Μετά την αξιολόγηση, τι; Απαντήσεις σε επτά ερωτήματα καλείται να δώσει η κυβέρνηση

Μετά την αξιολόγηση, τι; Απαντήσεις σε επτά ερωτήματα καλείται να δώσει η κυβέρνηση
Φωτογραφία αρχείου
Φωτογραφία αρχείου
ASSOCIATED PRESS

Απαντήσεις σε επτά θεμελιώδη ερωτήματα θα πρέπει να δώσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση προκειμένου να αλλάξει σελίδα η οικονομία και να δημιουργηθούν προσδοκίες για την επιστροφή στην κανονικότητα.

Τα δύσκολα της πρώτης αξιολόγησης μπορεί να τελείωσαν, αλλά τώρα το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να περάσει από τη θεωρία στην πράξη. Τα παραγωγικά υπουργεία καλούνται να λύσουν τη δύσκολη εξίσωση της εφαρμογής του σκληρού πακέτου μέτρων που ψήφισε η Βουλή, μαζί με την εφαρμογή πολιτικών που θα φέρουν ανάπτυξη στο οικονομία και ανοδική τροχιά στην αγορά.

Αρχής γενομένης από την εφαρμογή των πολυνομοσχεδίων που ψηφίστηκαν, η κυβέρνηση καλείται να προχωρήσει στην υλοποίηση των νόμων προκειμένου να μην υπάρξουν ενστάσεις από την πλευρά των δανειστών.

Ενδεικτικό της ανησυχίας που έχουν εκφράσει οι δανειστές είναι ότι ζήτησαν από κυβερνητικούς αξιωματούχους να δεσμευτούν ότι η Αθήνα δεν θα αρχίσει να ανοίγει παραθυράκια προκειμένου να ελαφρύνει το πακέτο των μέτρων.

Άλλωστε δεν είναι πολύ μακριά η ημερομηνία επιστροφής των τεσσάρων επικεφαλής των θεσμών στην Ελλάδα. Το «κουαρτέτο» αναμένεται να επιστρέψει στις αρχές του φθινοπώρου, προκειμένου να ελέγξει την πορεία εφαρμογής αλλά και την εκτέλεση του προϋπολογισμού.

Ο προϋπολογισμός άλλωστε είναι ο δεύτερος τομέας όπου η κυβέρνηση θα πρέπει να βάλει τα δυνατά της προκειμένου να μην υπάρξουν αρνητικές εκπλήξεις. Η «φοροκαταιγίδα» που ξεκίνησε από την 1η Ιουνίου και θα εξελίσσεται τους επόμενους μήνες, προκαλεί έντονη ανησυχία κατά πόσο οι πολίτες θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα βάρη

Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τις όλο και αυξανόμενες δυσκολίες, τα στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο του έτους δείχνουν υπέρβαση των στόχων. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το Μάιο τα έσοδα ξεπέρασαν τον στόχο κατά 14%, γεγονός που δείχνει ότι οι πολίτες ακόμα προσπαθούν με «νύχια και με δόντια» να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους.

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η αύξηση του φορολογικού λογαριασμού δεν μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικές εκπλήξεις. Στο υπουργείο Οικονομικών γνωρίζουν ότι εάν η αύξηση των φόρων οδηγήσει σε κατάρρευση των εσόδων, η αξιολόγηση του φθινοπώρου θα γίνει πάρα πολύ δύσκολη, προκαλώντας και πάλι αναταραχή στην οικονομία.

Η αναμενόμενη φορολογική κόπωση των πολιτών θα μπορούσε στη μάχη για την επίτευξη των στόχων να ισορροπηθεί εάν η κυβέρνηση καταφέρει να έχει αποτελέσματα από την μάχη κατά της φοροδιαφυγής, ο τρίτος τομέας που θα πρέπει να αναμετρηθεί.

Τα ανοιχτά μέτωπα είναι πολλά και οι εξαγγελίες ακόμα περισσότερες. Μέχρι τώρα δεν υπάρχουν εντυπωσιακά αποτελέσματα σε εισπρακτικό πεδίο, έστω και αν σε κάποιους τομείς έχει αλλάξει η λογική στην αντιμετώπιση αυτών των υποθέσεων.

Η δουλειά που πρέπει να γίνει είναι τεράστια και η κυβέρνηση ακόμα βρίσκεται στο επίπεδο των εξαγγελιών είτε αυτές αφορούν την πάταξη της μεγάλης φοροδιαφυγής μέσα από την έρευνα για τις λίστες των μεγαλοκαταθετών, είτε αυτές αφορούν την φοροδιαφυγή που έχει να κάνει με την καθημερινότητα των πολιτών.

Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης και έως την έναρξη της δεύτερης, η κυβέρνηση (έστω και θεωρητικά) έχει κερδίσει μια περίοδο ηρεμίας στην οποία θα πρέπει να επικεντρωθεί σε τέτοια ζητήματα, προκειμένου να φέρει αποτελέσματα.

Η πάταξη της φοροδιαφυγής βέβαια δεν κρίνεται μόνο από τον κυβερνητικό σχεδιασμό, αλλά και από την διάθεση των πολιτών να συμβάλουν. Πέρα από την φορολογική συνείδηση όμως σημαντικό ρόλο θα παίξει και η ρευστότητα που θα υπάρχει στην αγορά, καθώς αρκετοί είναι αυτοί που θέλουν αλλά δεν έχουν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.

Ο τέταρτος τομέας λοιπόν που θα πρέπει να δοθούν απαντήσεις είναι τα κεφάλαια που θα διοχετευθούν στην αγορά, προκειμένου να ξεκινήσει να κινείται και πάλι η οικονομία. Η κατάθεση στη Βουλή του αναπτυξιακού νόμου είναι ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Αν και το αρχικό κείμενο έχει ανάγκη επανεξέτασης αρκετών σημείων, αυτό που θα κρίνει την επιτυχία του είναι η εφαρμογή του. Σε μια αγορά που «διψάει» για κίνητρα, το θηρίο της γραφειοκρατίας μπορεί να σταματήσει κάθε προσπάθεια.

Αντίστοιχα πολλά θα πρέπει να γίνουν και στον τομέα των τραπεζών προκειμένου να ξεκινήσουν να παρέχουν και πάλι ρευστότητα στην αγορά, μετά από μια μακρά διάρκεια όπου οι «κάνουλες» είχαν κλείσει για τα καλά.

Ρευστό στην αγορά βέβαια θα πρέπει να έρθει και από επενδύσεις ξένων κεφαλαίων. Σημαντικό ρόλο σε αυτό θα παίξει ο πέμπτος τομέας που είναι η λειτουργία του υπερταμείου αποκρατικοποιήσεων. Κάτω από την ομπρέλα του νέου Ταμείου έχει μπει σχεδόν το σύνολο της Δημόσια περιουσίας και ο σχεδιασμός για τον τρόπο που θα λειτουργήσει θα αποδείξει αν θα μιλάμε για ξεπούλημα ή για αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων με τον καλύτερο και πιο προσοδοφόρο τρόπο.

Το μεγάλο στοίχημα βέβαια είναι η αντιμετώπιση της ανεργίας με τρόπο που δεν θα μειώνεται μόνο στα χαρτιά. Η ρευστότητα στην αγορά, ο επενδυτικός νόμος, η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με προϋπόθεση ότι θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας αποτελούν τον έκτο τομέα που η κυβέρνηση καλείται να επιδείξει αποτελέσματα.

Σε όλα τα παραπάνω ωστόσο, θα πρέπει να προστεθεί και η διαφαινόμενη ιδιαίτερα σκληρή διαπραγμάτευση του φθινοπώρου για για εργασιακά με τους δανειστές να δείχνουν ότι έχουν ιδιαίτερα σκληρές προθέσεις.

Ο έβδομος και όπως όλα δείχνουν πιο μακροπρόθεσμος τομέας που η κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει αποτελέσματα είναι το χρέος. Το πρώτο δειλό βήμα έγινε στο Eurogroup της 27ης Μαΐου Ο δρόμος όμως ακόμα είναι ιδιαίτερα μακρύς, καθώς τόσο σε τεχνικό όσο και σε πολιτικό επίπεδο μένουν πάρα πολλά να γίνουν προκειμένου το αποτέλεσμα να φέρει θετική επίδραση στην Ελληνική Οικονομία.

Δημοφιλή