Τελική επικράτηση του AlphaGo της Google έναντι του πρωταθλητή Λι Σεντόλ στο «Γκο», με 3-0

Τελική επικράτηση του AlphaGo της Google έναντι του πρωταθλητή Λι Σεντόλ στο «Γκο», με 3-0
South Korean professional Go player Lee Sedol reviews the match after finishing the third match of the Google DeepMind Challenge Match against Google's artificial intelligence program, AlphaGo, in Seoul, South Korea, Saturday, March 12, 2016. Google's Go-playing software defeated a human champion for the third straight time Saturday to clinch the best-of-five series and establish its superiority in an ancient Chinese game long thought to be the realm of humans. (AP Photo/Lee Jin-man)
South Korean professional Go player Lee Sedol reviews the match after finishing the third match of the Google DeepMind Challenge Match against Google's artificial intelligence program, AlphaGo, in Seoul, South Korea, Saturday, March 12, 2016. Google's Go-playing software defeated a human champion for the third straight time Saturday to clinch the best-of-five series and establish its superiority in an ancient Chinese game long thought to be the realm of humans. (AP Photo/Lee Jin-man)
ASSOCIATED PRESS

Στιγμή- ορόσημο για την Τεχνητή Νοημοσύνη θεωρείται η τελική νίκη του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) AlphaGo της DeepMind (ανήκει στη Google) έναντι του πρωταθλητή Λι Σεντόλ στη Νότια Κορέα.

Η αναμέτρηση ήταν να διαρκέσει για πέντε παιχνίδια, ωστόσο το AlphaGo κέρδισε τα τρία πρώτα, καθορίζοντας το τελικό αποτέλεσμα. Όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του BBC, στο πρώτο παιχνίδι που παίχτηκε το AlphaGo κέρδισε με μικρή διαφορά (ο Λι είχε το πάνω χέρι στο μεγαλύτερο μέρος του). Στο δεύτερο τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα, με τον Λι Σεντόλ να δηλώνει «άφωνος», εξαιτίας ενός «σχεδόν τέλειου» παιχνιδιού από το AlphaGo. Η τεχνητή νοημοσύνη της Google αναδείχθηκε νικήτρια και στην τρίτη παρτίδα. Σημειώνεται πως, καθώς το Γκο είναι εξαιρετικά δημοφιλές στην Ασία, τα παιχνίδια προσέλκυσαν το έντονο ενδιαφέρον των ΜΜΕ, ενώ προβλήθηκαν και online.

Όπως προαναφέρθηκε, το AlphaGo έχει αναπτυχθεί από τη DeepMind του Ντέμη Χασάμπη, η οποία έχει αγοραστεί από τη Google.

To AlphaGo είχε συγκεντρώσει πάνω του πρόσφατα τα φώτα της δημοσιότητας, όταν πριν από λίγο καιρό είχε γίνει γνωστό ότι είχε νικήσει τον επαγγελματία παίκτη Φαν Χούι, τρεις φορές πρωταθλητή Ευρώπης. Μετά από το εν λόγω επίτευγμα, είχε έρθει η ώρα για την απόλυτη πρόκληση: Πέντε παιχνίδια απέναντι στον Νοτιοκορεάτη Λι Σεντόλ, κάτοχο 18 διεθνών τίτλων.

Το πανάρχαιο ασιατικό επιτραπέζιο παιχνίδι Γκο εδώ και πάρα πολύ καιρό έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον των ερευνητών Τεχνητής Νοημοσύνης, λόγω της πολυπλοκότητάς του: Παρά τους απλούς κανόνες (ο παίκτης πρέπει να ελέγξει τη μεγαλύτερη περιοχή σε ένα ταμπλό 19x19 τετραγώνων), οι πιθανές συνθέσεις/ διατάξεις είναι απίστευτα πιο πολλές από ό,τι στο σκάκι (10 στην 170η δύναμη)- όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Nature, ο συνολικός αριθμός εκτιμάται ότι είναι μεγαλύτερος από τα άτομα που υπάρχουν στο Σύμπαν, οπότε και δεν είναι δυνατή «απλά» η δημιουργία μιας Τεχνητής Νοημοσύνης που θα ψάχνει την καλύτερη κίνηση μέσω αλγορίθμων.

Το AlphaGo δεν είναι απλά ένα «expert-system» το οποίο έχει φτιαχτεί με συγκεκριμένους κανόνες, αλλά ένα σύστημα το οποίο χρησιμοποιεί γενικές τεχνικές machine learning για να «μαθαίνει» πώς να νικήσει στο Γκο. Αυτό σημαίνει πως οι τεχνικές αυτές ενδείκνυνται για την αντιμετώπιση πολύπλοκων προβλημάτων στον πραγματικό κόσμο (κλιματικά μοντέλα, ανάλυση ασθενειών κλπ), πέρα από τα παιχνίδια, τα οποία αποτελούν «απλά» καλές πλατφόρμες για την ανάπτυξη και τη δοκιμή Τεχνητών Νοημοσυνών. Το σύστημα «εκπαιδεύτηκε» σε 30 εκατομμύρια κινήσεις για αρχή, και μετά έπαιξε μια σειρά από παρτίδες εναντίον του εαυτού του. Όπως αποδείχτηκε, η εν λόγω προσέγγιση ήταν απόλυτα αποτελεσματική.

Τη χαρά του εξέφρασε ο ιδρυτής της DeepMind, Ντέμης Χασάμπης.

Η σημασία της νίκης του AlphaGo επί του Λι Σεντόλ είναι ιδιαίτερα μεγάλη για την τεχνητή νοημοσύνη, καθώς πρόκειται για ένα παιχνίδι το οποίο δεν «υποκύπτει» στην συνήθη τακτική «brute force» που χρησιμοποιούν οι υπολογιστές στα παιχνίδια, εξετάζοντας όλες τις δυνατές επιλογές. Η νίκη επί του Φαν Χούι είχε προκαλέσει ήδη μεγάλη εντύπωση, καθώς ήταν η πρώτη φορά που ένας υπολογιστής νικά έναν επαγγελματία παίκτη- και ως εκ τούτου, η νίκη επί του Λι Σεντόλ αποτελεί ακόμα πιο σημαντική ιστορική πρωτιά.

Ο Λι Σεντόλ εξέφρασε τη λύπη του για τις επιδόσεις του στα παιχνίδια. «Αν και έχω μεγάλη εμπειρία στο Γκο, ποτέ δεν ένιωσα τόσο μεγάλη πίεση, και υποθέτω πως οι δυνατότητές μου δεν επαρκούσαν για να το ξεπεράσω αυτό» πρόσθεσε. Γενικά, όπως αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα του Reuters, πιστευόταν ότι θα τα κατάφερνε καλύτερα απέναντι στον υπολογιστή- αντίπαλό του.

Δημοφιλή