμύρια ευρώ. Ξέρετε, στο δικό μου κύκλο, το να δανείσεις 33 χιλιάδες ευρώ σε κάποιον είναι επιστημονική φαντασία, όχι 3.3 εκατ, ευρώ...

Ωστόσο, βγαίνουν πολιτικά κόμματα και επιτίθενται στον ελεγκτή της λίστας, ο οποίος είχε εκφράσει τις επιφυλάξεις στον αρχικό έλεγχο (γιατί να σας θυμίσω ότι αρχικά, όπως έχει γραφτεί στον Τύπο, υπήρχαν δυο ελεγκτές που έκαναν τον έλεγχο και ο ένας από τους δυο εξέφρασε επιφυλάξεις. Δεν θέλω να αναφερθώ σε ό,τι γράφτηκε στον Τύπο, ότι του ασκήθηκαν πιέσεις. Έπειτα, η υπόθεση πήγε σε άλλο συνεργείο ελέγχου, το οποίο κατέληξε σε ένα άλλο πόρισμα, επιβάλλοντας πρόστιμα και φόρους. Η ελληνική Δικαιοσύνη το αποδέχτηκε και ο φορολογούμενος ήρθε και πλήρωσε. Όμως με κατηγορεί πολιτικό πρόσωπο από το χώρο της Ν.Δ., γιατί πήρα στο γραφείο μου αυτόν τον ελεγκτή μετά τον έλεγχο. Λες και είχα μαντικές ικανότητες ότι αυτός ο ελεγκτής θα κάνει τη δουλειά του σωστά. Πήρα τον άνθρωπο αυτόν στο γραφείο μου γιατί απέδειξε ότι είχε γνώσεις και, παρά το νεαρό της ηλικίας του.

Ως προς το θέμα της διαφάνειας, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανένα ζήτημα με τη λίστα Μπόργιανς, γιατί η λίστα Μπόργιανς είναι μια λίστα που μας ήρθε επίσημα.

-Γνωρίζετε το δημόσιο και τις εφορίες από τη δεκαετία του '80. Πως βλέπετε σήμερα από τη θέση του αν. υπουργού Οικονομικών την διαφθορά; Έχετε καταλήξει γιατί φθάσαμε ως εδώ;

Στην Ελλάδα η διαφθορά είναι μια πολιτική επιλογή. Όταν μπορεί ο βουλευτής να ορίσει ποιος θα είναι έφορος, δεν το κάνει για ουδέτερους λόγους. Το κάνει γιατί ο έφορος θα του φέρει συγκεκριμένη επιχείρηση που θα ρυθμιστεί με ευνοϊκό τρόπο, θα βάλει τον ελεγκτή που θέλει, κτλ. Αυτό το πράγμα ξεκινούσε από πολύ χαμηλά και έφτανε μέχρι την κορυφή στο υπουργείο οικονομικών. Το σύστημα ήθελε υπαλλήλους βουτηγμένους στη διαφθορά, μεσαία στελέχη που διαχειρίζονταν αυτά τα χρήματα και ανώτατα πολιτικά στελέχη που έκαναν αυτά τα πράγματα. Θα κάνουμε οτιδήποτε για να μπει τέλος στη διαφθορά.

-Μήπως τώρα απλώς θα περιοριστεί η “μίνι διαφθορά”;

Τώρα η βασική κατεύθυνση της κυβέρνησης είναι να μην υπάρξει κανένα τέτοιο φαινόμενο και καμιά ανοχή σε οποιοδήποτε πολιτικό σκεφτεί αυτή την περίοδο να ακουμπήσει, όχι να βάλει το δάχτυλο στο μέλι, να ακουμπήσει έστω και ένα ελάχιστο ποσό.

-Πότε και πως θα εφαρμοστεί το περιουσιολόγιο που έχετε ήδη ανακοινώσει;

Το περιουσιολόγιο είναι έτοιμο ως διάταξη και βρίσκεται στη διαδικασία διαλόγου με τους θεσμούς του υπουργείου Οικονομικών για να προχωρήσει. Δεν θα βάλουμε φόρο στο σύνολο της περιουσίας. Προβλέπει μια φόρμα που θα αναρτηθεί πολύ σύντομα μέσα στο 2016 και θα λέει:

«Mπες πχ κ. Αλεξιάδη στο Τaxis και συμπλήρωσε. Γνωρίζω τα στοιχεία που έχω για σένα, δηλαδή τα ακίνητα, το αυτοκίνητο, τις καταθέσεις. Ποια δεν γνωρίζω; Δυστυχώς δεν έχουμε στην Ελλάδα μηχανογραφημένο αρχείο σκαφών. Άρα θα μπει να το συμπληρώσει». Δεν έχουμε τις συμμετοχές σε εταιρείες στο εξωτερικό. Δεν έχουμε τα περιουσιακά στοιχεία στο εξωτερικό, καθώς πολλές φορές απλώς δεν τα είχαμε ζητήσει. Δηλαδή δεν θα κάνουμε το πονηρό, να αθροίσουμε την περιουσία και να πούμε “αυτή είναι η περιουσία σου, βγαίνει αθροιστικά αυτός ο φόρος…”».

Θα κοιτάμε κάθε χρόνο το περιουσιολόγιο σε αντιπαράθεση με τη φορολογική δήλωση, έτσι ώστε ό,τι περίσσεψε να δικαιολογεί τις αγορές. Αν κάποιος υπερβεί το όριο, θα πληρώνει φόρους. Αν είναι κάτω από το όριο, δεν θα υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.

-Πιστεύετε ότι θα έχετε επαρκή βοήθεια από το εξωτερικό;

Υπάρχει η διεθνής συμφωνία FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) σε εφαρμογή για την ανταλλαγή στοιχείων. Με πολλές χώρες έχουμε συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας και ανταλλαγής στοιχείων. Θα τα αξιοποιήσουμε αυτά, ώστε να έχουμε την εικόνα του φορολογούμενου στο εξωτερικό.

-Σχεδιάζετε κάποιες αλλαγές στη φορολόγηση του ναυτιλιακού τομέα και πως σχολιάζετε τις ευρωπαϊκές πιέσεις για φορολόγηση της ελληνικής ναυτιλίας;

Η ελληνική ναυτιλία αντέχει φορολογία μέχρι ένα σημείο. Αν η φορολογία ξεπεράσει αυτό το σημείο, ας το πούμε όριο της ανταγωνιστικότητας, ο Έλληνας πλοιοκτήτης θα μεταφέρει τη σημαία του σε άλλη χώρα. Και αυτή τη στιγμή έχουμε ως δεδομένο ότι σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες υπάρχουν φορολογικές διατάξεις πιο ευνοϊκές σε επιμέρους φορολογίες από την Ελλάδα.

-Τι απαντάτε στη κριτική, ότι ενώ η ανάληψη του νέου Γενικού Γραμματέα χρονοτριβούσε, το ίδιο διάστημα προχώρησαν στη Γενική Γραμματεία οι διαδικασίες για την αντικατάσταση των Γενικών Διευθυντών και άλλες αλλαγές στη διοίκηση;

Εμείς δεν βρήκαμε καινούργιο Γ.Γ. Εσόδων από τα γραφεία των συμβούλων των υπουργών. Η διαδικασία δεν καθυστέρησε γιατί έπρεπε να κάνουμε διεθνή διαγωνισμό με συγκεκριμένη διαδικασία που δεν έγινε στο παρελθόν. Σε ό,τι μας κατηγορούν για τους διευθυντές και τους γενικούς διευθυντές, δεν κάναμε τίποτα άλλο από το να αντιγράψουμε τη διαδικασία που είχε καθορίσει η προηγούμενη γραμματεία γενικών εσόδων. Δεν προσθέσαμε τίποτα. Απλώς, οι υπηρετούντες τώρα γενικοί διευθυντές δεν κρίθηκαν με αυτή τη διαδικασία, αλλά με μια άλλη που δεν ήταν τελείως αντικειμενική. Δεν αφήνω υπονοούμενο για κανέναν από αυτούς που ειναι ικανά υπηρεσιακά στελέχη και έχουν αποδείξει την επάρκεια τους. Σε ό,τι αφορά, όμως, τους διευθυντές, αυτό που είπαμε είναι ότι ξεκινάμε τη διαδικασία, όχι σε όλες τις διευθύνσεις, αλλά σε συγκεκριμένες βασικές, ώστε να έχει τη δυνατότητα ο νέος γενικός γραμματέας να αποφασίσει τι θέλει να κάνει.

-Η κατάργηση του ΕΝΦΙΑ πήγε περίπατο. Υπάρχει σχεδιασμός για αντικατάσταση του με άλλον φόρο;

Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει βάλει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας το πρόγραμμα και τις προτάσεις του. Αυτά είναι διαρκείς προσπάθειες, αλλά για την ώρα μέσα από ένα πολιτικό αφήγημα που έχει εξηγήσει ο πρωθυπουργός λέμε ότι δεν μπορούμε να υλοποιήσουμε αυτό το πρόγραμμα και είμαστε αναγκασμένοι να υλοποιήσουμε τη συμφωνία. Αναφορικά με τον ΕΝΦΙΑ η συμφωνία προβλέπει έναν νέο φόρο που θα τον καταργήσει και που θα έχει στόχο εισπραξιμότητας 2.65 δισ., ενώ ο ΕΝΦΙΑ βεβαιώνει 3.3 δισ.

-Ωστόσο οι εφοριακοί έχουν προκηρύξει κινητοποιήσεις και αποχή...

Καθένας παίρνει την ευθύνη του. Και πρέπει ο λογιστής ή ο οικονομολόγος που παίρνει αυτή την απόφαση να σκεφτεί τι θα πει στον φορολογούμενο, όταν θα αρνηθεί να κάνει τη δήλωση του τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, διακινδυνεύοντας, είτε με πρόστιμα είτε με εκπρόθεσμες καταβολές.

-Το ΔΝΤ σας πιέζει για πολλά και επιπλέον μέτρα. Τι θα κάνετε;

Δεν νομίζω οι η κυβέρνηση μπορεί να αντέξει μέτρα που είναι έξω από τη συμφωνία.

-Επειδή, όμως, δεν έχουμε ένα καλό προηγούμενο για να είμαστε αισιόδοξοι, τι θα κάνετε αν βρεθείτε σε αδιέξοδο;

Κοιτάξτε, ο υπέρτατος κριτής είναι η Βουλή και ο λαός. Ο λαός θα αποφασίσει. Η κυβέρνηση έχει ψηφιστεί για να υλοποιήσει μια συγκεκριμένη συμφωνία. Αν δεν τους ενδιαφέρει αυτί η κατάσταση, όσα αντιμετωπίζουμε, θα πρέπει να σκεφτούν: ποια άλλη πολιτική επιλογή υπάρχει στην Ελλάδα; Αν ο στόχος είναι να ενισχυθούν ακραίες πολιτικές δυνάμεις που βρίσκονταν στο παρασκήνιο, τότε η συνταγή είναι συγκεκριμένη.

-Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορείται ότι φέρει όλα τα αρνητικά της Μεταπολίτευσης, ότι είναι το think tank της Μεταπολίτευσης που έχει κληθεί να κυβερνήσει. Τι λέτε;

Είναι δυνατόν ότι ο ΣΥΡΙΖΑ που ήταν το ιδεολογικό κάστρο εναντίον της νεοφιλελεύθερης λογικής ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, να κατηγορείται τώρα ότι είναι το Think Tank; Άλλο πράγμα αυτό και άλλο πράγμα ο ΣΥΡΙΖΑ να ενσωματώνει στοιχεία από τους άλλους πολιτικούς χώρους, τα οποία έχουν αποφασίσει να συμβαδίσουν με την Αριστερά για να φτιάξουμε έναν νέο πολιτικό χώρο. Αυτό δεν φτιάχνεται με τη λογική της περιχαράκωσης και της αυτοεπιβεβαίωσης που έχει το ΚΚΕ. Εμείς λέμε ότι αυτός είναι ο πολιτικός πυρήνας μας και θέλουμε αυτές τις συνεργασίες να κάνουμε. Αλλά με τη λογική της Μεταπολίτευσης ο ΣΥΡΙΖΑ είχε συγκρουστεί με τα στελέχη του εκείνα που τα προηγούμενα χρόνια είδαν φως και μπήκαν σε κόμματα εξουσίας, προδίδοντας ό,τι έχει γίνει στα χρόνια της δικτατορίας.

-Yπήρξαν, όμως, και άλλα αμφιλεγόμενα στελέχη όπως ο Γιάνης Βαρουφάκης...

Είμαι σε ένα καράβι με άλλους κωπηλάτες και κωπηλατούμε για να πάμε το καράβι μπροστά. Κάποιοι δίπλα μας κάνουν κουπί ανάποδα, δεν τραβάνε το κουπί όσο πρέπει, κοροϊδεύουν. Νομίζω ότι στη πορεία του χρόνου δεν είναι αυτοί που καθορίζουν την πορεία του πλοίου. Μπορεί να το καθυστερούν, να το στρίβουν λίγο δεξιά ή αριστερά. αλλά το πλοίο πάει καλά. Ο κ. Βαρουφάκης έκανε πολλά λάθη αλλά μπόρεσε και δημοσιοποίησε ένα θέμα που, αν υπουργός Οικονομικών ήταν ο Αλεξιάδης ή κάποιος άλλος, δεν θα είχε συμβεί. Αλλά δεν δέχομαι φίρμες.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: SOOC/ Μενέλαος Μυρίλας

Δημοφιλή