Ploos Design: Ξεχάστε τα τσολιαδάκια. Αυτά τα σουβενίρ προωθούν την σύγχρονη ελληνική κουλτούρα

Ploos Design: Ξεχάστε τα τσολιαδάκια. Αυτά τα σουβενίρ προωθούν την σύγχρονη ελληνική κουλτούρα
ploos

Τα σουβενίρ είναι μεγάλο κομμάτι του ελληνικού τουρισμού, αλλά περιορίζονται στους αρχαίους Έλληνες, την Ακρόπολη και τα μαγνητάκια. Η Αγγέλικα Νιάρχου και η Γεωργία Οικονομοπούλου πριν από τρία περίπου χρόνια αποφάσισαν να αλλάξουν το πρόσωπο του ελληνικού σουβενίρ και να δημιουργήσουν χρηστικά αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν την σύγχρονη Ελλάδα και την κουλτούρα μας. Κούπες, αλατοπίπερα, σουβέρ, κεριά και πολλά ακόμα αντικείμενα, «ταξιδεύουν» σε όλον τον κόσμο μέσα από το Ploos Design.

Πότε ξεκίνησε η Ploos Design;

Η Ploos Design ιδρύθηκε το καλοκαίρι του 2013. Σε χρόνια βαθιάς κρίσης και την στιγμή που η χώρα μας ήταν στο στόχαστρο με πολύ αρνητική διαφήμιση να πλανάται, θέλαμε να κάνουμε κάτι στην Ελλάδα για να προωθήσουμε και να αναδείξουμε το φωτεινό πρόσωπό της.

Γιατί επιλέξατε το συγκεκριμένο όνομα;

Μετά από αρκετές ιδέες για το όνομά, ψάχνοντας να βρούμε κάτι πολύ ιδιαίτερο που να μας αντιπροσωπεύει, καταλήξαμε στην ελληνική λέξη πλους, η οποία προέρχεται από τον αττικό συνηρημένο τύπο του «πλόος» και σημαίνει το καλό ταξίδι. Μας φάνηκε ιδανικό γιατί συμβολίζει για εμάς την συνέχιση στο ταξίδι του design και της Ελλάδας. Αρχίζοντας από την Σύρο, όπου σπουδάσαμε Μηχανικοί Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων, συνεχίζουμε τώρα αυτό το ταξίδι γύρω από την σχεδίαση, γύρω από την Ελλάδα.

Σχεδιάζετε μοντέρνα χρηστικά αντικείμενα. Πώς καταλήξατε στο συγκεκριμένο είδος;

Ταξιδεύοντας πολύ στο εσωτερικό και στο εξωτερικό παρατηρήσαμε ότι στην Ελλάδα πέρα από τα τοπικά προϊόντα, όλα τα υπόλοιπα σουβενίρ ήταν τα περισσότερα απλώς εισαγόμενα από ασιατικές χώρες χωρίς κάποιο ιδιαίτερο χαρακτήρα. Λόγω της μαζικής παραγωγής το ίδιο μαγνητάκι για παράδειγμα, μπορούσες να το βρεις και στην Ιταλία και στην Ισπανία, απλώς με αναγραφόμενο διαφορετικό όνομα. Στο εξωτερικό όμως είδαμε ότι υπάρχουν προϊόντα τα οποία αναδεικνύουν την χώρα τους, δίνουν χαρακτήρα και προωθούν την κουλτούρα του τόπου. Κάτι παρόμοιο στην Ελλάδα υπήρχε στον βαθμό των χειροποίητων προϊόντων, αλλά όχι σε βιομηχανικό βαθμό. Έτσι αποφασίσαμε ότι θα φτιάξουμε χρηστικά αντικείμενα τα οποία θα προωθούν την ελληνική κουλτούρα και ψυχή σε όλο τον κόσμο.

Τα αντικείμενά σας είναι απόλυτα εμπνευσμένα από την Ελλάδα. Εσείς ποιο στοιχείο της Ελλάδας θεωρείται ότι δεν προβάλουμε αρκετά ως Έλληνες;

Πιστεύουμε, πως υπάρχει ένας κορεσμός ως προς την προβολή των αρχαίων Ελλήνων και του τότε πολιτισμού και πως έχει παραμεληθεί αρκετά ο σύγχρονος πολιτισμός και οι σύγχρονοι Έλληνες. Υπάρχουν τόσοι δημιουργικοί άνθρωποι στην Ελλάδα, που προσπαθούν να αναγνωριστούν, συνθέτες, συγγραφείς, μουσικοί, αρχιτέκτονες, ζωγράφοι, σκηνοθέτες, σχεδιαστές και πόσοι άλλοι, που ίσως να έχουν μεγαλύτερη αναγνώριση στο εξωτερικό παρά στην ίδια τους την χώρα. Τέτοιοι άνθρωποι δημιουργούν εθνική υπερηφάνεια, δίνουν φως και ενώνουν τους πολίτες ενός τόπου δίνοντας τους ερεθίσματα, προβληματισμούς, εικόνες, ήχους, τροφή για σκέψη. Δίνουν νέο υλικό για τις επόμενες γενιές,οι οποίες προσπαθούν να δημιουργήσουν μια ελληνική ταυτότητα. Φτάσαμε στην Ελλάδα του 2016 κι αυτό που δεν μπορεί να προβάλει αρκετά ο Έλληνας είναι η σύγχρονη ταυτότητα του.

Δεν είναι εύκολο να ξεκινήσεις τη δική σου επιχείρηση στην Ελλάδα; Ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε και ποιο ήταν το πιο εύκολο κομμάτι για εσάς;

Πλέον είναι αρκετά εύκολο διαδικαστικά. Στην δική μας περίπτωση το 2013 τα πράγματα ήταν λίγο πιο δύσκολα και για παράδειγμα η έναρξή μας καθυστέρησε δύο μήνες για γραφειοκρατικούς λόγους. Σίγουρα είναι δύσκολο το ότι αναγκάζεσαι να πληρώνεις τις ασφαλιστικές εισφορές σου από την πρώτη μέρα της έναρξης, χωρίς καλά καλά ακόμα να έχεις εδραιωθεί στην αγορά και να έχεις αποκτήσει πελατεία και έσοδα. Νομίζω αυτό είναι κάτι που δυσκολεύει πολύ τις περισσότερες νέες επιχειρήσεις. Άλλη μια μεγάλη δυσκολία είναι η σύνδεση εταιρειών και βιομηχανιών. Χρειάζεται μια πολύ μεγάλη έρευνα για να βρεις τους κατάλληλους συνεργάτες/ προμηθευτές/ παραγωγούς και να έχεις τα μάτια ορθάνοιχτα για να καταλάβεις ποιοι είναι επαγγελματίες στον τομέα τους.

Το εύκολο κομμάτι για εμάς λόγω του ότι η σχολή μας μας έδωσε πολλά εφόδια, η δημιουργία της Ploos ήταν για εμάς ένα μεγάλο project. Είναι μεγάλο πλεονέκτημα ότι εμείς οι ίδιες είμαστε ο πυρήνας της εταιρείας. Εμείς σχεδιάζουμε τα προϊόντα μας, κάτι που ως σχεδιάστριες μας βγαίνει πολύ φυσικά και αβίαστα. Πέρα όμως από το σχεδιαστικό κομμάτι, οι σπουδές μας και οι πολύ σημαντικές συμβουλές που είχαμε από το οικογενειακό μας περιβάλλον μας βοήθησαν και στα πιο επιχειρηματικά ζητήματα.

Τα τελευταία χρόνια τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα γίνονται ολοένα και περισσότερα. Τι πιστεύετε ότι λείπει από την ελληνική επιχειρηματικότητα;

Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός ότι πληθαίνουν τα προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα και μακάρι να μεγαλώσει αυτός ο αριθμός κι άλλο. Σε κάποιους τομείς για να γίνει αυτό θα είναι καλό οι επιχειρήσεις να μάθουν να κάνουν συνεργασίες ώστε να μπορούν να βγαίνουν πιο δυναμικά και στις ξένες αγορές αλλά και στις εγχώριες. Όταν έχεις να αντιμετωπίσεις μια τόσο σημαντική οικονομική κρίση σίγουρα μπορείς να το κάνεις καλύτερα αν δεν είσαι μόνος σου.