LIFE
28/05/2016 04:17 EEST

Αυτό το βίντεο με την ιστορία της χιτζάμπ αναβιώνει έναν αιώνα μόδας και πολιτικής μέσα σε 1 λεπτό

Muslim Girl

Τα εξαιρετικά δημοφιλή βίντεο της σειράς «100 χρόνια ομορφιάς» είναι γνωστά για τον τρόπο που παρουσιάζουν το πώς αλλάζουν οι τάσεις της μόδας σε κάποια συγκεκριμένη χώρα με την πάροδο του χρόνου. Τώρα, το MuslimGirl.com κυκλοφόρησε τη δική του εκδοχή αυτών των βίντεο, στην οποία επικεντρώνεται σε ένα ένδυμα που, εξαιτίας της πνευματικής φύσης και της ιστορίας του, είναι πολύ περισσότερα από μια ακόμα τάση της μόδας: τη χιτζάμπ, τη μαντίλα που φορούν στο κεφάλι αρκετές Μουσουλμάνες.

Το Muslim Girl δημιούργησε ένα βίντεο με στόχο να απεικονίσει τα 100 χρόνια της χιτζάμπ στη μόδα, μέσα σε ένα λεπτό. Οι δημιουργοί συμπεριέλαβαν διάφορα στυλ της μαντίλας από μια μεγάλη ποικιλία περιοχών στη Μέση Ανατολή, τη Βόρεια Αφρική και την Ασία, ξεκινώντας από την Αίγυπτο κατά τη δεκαετία του 1910 και περνώντας σταδιακά από το Κουρδιστάν, την Παλαιστίνη, το Πακιστάν, την Αλγερία, την Υεμένη, το Ιράν, τον Λίβανο, το Αφγανιστάν και το Ιράκ, πριν καταλήξει στην Συρία της δεκαετίας του 2010.

Η Amani Al-Khatahtebh, ιδρύτρια και αρχισυντάκτρια του Muslim Girl, είπε στην Huffington Post πως η ομάδα της σκέφτηκε αυτό το βίντεο μετά τη διαπίστωση πως η χιτζάμπ είχε εμπορευματοποιηθεί από τη βιομηχανία της μόδας του Δυτικού κόσμου, την ίδια στιγμή που οι μουσουλμάνες γυναίκες μπαίνουν στο στόχαστρο επειδή τις φορούν. Για την ακρίβεια, μεγάλες φίρμες ρούχων όπως οι Dolce & Gabbana και η Uniqlo, έχουν ξεκινήσει ήδη να βγάζουν χρήματα από αυτό, κυκλοφορώντας ξεχωριστές σειρές ρούχων που απευθύνονται σε Μουσουλμάνες.

«Η “καυτή” τάση της μετριοπαθούς μόδας παραμελεί την πλούσια ιστορία και το βαθύτερο νόημα της χιτζάμπ και το πώς αυτή σχετίζεται με την ταυτότητα των μουσουλμάνων γυναικών», λέει η Al-Khatahtebh στη HuffPost. «Είναι κάτι περισσότερο από ένα ύφασμα στο κεφάλι μας. Είναι ένα σύμβολο της δύναμης και της ιστορίας μας», συμπληρώνει.

Η Al-Khatahtebh εξηγεί πως τα διαφορετικά είδη χιτζάμπ στο βίντεο αντιπροσωπεύουν μια στιγμή στην πολιτική ιστορία κάθε χώρας που έχει κεντρική θέση στην σημερινή πραγματικότητα. Για παράδειγμα, οι παραγωγοί επέλεξαν να αναδείξουν το Πακιστάν κατά την κίνησή του προς την ανεξαρτησία, την Αλγερία κατά την επανάστασή της ενάντια στο Γαλλικό κράτος και την Αίγυπτο κατά την επανάστασή της εναντίον της Βρετανικής αποικιοκρατίας.

Η ομάδα του Muslim Girl έστησε την παρουσίαση κάθε διαφορετικού στυλ χιτζάμπ βάσει του πολιτικού πλαισίου κάθε δεκαετίας, τοποθετώντας μια ιστορική εικόνα στο φόντο. Ο στόχος ήταν να τονισθεί το γεγονός πως οι μουσουλμάνες γυναίκες αποτελούσαν ανέκαθεν κινητήριες δυνάμεις στις κοινωνίες τους -εμπλέκονταν στην πολιτική, διαδήλωναν στην πρώτη γραμμή του μετώπου και έκαναν θυσίες για τις χώρες τους.

Στην πραγματικότητα ωστόσο, οι επαναστάσεις αυτές δεν είχαν πάντα θετικό αντίκτυπο στις γυναίκες. Για παράδειγμα, οι Ιρανές γυναίκες σήμερα έχουν ανάμεικτα συναισθήματα για το αν η ιρανική επίθεση -η οποία τονίζεται στο βίντεο του Muslim Girl- βοήθησε στο να επιτευχθεί πρόοδος στα δικαιώματα των γυναικών της χώρας.

Η Al-Khatahtebh συμφωνεί πως τα αιτήματα των γυναικών συχνά παραμελούνται σε περιόδους πολιτικής αναταραχής. Ήθελε όμως να δώσει έμφαση στο ότι οι γυναίκες εξακολουθούσαν ακόμη και τότε να αποτελούν ισχυρή δύναμη σε αυτά τα κινήματα.

Οι παραγωγοί είπαν επίσης πως συμπεριέλαβαν σκόπιμα περιόδους και χώρες όπου η χιτζάμπ δεν αποτελούσε ελεύθερη επιλογή για τις γυναίκες, επειδή, όπως σημειώνει η Al-Khatahtebh «είναι σημαντικά κομμάτια της ιστορίας της χιτζάμπ αλλά και ένας διάλογος που τις περιβάλει μέχρι και σήμερα».

«Η πολιτικοποίηση της χιτζάμπ, τόσο από τις μουσουλμανικές κυβερνήσεις όσο και από τις δυτικές κυβερνήσεις που την βγάζουν εκτός νόμου, ενισχύει το γεγονός πως η ελευθερία μας έγκειται στην επιλογή μας», λέει η Al-Khatahtebh. «Σε τελική ανάλυση, θέλουμε να διεκδικήσουμε εκ νέου τη μαντίλα, τόσο σε επίπεδο πολιτικοποίησης όσο και σε εμπορευματοποίησης».